2019-11-05, 21:37
Medlem
Lite intressant info som Sobofield postade i tråden om ting, men som även förtjänas att uppmärksammas i denna tråd eftersom frågorna behandlats sedan trådens begynnelse.

"Av en sammanställning av betygsstatistik som gjorts vid Umeå universitet för
åren 2010 – 2017 framgår att betygsnittet mellan de sju universiteten skiljer sig
åt. För 2017 varierade det samlade betygssnittet på alla kurser som ingår i examen mellan 2,06 (Örebro) och 2,33 (Lund) med ett betygsnitt för alla orter på 2,21."
Sifferberäkningen är gjord utifrån att betygsstegen AB, Ba respektive B ger 3, 2 respektive 1 poäng.

Något svårtolkat. Det föreskrivna ger sken av att elevernas betygssnitt efter examen är 2,21 genom 3. Alltså 74 % AB. Detta kan i min värld omöjligen stämma. Per kurs får ju ca 20 % AB. Det måste väl avse betygssnitt per kurs, dvs att betygssnittet per kurs är strax över BA.
Citera
2019-11-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Lite intressant info som Sobofield postade i tråden om ting, men som även förtjänas att uppmärksammas i denna tråd eftersom frågorna behandlats sedan trådens begynnelse.

"Av en sammanställning av betygsstatistik som gjorts vid Umeå universitet för
åren 2010 – 2017 framgår att betygsnittet mellan de sju universiteten skiljer sig
åt. För 2017 varierade det samlade betygssnittet på alla kurser som ingår i examen mellan 2,06 (Örebro) och 2,33 (Lund) med ett betygsnitt för alla orter på 2,21."
Sifferberäkningen är gjord utifrån att betygsstegen AB, Ba respektive B ger 3, 2 respektive 1 poäng.

Något svårtolkat. Det föreskrivna ger sken av att elevernas betygssnitt efter examen är 2,21 genom 3. Alltså 74 % AB. Detta kan i min värld omöjligen stämma. Per kurs får ju ca 20 % AB. Det måste väl avse betygssnitt per kurs, dvs att betygssnittet per kurs är strax över BA.

Med reservation för att jag är dålig på matte. Sammanlagt är juristprogrammet 270 HP. Har man t.ex. 60 poäng AB multipliceras de med 3 (=180) och resten (210 HP) BA multipliceras med två (=420). Beräkningen borde bli: 600/270 som är ett snitt på 2,2.
Citera
2019-11-06, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drivved-
Med reservation för att jag är dålig på matte. Sammanlagt är juristprogrammet 270 HP. Har man t.ex. 60 poäng AB multipliceras de med 3 (=180) och resten (210 HP) BA multipliceras med två (=420). Beräkningen borde bli: 600/270 som är ett snitt på 2,2.

Detta stämmer, Jaffar borde läsa lite grundläggande matte
Citera
2019-11-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Detta stämmer, Jaffar borde läsa lite grundläggande matte
Haha ja där blev det helt tokigt
Citera
2019-11-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Haha ja där blev det helt tokigt

Tycker ändå det är väldigt högt för att vara ett genomsnitt. Om man har dessa betyg så är man ju rätt "dålig"
Citera
2019-11-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Tycker ändå det är väldigt högt för att vara ett genomsnitt. Om man har dessa betyg så är man ju rätt "dålig"

BA är ju inte så svårt att få så jag tycker det ser rätt rimligt ut.
Citera
2019-11-06, 16:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Kursen har helt enkelt inte varit särskilt rolig. Många av föreläsningarna har känts onödiga och kursliteraturen har inte varit särskilt spännande att läsa. Jag upplevde JIK:en som mer relaterbar och upplevde även lärarna som bättre.

Räkna generellt med att du inte kommer att älska 100% av kurserna, oavsett vilket program du läser. I bästa fall har man ett starkt intresse för 30-40% av kurserna samt ett halvhögt intresse för en ungefärlig lika stor andel, resp. totalt ointresse för resten. Så oavsett om man inte är så motiverad på en kurs får man ligga i om man vill ha ett högt GPA, inte så kul men så är det ju ibland.
Citera
2019-11-07, 18:41
Medlem
Kommande tenta i Europarätt på SU kommer med säkerhet innehålla en fråga rörande EKMR. Då det inte funnits med på någon gammal tenta vänder jag mig till FB, hur skulle en sån fråga kunna se ut? Vad är viktigt att kunna? Något sorts lösningsschema för uppgifter rörande EKMR?
Citera
2019-11-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moncitonk
Kommande tenta i Europarätt på SU kommer med säkerhet innehålla en fråga rörande EKMR. Då det inte funnits med på någon gammal tenta vänder jag mig till FB, hur skulle en sån fråga kunna se ut? Vad är viktigt att kunna? Något sorts lösningsschema för uppgifter rörande EKMR?
Hur kan du veta att tentan kommer innehålla det?

En form av lösningsmall:
1. Artikel 1 - staten ska respektera EKMR
2. Innebär X en inskränkning av rättighet Y i artikel Z?
3. Har åtgärden stöd i lag? Är regleringen förutsägbar och lättillgänglig?
4. Föreligger ett legitimt ändamål (som anges i artikel Z) för inskränkningen?
5. Proportionalitet: Är inskränkningen nödvändig i ett demokratiskt samhälle för att
tillgodose dess ändamål? Argumentera och undersök EKMR praxis.
6. Om åtgärden strider, beakta tolkningsmarginalen
Citera
2019-11-08, 10:52
Medlem
Kursansvarig meddelande detta på intro-föreläsningen. Tidigare år har varit 4 random, nu 3 random EU-rätt och 1 EKMR. Tack!
Citera
2019-11-08, 17:35
Medlem
Ni med bra betyg, har det hänt att ni åkt på någon mina? Dvs en tenta där fått dåligt betyg eller är ni felfria? Hur tacklade ni i sådana fall der misslyckandet?
Citera
2019-11-08, 22:30
Medlem
Resultatet från tentan i Allmän rättslära i Lund publicerad. Gick katastrofalt för mig, och jag tyckte ändå det var en intressant kurs.

Hur tacklar man detta? Omtenta om ca 2 veckor. Noja om att resten av terminen går dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in