Citat:
Ursprungligen postat av
Hlewagastir
Bert Karlsson och Donald Trump bjöds in av media som en freakshow. Det var inte tänkt att de skulle få en massa röster och bli invalda.
Medias beteende följer minsta motståndets lag. Börjar en att dreva hänger resten på. Det behövs ingen plan för det, särskilt som klickjackten är mycket mer extrem än vad skvallerpressen var på Berts tid.
De gamla folkpartistiska journalisterna har gått i pension och ersatts av vänsteraktivister, medan Mauricio Rojas och Nyamko Sabunis följare rört sig mot alternativmedia.
Att L är så dåliga på att hantera krisen tror jag är för att Jan Björklund gjort som Göran Persson och omgett sig med svaga personer som inte konkurrerar om makten.
Trump har verkligen inte surfat på media.
Bert's besök hos Siewert var ingen freakshow. Det kan media kontrollera. (Vad jag läst så var ND:s jobb att blockera ut Sven-Olle i Sjöbo.)
Media styr, de följer inte. Inflytande är viktigare än att tjäna pengar. Ett drev mot ledaren för ett 20%-parti är en stor sak. Jag utgår från att det sker efter samordnad planering av medieägarna andra verkliga toppar. Orsaken att Batra drevades verkar mycket troligt ha varit hennes närmande mot SD.
Att L sänker sig själva medvetet är min fasta övertygelse. Hur det är möjligt vet jag inte. Men om endast partiledaren agerar för att sänka partiet så tror jag inte han lyckas. Partiledarna har stort inflytande, men om resten av gänget vill behålla sina jobb så avsätts han på något sätt om han inte fungerar optimalt, är min uppfattning. (Att någon skulle kunna sänka ett riksdagsparti enbart genom att kontrollera partiledaren, det undrar jag om det går.)
Jag medger att det låter extremt. Men hur L och Björklund bara passivt åser sin utplåning är inte normalt. De lägger sig.
Det Björklund gör är att avisera sin avgång,
om 9 månader, vilket ytterligare bara försvagar honom och partiet. Bara det är ett uppenbart felbeslut som i sig gör att hans motiv måste ifrågasättas.