2018-02-18, 17:34
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Ansträngt sig har dom uppenbarligen gjort och man är enl. dig ingen psykopat om man tar livet av sina egna barn??

För att klassas som psykopat så måste man uppfylla ett visst anta kriterier.
Citera
2018-02-18, 17:36
Medlem
Solglittrets avatar
Hur begraver man en familj efter en sådan händelse?
Begraver man flickorna med deras mördare??

Vad är pietetsfullt för anhöriga? Att strö alla i minneslunden?

Om föräldrarna hade begått suicid först i fängelset efter något år hade man väl antagligen inte låter dem vila bredvid sina offer.

Andra mördare som mördat sina "kära" men överlevt har ju inte av anhöriga tillåtits att i framtiden begravas tillsammans med sitt offer. Det anses inte riktigt smakfullt oavsett hur kära de var eller om de var nära släktingar.
Citera
2018-02-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo är man inne i sin psykos - alldeles särskilt om man är två i symbios som delar samma vanföreställningar - folie-a-deux - är man nog fullt övertygad om att man har och gör rätt.
Vi alla har kanske fokuserat lite för mycket på döttrarnas sjukdom och hemundervisning, det kanske bara var bisaker i sammanhanget? Det primära sjuka som ställde till det var nog föräldrarnas psyke som just då inte var friskt.

Tyvärr finns det en "ME" lobby - ja det är en bra beteckning - som just nu kraftfullt verkar för att få upp "ME" sjukdomen i folks medvetande. Så många som möjligt ska kunna hitta inkluderande symptom på listor. För att få uppmärksamhet tar de också varje tillfälle att beskriva "ME" som något fruktansvärt och obotligt. Då ligger det nära till hands att även fånga upp denna händelse i Bjärred och påstå att Bjärredsdöttrarna också hade "ME" och att föräldrarna därför mördade sina barn, då sjukdomen ska vara så hemsk och prognosen så illa.

Jag tror inte att barnens ev sjukdom - "ME" är en väldigt osannolik diagnos på ex yngsta flickan - hade så mycket varken med morden eller självmorden att göra.Föräldrarna led av psykiska vanföreställningar och begick brotten.

Ser inte på något sätt att detta inte skulle stämma, tror det är någon som kommer falla på eget grepp när polisen är klara med sitt arbete och en syndabock skall utses i kommun/skola/sjukvård.
Någon borde sova oroligt på nätterna....
Citera
2018-02-18, 17:41
Medlem
Citat:
Jo är man inne i sin psykos - alldeles särskilt om man är två i symbios som delar samma vanföreställningar - folie-a-deux - är man nog fullt övertygad om att man har och gör rätt.
Vi alla har kanske fokuserat lite för mycket på döttrarnas sjukdom och hemundervisning, det kanske bara var bisaker i sammanhanget? Det primära sjuka som ställde till det var nog föräldrarnas psyke som just då inte var friskt.

Tyvärr finns det en "ME" lobby - ja det är en bra beteckning - som just nu kraftfullt verkar för att få upp "ME" sjukdomen i folks medvetande. Så många som möjligt ska kunna hitta inkluderande symptom på listor. För att få uppmärksamhet tar de också varje tillfälle att beskriva "ME" som något fruktansvärt och obotligt. Då ligger det nära till hands att även fånga upp denna händelse i Bjärred och påstå att Bjärredsdöttrarna också hade "ME" och att föräldrarna därför mördade sina barn, då sjukdomen ska vara så hemsk och prognosen så illa.

Jag tror inte att barnens ev sjukdom - "ME" är en väldigt osannolik diagnos på ex yngsta flickan - hade så mycket varken med morden eller självmorden att göra.Föräldrarna led av psykiska vanföreställningar och begick brotten.

Mitt fetande.

Tack för dina inlägg. Tycker du har rätt att det är i huvudsak föräldrarnas sjukdomstillstånd som kan förklara vad som hände. Det blir tydlig när man tänker sig att barnen var helt friska eller att man tänka sig att de låg på sjukhus i respirator - det gör saken verken mer eller mindre förklarande, i alla fall inte för mig. Men jag tror att föräldrarnas sjukdom, barnas sjukdom och hemundervisning hör ihop. Jag tror att de kan vara ett symptom för samma sak.
Citera
2018-02-18, 17:45
Medlem
Citat:
Hur begraver man en familj efter en sådan händelse?
Begraver man flickorna med deras mördare??
Förälfrarna utanför kyrkogården (då de begått självmord), barnen innanför. I alla fall enligt gammal praxis...
Citera
2018-02-18, 17:59
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Nu har du i ett flertal inlägg talat om för mig vad jag inte kan, inte vet och vilka svårigheter just jag har med allt möjligt inklusive allt jag borde läsa in mig på. Kan du inte bara lägga ner sånt trams? Gör oss alla tjänsten att städa bort ad hominems ur inlägg, det är så tröttsamt.

För att besvara din fråga om Bjärredsföräldrarnas diagnoser har jag naturligtvis ingen aning.

Av det som påståtts kan man möjligen hamna i tankar kring att båda var svårt deprimerade, påverkade varandra och gick in i en gemensam folie-a-deux där det var de mot resten av världen. En depression som drabbade båda samtidigt - ovanligt men blixten kan slå ner i samma hus två gånger.
I sin folie-a-deux vanföreställningsvärld var de tvungna att "rädda" döttrarna från plågan att leva kvar i denna värld - som de själva inte stod ut i.

Det var inte några sunda hjärnor som resonerade rationellt, de var antagligen svårt sjuka bägge två. Döttrarnas eventuella diagnoser var nog bara en mindre del i det hela - det var föräldrarna som hade problem och psykisk sjukdomssymptom.

Det är mina teorier utan att ha minsta kännedom om annat än det lilla som kommit ut.

Edit: Ad hominem-argument eller argumentum ad hominem (latin "argument mot personen"), innebär att en debattör fokuserar på den person han eller hon debatterar med, bland annat meningsmotståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan.

Yup men här fokuseras inte på din karaktär istället för sakfrågan. Här försöks dra dig till själva sakfrågan. Till och med med en direkt fråga

Jag är enig med dig angående bold, däremot så behöver det inte vara fråga om psykos på två. Frågan har tagits upp tidigare i tråden. Vad grundar du att det gått så långt som psykos på, har det framkommit något som helst tecken på att endera föräldern varit psykotisk?

Citat:
Shared psychotic disorder or its more common synonym, folie ā deux, is a rare clinical syndrome. Its characteristic feature is transmission of delusions from “inducer” (primary patient), who is the “originally” ill patient and suffers from a psychotic disorder, to another person who may share the inducer's delusions in entirety or in part.1–3 Depending on whether the delusions are shared among two, three, four, five and even twelve people, it is called as folie ā deux, folie ā trios, folie ā quatre, folie ā cinq and folie ā douze.4

Shared psychotic disorder is mostly observed among people who live in close proximity and in close relationships.5 It is found in parent-offspring, sibling-sibling, or husband-wife constellations. Furthermore, mother-daughter or sister-sister pairs represents fifty percent of the psychotic dyads.6 Rarely all the family members share the same delusions, and this is called folie ā famille.5 Additionally, there are case reports of physician-patient folie ā deux and even a case involving a dog.7,8
Risk factors include female gender, mental retardation, suggestibility, passivity, histrionic personality traits and suspiciousness, in the secondary patient. Moreover, dependency, ambivalent relationships and repetitive crises have been seen in the family."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252781/

Vad det verkar så kan i så fall mamman ha dragit med sig pappan i detta enligt den information jag har, helt oavsett om det gått så långt som till psykos eller inte.

Ingen påstår att föräldrarna avlivat sina barn på grund av svår sjukdom, vi som kan ha fler än en tanke i huvudet har påpekat att det var en stressor (av flera givetvis) som i kombination med föräldrarnas egen konstitution (sårbarhet) ledde fram till detta. En annan stressor är såklart bemötandet med liknande sjukdomar. Den som är empatisk inser att det måste ha varit väldigt ensamt i och med den allmänna okunskapen. Att därifrån ursäkta brottet är en avgrund.

Understruket, det är en svår stress att vara anhörig till någon som är svårt sjuk. Ännu värre med en sjukdom som det är sånt rabalder om. Givetvis räcker inte barnens sjukdom till för att driva någon till detta, det handlar givetvis om sårbarhet hos föräldrarna.

Sedan skall sägas att anhöriga till sjuka själva ofta blir sjuka på grund av den påfrestning det innebär.
Depressioner är väldigt smittsamma.

Det är upprörande när föräldrar dödar sina barn, men enligt statistiken så förekommer det. Deprimerade människor tänker inte klart. De har tunnelseende och tappar förmågan att ta in omgivningen.

Jag säger inte emot folie á deux, jag har bara inte hört något som helst tecken på det någonstans. När någon är på väg in i en psykos så brukar den förändras och tappa intresset för det som den vanligen sysslar med. Så verkar inte fallet här. Tvärtom. Att pappan raderar sidor på nätet verkar också tyda på att han inte är i en psykos, planerandet, videon och brevet likaså.

Har jag missat något så varsågod.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-18 kl. 18:05.
Citera
2018-02-18, 18:01
Medlem
Citat:

Bra sammanfattat! Ja, barnens sjukdomar eller diagnoser är egentligen helt ointressanta. Tyvärr så har mycket fokus inträden grottat ned sig där.
Citera
2018-02-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
För att klassas som psykopat så måste man uppfylla ett visst anta kriterier.

Och du är säker på att HB eller OH inte uppfyllde dessa kriterier?

Tror man skall släppa fokus på tjejernas påstådda diagnos och se vad felet var hos föräldrarna.
Jag skulle gissa på att minst en av föräldrarna är kraftigt psykotisk med extremt narcissistiska drag vars värld skulle rasa samman om barnen skulle återgå till ordinarie skolgång.
Helt plötsligt har man tappat den styrande kontrollen och helvetet brakar löst.
Den andra troligen helt nedtryckt i skorna..
Om man skulle lägga fokus på varför tjejerna inte fick träffa jämnåriga skulle man nog få en annan vinkling på det hela.

Har också för mig att man (återigen man, detta är ett talesätt och ej genusperspektivt)vid ett misslyckat självmordsförsök kan få väldigt svåra men, hamna i komaliknande tillstånd, starka tabletter som inte brukas av rätt person kan vara farliga..

Men detta är bara mina enkla tankar, inget att egentligen bry sig om, det är ni som är dom kunniga i detta....
Citera
2018-02-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fast de tyckte att de resonerade rationellt. Vilket är oerhört svårt (för många) att förstå. På något sätt lyckades dessa två (!) människor komma till ett läge där mord och påföljande självmord var en rimlig slutsats.
Det tycker åtminstone jag är det som är fascinerande i detta fall, inte döttrarnas eventuella/möjliga/inbillade sjukdomar.

Men tyvärr verkar det finnas gott om foliehattar som vill använda det här fallat för att marknadsföra eventuella/möjliga/inbillade sjukdomar.

För mig tycks det som att det funnits en obalans mellan föräldrarna sedan lång tid tillbaka. Obalans så till vida att OH satsat allt på karriären och HB lite "lagom" + barn, hem. Som det ofta ser ut i många relationer, särskilt under barnaåren. Eller rent praktiskt. Under tiden i Gbg pendlade OH till Lund. Det mesta hemansvaret lär ha vilat på HB.

2011 skedde flytt till Lund, Bjärred. OH än mer stimulerande karriär och HB arbetade 2dgr i veckan på Skatteverket + barn, hem resterande tid.

Samma "obalans" i arbetsfördelning. Döttrarna hade sin skola på dagtid. I Gbg hade hon sina föräldrar, men i Lund/Bjärred?

Frågan uppkommer naturligt? Varifrån fick HB sin stimulans ifrån? Hon hade ju en hyfsad position på sitt tidigare jobb, där OH också arbetade. Nu hemmafru i Bjärred.

2013 fick den äldsta flickan hemundervisningen
Då, om inte tidigare, fick OH ta ett mer direkt ansvar för döttrarna. Om än de syns som mer punktinsatser. Kontakter med skolan i samband med hemundervisning+uppläggning av densamma i hemmet och pianoundervisning för Moa 1 ggr/vecka.

Senaste året även resor utomlands med den äldste dottern. Barnen tog mer tid än tidigare, helt klart.

2017 fick Moa fr.o.m. ht också hemundervisning. OH började vara hemma mera, dels via nedsättning i arbetstid men även undervisning hemifrån. OH lät kollegor förstå att han blev deppad av att vara från jobbet. Ett långt juluppehåll väntade.

Före jul kom ett "negativt" besked, okänt om exakt vad.

3:e advent blev den äldsta flickan allvarligt sjuk. Ev samband med beskedet?

En Mellandag ses OH gå till affären med den yngsta dottern.

9/1 Upptäcks morden. Hela familjen utplånad.
Händelsen skall ha skett i samförstånd mellan föräldrarna.

--------------------------
Vilka framtidsutsikter såg dessa föräldrar vid tidpunkten för händelsen?

För barnen?
HB?
OH?

Vilken var deras verklighet som gjorde att de fattade detta förödande beslut?
Citera
2018-02-18, 18:12
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Och du är säker på att HB eller OH inte uppfyllde dessa kriterier?
Nej det är jag inte, men skall man spekulera så skall man göra det på de indicier man har och inte börja fantisera fritt.

Citat:
Tror man skall släppa fokus på tjejernas påstådda diagnos och se vad felet var hos föräldrarna.
Det skulle inte vara något fokus alls på tjejernas diagnos om det inte spreds så mycket felaktigheter i tråden.

Citat:
Jag skulle gissa på att minst en av föräldrarna är kraftigt psykotisk med extremt narcissistiska drag vars värld skulle rasa samman om barnen skulle återgå till ordinarie skolgång.
Helt plötsligt har man tappat den styrande kontrollen och helvetet brakar löst.
Den andra troligen helt nedtryckt i skorna..
Om man skulle lägga fokus på varför tjejerna inte fick träffa jämnåriga skulle man nog få en annan vinkling på det hela.
Det där är fantasier från din sida.
Kom med belägg så skall jag lyssna.

Citat:
Har också för mig att man (återigen man, detta är ett talesätt och ej genusperspektivt)vid ett misslyckat självmordsförsök kan få väldigt svåra men, hamna i komaliknande tillstånd, starka tabletter som inte brukas av rätt person kan vara farliga..

Men detta är bara mina enkla tankar, inget att egentligen bry sig om, det är ni som är dom kunniga i detta....

Vad vinner tråden på att folk gissar hej vilt, helt utan förankring i den information som finns.
Citera
2018-02-18, 18:14
Medlem
Citat:
Och du är säker på att HB eller OH inte uppfyllde dessa kriterier?.
Du behöver bara söka på Psykopati så hittar du en lång lista över vilka kriterier som gäller. Jag kan inte se att många, om ens något av dem, stämmer in på detta par. Dessutom visar det sig att psykopati inte är en standardiserad diagnos så man ska nog vara väldigt försiktig innan man sätter den etiketten på folk.
Citera
2018-02-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nej det är jag inte, men skall man spekulera så skall man göra det på de indicier man har och inte börja fantisera fritt.

Det skulle inte vara något fokus alls på tjejernas diagnos om det inte spreds så mycket felaktigheter i tråden.

Det där är fantasier från din sida.
Kom med belägg så skall jag lyssna.

Vad vinner tråden på att folk gissar hej vilt, helt utan förankring i den information som finns.
Men snälla, är det DU som avgör vad som ska skrivas här? Fantasier är minst lika bra som spekulationer. Och några fakta finns överhuvudtaget inte. Det finns mer eller mindre trovärdiga PM. Och andras spekulationer, fantasier är väl lika mycket värda som dina? Om inte, då blir du väldigt ensam i tråden.

Att något hänt är väl alla överens om. Att två helt hjärnfriska föräldrar inte gör så här är väl andra också överens om? I övrigt är det spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in