2019-02-14, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur lång tid tror du det tar att bygga upp rejäla korallrev från början i vatten som tills nyligen var för kalla för dem? Hur tror du försurningen av haven påverkar denna process? Föroreningar och slam som vi släpper ut via floder?

De flesta koraller överlever nog som arter, men skall de fungera som barnkammare åt fiskar krävs solida korallrev och de är i fara.

Så om det inte är perfekt gör inget att vi sabbar det ännu mer, menar du?

Fara, fara, fara. Det finns många faror för koraller men de är kvar likt förbannat. Få bukt med befolkningsexplosionen ni om ni verkligen oroar er för tillgången på fisk åt hungriga människor.

Vilken är idealtemperaturen för hela jorden, menar ni miljönissar?
Citera
2019-02-14, 15:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du ger inte intrycket av att vara kunnig själv så bespara mig din påstådda överlägsenhet.

Ja koraller föds, lever och dör. Tycker du själv att du bevisat någonting?
Det sorgliga med sådana som dig är att ni inte är intresserade av fakta, ni bara slår ifrån er allt och skjuter på budbärarna. Fakta är skrämmande, eller hur?

Men det finns säkert andra som läser här och vågar veta mer om hur korallerna har det och hur hotade de faktiskt är:

https://oceanservice.noaa.gov/facts/coralreef-climate.html
Citera
2019-02-14, 15:36
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du visar en väldigt förmäten attityd gentemot folk i den här tråden som har intresserat sig för klimatfrågan i åratal. Hur kan du tro att det saknas kunskap här, som du kan slå hål på på några minuter!?
Glöm det!
Det bästa du kan göra är att läsa åtminstone en del av all den sakkunskap som finns i den här tråden! Lycka till!

Som du säkert förstår valde jag en medvetet provokativ rubrik. Mitt syfte var att i lättbegripliga termer förklara för icke insatta hur oerhört överdrivet "klimathotet" är och hur illa underbyggd skrämselpropagandan faktiskt är.

Men du är naturligtvis varmt välkommen att pulvrisera mitt inlägg (särskilt intressant finner jag sambandet konc(CO2) med dess absorbtion av IR-strålning). Att klimathysterikerna helt "glömmer" molnen/vattenångan finner jag också anmärkningsvärt.
Citera
2019-02-14, 15:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Fara, fara, fara. Det finns många faror för koraller men de är kvar likt förbannat. Få bukt med befolkningsexplosionen ni om ni verkligen oroar er för tillgången på fisk åt hungriga människor.

Läser du inte ens svaren du får?
Citera
2019-02-14, 15:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Som du säkert förstår valde jag en medvetet provokativ rubrik. Mitt syfte var att i lättbegripliga termer förklara för icke insatta hur oerhört överdrivet "klimathotet" är och hur illa underbyggd skrämselpropagandan faktiskt är.

Men du är naturligtvis varmt välkommen att pulvrisera mitt inlägg (särskilt intressant finner jag sambandet konc(CO2) med dess absorbtion av IR-strålning). Att klimathysterikerna helt "glömmer" molnen/vattenångan finner jag också anmärkningsvärt.
Xenonen har redan svarat dig, det räcker så bra. Du borde som sagt läsa på lite.
Citera
2019-02-14, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det sorgliga med sådana som dig är att ni inte är intresserade av fakta, ni bara slår ifrån er allt och skjuter på budbärarna. Fakta är skrämmande, eller hur?

Det ska du inte vara säker på. Har just tagit del av information som pekar på kallare klimat inom bara några få år som ett resultat av minskad solaktivitet (eller om den var förhöjd, inte vet jag. Det skulle kunna kylas av i alla fall).

Era budbärare är iallafall invandrar-aktivister, avdankade politiker, journalister, rent pack! Och det är inte till er fördel. Det är väl därför ni välkomnar små söta barn att föra er talan.
Citera
2019-02-14, 16:06
Medlem
Citat:
Fara, fara, fara. Det finns många faror för koraller men de är kvar likt förbannat.
Korallerna minskar på de flesta håll. Det är så dags att göra något när de är helt borta.
Citat:
För en bofast art som människan är idealet att klimatet förändras så lite som möjligt.

Citat:
Det ska du inte vara säker på. Har just tagit del av information som pekar på kallare klimat inom bara några få år som ett resultat av minskad solaktivitet (eller om den var förhöjd, inte vet jag. Det skulle kunna kylas av i alla fall).
Gäsp! Sådana där prognoser kommer varje år och de slår aldrig in. Här kan du läsa om några sådana där prognoser.
Citera
2019-02-14, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Korallerna minskar på de flesta håll

Vad bygger du det påståendet på?
Citera
2019-02-14, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Maui har drabbats av snöstorm och mer snö väntas i morgon. Vi måste börja förbränna mera fossila bränslen.

https://www.youtube.com/watch?v=dwQOJh1wQx8

Hawaii sees snow from winter storm for first time in state park on Maui

Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Ordet "klimatförändringar" är väl närmast detta? Dvs. att klimatet förändrats så mycket att vi får extremt väder? Eller.... eller förstod du inte det? Trodde du att det bara skulle bli varmare och varmare, och att inget annat skulle hända?
Den här händelsen (snön på ett ovanligt ställe) har förmodligen med jetströmmarna som ställt till problem i Australien och USA att göra. De förde med sig kall luft från nordpolen, eftersom jetströmmarna blivit svagare och då "slingrar" sig mer. Det var alltså precis av den här anledningen som man började kalla det för klimatförändringar, istället för "global uppvärmning".

Ska se om jag hittar mer information om händelsen, innan jag lägger mig.
......
Oooooooch haha, i praktiken precis vad jag skrev ovan. https://www.dw.com/en/us-winter-storms-bring-rare-snow-to-hawaii/a-47471078
Att den här kylan är en följd av den globala uppvärmningen är ju bara spekulationer. Om den förklaringen ska ha någon trovärdighet så måste det kunna förutspås innan det händer. Säger modellerna exempelvis att snöfall kommer att förekomma närmare ekvatorn än tidigare? Upplys oss oinvigda, du som förstår dig på detta.

Om några år finns inte längre Vasaloppet enligt Pär Holmgren. Kanske kan det flyttas till Hawaii?

https://unv.is/expressen.se/nyheter/snon-pa-vag-att-forsvinna-for-alltid
Citera
2019-02-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepito
Att den här kylan är en följd av den globala uppvärmningen är ju bara spekulationer. Om den förklaringen ska ha någon trovärdighet så måste det kunna förutspås innan det händer.
Här var första träffen jag fick via google. Från 2016.
Citera
2019-02-14, 18:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Att den här kylan är en följd av den globala uppvärmningen är ju bara spekulationer. Om den förklaringen ska ha någon trovärdighet så måste det kunna förutspås innan det händer.

Här är den vetenskapliga förklaringen; ingen spekulation alltså.

När vi värmer Arktis så pressas kyla från Arktis söderut.

Why cold weather doesn’t mean climate change is fake

First, it's important to understand the difference between climate and weather. Climate is defined as the average weather patterns in a region over a long period of time. It's the difference between Europe's temperate and Mediterranean zones versus the harsh cold conditions of the Arctic tundra. Each of these climate regions experiences day-to-day fluctuations in temperature, precipitation, air pressure, and so on—daily variations known as weather.

How warming can lead to cooling

When the term global warming was popularized a few decades ago, it referred to the phenomenon of greenhouse gases trapping heat in the atmosphere and warming the average temperature of the planet. Though record high temperatures in many places have been one impact of this decades-long shift, scientists now understand that an atmosphere changed by rising levels of gases like carbon and methane leads to more climate changes than just warming.
Scientists believe Earth will experience more extreme, disastrous weather as the effects of climate change play out.

As more Arctic air flows into southern regions, North America can expect to see harsher winters. That was the conclusion of a study published in 2017 in the journal Nature Geoscience. It found a link between warmer Arctic temperatures and colder North American winters. A separate study published in March of last year in the journal Nature Communications found the same link but predicted the northeastern portion of the U.S. would be particularly hard hit.

“Warm temperatures in the Arctic cause the jet stream to take these wild swings, and when it swings farther south, that causes cold air to reach farther south. These swings tend to hang around for awhile, so the weather we have in the eastern United States, whether it’s cold or warm, tends to stay with us longer," said study author Jennifer Francis in a press release.

https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/01/climate-change-colder-winters-global-warming-polar-vortex/
Citera
2019-02-14, 19:48
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Att den här kylan är en följd av den globala uppvärmningen är ju bara spekulationer. Om den förklaringen ska ha någon trovärdighet så måste det kunna förutspås innan det händer. Säger modellerna exempelvis att snöfall kommer att förekomma närmare ekvatorn än tidigare? Upplys oss oinvigda, du som förstår dig på detta.

Om några år finns inte längre Vasaloppet enligt Pär Holmgren. Kanske kan det flyttas till Hawaii?

https://unv.is/expressen.se/nyheter/snon-pa-vag-att-forsvinna-for-alltid

Vad gäller Vasaloppets framtid hade Pär Holmgren nog ändå delvis rätt. Utan de förbättrade möjligheterna och resurserna att tillverka och köra ut konstsnö, som tål mildväder betydligt bättre än naturlig snö, hade garanterat ett flertal Vasalopp blivit inställda senaste 20-25 åren. Det hände en enda gång på 30talet att det var snöbrist innan det åter skedde 1990.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in