2019-02-08, 20:26
Medlem
Jag tror att JF i Örebro har noll koll! Så proffsigt!
Citera
2019-02-08, 20:31
Medlem
Både eleonor och magnus sparkades från UU. De härskar nu på Örebro universitet! Eleonor anställde sin man! Allt som har med rättsstat föll därmed...
Citera
2019-02-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Först och främst, att 40% får U är inte orimlig överhuvudtaget utan det är i mitt tycke en stor del av de övriga kurserna som är alldeles för enkla att klara. Sen kan man tala om AB-kvoten som bör kunna höjas ett snäpp, där är det faktiskt en aning för lågt.

Idk, men om det inte vore orimligt med 40% U så är väl alla andra terminer på UU, samt alla andra lärosäten, orimligt enkla (tänker att U-ration inte ens är i närheten)?

Ye, 3 tuffa veckor it is, med ganska tidskrävande obligatorier i sakrätten fem dagar i veckan. Känns som om man inte riktigt hinner förstå alla Torgnys personliga åsikter innan man måste hoppa in på nästa sokrat/seminarium, men jag antar att det klarnar upp under tentaplugget.
Citera
2019-02-09, 00:03
Medlem
anteri17s avatar
Jag har inte förstått egenvärdet i att alla terminer ska ha snarlik betygsfördelning. Låt t3 på UU vara svår och sluta gnäll.
Citera
2019-02-09, 15:39
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedigtRoligt
Idk, men om det inte vore orimligt med 40% U så är väl alla andra terminer på UU, samt alla andra lärosäten, orimligt enkla (tänker att U-ration inte ens är i närheten)?

Ye, 3 tuffa veckor it is, med ganska tidskrävande obligatorier i sakrätten fem dagar i veckan. Känns som om man inte riktigt hinner förstå alla Torgnys personliga åsikter innan man måste hoppa in på nästa sokrat/seminarium, men jag antar att det klarnar upp under tentaplugget.

Absolut, jag har dålig koll på betygsfördelning utanför SU och UU men man bör ställa högre krav. I teorin kan du med enkelhet få B på T3 också genom att prestera bra på PM/hemtenta. Därefter främst spendera tentaplugg på sakrätt då du enbart behöver säkra max 2.5p på resterande delar med de övriga bra resultaten i bakgrunden.

Och ja, sakrätten klarnar. Personligen blev "pusslet" avseende dsn lösa egendomen fullständigt när RedovL- (sem 5) och återvinningsseminariet (sem 7-8?) kom upp. Avseende fast egendom tyckte jag aldrig det var några konstigheter. Hör av dig i PM om du behöver någon specifik hjälp, just sakrätten (till skillnad från exv familjerätt) känner jag mig faktiskt väldigt säker på!
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2019-02-09 kl. 15:42.
Citera
2019-02-11, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grixlermajn
Antingen är du mindre begåvad än de som får AB, eller så jobbar du inte lika hårt. Din studieteknik är troligtvis densamma som de flesta andras. Jobba hårdare, satsa allt på statsrätten och se vart du hamnar. När du väl får AB kan du minska pluggandet till en rimlig nivå (som räcker för AB). Men just nu vet du inte vart den nivån ligger. Sååå... fokus.

Allmänna tips:

- Läste du litteraturen på jik:en och europarätten en gång? Nu läser du den två gånger.

- Gjorde du tentorna på jik:en och europarätten en gång? Nu gör du dom två gånger.

- Gick du inte på alla föreläsningar/seminarier på jik:en och europarätten? Nu gör du det.

Osv.

Jobba hårdare så vinner du.

Pluggade efter detta och fick reda på i fredags att jag fick (mitt första) AB på statsrätten tusen tusen tack!
Citera
2019-02-11, 14:44
Medlem
Erfarenhet från Umeå Universitet??

Någon som pluggar vid Umeå Universitet eller känner folk som gör?

Har insett att jag inte kommer komma in med mina betyg på UU eller LUs juristprogram och undrar om Umeås juristprogram är värt att gå på?
Vad är bra/dåligt med skolan?

Vill såklart höra era åsikter även om ni inte läser just juridik. Är nyfiken på skolan och staden i sig!
Går det att leva i kylan? Hur är studentlivet och människorna??

Tacksam för alla svar!!!
Citera
2019-02-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av an46
Någon som pluggar vid Umeå Universitet eller känner folk som gör?

Har insett att jag inte kommer komma in med mina betyg på UU eller LUs juristprogram och undrar om Umeås juristprogram är värt att gå på?
Vad är bra/dåligt med skolan?

Vill såklart höra era åsikter även om ni inte läser just juridik. Är nyfiken på skolan och staden i sig!
Går det att leva i kylan? Hur är studentlivet och människorna??

Tacksam för alla svar!!!

Är det endast Umeå du kommer in på så kör hårt. Valt SU och ångrar mig grovt, värsta skolan och folket. Umeå kan säkert vara bättre än förväntat, och snälla läs inte vad folk skriver om att dina möjligheter i framtiden är sämre om du inte läser SU/UU/LU. Juristprogrammet är i helhet mycket lärande, värt det enligt mig. Gör din grej och lycka till.
Citera
2019-02-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmnako
Är det endast Umeå du kommer in på så kör hårt. Valt SU och ångrar mig grovt, värsta skolan och folket. Umeå kan säkert vara bättre än förväntat, och snälla läs inte vad folk skriver om att dina möjligheter i framtiden är sämre om du inte läser SU/UU/LU. Juristprogrammet är i helhet mycket lärande, värt det enligt mig. Gör din grej och lycka till.

Jag kommer in på allt förutom UU och LU men vill inte plugga i Stockholm eller Göteborg. Karlstad känns inte heller väldigt lockande. Så egentligen har jag Örebro och Umeå att välja mellan! Vad tror du om man ska välja mellan dessa?
Citera
2019-02-11, 17:11
Medlem
Citat:
Jag kommer in på allt förutom UU och LU men vill inte plugga i Stockholm eller Göteborg. Karlstad känns inte heller väldigt lockande. Så egentligen har jag Örebro och Umeå att välja mellan! Vad tror du om man ska välja mellan dessa?

Jag hade valt ÖU om jag var i din sits. Ska troligtvis byta till ÖU inom snar tid. Jag hade inte klarat av Umeå så högt upp som det ligger, men som sagt är det upp till dig! I värsta fall går du en termin och söker till den andra nästa termin ifall det inte var som förväntat
Citera
2019-02-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmnako
Jag hade valt ÖU om jag var i din sits. Ska troligtvis byta till ÖU inom snar tid. Jag hade inte klarat av Umeå så högt upp som det ligger, men som sagt är det upp till dig! I värsta fall går du en termin och söker till den andra nästa termin ifall det inte var som förväntat

Vet du ifall det är svårt att byta lärosäte när man redan läst en eller två terminer? Kan man exempelvis läsa två terminer i Umeå för att sedan byta till exempelvis Uppsala och ta ut sin examen därifrån? Hört att man ska kunna göra det men syns det inte i examensbeviset på något vis?
Citera
2019-02-11, 18:41
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Vet du ifall det är svårt att byta lärosäte när man redan läst en eller två terminer? Kan man exempelvis läsa två terminer i Umeå för att sedan byta till exempelvis Uppsala och ta ut sin examen därifrån? Hört att man ska kunna göra det men syns det inte i examensbeviset på något vis?
Off topic, sorry för det... men jag blir nyfiken: vad skulle det spela för roll om det syns på examensbeviset om du bytt lärosäte under resans gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in