Citat:
Ursprungligen postat av
Zebrima
Jag har också funderat på detta och det är den främsta anledningen till att jag varit skeptisk till att det verkligen fanns en film. Samt att det är än mer makabert med en film anser jag. Ytterligare ett tecken på att något stod verkligen inte rätt till i skallen.
Men nu tänker jag lite i banorna att brevet kanske är tänkt som "allmän förklaring" till allmänheten (även om jag fortfarande tycker förklaringen är obegriplig) och filmen är bara tänkt till anhöriga med mer personlig information och instruktioner. Nästan som ett utökat testamente också, testamentet var ju väldigt torftigt egentligen. Därför kanske man också valt att aldrig gå ut officiellt med att det finns en film - det är en film tänkt endast för anhöriga och därför vill (en del?) anhöriga också hålla det för sig själva.
Polisen vet ju att det har spekulerats om en film här sedan första veckan efter det hände och mitt intryck var att de så noga redogjorde för de efterlämnade dokumenten för att sätta stopp för denna spekulation.
Sedan visade det sig att det fanns ett USB-minne vilket förstås stämmer med att de efterlämnat sig något "i elektronisk form" men det kan likagärna vara till exempel Oskars bolags bokföring och liknande som fanns på den stickan.
Jag tror att polisen skulle sagt om det fanns en film just för att få slut på spekulationer.
Om det ändå finns en film så håller jag med dig om att det är ett ytterligare tecken på att något var riktigt skevt i huvudet på föräldrarna. Jag har fastnat vid när de skulle ha spelat in denna film. Innan morden med de fortfarande levande döttrarna i huset? Otänkbart. Efteråt? Eller ve och fasa
under tiden?
Oavsett när kan jag knappt föreställa mig iskylan som krävs. Eller är filmen som filmen som pappan i Sala spelade in, sitter de och snörvlar in i en mobilkamera tillsammans medan de förklarar hur orättvist allt är?
Jag har mycket svårt att förstå hur en man som planerar våren med sin chef och berättar om att det är jobbigt hemma sedan helt kallt går hem och sätter sig och spelar in instruktionsfilmer inför morden på sina barn.
Men varför inte. Inget är normalt med denna familjen.