2018-11-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIst0easy
Du var så övertygad över att alla som hade fuskat genom åren skulle åka fast i excel dokumentet och sedan dömas, det visade sig vara endast 14 från ht16 och sen framåt. Dom från ht16 har kommit undan och kommer inte dömas för brottet är preskriberat. Det finns ingen kvot för nyanlända på något läkarprogram i Sverige, sjukaste jag har hört.
Kvoten han pratar om är ju inte direkt för bara nyanlända, det finns en kvot som heter PIL- för ki.
Man blir antagen via prov och intervju. Denna kanske han menar?
Citera
2018-11-21, 23:10
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Så är det. I teorin. I praktiken tar det stopp för de flesta. Otaliga omtentor på en mängd kurser. Plus att CSN dras in. Skulle säga att 80-90% hoppar av i det läget. De flesta som hamnar i den sitsen ger upp.

Precis, klart det tar stopp för de flesta, som det givetvis bör av ren nödvändighet som sagts. Om man inte har föräldrar som är villiga att försörja ens studier i all evighet eller man jobbar på sidan om men ja, det är ändå fascinerande att det ens ges den möjligheten att man inte kan slängas ut ur programmet för att man rent av är kass och förmodligen helt olämplig för yrket.
Citera
2018-11-21, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Nja, hårdaste straffet är att bli av med sin utbildningsplats precis när man hade planerat hela livet med en topp-utbildning.

Om du nu jobbar inom akademiska världen, hur blir det med de kurser de har läst? Säg om de t.ex väljer att hoppa av från sina utbildningar och höja upp sina betyg på ett par år. Kan de då tillgodose de kurser som de redan har läst?
Den möjligheten måste väl finnas?
Hur som helst är det bättre om de söker om på nytt. Som jag nämnde tidigare, aldrig för sent att ångra sig.

Däremot har ju DU haft en helvetes massa fel i tråden.
Ett axplock av dina inlägg:

Citat:
Vilken tjänst använde du? Det är HP-Hjälpen som har åkt fast och de skrev i sin policy att om man betalar hela summan så raderar de all information om dig, beror också på NÄR du skrev jag tror att de som har använt sig av HP-hjälpen och betalat hela summan kan vara lugna.

Vilket visade sig vara fel.

Citat:
Så länge de inte kan spåra någon transaktion till dig eller bevisa att du hade någon slags utrusning på dig vid provdagen så är det omöjligt att bli dömd för det där. Chansen att du kommer sitta i fängelse är minimal ingen tidigare dömd hpfuskare har fått fängelsestraff om du skulle vara den första som får det skulle det bara vara helt sjuk.

Om jag var du skulle jag bara vänta och se vad som händer, om polisen eller UHR kontaktar dig så väljer du själv vad du vill göra.

Vilket är fel. Vi har senast bröderna i Trollhättan som dömdes. Varken transaktioner eller utrustning som bevisning, enbart provsvarsmönster från UHR.

Citat:
Myndigheter skickar inte ut ett brev i taget. Men att bli dömd till fängelse är något du inte borde vara orolig för.
Helt fel. Olika Åklagarmyndigheter involverade i listan bortom de drygt 30 i detta fall. Olika utredningstider, olika utskick, olika månader.

Citat:
Det beror på vart de lagrar information, skriver de ner alla namn på countermail så är jag nästan säker på att polisen inte kommer få tag i den informationen eftersom du behöver skriva in en kod för varje mail du öppnar. I så fall måste någon som har tillgång till mailen reveala koden, men jag tror inte någon kommer göra det eftersom de får ingen strafflindring för det. HÖK och HAK kommer inte åt countermail heller det är extremt crypterat.

Helt fel. Hört talas om hemlig dataavläsning.

Citat:
Alla som har blivit åtalade står ju inte med i excel-arket, om man kollar på ''Övrig Bevisning'' så står det inte ''Utdrag från Excellistor som hittades hos HP-Hjälpen'' på varje individ.

Det kan betyda att dom tar bort infon så snabbt allt är avbetalat

Återigen helt fel, vilket framgår av FUP.

Citat:
Yes tror på samma sak, jag tror att i excel-arket så står det hur många som har köpt tjänsterna samt namn på de som inte har betalat. Tror att dom flesta som har köpt sitter på en 2 års avbetalning. Om UHR hade haft namn på fler personer från 2016 så finns det ingen chans att dom skulle låta dom smita undan bara sådär.

Bevisligen helt fel även här.
Citera
2018-11-21, 23:13
Medlem
BeatriceCencis avatar
Är det någon som vet vem i listan som angavs av sin sambo? Dvs av den man som misstänkte att hans flickvän fuskade på HP då hon haft max 1,1 på tidigare prov men sedan plötsligt fick 1,8.
Citera
2018-11-21, 23:15
Medlem
Citat:
Kan för övrigt berätta om läkarprogrammet på två av våra lärosäten. Man har ett alternativt intag för ett par av platserna; där dessa två lärosäten i nästan samtliga fall låter dessa platser gå till nyanlända. Det enda man begär är grundläggande gymnasiebehörighet. Kan meddela att just denna kvot har störst avhopp alla, de nyanlända klarar inte läkarprogrammet. Många av dem kan knappt svenska eller engelska, och har heller inte gått lång tid i skolan i hemländerna. Ett av lärosätena hade 8 sådana platser för ett tag sedan; varav samtliga nyanlända hoppat av.

Aldrig hört talas om. Så jag googlade mig till Karolinskas site. Det verkar vara betydligt fler än ett par platser. En tredjedel betyg, en tredjedel högskoleprov och en tredjedel "alternativt urval".

Citat:
Under intervjuerna bedöms den sökandes motivation för att genomgå utbildningen (intresse, realism), informations- och kunskapshantering (vetgirighet, rörlighet, intressebredd), stresstolerans (energiresurser, uthållighet, koncentrationsförmåga, frustrationstolerans), personliga mognad i relation till ålder (självkännedom, ansvarstagande, självständighet, social tolerans), sociala och kommunikativa färdigheter (kontaktförmåga, lyhördhet, samarbetsförmåga, ledarförmåga) samt vetenskapliga intresse (engagemang, potential).

Wtf? Hade någon visat mig den beskrivningen och bett mig gissa vad det handlar om så hade jag gissat att det var en anställningsintervju hos Google eller Säpo
Citera
Medlem
STABILO99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Nej. Man kan göra uppehåll i studierna på ett program man är antagen till. Tvingas man sluta utbildningen så måste man börja om.

Edit: Hoppas hon får sluta och går miste om allt.

och detta vet du med 100%? Varför skulle man inte få tillgodaräkna sig redan lästa och godkända kurser? Jag tror du har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Har du svårt att förstå det jag skriver? Universiteten kan inte göra något åt det förens UHR återkallar deras provresultat! De har inget lagstöd för det!
Det jag säger är att UHR kommer att gå vidare med alla fuskare, jag tror att de vill att de ska bli av med sina platser mer än någon annan. Det kommer att ta tid i och med att de måste vara 100% säkra men de kommer inte att låta någon komma undan. Förutom detta så behöver de inte ens några fällande domar för att återkalla ett resultat.

Jag prata om UHR eller har du dyslexi? Att pusha UHR att ta detta på allvar, för det verka vara lite flum i UG
Citera
Medlem
Citat:
Bara en tidsfråga innan UHR drar tillbaka deras resultat. Bevisen är extremt starka.
Varenda mål jag sett i domstol sedan 2015 i dessa fall har dömts till UHR/åklagarens fördel.
Bevisen är urstarka, bara att läsa FUP.

Finns domar mot studenter som fuskat på provet ända från 2015 alltså?????

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/man-doms-for-fusk-pa-hogskoleprovet-i-unik-dom
Här ser det ut som att första domen kom först i år...... fuskaren friades i tingsrätten men dömdes i hovrätten.
Citera
2018-11-21, 23:16
Medlem
Citat:
Du var så övertygad över att alla som hade fuskat genom åren skulle åka fast i excel dokumentet och sedan dömas, det visade sig vara endast 14 från ht16 och sen framåt. Dom från ht16 har kommit undan och kommer inte dömas för brottet är preskriberat. Det finns ingen kvot för nyanlända på något läkarprogram i Sverige, sjukaste jag har hört.

Men snälla rara, är du påverkad?

EBM har skickat ut samtliga andra namn till övriga Åklagarmyndigheten för vidare utredning. Även UHR är med i dessa utredningar, och de sitter ej heller på 2 års preskription. UHR kan dra tillbaka utan att domstolen dömer ut straff.

Lärosäten har alternativa kvoter, kvoter där lärosätet själva får avgöra hur antagningen skall göras. Denna kvot är utöver HP och betygskvoter. Detta finns beskrivet i Högskolelagen, bara in och läs.
Citera
2018-11-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Bra inlägg.
Citerar så du ser inlägget, kanske något att adda till din todolist..

Lite eget detektivarbete. Alla som avskyr sådant här fusk borde googla lite, inte svårt att hitta fuskare.

På rad 4, Libin Hassan, född -94. Köpt HP-resultat 1,9 .
https://cdn-08.minfil.com/i477scl7b1/69ad0ecf-1542831594/Aktbil_258_s299.jpg

Det är samma person som denna Libin Ali (jämför personnummer med aktbilagan):
https://www.ratsit.se/19941010-Libin_Ali_Sundbyberg/DtwU4Co_BvDg1Eapm2izEURkVtmt6EYUTZ2-7R1vidE

Som verkar läsa medicin på KI under namn Libin Hassan Ali enligt denna gruppindelning:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&cad=rja& uact=8&ved=2ahUKEwjHs5qNuebeAhWFhywKHcHaCk8QFjAMeg QIBBAC&url=https%3A%2F%2Fpingpong.ki.se%2Fpublic%2 Fpp%2Fpublic_noticeboard_attachment%2Ffetch%3Fmess ageId%3 D1958911%26fileId%3D19392737&usg=AOvVaw3_zf47sp-XcB-7Gyb5WBAa
Citera
2018-11-21, 23:17
Medlem
Citat:
Däremot har ju DU haft en helvetes massa fel i tråden.
Ett axplock av dina inlägg:

Vilket visade sig vara fel.

Vilket är fel. Vi har senast bröderna i Trollhättan som dömdes. Varken transaktioner eller utrustning som bevisning, enbart provsvarsmönster från UHR.

Helt fel. Olika Åklagarmyndigheter involverade i listan bortom de drygt 30 i detta fall. Olika utredningstider, olika utskick, olika månader.

Helt fel. Hört talas om hemlig dataavläsning.

Återigen helt fel, vilket framgår av FUP.

Bevisligen helt fel även här.

Skillnaden är att jag skriver vad jag TROR medans du var säker, innan FUP kom ut så pågick det endast spekulation i tråden. Du var den ända som var så himla säker på din grej och fick även kritik för det.
Citera
2018-11-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanityOfVanheden
Finns domar mot studenter som fuskat på provet ända från 2015 alltså?????

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/man-doms-for-fusk-pa-hogskoleprovet-i-unik-dom
Här ser det ut som att första domen kom först i år...... fuskaren friades i tingsrätten men dömdes i hovrätten.

Vi har fallet i Trollhättan tex, där man drog tillbaka två bröders resultat. Bevisningen då bestod i analyser från UHR. Svarsmönstret var typ 1 på miljarden eller något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in