2019-02-11, 19:21
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Off topic, sorry för det... men jag blir nyfiken: vad skulle det spela för roll om det syns på examensbeviset om du bytt lärosäte under resans gång?
Det finns en föreställning om att de som examineras från t.ex. UU är bättre än de som examineras från t.ex. UmU. Att de senare har svårare att få jobb och att arbetsmarknaden i allmänhet värdesätter dessa lägre. Att så skulle vara fallet är mig veterligen inte visat.
Citera
2019-02-11, 19:46
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPGTN
Det finns en föreställning om att de som examineras från t.ex. UU är bättre än de som examineras från t.ex. UmU. Att de senare har svårare att få jobb och att arbetsmarknaden i allmänhet värdesätter dessa lägre. Att så skulle vara fallet är mig veterligen inte visat.

Av vad jag pratat med olika byråers HR ska det till och med vara tvärtom, de ser gärna mångfald inom lärosätena (KAU kanske för tillfället är ett undantag).

Sen bör det vara enklare att knyta kontakter genom dylika events på de "bättre" skolorna. Tveksam på att t.ex. MSA eller Vinge arrangerar lika mycket uppe i Umeå.
Citera
2019-02-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av an46
Någon som pluggar vid Umeå Universitet eller känner folk som gör?

Har insett att jag inte kommer komma in med mina betyg på UU eller LUs juristprogram och undrar om Umeås juristprogram är värt att gå på?
Vad är bra/dåligt med skolan?

Vill såklart höra era åsikter även om ni inte läser just juridik. Är nyfiken på skolan och staden i sig!
Går det att leva i kylan? Hur är studentlivet och människorna??

Tacksam för alla svar!!!
Känner en person som tog examen förra året från UmU och han hade enbart gott att säga. Han jobbar förövrigt på en av de större byråerna i Stockholm nu för tiden. Dessvärre vet jag inte så mycket mer om UmU förutom att det är kallt som fasiken. Kör på är mitt tips!
Citera
2019-02-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Off topic, sorry för det... men jag blir nyfiken: vad skulle det spela för roll om det syns på examensbeviset om du bytt lärosäte under resans gång?

Skulle egentligen inte spela någon roll antar jag!
Citera
2019-02-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Av vad jag pratat med olika byråers HR ska det till och med vara tvärtom, de ser gärna mångfald inom lärosätena (KAU kanske för tillfället är ett undantag).

Sen bör det vara enklare att knyta kontakter genom dylika events på de "bättre" skolorna. Tveksam på att t.ex. MSA eller Vinge arrangerar lika mycket uppe i Umeå.

Att knyta kontakter är helt klart enklare på UU exempelvis! Men så länge inte en examen från UmU anses vara sämre eller mindre attraktiv i arbetsgivarnas ögon så är jag glad och blir mer taggad på att läsa i Umeå!! Just det som oroar mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Mextio
Känner en person som tog examen förra året från UmU och han hade enbart gott att säga. Han jobbar förövrigt på en av de större byråerna i Stockholm nu för tiden. Dessvärre vet jag inte så mycket mer om UmU förutom att det är kallt som fasiken. Kör på är mitt tips!

Vad skönt att höra!! Nu är inte mitt mål att jobba på en stor byrå i Stockholm utan vill mest veta att man KAN få de finare jobben trots en examen från UmU. Så din kommentar ger mig hopp!
Citera
2019-02-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPGTN

Känns bra att få det bekräftat från fler än en person. Verkar ändå som att de flesta i denna tråden har samma uppfattning, vilket är skönt då det är just juristerna som borde ha koll!
Citera
2019-02-13, 23:15
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Känns bra att få det bekräftat från fler än en person. Verkar ändå som att de flesta i denna tråden har samma uppfattning, vilket är skönt då det är just juristerna som borde ha koll!
Sen kan jag förstås inte tala för hur det ser ut på alla byråer, överallt. Men min bestämda uppfattning är att arbetsgivarna vill ha de bästa talangerna och att såna finns på alla lärosäten.
Citera
2019-02-14, 14:13
Medlem
Någon som har tips på enkla kurser som ger grupp 1 tingspoäng? Tänker främst på filosofi och kriminologi, någon med erfarenhet som kan ge insikter avseende tid man måste lägga på kurserna för att erhålla betyget godkänt?
Citera
2019-02-14, 15:45
Medlem
Statsvetenskap är en av de lättaste kurser som finns och den tillhör kategori 1. Brukar vara hemtentor och sånt skit. Du behöver knappt öppna böckerna under terminen utan det brukar räcka med att ha böckerna som stöd vid hemtentan.
Citera
2019-02-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious

Citat:
Att knyta kontakter är helt klart enklare på UU exempelvis! Men så länge inte en examen från UmU anses vara sämre eller mindre attraktiv i arbetsgivarnas ögon så är jag glad och blir mer taggad på att läsa i Umeå!! Just det som oroar mig!

Min uppfattning är att många studenter kraftigt överskattar värdet i att ha minglat på olika events vid en framtida rekrytering till en byrå. Jag känner ingen (vad jag vet) som har fått jobb genom den vägen. Förvisso är jag inte kompis med så många av de allra präktigaste studenterna heller.
Citera
2019-02-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Min uppfattning är att många studenter kraftigt överskattar värdet i att ha minglat på olika events vid en framtida rekrytering till en byrå. Jag känner ingen (vad jag vet) som har fått jobb genom den vägen. Förvisso är jag inte kompis med så många av de allra präktigaste studenterna heller.

Håller med! det kan dock ge en uppfattning om var man skulle vilja/inte vilja jobba och lite stoff som man kan skriva i ett ev. personligt brev.
Citera
2019-02-14, 18:22
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase

Eventsen är mest till för att byråerna ska kunna identifiera de värsta doucharna. ;>
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in