JG kontaktade både mig och en annan postare där han skrev våra nicks och varnade oss för att skriva anonymt på flashback.
Jag utesluter inte att JG vet eller varit delaktig i mordet, även hans sjukliga intresse för SD är onormalt.
Hans vägran att på minsta sätt ta avstånd från SD´s misshandel och ofredande av LW är helt obegripligt, likaså det faktum att han inte ens när SD är misstänkt för mordet tar en paus i den relationen.
Om jag förstår dig rätt så har du skriftligt bevis på att JG har varnat
dig och en till att skriva på flashback.
"Men dagen efter förhöret ringer Lena Wesström tillbaka till polisen. Hon är tveksam till att fortsätta medverka i utredningen.
”Det hon berättat är i och för sig sant men hon tror att saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare”, skriver polisen efter samtalet."
Man önskar att samhället på något sätt kunde i den här klassiska situationen med tillbakatagna anmälningar, få ett stopp på den farliga spiralen. För det är vad jag tror att det är här.
Två gånger anmäler hon, två gånger drar hon tillbaka. Den andra gången ringer hon tillbaka och vill byta till ett kvinnligt målsägarbiträde och att utredningen ska återupptas. Ord mot ord och utredningen läggs ner efter åtta månader.
Jag funderar på vad detta " Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats" betyder.
Nu är hon död.
Vem skyddade Lena?
Det är för mycket slump att denna man är anmäld två gånger för ofredande och misshandel mot just den kvinna som han sent, tätt inpå mordet av henne bett om att få träffa.
Strax efter det ses en person väntandes utanför LWs bostad. Ett vittne uppger att det hörts en manlig och en kvinnlig röst samtala gåendes i riktning mot planket.
Strax därefter hör ett vittne fruktansvärda skrik....
Dagen efter saknas LW.
Hon hittas död bakom planket efter fem dagar.
Inget bevis, men hur stor sannolikhet är det att det just då skulle komma två cykeltjuvar.... två pundare?
Ang din avslutande fetade fråga:
Om jag skulle vara cynisk, så kunde jag skriva att hennes omgivning, vänner och väninnor, inte gjorde det i tillräcklig omfattning. Då.
Det finns postare som jag tror helt ärligt beskriver upplevd frustration när LW vägrade att lyssna på välmotiverade försök att få henne till att klippa förbindelsen med SD. Men som den självständiga, egensinniga(?), starka kvinna hon säkerligen var, så ville hon inte lyssna. Med facit i hand, oavsett vem som dödat henne, kan jag konstatera att hon borde ha lyssnat.
Din diskussion om att polisutredningen efter anmälan inte ledde till åtal, då ord stod mot ord, utan lades ned -det är ju enligt mig helt i sin ordning. Det handlar om rättssäkerhet, precis det jag efterlyser.
För du antyder väl inte att polis/åkl är korrupta?
Resultatet blir ju detsamma: Läckta uppgifter från utredningen som är sekreteesbelagda.
Om jag för tydlighets skull ändrar mig i formuleringen från "varit på förhör hos Polisen" till "hörts av Polisen", menar du då att varenda kotte i Hjärsta med omnejd och som av polisman utfrågats om vad de ev sett/hört/vet -att alla dessa skulle beläggas med yppandeförbud?
Du skojar?
"[i]Jag har långt ifrån läst alla förhör eller är insatt i utredningen fullt ut, då den har växt väldigt mycket. Men i den informationen jag tagit del av så kan jag milt uttrycka mig att SD gillar att slira på sanningen. Han har inte kommit med några egna sanningar i första hand utan efter att fått läsa om vad förundersökningsledaren har fått fram så ändrar han sin version. Det är i sig inget unikt men ger samtidigt en signal om att man kanske inte är så oskyldig och att man vet betydligt mera om brottet än vad man vill berätta."
Om du tror att SDs advokat accepterar så ledande frågor som du insinuerar", då tror jag att SD som ändå troligen inte är ett dumhuvud skulle reagera.
Jag litar på MV och utredningen.
Ber dig ödmjukt om ursäkt att jag missat det fetade i MVs inlägg. D.v.s att MV skrivit slira på sanningen. My bad notknapparen. Tack för att du uppmärksammade min fadäs.
Du är novis om förhörsteknik och trevar dig fram bland felaktiga påståenden ser jag.
Om Ingvar Backman accepterat ledande frågor så är svaret, nej eftersom det är en av anledningarna att advokat behövs vid förhören.
Men det är oväsentligt eftersom du nog missat att SD avsade sig advokatens assistans under förhören?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-02-15 kl. 23:14.
Om jag för tydlighets skull ändrar mig i formuleringen från "varit på förhör hos Polisen" till "hörts av Polisen", menar du då att varenda kotte i Hjärsta med omnejd och som av polisman utfrågats om vad de ev sett/hört/vet -att alla dessa skulle beläggas med yppandeförbud?
Du skojar?
Det har jag inte sagt. Det är vanligt att vittnen blir tillbedda att ej sprida uppgifter. Men det är ovanligt att en åklagare lägger yppandeförbud på vittnen. Det är dock inte relevant utifrån det som jag nyss påpekat med tidigare länk från vad du skrivit. Frågan är:
Vill du att sekretessbelagda uppgifter sprids eller inte?
Senast redigerad av Netherworld 2019-02-15 kl. 23:57.
Ber dig ödmjukt om ursäkt att jag missat det fetade i MVs inlägg. D.v.s att MV skrivit slira på sanningen. My bad notknapparen. Tack för att du uppmärksammade min fadäs.
Du är novis om förhörsteknik och trevar dig fram bland felaktiga påståenden ser jag.
Om Ingvar Backman accepterat ledande frågor så är svaret, nej eftersom det är en av anledningarna att advokat behövs vid förhören.
Men det är oväsentligt eftersom du nog missat att SD avsade sig advokatens assistans under förhören?
Menar du att SD ville vara sin egen advokat under förhören vid häktningen?
Hur vet du att han avsade sig assistans från advokaten? Den informationen är vi nog flera som missat och blir nyfikna på ditt svar.
MV 9/7:
Om du tror att SDs advokat accepterar så ledande frågor som du insinuerar", då tror jag att SD som ändå troligen inte är ett dumhuvud skulle reagera.
Jag litar på MV och utredningen.
Jag litade också på Moralenväktare. Nu vet jag bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det där fetade fick mig att skratta så att jag nästan väckte resten av huset, tack!
OnT: Nu vänder jag mig till er här i tråden som varit hos Örebropolisen på förhör gällande LW. Skulle inte ni kunna berätta för tråden vilka frågor ni fick och på vilket sätt de ställdes?
Berätta för oss om frågorna, tack! Säkert har polisen haft ett sorts frågeformulär från vilket man utgått och då kan vi kanske se om frågorna ställts öppet (som sig bör), eller om man via frågorna kan se om de formulerats till att kunna peka på just SD som gärningsperson.
Få så vis skulle vi andra kunna få lite kött på de utredningsben som vi nu legat och torrgnagt på under mer än ett halvårs tid..
Tror att både EGT och Holmes berättat om att de hörts. Men nog bör det väl vara fler än bara ni två?
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag vänder mig emot att du ska ha reda på vilka frågor som ställts i förhören med eventuella vittnen. Det skulle kunna förstöra kommande förhör med SD om han får reda på vad för frågor som ställts. Då kan han räkna ut vad olika vittnen skulle ha svarat. Det ger dig absolut ingenting av värde i spekulationer.
Jag kan säga som så att man får inte ställa ledande frågor i förhör. Och gör man det ändå så sågar advokaten vittnet med fotknölarna.
Så på dina teorier angående ledande frågor så är svaret nej. En bra förhörsledare vill få en misstänkt eller vittne att berätta så fritt som möjligt med egna ord.
Här slirar MV ordentligt på sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Då kan du väl passa på att lägga till att det görs ändå oftast trots att man inte får det om det tros leda utredningen framåt?
Det var så den "digitala" kontakten tis kväll enligt dig förnekades och i tråden sen växt till lögn inte sant?
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det förekommer att utredare ställer ledande frågor vilket är fel. Därav ska man alltid ha en advokat med på samtliga förhör. När du som misstänkt till ett brott oavsett styrka avstår en advokat i ett inledande förhör ger du utredaren en triumf på handen under fortsatt förundersökning.
När det gäller det specifika frågan om digitala medier, så vad jag minns om det förhöret var det inget avvikande som skedde med frågorna.
Här medgav MV när han till slut blev pressad på uppgiften att det förekommer ledande frågor . D.v.s precis det misstaget han själv sprider osanningar om att SD gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Förekommer är ett understatement, MV.
Du borde skrivit det förekommer alltid om advokat inte är närvarande.
Om advokat är närvarande så undviker förhörsledaren till nöds ledande frågor. Nu vet både du och jag att många förhör görs utan advokat som du väl vet också var fallet under SDs förhör?
Ställer dig frågan du undvek igen. Har SD ljugit i förhör?
Svaret uteblev eftersom MV inte ville avslöja att han var ovetande om att SD avsagt sig advokat under förhör.
M.a.o så skriver MV att svaret är nej på att det inte förekommit ledande frågor om förhöret med SD samtidigt som han inte vet alt, medvetet utelämnar att SD avsagt sig advokat under förhör.
I det första fallet är det en direkt osanning i det andra spridning av vilseledande uppgifter för att få SD att framstå som icke trovärdig.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-02-16 kl. 08:40.
Menar du att SD ville vara sin egen advokat under förhören vid häktningen?
Hur vet du att han avsade sig assistans från advokaten? Den informationen är vi nog flera som missat och blir nyfikna på ditt svar.
Du får nöja dig med uteblivet svar eftersom jag då avslöjar vem jag är och bryter mot regel 1,06. Det vill vi väl inte vad Knepa på det du.
Jo jag är väl förtrogen om vad som publicerats i media ang, förhören
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-02-16 kl. 08:49.
Du får nöja dig med uteblivet svar eftersom jag då avslöjar vem jag är och bryter mot regel 1,06. Det vill vi väl inte vad Knepa på det du.
Jo jag är väl förtrogen om vad som publicerats i media ang, förhören
Okej, jag får acceptera ett uteblivet svar i ett svar. Låter saken bero och knepar inte.