2019-02-15, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Mer av Jonatanmw:

Kan han mena Agnes? På min fråga om A försökte ta livet av sig kring jul svarade Jonatanmw "Du är inte helt fel ute...". Om A verkligen var i komaliknande tillstånd, om hon stoppade i sig olika preparat (behöver inte vara lugnande) och om föräldrarna valde att inte ringa efter ambulans, då är kvävning genom kudde ingen svår uppgift rent tekniskt.

Denna teori utesluter inte de gemensamma mordplanerna, föräldrarnas medansvar och allt annat, men kan det vara det som slutligen utlöste tragedin?

Är inte främmande för det scenariot. Håller man en tonåring instängd och hemundervisad i så många år är det mer konstigt om hon stod ut, kanske. Det skulle förklara varför man vill att Moa ska stanna hemma, A är självmordbenägen. Kollegans "Det som inte fick hända, hände...?" passar in även på detta seminarium, men, det som fattas är i så fall uppgifter om att H och O sökt stöd hos vården för A. Om det vet vi inget?

Det skulle väl också stämma med att åtminstone garanterat ett barn inte visste något om planerna. Om man nu hittar Agnes, hur i hela världen hanterar man då systern M? Där blir det återigen en obehaglig och obegriplig katastrof om man tänker på det.

De här föräldrarna var inte som andra.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-15 kl. 01:50.
Citera
2019-02-15, 01:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Är du övertygad om att H mördade båda barnen, enligt matematiska tolkningar av PT?

Vad menar du med ”utifrån matematiska tolkningar??

Det fanns tre mordoffer i villan.
Hanna är mördad av Oskar som sedan suiciderat. Hur vi vet det? - därför att inget barn är misstänkt för mord.
Barnen har mördats av endast en person.
Båda föräldrarna är misstänkta för att gemensamt planerat dessa mord på barnen - men endast en av dem har gjort det.
Varför skulle detta ha gjorts av Hanna - ”enligt matematiska tolkningar”??

Hur kommer du fram till den märkliga slutsatsen?

Det är inte så att O och H är misstänkta för mord på någon annan - utan misstänkta för mord just på barnen. Den matematiska tolkningen brister därför att man tror att om båda är utpekade som mördare och O mördade H, så måste H mördat någon annan - dvs barnen - för att ”vara mördare”.
Så är det inte.
Både O och H är utpekade som misstänkta mördare av A och M.
O däremot är också utpekad som misstänkt mördare av H (men det uppehöll man inte sig vid på PT).
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-15 kl. 02:16.
Citera
2019-02-15, 02:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Här måste man ändå flina till och slås av träffsäkerheten. Det kanske ändå var så, de hade gradvis lämnat jorden... ett sista meddelande före avfärd på usb-stickan kanske?

Vad finns det för motiv att föra in tankar om filmer, om det inte är sant, menar du? Är du övertygad om att H mördade båda barnen, enligt matematiska tolkningar av PT?

Jag tror du vet vad jag tror.
Jag kan gissa att O&H valde att dra pluggen ur skutan och gå under för att det var omöjligt för dem att ”behålla stilen”, och de kunde inte föreställa sig ett alternativ till det. De befann sig mitt i ”normaliteten” och hade (redan och kontinuerligt) dagligt och (i stort) okomplicerat utbyte med en ”samhällstillvänd”, samhällsbärande omgivning. De hade inget komplicerat förhållande till omgivningen och saknar inget (utom hälsan då). De behövde inte revanschera sig eller bevisa eller beklaga ngt. Eller ta poäng. På det sättet.

Det är ju förstås en stilfråga det också, och bör misstänkliggöras. Det är ju mängt med deras värderingar. De går ju likafullt under. Och på sina villkor. Men de har rent samvete (anser de) och har förmodligen redan tagit sina sista kontakter dessförinnan. Så även om det är ”dramatiskt” så spelar de inte över, vilket det hade varit med en inspelning. Det blir lätt för mycket. De gör inte grejen till en förevändning att bli ökända eller meddela sig med omvärlden.

Jag anser att PT inte ger fog för antaganden om förlopp och obestyrkta påståenden i tråden intresserar förstås inte. Publikt sett är det som PT meddelat det som hänt och det vi har att hålla oss till.
Citera
2019-02-15, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja alltså jag tycker givetvis det är lika sjukt av båda men jag vet inget om några möten mellan Hanna och hennes chef innan jul.

Två personer som slår sig ned bredvid varandra och förklarar varför deras barn måste dö/är döda på video...

Det är inte konstigt att folk ibland spekulerar om de var med i en sekt för det känns rätt hjärntvättat.

Ja verkligen - jag "tjatar" ju regelbundet om att de var scientologer, det är jag personligen övertygad om sedan länge och har förklarat delvis varför jag tror detta i tråden. Bl.a. scientologernas tydliga och historiska koppling till Lunds universitet, och då även inom Ekonomicentrum, som jag genom 100% säker källa VET stämmer. Jag har för mig att du också kände till denna koppling sedan tidigare?

Det finns tydligen även en koppling inom E&Y vilket dock var nytt för mig. Sen är det bl.a. också via skribenten BurlovsRicky och dennes inlägg som jag blivit övertygad.

Det enda är att scientologerna nästan känns som en för "snäll" sekt i förhållande till allt det fruktansvärda och fullständigt galna som verkar hänt i familjen - men denna sekt i kombination med psykisk ohälsa och kanske vissa speciella personlighetsdrag hos åtminstone en av föräldrarna, som blommat upp och ställts på sin spets pga olika yttre och inre faktorer, kan ha lett till en bokstavligt talat livsfarlig kombination.

(vill förtydliga att jag tycker inte att scientologerna är en "snäll" sekt men det som hänt i familjen är så extremt att man verkligen undrar vad det är för extrema krafter som varit i rörelse.)
Senast redigerad av Zebrima 2019-02-15 kl. 06:01.
Citera
2019-02-15, 06:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
O däremot är också utpekad som misstänkt mördare av H (men det uppehöll man inte sig vid på PT).
Sista mening enligt dig och inte via officiell information.
Det är som Lonnrot skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag anser att PT inte ger fog för antaganden om förlopp och obestyrkta påståenden i tråden intresserar förstås inte. Publikt sett är det som PT meddelat det som hänt och det vi har att hålla oss till.
Citera
2019-02-15, 06:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Mot bakgrund av hur stor vikt man lagt vid avskedsbrevets underskrifter; hur man vid åtskilliga tillfällen repeterat skrivningen ”gemensamt och i samförstånd”, att man lagt ned stora resurser på just detta korthugget hållna dokument; verkar det inte finnas så värst mycket mer som styrker samförståndet gällande beslutet att döda barnen. Vad i övrigt är, är tolkningsbart och saknar av allt att döma ett starkare bevisvärde.
Enligt dig som pseudografolog men inte enligt pressträffen.
Framkommer klart och tydligt om bådas medvetenhet, styrkt via digital media.
Citera
2019-02-15, 06:58
Medlem
Citat:
Vad menar du med ”utifrån matematiska tolkningar??

Det fanns tre mordoffer i villan.
Hanna är mördad av Oskar som sedan suiciderat. Hur vi vet det? - därför att inget barn är misstänkt för mord.
Barnen har mördats av endast en person.
Båda föräldrarna är misstänkta för att gemensamt planerat dessa mord på barnen - men endast en av dem har gjort det.
Varför skulle detta ha gjorts av Hanna - ”enligt matematiska tolkningar”??

Hur kommer du fram till den märkliga slutsatsen?

Det är inte så att O och H är misstänkta för mord på någon annan - utan misstänkta för mord just på barnen. Den matematiska tolkningen brister därför att man tror att om båda är utpekade som mördare och O mördade H, så måste H mördat någon annan - dvs barnen - för att ”vara mördare”.
Så är det inte.

Du ändrar dina formuleringar. Tidigare skrev du att ”vardera barnet mördats av en person”. Jag skulle vilja säga att det du håller på med är djupt oärligt. Du har hängt ut en tjänsteperson från polismyndigheten och sedan vrider, vänder och ändrar du ”citat” från den personen så dom passar dina egna mytomaniska syften.

Du vet mycket väl att du hela tiden döljer dig bakom din anonymitet men samtidigt blottar du en annan person på det sättet att denne blir lätt att identifiera. Nu kommer du att försvara dig med att det aldrig var du som skrev ut det fulla namnet, men initialerna dög gott och allt skedde på ditt initiativ.

Jag har mig veterligt aldrig träffat på en värre mytoman och ett större troll. Man kan bara gissa vilken roll du tog på dig när du kontaktade den aktuella personen. Du snyftade säkert och snöt dig ljudligt i luren.
Citera
2019-02-15, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja verkligen - jag "tjatar" ju regelbundet om att de var scientologer, det är jag personligen övertygad om sedan länge och har förklarat delvis varför jag tror detta i tråden. Bl.a. scientologernas tydliga och historiska koppling till Lunds universitet, och då även inom Ekonomicentrum, som jag genom 100% säker källa VET stämmer. Jag har för mig att du också kände till denna koppling sedan tidigare?

Det finns tydligen även en koppling inom E&Y vilket dock var nytt för mig. Sen är det bl.a. också via skribenten BurlovsRicky och dennes inlägg som jag blivit övertygad.

Det enda är att scientologerna nästan känns som en för "snäll" sekt i förhållande till allt det fruktansvärda och fullständigt galna som verkar hänt i familjen - men denna sekt i kombination med psykisk ohälsa och kanske vissa speciella personlighetsdrag hos åtminstone en av föräldrarna, som blommat upp och ställts på sin spets pga olika yttre och inre faktorer, kan ha lett till en bokstavligt talat livsfarlig kombination.

(vill förtydliga att jag tycker inte att scientologerna är en "snäll" sekt men det som hänt i familjen är så extremt att man verkligen undrar vad det är för extrema krafter som varit i rörelse.)

Det blir fel att prata om ”sekt” i detta sammanhang som om Sc vore något suspekt. Det är en laglig ”kyrka” och medlemmarna åtnjutet exakt samma religionsfrihet som övriga invånare i landet. Om det finns en koppling till Sc så skulle detta aldrig presenteras som något relevant i utredningen eftersom det inte är olagligt att tro i Sverige.
Sc klassas inte som en sekt utan en helt laglig trosuppfattning som skyddas av de mänskliga rättigheterna och lagarna.
Citera
2019-02-15, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det kan ha funnits ett avskedbrev i papper. Eller i digital form. Vad är det du hänger upp dig på?

Polisen har gått ut med det som är nödvändigt, för att ingen skall vara osäker på att detta är EN man som gjort. Och det borde nästan räcka så tycker jag.
Låt det nu inte bli en trådsanning att det har en film, det var bara något jag hörde, men det är från minst tvåan varandra oberoende källor, men jag svär inte på att det är så, men mycket annat visade sig stämma.

Vad som jag dock hört mer tvärsäkert var att det fanns information kvarlämnat som otvetydigt säger att de var i samförstånd och att det inte var några tveksamheter på att de båda var med på informationen.
Citera
2019-02-15, 07:20
Medlem
Jag vet att många varit inne på samma sak men jag håller med om att något känns infekterat inom Oskars arbete. Mycket tyder på att han kände sig förbisedd, kränkt, omkörd av kollegor mm. Jag tror att han var ovan vid den känslan, han som sågs som ett underbarn och en stjärna inom såväl moms som fiol. Allt han satsat på och intresserat sig för var han "bäst" i men så hände något där han fick uppleva konkurrens på allvar och detta var han inte van vid.

Det verkar som familjen tyngts av problem inom flera områden: häsla, skola, jobb, familj... ☹️
Det har blivit för mycket att hantera utan att de sökte hjälp. Vi har nog alla upplevt problem inom något av dessa områden men om det är problem på jobbet har man andningshål hemma istället eller vice versa. Här upplevdes det svart överallt.

Men meningen "Ingen av oss kommer någonsin att leva ett liv i egentlig mening" är så extrem och definitiv att man verkligen undrar hur de tänkte och var deras prioriteringar låg.
Citera
2019-02-15, 07:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du ändrar dina formuleringar. Tidigare skrev du att ”vardera barnet mördats av en person”. Jag skulle vilja säga att det du håller på med är djupt oärligt. Du har hängt ut en tjänsteperson från polismyndigheten och sedan vrider, vänder och ändrar du ”citat” från den personen så dom passar dina egna mytomaniska syften.

Du vet mycket väl att du hela tiden döljer dig bakom din anonymitet men samtidigt blottar du en annan person på det sättet att denne blir lätt att identifiera. Nu kommer du att försvara dig med att det aldrig var du som skrev ut det fulla namnet, men initialerna dög gott och allt skedde på ditt initiativ.

Jag har mig veterligt aldrig träffat på en värre mytoman och ett större troll. Man kan bara gissa vilken roll du tog på dig när du kontaktade den aktuella personen. Du snyftade säkert och snöt dig ljudligt i luren.
Solglittrets officiella uppgifter förändrar sig över tid som du säger. "Åklagarens" uppgifter är anpassningsbara efter syfte.

Åberopar man annars detta uttalande så handlar det bara om planering - för Hannas del.
Citat:
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.
Citat:
Det är inte så att O och H är misstänkta för mord på någon annan - utan misstänkta för mord just på barnen.

Citera
2019-02-15, 07:31
Medlem
Har försökt hänga med i tråden och här är vad jag tror kan ligga nära till hands gällande utredningen och PT.
Brottsplatsen var av (o)naturliga skäl arrangerad av mördarna enligt nedan,

Det fanns 3 dokument synligt på brottsplatsen, ett kort avskedsbrev, ett testamente och ett USB. I avskedsbrevet fanns även en hänvisning till den efterlämnade USBn vilken föräldrarna lämnat instruktioner och någonting som bevisar att händelserna var planerade och genomförda i samförstånd.

I mitt och många andras tycke ter sig denna planering som mördarna ägnade senaste månaderna åt något slarvig milt uttryckt. Detta tror jag beror till stor del på att O och H, av förståeliga skäl drog på morden och självmorden ini det längsta. Vilket i slutändan resulterade i liten mängd i lager av lungnande mediciner. Dessa tog föräldrarna själva för att klara av att strypa och kväva sina flickor.

Tror även på att O och H kommit överens om att den ”starkaste” både psykiskt och fysiskt av de två skulle genomföra själva gärningen. Det föll helt enkelt på Oskars lott.
Jag har inte ägnat lika lång tid i att skriva i tråden och detta är vad jag tror kan ha hänt i huset i Bjärred.

Alla vet att man har rätt att begära ut denna utredning efter sekretessprövning i.e. maskad form. Många kommer att göra det för att själva kunna bilda sig en uppfattning av gärningarna och polisens utredning. Man bör dock ha i åtanke att många (de flesta?) frågor kommer man antagligen inte att få svar på.
Vill tacka alla er skribenter som orkar att kämpa på och skriva i denna tråd och dåmenar jag verkligen alla. Vi människor är olika - om inte annat, så visar händelserna i Bjärred på det!

Tack, KSP
Senast redigerad av KSP 2019-02-15 kl. 07:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in