2019-02-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Och att undanröja alla tvivel. Betänk hur man här tjatat om falska namnteckningar. En film, med bådas ansikten på, när de ger instruktioner till efterlevande, då finns det inget att tvivla på. Polisen har ändå granskat namnteckningarna - så de har varit oerhört noggranna. Jag spekulerar.

Man kan så här i Efterhanden, oaktat den förfärliga handlingen, konstatera att detta unika brott är osedvanligt väl dokumenterad för att just inga tvivel skall råda om att brottet (morden på döttrarna) både planerats och gemensamt i samförstånd genomförts av båda föräldrar.

Om jag inte helt missminner så svarade polisen på en journalists tvivel om grundligheten i utredningen mha att den skedde internt inom polisen, typ Jag kan lova dig att denna utredning kommer att bli betydligt mer noggrann än någon vanlig FUP. Det redan 19 januari.

Det tror jag också att den är. Som Scheele också nämnde kommer materialet nogsamt att studeras av många och bidra till forskningsinsatser framöver, så unikt är detta fall. Och sällsynt väldokumenterat dessutom.

Ad acta
Citera
2019-02-14, 22:21
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Du missade kvinna i näst sista stycket!

Ja alltså jag tycker givetvis det är lika sjukt av båda men jag vet inget om några möten mellan Hanna och hennes chef innan jul.

Två personer som slår sig ned bredvid varandra och förklarar varför deras barn måste dö/är döda på video...

Det är inte konstigt att folk ibland spekulerar om de var med i en sekt för det känns rätt hjärntvättat.
Citera
2019-02-14, 22:26
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Eller att man filmar när den ena skriver på... de verkar ändå ha jobbat mycket med detta projekt? Sämsta matchningen så här på Alla hjärtans dag...

Ja tänk att två personer kan bli så tokiga att de börjar smida planer för att mörda sina döttrar, författa brev, klura på vem som skall ärva bokrättigheter, spela in dokumentärfilm och ingen av dem hejdar den andra någonstans i denna process?

Samtidigt som de inte visar några som helst tecken på psykisk ohälsa utåt?
Citera
2019-02-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja alltså jag tycker givetvis det är lika sjukt av båda men jag vet inget om några möten mellan Hanna och hennes chef innan jul.

Två personer som slår sig ned bredvid varandra och förklarar varför deras barn måste dö/är döda på video...

Det är inte konstigt att folk ibland spekulerar om de var med i en sekt för det känns rätt hjärntvättat.
Ja sekt känns troligt.
Citera
2019-02-14, 23:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
EN - inte två personer - har mördat Agnes och Moa. Det finns inga "dom" som gjort det.
Det är bara en ensam gärningsman som strypt och kvävt barnen till döds.
Dödssätt och forensiska bevis gällande dokumenten kan tyckas kollidera. Sedan är frågan vad man härutöver har i form av indicier (i mail, mobiltelefoner mm) – och hur starka dessa indicier är. – Det har uppgetts att man hittat ”information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända”. – Kan det även finnas indicier som talar emot ett sådant samförstånd?

Även avskedsbrevets uppgift om att planläggning ska ha pågått hela hösten: ”Beslutet gällande det här togs till hösten 2017”, kolliderar med ett till synes hastigt och oövertänkt förlopp inkl. avsaknad av sederande preparat till barnen, liksom testamentetsmall och kvarstående felaktigheter i en förhållandevis kortfattad text starkt talar för brådska och förvirring.

Det finns endast två alternativ:
1. H blev lurad/manipulerad och slutligen mördad, eller
2. H fick av okänd anledning inte i sig tillräckligt stor mängd av sederande preparat varför hennes avtalspartner tvingats besegla deras pakt genom en målmedvetet utförd strypning.

Mot bakgrund av hur stor vikt man lagt vid avskedsbrevets underskrifter; hur man vid åtskilliga tillfällen repeterat skrivningen ”gemensamt och i samförstånd”, att man lagt ned stora resurser på just detta korthugget hållna dokument; verkar det inte finnas så värst mycket mer som styrker samförståndet gällande beslutet att döda barnen. Vad i övrigt är, är tolkningsbart och saknar av allt att döma ett starkare bevisvärde.

Man har inte funnit någon utlösande faktor, innehållet i döttrarnas behandlingsplaner har man ej fått svar på, vem som varit drivande vet man inte, makarnas känslor, tankar och vardag har man inte lyckats få grepp om, och vad beträffar deras psykiska status finns inga dokument som tyder på någon sjukdom.
Citera
2019-02-14, 23:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tack, då vet vi äntligen. Det finns en film. Anhöriga har fått välja om de vill se den, självklart inget lätt val.

En undran: Varför har polisen inte varit tydligare, varför dessa gissningslekar? En film är en film. Vad var man rädd för, att filmen skulle få ben internt?.

Enligt tråduppgifter har anhöriga under en längre tid efter händelsen krävt att polisen ytterligare utreder om någon utomstående kan ha gjort det. Hade det funnits en film där O och H deltar och berättar - hade anhöriga naturligtvis inte gjort det.

Citat:
En fråga jag också vill ha svar på: Stämmer Gullgulligullans påstående om att mamman mördat de två barnen? Det är en följd av polisens uttalande att man ska kunna räkna ut det.

Naturligtvis är det inte så. Läs polisens uttalande från PT 11/12 nedan igen.
Hanna är mördad av Oskar - det är officiella fakta.
Polisen uppger att O och H skulle vara misstänkta för att gemensamt dödat döttrarna.
Vi vet är det inte stämmer med A-C As uttalande att forensiska fynd endast visat att en person dödat barnen. Det leder till att det antingen var O eller H. Det betyder inte att det automatiskt måste vara H.

Det är vad vi kommer att lämna vad gäller dödsorsakerna. Mer ingående än så kommer vi inte att bli i… i den informationen. – Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-14 kl. 23:38.
Citera
2019-02-14, 23:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Ja sekt känns troligt.

Om det stämmer att både O och H var överens om att det här hela vägen, kommer man osökt in på sekttankar igen.
Kanske var de övertygade att de skulle få en ”omstart” i nästa liv, då med friska barn?
Citera
2019-02-14, 23:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den här artikeln som har en spännvidd ner till cellnivå, via det interpersonella och över till samhällelig nivå tror jag skulle intressera dig. Jag citerade delar som är tänkvärda när vi diskuterar pseudoaltruism.
Från godhetsknarkaren till den som använder altruism i egenmäktigt syfte och att altruism även är att sätta ner foten. Som ingen förälder gjorde.

Såg en bra mening då artikeln kommenterades:
Pathological Altruism: The Road to Hell Really Is Often Paved With Good Intentions...

" misplaced empathy", "altruism bias" är andra beskrivande ordval. Kanske forskningen ska närma sig själva kärnan och subtypen mercy killing?

"if science is truly to serve as an ultimately altruistic enterprise,
then science must examine not only the good,
but also the harm that can arise from our feelings of altruism and empathetic caring for others."

Ha ha ha. Det var inte nådigt!
Det blir lite ”allt är ont eller misstänkliggörbart” över det, men det är ändå tänkvärt. Det är hyperaltruistens jävla mardrömsläsning. Hur kan man altruistiskt exploatera allt det här?

Gränser är viktigt. Strukturer är A o O. Regler. Ser man inte ett gigantiskt självbekräftelseskepp segla upp, att va fan om det är skit med allt det där så måste det här vi gör ju vara på pricken rätt? Vi blåser på på vårt eget sätt. Det blir nog alla tiders, det känns äkta på nåt sätt. Och vi kommer liksom ha rätt även om vi skulle ha fel, för vi vill ju så väl.

Kanske inte den genomsnittlige skattejuristens perspektiv, men de kan ju ha trampat ner sig, eller tyckt att det inte berör ”fritiden”.

Ack ja. De kan ha varit fasligt sjuka ändå. Och utan hopp.

Men man får bita ihop och fästa blicken vid horisonten.

Det är kanske dags att avveckla lite sånt som står och sjuder.

Nån avskedsfilm finns inte här. Sånt får man åka till Sala för att titta på tror jag.

Stil kan kanske döda också, om man har för mycket av den varan, och den inte går att upprätthålla längre. Men det fanns ju inget behov att skicka flaskpost till mänskligheten för dom som tillhörde den.
Citera
2019-02-15, 00:15
Medlem
Anabellas avatar
Ett litet axplock från inlägg av Jonatanmw:

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
... En video/avskedsfilm är ej dementerad,bara att ett brev hittats.
Inget om kombinationen...
Ganska lätt att fastställa äkthet i ett brev om handlingen finns på film, eller hur?

Citat:
Titta lite på hur polisen uttrycker sig, det finns mer information i deras uttalande än man först tror.
Man ÄR säker på underskriften pga fler bevis..... tänk lite på filmen som diskuterats tidigare...
Dessa människor hade hög intelligens.

Citat:
1. Video finns. Media kommer ALDRIG visa denna.
.....

Citat:
Tänk på att avskedsbrev (om det inte är i bestämd form) är samma i plural och kan finnas som både skrivna och inspelade i ljud/bild.Titta lite hur polisen gått ut med informationen om just ”brev”

Citat:
Och jag vet att det finns en inspelad film.
Webbkamera, ej mailad som tidigare påstått utan visad i enskilt rum hos ”upphittarna”

Citat:
Videon är enligt uppgift ... riktad till både anhöriga/myndighet.

Regissören/regissörerna har uppenbarligen nyttjat sin höga intelligens även i denna mörka stund , tänk på detta....
Video = förklaring?
Brev = förklaring + instruktion?
Det verkar riktigt att man nämner ETT brev i pressmeddelandet men man dementerar inte heller något annat.... tex. en video.

Tänkvärt: kan man anklaga någon borde man inte vara sämre som människa än att man kan be någon om ursäkt....

Denna postare gillade leka gissningslekar med oss.
Observera sista meningen (min fetning). Då, för ett år sedan, var det helt obegripligt vad han menade.
Nu vet vi att det var ngt H förmedlade till (sin?) familj i något av de efterlämnade dokument.
Det visste både Avd.9 och Rockkungen men först i augusti-september om jag minns rätt. Jonathanmw visste det redan i februari.
Det finns anledning att ta hans uppgifter på allvar.
Citera
2019-02-15, 00:47
Medlem
Anabellas avatar
Mer av Jonatanmw:

Citat:
... Har också för mig att man /.../ vid ett misslyckat självmordsförsök kan få väldigt svåra men, hamna i komaliknande tillstånd, starka tabletter som inte brukas av rätt person kan vara farliga..

Men detta är bara mina enkla tankar, inget att egentligen bry sig om, det är ni som är dom kunniga i detta....

Kan han mena Agnes? På min fråga om A försökte ta livet av sig kring jul svarade Jonatanmw "Du är inte helt fel ute...". Om A verkligen var i komaliknande tillstånd, om hon stoppade i sig olika preparat (behöver inte vara lugnande) och om föräldrarna valde att inte ringa efter ambulans, då är kvävning genom kudde ingen svår uppgift rent tekniskt.

Denna teori utesluter inte de gemensamma mordplanerna, föräldrarnas medansvar och allt annat, men kan det vara det som slutligen utlöste tragedin?
Senast redigerad av Anabella 2019-02-15 kl. 00:55.
Citera
2019-02-15, 01:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Polisen vet ju att det har spekulerats om en film här sedan första veckan efter det hände och mitt intryck var att de så noga redogjorde för de efterlämnade dokumenten för att sätta stopp för denna spekulation.

Sedan visade det sig att det fanns ett USB-minne vilket förstås stämmer med att de efterlämnat sig något "i elektronisk form" men det kan likagärna vara till exempel Oskars bolags bokföring och liknande som fanns på den stickan.

Jag tror att polisen skulle sagt om det fanns en film just för att få slut på spekulationer.

Om det ändå finns en film så håller jag med dig om att det är ett ytterligare tecken på att något var riktigt skevt i huvudet på föräldrarna. Jag har fastnat vid när de skulle ha spelat in denna film. Innan morden med de fortfarande levande döttrarna i huset? Otänkbart. Efteråt? Eller ve och fasa under tiden?

Oavsett när kan jag knappt föreställa mig iskylan som krävs. Eller är filmen som filmen som pappan i Sala spelade in, sitter de och snörvlar in i en mobilkamera tillsammans medan de förklarar hur orättvist allt är?

Jag har mycket svårt att förstå hur en man som planerar våren med sin chef och berättar om att det är jobbigt hemma sedan helt kallt går hem och sätter sig och spelar in instruktionsfilmer inför morden på sina barn.

Men varför inte. Inget är normalt med denna familjen.

Jag tror också att polisen gärna hade använt sig av filmargumentet om det funnits.
Inte enbart suttit där och redogjort för handstilsanalyser och att båda skrivit på efter att texten tryckts.
Hade det funnits en tydlig och klar ”erkännande-film” hade polisen nog gärna nämt det, för det hade slagit undan tvivlen och gjort handstilsdiskussionen helt överflödig.

Precis på samma sätt som referaten kring underskrifters äkthet mm aldrig hade uppkommit under
PT - om både H och O hade deltagit aktivt i morden på barnen. Nu har framkommit att det var bara en förälder som utförde morden, vilket förklarar varför polisen behöver redogöra för andra bevis för att man misstänker att detta var två föräldrars önskan.

Det måste också ha tagits enormt många brottsplatsfotografier i villan, precis som det alltid görs vid mord. Här var det dessutom fyra döda personer, såväl offer som mördare. Det brukar inte komma ”krav” på att sådana bilder eller filmsekvenser från en brottsplats ska visas. Känsliga bilder är ofta maskade i FUP.

Att polisen skulle låtit bli att nämna en film - för de var rädda för nyfiknas tjat, låter faktiskt ganska långsökt. Tror polisen har kraft och kompetens nog för att hålla på det man vill hålla hemligt.
Citera
2019-02-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ha ha ha. Det var inte nådigt!
... (nedkortat)

Det är kanske dags att avveckla lite sånt som står och sjuder.

Nån avskedsfilm finns inte här. Sånt får man åka till Sala för att titta på tror jag.

Stil kan kanske döda också, om man har för mycket av den varan, och den inte går att upprätthålla längre. Men det fanns ju inget behov att skicka flaskpost till mänskligheten för dom som tillhörde den.

Här måste man ändå flina till och slås av träffsäkerheten. Det kanske ändå var så, de hade gradvis lämnat jorden... ett sista meddelande före avfärd på usb-stickan kanske?

Vad finns det för motiv att föra in tankar om filmer, om det inte är sant, menar du? Är du övertygad om att H mördade båda barnen, enligt matematiska tolkningar av PT?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-15 kl. 01:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in