2019-02-14, 21:43
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har också funderat på detta och det är den främsta anledningen till att jag varit skeptisk till att det verkligen fanns en film. Samt att det är än mer makabert med en film anser jag. Ytterligare ett tecken på att något stod verkligen inte rätt till i skallen.

Men nu tänker jag lite i banorna att brevet kanske är tänkt som "allmän förklaring" till allmänheten (även om jag fortfarande tycker förklaringen är obegriplig) och filmen är bara tänkt till anhöriga med mer personlig information och instruktioner. Nästan som ett utökat testamente också, testamentet var ju väldigt torftigt egentligen. Därför kanske man också valt att aldrig gå ut officiellt med att det finns en film - det är en film tänkt endast för anhöriga och därför vill (en del?) anhöriga också hålla det för sig själva.
Och att undanröja alla tvivel. Betänk hur man här tjatat om falska namnteckningar. En film, med bådas ansikten på, när de ger instruktioner till efterlevande, då finns det inget att tvivla på. Polisen har ändå granskat namnteckningarna - så de har varit oerhört noggranna. Jag spekulerar.
Citera
2019-02-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så här uttrycker sig polisen i sitt pressmeddelande den 19 januari 2018.

"Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna."

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/

När polisen skriver att brevet var undertecknat av båda föräldrarna så är det i min värld ett fysiskt gammalt hederligt papper.

Eller att man filmar när den ena skriver på... de verkar ändå ha jobbat mycket med detta projekt? Sämsta matchningen så här på Alla hjärtans dag...
Citera
2019-02-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag måste säga att jag tycker det är lustigt hur vi förväntas tolka polisen bokstavligt i vissa frågor men inte i andra.

Exempelvis så får det inte råda någon tvekan om att underskrifterna var äkta på det handskrivna avskedsbrevet elektronisk form.

Polisen sade tre dokument. Ett brev. Ett testamente. Ett dokument med instruktioner till de anhöriga. Det kan ju förstås ha varit instruktioner på film då. "Här är det lite disk, den får ni ta hand om."

Enligt polisen är brevet tryckt med bläck. Låter som pappersform i mina öron. Testamentet har vi sett.

Varför ett brev och en film? Tyckte de kanske att det var så roligt att planera självmorden och få lägga ut texten om sina planer och tankar att de inte kunde hejda sig?

Vi skall tydligen även tolka polisens uttalande om inga tecken på psykisk sjukdom som att Hanna knaprade Sertralin som tictacs sedan månader tillbaka.

Antingen gäller pressträffen och bara pressträffen eller så kan vissa skenheliga postare sluta berätta för oss andra vilken information vi inte har tillåtelse att spekulera fritt kring.

Är en av dem som antagligen blir missledd nu, så tack för påminnelsen... de talade om bläck ju. Så många vill plantera sin sanning som en sanning. Häckar hypoteser. Varför kan man fråga sig, kanske viktigt att vara en viktig person i forumet som någon funderade. Kan bara instämma i det. Tyvärr gör det ju att det blir ännu svårare att förstå skeendet från familj till fyra döda.
Citera
2019-02-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Och att undanröja alla tvivel. Betänk hur man här tjatat om falska namnteckningar. En film, med bådas ansikten på, när de ger instruktioner till efterlevande, då finns det inget att tvivla på. Polisen har ändå granskat namnteckningarna - så de har varit oerhört noggranna. Jag spekulerar.

Precis. Men det som talar emot är dock att det sägs att anhöriga ändå inte riktigt trott på att föräldrarna gjort det, velat undersöka vidare och säkerställa att det inte varit någon utomstående inblandad osv. Men det är kanske en del av förnekelsestadiet i den totala chock som måste infinna sig när de ställts inför detta. Man kan aldrig ens föreställa sig vad de måste ha gått igenom. Fruktansvärt.
Citera
2019-02-14, 21:53
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Jag har också funderat på detta och det är den främsta anledningen till att jag varit skeptisk till att det verkligen fanns en film. Samt att det är än mer makabert med en film anser jag. Ytterligare ett tecken på att något stod verkligen inte rätt till i skallen.

Men nu tänker jag lite i banorna att brevet kanske är tänkt som "allmän förklaring" till allmänheten (även om jag fortfarande tycker förklaringen är obegriplig) och filmen är bara tänkt till anhöriga med mer personlig information och instruktioner. Nästan som ett utökat testamente också, testamentet var ju väldigt torftigt egentligen. Därför kanske man också valt att aldrig gå ut officiellt med att det finns en film - det är en film tänkt endast för anhöriga och därför vill (en del?) anhöriga också hålla det för sig själva.

Polisen vet ju att det har spekulerats om en film här sedan första veckan efter det hände och mitt intryck var att de så noga redogjorde för de efterlämnade dokumenten för att sätta stopp för denna spekulation.

Sedan visade det sig att det fanns ett USB-minne vilket förstås stämmer med att de efterlämnat sig något "i elektronisk form" men det kan likagärna vara till exempel Oskars bolags bokföring och liknande som fanns på den stickan.

Jag tror att polisen skulle sagt om det fanns en film just för att få slut på spekulationer.

Om det ändå finns en film så håller jag med dig om att det är ett ytterligare tecken på att något var riktigt skevt i huvudet på föräldrarna. Jag har fastnat vid när de skulle ha spelat in denna film. Innan morden med de fortfarande levande döttrarna i huset? Otänkbart. Efteråt? Eller ve och fasa under tiden?

Oavsett när kan jag knappt föreställa mig iskylan som krävs. Eller är filmen som filmen som pappan i Sala spelade in, sitter de och snörvlar in i en mobilkamera tillsammans medan de förklarar hur orättvist allt är?

Jag har mycket svårt att förstå hur en man som planerar våren med sin chef och berättar om att det är jobbigt hemma sedan helt kallt går hem och sätter sig och spelar in instruktionsfilmer inför morden på sina barn.

Men varför inte. Inget är normalt med denna familjen.
Citera
2019-02-14, 21:59
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Precis. Men det som talar emot är dock att det sägs att anhöriga ändå inte riktigt trott på att föräldrarna gjort det, velat undersöka vidare och säkerställa att det inte varit någon utomstående inblandad osv. Men det är kanske en del av förnekelsestadiet i den totala chock som måste infinna sig när de ställts inför detta. Man kan aldrig ens föreställa sig vad de måste ha gått igenom. Fruktansvärt.
Jag har följt fallet ganska väl, var har du fått det ifrån? Vad har jag missat=
Citera
2019-02-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ja, så är det ju. Och USB-minnet misstänker jag att de filmat, möjligen med mobilerna, där båda två förklarar. Det skall också finnas praktiska instruktioner till de anhöriga, och jag tror att även detta finns på samma USB-minne. Men - bara som jag tror.
Jag tror som du. Det finns ju hur mycket plats på ett USB som helst. Film, dokument, kopior, egna texter etc etc.
Citera
2019-02-14, 22:06
Medlem
Citat:

Tror jag med och säkert som back up om brevet skulle flyga ut om det blåste eller USB inte funka. Livrem och hängslen.
Citera
2019-02-14, 22:08
Medlem
Citat:
Polisen vet ju att det har spekulerats om en film här sedan första veckan efter det hände och mitt intryck var att de så noga redogjorde för de efterlämnade dokumenten för att sätta stopp för denna spekulation.

Sedan visade det sig att det fanns ett USB-minne vilket förstås stämmer med att de efterlämnat sig något "i elektronisk form" men det kan likagärna vara till exempel Oskars bolags bokföring och liknande som fanns på den stickan.

Jag tror att polisen skulle sagt om det fanns en film just för att få slut på spekulationer.

Om det ändå finns en film så håller jag med dig om att det är ett ytterligare tecken på att något var riktigt skevt i huvudet på föräldrarna. Jag har fastnat vid när de skulle ha spelat in denna film. Innan morden med de fortfarande levande döttrarna i huset? Otänkbart. Efteråt? Eller ve och fasa under tiden?

Oavsett när kan jag knappt föreställa mig iskylan som krävs. Eller är filmen som filmen som pappan i Sala spelade in, sitter de och snörvlar in i en mobilkamera tillsammans medan de förklarar hur orättvist allt är?

Jag har mycket svårt att förstå hur en man som planerar våren med sin chef och berättar om att det är jobbigt hemma sedan helt kallt går hem och sätter sig och spelar in instruktionsfilmer inför morden på sina barn.

Jag håller med dig om det mesta! Men jag tänker att OM nu någon anhörig inte vill att det ska komma ut att det finns en film, då kanske polisen respekterar det med argumentet att filmen är bara till de anhöriga och inget någon annan har att göra med (t.ex. hur de vill bli begravda). Däremot är filmen, om den finns, trots allt troligen det starkaste beviset på att det fanns ett samförstånd.

Jag har alltid tänkt att de, om det finns en film, spelade in den före allt. Blotta tanken på något annat får blodet att isa. Tanken har inte ens slagit mig, något annat kan man knappt ens tänka sig. Sala-pappan filmade dock efteråt men han lade ju också ut det öppet så det var kanske på något sjukt sätt tänkt som hans förklaring till allmänheten, istället för brev. Sjukt obehagligt att tänka på detta med filmer så jag släpper det lite nu. Vill kunna sova någorlunda lugnt i natt... 😱
Citera
2019-02-14, 22:09
Medlem
Citat:

Kanske var för att de inte ville att det skulle komma ut? Släkten alltså. Just för att det också är så sjukt. Håller med dig att det finns inte mycket friskt i denna historia.
Citera
2019-02-14, 22:11
Medlem
Citat:
Jag har följt fallet ganska väl, var har du fått det ifrån? Vad har jag missat=
Det var i ett tidigt skede som Elli skrev att de anhöriga inte trodde på det. Det krävde fler analyssvaren och trodde ev GM utifrån. I detta skede har nog inte polisen frågat om de ville se en video. Jag tror på förnekelse där i början av chocken.
Citera
2019-02-14, 22:13
Medlem
Citat:

Du missade kvinna i näst sista stycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in