Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Nu har du i ett flertal inlägg talat om för mig vad jag inte kan, inte vet och vilka svårigheter just jag har med allt möjligt inklusive allt jag borde läsa in mig på. Kan du inte bara lägga ner sånt trams? Gör oss alla tjänsten att städa bort ad hominems ur inlägg, det är så tröttsamt.
För att besvara din fråga om Bjärredsföräldrarnas diagnoser har jag naturligtvis ingen aning.
Av det som påståtts kan man möjligen hamna i tankar kring att båda var svårt deprimerade, påverkade varandra och gick in i en gemensam folie-a-deux där det var de mot resten av världen. En depression som drabbade båda samtidigt - ovanligt men blixten kan slå ner i samma hus två gånger.
I sin folie-a-deux vanföreställningsvärld var de tvungna att "rädda" döttrarna från plågan att leva kvar i denna värld - som de själva inte stod ut i.
Det var inte några sunda hjärnor som resonerade rationellt, de var antagligen svårt sjuka bägge två. Döttrarnas eventuella diagnoser var nog bara en mindre del i det hela - det var föräldrarna som hade problem och psykisk sjukdomssymptom.
Det är mina teorier utan att ha minsta kännedom om annat än det lilla som kommit ut.
Edit: Ad hominem-argument eller argumentum ad hominem (latin "argument mot personen"), innebär att en debattör fokuserar på den person han eller hon debatterar med, bland annat meningsmotståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan.
Yup men här fokuseras inte på din karaktär istället för sakfrågan. Här försöks dra dig till själva sakfrågan. Till och med med en direkt fråga
Jag är enig med dig angående bold, däremot så behöver det inte vara fråga om psykos på två. Frågan har tagits upp tidigare i tråden. Vad grundar du att det gått så långt som psykos på, har det framkommit något som helst tecken på att endera föräldern varit psykotisk?
Citat:
Shared psychotic disorder or its more common synonym, folie ā deux, is a rare clinical syndrome. Its characteristic feature is transmission of delusions from inducer (primary patient), who is the originally ill patient and suffers from a psychotic disorder, to another person who may share the inducer's delusions in entirety or in part.13 Depending on whether the delusions are shared among two, three, four, five and even twelve people, it is called as folie ā deux, folie ā trios, folie ā quatre, folie ā cinq and folie ā douze.4
Shared psychotic disorder is mostly observed among people who live in close proximity and in close relationships.5 It is found in parent-offspring, sibling-sibling, or husband-wife constellations. Furthermore, mother-daughter or sister-sister pairs represents fifty percent of the psychotic dyads.6 Rarely all the family members share the same delusions, and this is called folie ā famille.5 Additionally, there are case reports of physician-patient folie ā deux and even a case involving a dog.7,8
Risk factors include female gender, mental retardation, suggestibility, passivity, histrionic personality traits and suspiciousness, in the secondary patient. Moreover, dependency, ambivalent relationships and repetitive crises have been seen in the family."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252781/
Vad det verkar så kan i så fall mamman ha dragit med sig pappan i detta enligt den information jag har, helt oavsett om det gått så långt som till psykos eller inte.
Ingen påstår att föräldrarna avlivat sina barn på grund av svår sjukdom, vi som kan ha fler än en tanke i huvudet har påpekat att det var en stressor (av flera givetvis) som i kombination med föräldrarnas egen konstitution (sårbarhet) ledde fram till detta. En annan stressor är såklart bemötandet med liknande sjukdomar. Den som är empatisk inser att det måste ha varit väldigt ensamt i och med den allmänna okunskapen. Att därifrån ursäkta brottet är en avgrund.
Understruket, det är en svår stress att vara anhörig till någon som är svårt sjuk. Ännu värre med en sjukdom som det är sånt rabalder om. Givetvis räcker inte barnens sjukdom till för att driva någon till detta, det handlar givetvis om sårbarhet hos föräldrarna.
Sedan skall sägas att anhöriga till sjuka själva ofta blir sjuka på grund av den påfrestning det innebär.
Depressioner är väldigt smittsamma.
Det är upprörande när föräldrar dödar sina barn, men enligt statistiken så förekommer det. Deprimerade människor tänker inte klart. De har tunnelseende och tappar förmågan att ta in omgivningen.
Jag säger inte emot folie á deux, jag har bara inte hört något som helst tecken på det någonstans. När någon är på väg in i en psykos så brukar den förändras och tappa intresset för det som den vanligen sysslar med. Så verkar inte fallet här. Tvärtom. Att pappan raderar sidor på nätet verkar också tyda på att han inte är i en psykos, planerandet, videon och brevet likaså.
Har jag missat något så varsågod.