2018-02-14, 21:43
Medlem
Har aldrig följt en tråd här så länge, men har det någonsin hänt att det gått så lång tid utan att ny (verifierbar) fakta har tillkommit? Trampa vatten var det ja och fortf ingen bild på HB. Hoppas det klarnar med tiden... Tanken att saker o ting tystas ner för att det var en "fin" familj gör mig pissförbannad om det nu skulle vara så.
Citera
2018-02-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
”Utbildning i hemmet eller på annan lämplig plats
Särskild undervisning
20 § För sådana elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid men som inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus ska särskild undervisning anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats. Sådan undervisning ska så långt det är möjligt motsvara den undervisning som eleven inte kan delta i. Lag (2015:176).

21 § Särskild undervisning enligt 20 § ska inte ges en elev om den läkare som ansvarar för elevens vård avråder från det. Särskild undervisning får ges i hemmet endast om eleven eller elevens vårdnadshavare samtycker.

Huvudman
22 § Särskild undervisning enligt 20 § anordnas av den som är huvudman för den utbildning som eleven annars deltar i.

Annat sätt att fullgöra skolplikten
Förutsättningar för medgivande
23 § Ett skolpliktigt barn får medges rätt att fullgöra skolplikten på annat sätt än som anges i denna lag. Medgivande ska lämnas om
1. verksamheten framstår som ett fullgott alternativ till den utbildning som annars står barnet till buds enligt föreskrifter i denna lag,
2. behovet av insyn i verksamheten kan tillgodoses, och
3. det finns synnerliga skäl.

24 § Medgivande enligt 23 § får lämnas för upp till ett år i sänder. Under dess giltighetstid ska det prövas hur verksamheten utfaller. Medgivandet ska återkallas, om det kan antas att förutsättningarna enligt 23 § inte längre finns.

Ett beslut om återkallelse av ett medgivande gäller omedelbart, om inte annat beslutas.

25 § Frågor enligt 23 och 24 §§ prövas av barnets hemkommun eller, om barnet har sådan funktionsnedsättning som enligt 7 kap. 6 § kan vara grund för att fullgöra skolplikten i specialskolan, av Specialpedagogiska skolmyndigheten.”

Paragraf 23 & 24 gäller ANNAN sätt än hemundervisning enlig paragraf 20 & 21.
Paragraf 20 & 21 ansvarar huvudman för och anses vara "särskild undervisning"
Paragraf 23 & 24 är "annat sätt att fullgöra skolplikten och det står i paragraf 25 att DÄR är det hemkommunen som beslutar.

I Bjärred var det inte "annat sätt att fullgöra skolplikten" utan "särskild undervisning" anordnad av huvudman.
Citera
2018-02-14, 21:45
Medlem
Man behöver undersöka om beslutet om (och igångsättningen av ) hemundervisningen skedde på riktiga grunder.

Likaså behöver man få veta om hemundervisning kan pågå under så lång tidsperiod - om besluten kring det tagits på ett korrekt sätt.

Beträffande familjens mående så kan man väl vara säker på att ingen i familjen mådde psykiskt bra i januari 2018, oavsett vilket grundproblemet (upphovet till hemundervisningen) var. En tonåring som tillbringat all sin tid i hemmet under så lång tid - hon måste ju må dåligt av isoleringen, oavsett övrig sjukdomsbild.

En lillasyster som tvingas bort från skolan och får tillbringa dagarna tillsammans med en antagligen mycket deppig storasyster, kan inte heller må bra på grund av den livssituationen.

En mamma som ser sina barn olyckliga på grund av den onormala livsföringen kan inte alls må bra.

Och en pappa som försöker hålla igång sitt yrkesarbete och sin karriär, men lever som med tre olyckliga familjemedlemmar, kan självklart inte heller må bra.

Hemundervisningen var väl tänkt som en hjälp till familjen. Men man kan ju inte låta bli att fundera över vilka andra alternativ det skulle ha funnits, om man tänkt i andra banor.
Citera
2018-02-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Inte vad jag vet....
Första gången jag får info om en sån här unik händelse.
Tycker personligen att det vore perfekt att spela in en video till anhöriga.
Förstår inte varför det skulle vara konstigt.
Brev och erkännande till polisen.
Video till anhöriga....
Varför skulle det vara konstigt ?

Tyvärr går det ej PM:a dig....

Detta kommet upp:

”Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) konton får bara skicka PM till administratörer samt moderatorer.”

Är det någon annan som trots detta opponerar sig mot min medlemstid eller att detta inte stämmer och har märkliga påståenden ber jag er vänligast kontakta någon kunnig på detta tex. adm/mod......

Videon är enligt uppgift (påhittad?)riktad till både anhöriga/myndighet.

Regissören/regissörerna har uppenbarligen nyttjat sin höga intelligens även i denna mörka stund , tänk på detta....
Video = förklaring?
Brev = förklaring + instruktion?
Det verkar riktigt att man nämner ETT brev i pressmeddelandet men man dementerar inte heller något annat.... tex. en video.

Detta kan vara helt sant eller rent påhitt, välj själva.....

Tänkvärt: kan man anklaga någon borde man inte vara sämre som människa än att man kan be någon om ursäkt....
Citera
2018-02-14, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ptja.... det kanske inte är "så otroligt att man spelar in en avskeds-video till nära anhöriga" - vad gäller denna familj och mördare.
Men i övrigt... finns det nåt liknande att jämföra med ?

Det är väll inte ovanligt med ett avskeds-meddelande vad gäller dom flesta som tar självmord.
Varken denna familj, eller nån annan.
Eller är det speciellt att just denna familjen gjorde det ?
Citera
2018-02-14, 22:05
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Det är väll inte ovanligt med ett avskeds-meddelande vad gäller dom flesta som tar självmord.
Varken denna familj, eller nån annan.
Eller är det speciellt att just denna familjen gjorde det ?

Det speciella blir väl just antalet. Det är fyra personer som har hittats döda. Det kan vara fyra självmord begångna, visst. Det kan vara andra varianter också. Tror inte att meddelanden, oavsett form, har nåt den levande sidan, efter ett kollektivt självmord på två vuxna och deras minderåriga barn. Tycker nog att tillvägagångssättet, oavsett hur det nu gick till är liiite speciellt. Jag tycker dom vuxna med föräldraansvar har agerat klandervärt - minst sagt. Jaa, jag tycker nog dom verkar ha varit speciella.
Citera
2018-02-14, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw

Detta kommet upp:

”Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) konton får bara skicka PM till administratörer samt moderatorer.”

Är det någon annan som trots detta opponerar sig mot min medlemstid eller att detta inte stämmer och har märkliga påståenden ber jag er vänligast kontakta någon kunnig på detta tex. adm/mod......

Regissören/regissörerna har uppenbarligen nyttjat sin höga intelligens även i denna mörka stund , tänk på detta....
Video = förklaring?
Det verkar riktigt att man nämner ETT brev i pressmeddelandet men man dementerar inte heller något annat.... tex. en video.

Tänkvärt: kan man anklaga någon borde man inte vara sämre som människa än att man kan be någon om ursäkt....

Jag tror inte du har nått att komma med.
Jag tro att du bara spelar Allan !
Om du haft något, så hade du skrivit om det.
Jag tror du bluffar !
Citera
2018-02-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw

Detta kommet upp:

Video = förklaring?

Mindre än 50 inlägg - du har ju inte gjort så många så det är nog det som fallerar.
Citera
2018-02-14, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det speciella blir väl just antalet. Det är fyra personer som har hittats döda. Det kan vara fyra självmord begångna, visst. Det kan vara andra varianter också. Tror inte att meddelanden, oavsett form, har nåt den levande sidan, efter ett kollektivt självmord på två vuxna och deras minderåriga barn. Tycker nog att tillvägagångssättet, oavsett hur det nu gick till är liiite speciellt. Jag tycker dom vuxna med föräldraansvar har agerat klandervärt - minst sagt. Jaa, jag tycker nog dom verkar ha varit speciella.

Och då är det konstigt att dom spelar in en video och skriver ett brev för att.............??
Citera
2018-02-14, 22:10
Bannlyst
Videon är ointressant eftersom den bara existerar som en trådsanning utan minsta förankring i verkligheten. Det är således en mycket svag och och meningslös uppgift. Enda orsaken att den fortfarande ältas är för att bevara några narcissistiska "detektivers" självkänsla och skeva antaganden.

Jag hade gärna sett att trådens skribenter försöker att förstå och undersöka vad som hänt istället för att frottera sig i gamla innehållslösa och oanvändbara uppgifter.
Citera
2018-02-14, 22:10
Medlem
Citat:
Och då är det konstigt att dom spelar in en video och skriver ett brev för att.............??
.... enligt flashback KAN man inte spela in video?
Citera
2018-02-14, 22:13
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Den första tanken som slår mig är att meddelandet är tillrättalagt / regisserat av EN person. Allt för att inte bli ihågkommen som den som mördade sin hustru och sina två små barn.
Det är möjligt att man i Sverige kan komma undan med det - om det nu skulle vara så. Beklämmande isof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in