2019-02-13, 16:08
Medlem
Har någon hört nå mer från överklagandena? Hur är det med beviljandet av det? För det krävs vissa skäl för att överklaga?

Citat:
Ursprungligen postat av KalleJagarKanin
För det första så frågade jag inte, det var mer ett påstående.

För det andra så har du och en annan i tråden visat tecken på hur man reagerar när någon annan tar ens plats. Tro mig, jag kan sånt från mina erfarenheter som Psykolog.

Det är helt OT och tänker inte outa mig själv. Men nej, jag har inte blivit bestulen på en plats då jag är relativt ung. Studerar faktiskt redan. Om du vill veta mer om mig kan du PMa
Citera
2019-02-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Har någon hört nå mer från överklagandena? Hur är det med beviljandet av det? För det krävs vissa skäl för att överklaga?

Det är helt OT och tänker inte outa mig själv. Men nej, jag har inte blivit bestulen på en plats då jag är relativt ung. Studerar faktiskt redan. Om du vill veta mer om mig kan du PMa
Nej tack.

Någon som vet vad UHR kommer göra med de 9 st som lagmannen sa att det inte finns tillräcklig bevisning mot? 9 av 74 kommer ju slippa åtal?
Citera
2019-02-13, 17:25
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12

Nej, det finns inga krav i detta mål, då ingen blev friad. Sista dagen för åk och fuskarna imorgon
Senast redigerad av firemire 2019-02-13 kl. 17:28.
Citera
2019-02-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drMunchhausen
Citerar så du ser inlägget, kanske något att adda till din todolist..

Lite eget detektivarbete. Alla som avskyr sådant här fusk borde googla lite, inte svårt att hitta fuskare.

På rad 4, Libin Hassan, född -94. Köpt HP-resultat 1,9 .
https://cdn-08.minfil.com/i477scl7b1/69ad0ecf-1542831594/Aktbil_258_s299.jpg

Det är samma person som denna Libin Ali (jämför personnummer med aktbilagan):
https://www.ratsit.se/19941010-Libin_Ali_Sundbyberg/DtwU4Co_BvDg1Eapm2izEURkVtmt6EYUTZ2-7R1vidE

Som verkar läsa medicin på KI under namn Libin Hassan Ali enligt denna gruppindelning:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&cad=rja& uact=8&ved=2ahUKEwjHs5qNuebeAhWFhywKHcHaCk8QFjAMeg QIBBAC&url=https%3A%2F%2Fpingpong.ki.se%2Fpublic%2 Fpp%2Fpublic_noticeboard_attachment%2Ffetch%3Fmess ageId%3 D1958911%26fileId%3D19392737&usg=AOvVaw3_zf47sp-XcB-7Gyb5WBAa

Någon som vet var denna dam finns i processen? Om åtal skulle vara aktuellt, blir det då i Stockholm?
Citera
2019-02-13, 18:42
Medlem
En fråga:
Kan ett nytt mål för nya fuskare påbörjas ifall den aktuella har överklagats? Måste man inte vänta med resterande för ens hela processen är klar?
Citera
2019-02-13, 18:45
Medlem
Varför är det 9st som inte åtalas? Har inte hängt med i tråden?

Edit: en direkt tanke är att medhjälparna som skrev provet inte kan fällas? De har ju själv inte fuskat, då menar jag de som skrev provet åt gänget..
Senast redigerad av Fredrikaan2 2019-02-13 kl. 19:06.
Citera
2019-02-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Om åtal skulle vara aktuellt, blir det då i Stockholm?
Det blir i Linköping tror jag, så var det för fuskarna som åtalades nu.
Citera
2019-02-13, 19:23
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anus-sallad
En fråga:
Kan ett nytt mål för nya fuskare påbörjas ifall den aktuella har överklagats? Måste man inte vänta med resterande för ens hela processen är klar?

Hur menar du? Man kan väl ha en rättegång om misshandel trots att någon annan rättegång om misshandel pågår?

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Varför är det 9st som inte åtalas? Har inte hängt med i tråden?

Edit: en direkt tanke är att medhjälparna som skrev provet inte kan fällas? De har ju själv inte fuskat, då menar jag de som skrev provet åt gänget..

Man ansåg att det ej räckte till åtal för de 9 personerna.
Det trodde medhjälparna med, det var ingen som trodde de kunde straffas, något till och med SVT ska ha sagt.

Citat:
Det blir i Linköping tror jag, så var det för fuskarna som åtalades nu.

Finns inget som talar för att det ska vara i Linköping.

Förstår fortfarande inte hur de kan använda resultatet på utprövningsdelen som underlag för domen, slår vad om att det är mängder med personer som skriver dåligt på någon del av olika anledningar, utan att de för den sakens skull fuskat. Svårt för många jurister att förstå provets uppbyggnad månne?
Senast redigerad av firemire 2019-02-13 kl. 19:26.
Citera
2019-02-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Hur menar du? Man kan väl ha en rättegång om misshandel trots att någon annan rättegång om misshandel pågår?

Det trodde medhjälparna med, det var ingen som trodde de kunde straffas, något till och med SVT ska ha sagt.

Förstår fortfarande inte hur de kan använda resultatet på utprövningsdelen som underlag för domen, slår vad om att det är mängder med personer som skriver dåligt på någon del av olika anledningar, utan att de för den sakens skull fuskat. Svårt för många jurister att förstå provets uppbyggnad månne?
Ok! Vet vi vilka det är som slipper åtal? Kan vara några som skrev 2016
Citera
2019-02-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire

Förstår fortfarande inte hur de kan använda resultatet på utprövningsdelen som underlag för domen, slår vad om att det är mängder med personer som skriver dåligt på någon del av olika anledningar, utan att de för den sakens skull fuskat.
Fyra utav ligans fem medlemmar som åtalas är bosatta i Norrköping, och svaren sändes från Norrköping. Det är väl rimligt att domstolen som ligger närmst där ligan är bosatt är den mest logiska att hantera ärendet? Det blir extremt opraktiskt om ligan ska skickas runt halva Sverige till diverse olika förhandlingar.

Utprövningen används i kombination med att förekomma i registret. Om du dels har skrivit dåligt på utprövningen och förekommer i HP-Hjälpens kundregister är det väldigt stark bevisning. Däremot om du har skrivit dåligt på utprövningen men inte förekommer i registret, kommer du inte bli åtalad, eftersom utprövningen i sig inte är tillräckligt med bevisning.
Citera
2019-02-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ok! Vet vi vilka det är som slipper åtal? Kan vara några som skrev 2016
De som slipper åtal är 9 okända personer från 74 listan, där utprövningen var bra. Åklagaren behöver gräva fram mer bevis för att åtala dessa 9 personer, vilket antagligen inte är möjligt.

Fuskarna från 2016 är inte säkra då preskriptionstiden numera är 5 år.
Citera
2019-02-13, 20:27
Medlem
Var kan man se den där 74 pers listan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här