2019-02-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Jag har inte nämt att alla fall blir prejudikat, inte heller har jag nämt Dalaröfallet så det är alltså något du bemöter helt utan att jag vidrört de ämnena. Mycket enkelt skrev jag att vid rättegångar tas både förmildrande och försvårande omständigheter upp från försvar och åklagare via prejudikat eller andra domar som vunnit laga kraft. Svårare än så var inte mitt inlägg.
Eftersom min utgångspunkt var att det inte är lämpligt att jämföra två olika mord på barn i en tråd som gäller mord på två småbarn så utgick jag ifrån att det var mitt inlägg du valde att besvara. Om man vill tillföra nya perspektiv så är väl det mest normala att göra ett eget fristående inlägg. Kanske jag behöver sätta mig i skolbänken igen
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2019-02-10 kl. 15:38.
Citera
2019-02-10, 16:10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Sovandes barn som utsätts för mord är per se ett fruktansvärt dåd. I min bok så ska ingen behöva välja på vilket sätt man ska bli mördad, speciellt inte barn. Misstänker dessutom starkt att det i rättens bok inte står någonstans att de i rättegången ska sitta och jämföra olika barnamord för att komma fram till ett straff... Jag finner det direkt smaklöst att göra på det viset i en tråd som handlar om två små pojkar som blivit mördade av sin far.
Vid dubbelmord på två små barn 5 och 7 år gamla är straffet livstid och det enda jag kan tänka mig att dom skulle ha diskuterat omkring är ifall pappan var psykiskt sjuk eller inte.
Hade SR överlevt så hade det troligen inte heller behövt diskuterats för det hade omedelbart blivit en rättspsykiatrisk undersökning och om resultatet av den var att han var psykiskt frisk i lagen mening så är det livstid PUNKT!
Tror knappast att dom hade dragit upp några andra domar i det fallet för det är tillräckligt jävligt som det redan är.

Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Det är väl knappast så att alla domar blir prejudikat eller har jag fel på den punkten också? En prejucerande dom dvs en dom från högsta domstolen är vägledande, inget annat. Skulle se ut det om det i rätten skulle framföras att en förmildrande omständighet vore att GM åtminstone hade "vettet" att skjuta sina barn i sömnen.
Det finns inga förmildrande omständigheter annat än om pappan visade sig vara psykiskt sjuk och det var han troligen inte i lagens mening.
En depression pga ett uppbrott räknas inte in som psykisk sjukdom.
Lägger man då till hans live i rätten och där ser ju alla att det var hat mot mamman och då är det hämndmord.
Att börja dilla om förmildrande omständigheter för att han sköt dom i sömnen är bara så sjukt.
Ingen vet om barnen vaknade av första skottet och kände skräck och smärta innan han sköt andra skottet. Ska man räkna tiden kanske för hur länge dom led?
NEJ, det var dubbelmord och inget annat och jag vill inte ens tänka på dom minuterna han sköt och sköt, kanske laddade om och sköt igen och igen. Mår riktigt illa
Straffet för dubbelmord är livstid och jag kan inte hitta en enda förmildrande omständighet.
Citera
2019-02-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Pappor målas alltid ut i dålig dager och i 9 av 10 fall vinner kvinnan barnen, är det rättvist tycker du?

Ett samhällsproblem är det som mynnar ut i dessa tragedier enligt mig.

Men lägg ner nu! Det sprutar bitterhet ur dig, också en bortvald man/pappa?

Kan delvis hålla med att det du tjatar om gällde mer "förr", på senare år är det snarare tvärtom.
Men här har väl inget framgått att dom ens låg i en vårdnadstvist!
Citera
2019-02-10, 18:14
Medlem
Varför diskuteras straff o psykisk sjukdom i evighet i denna tråd?? Känns onödigt för vi kommer ingen vart.

Jag vill veta vad som hände de sista dagarna innan han utförde dåden. Någon måste väl veta!
Personen som hyr in sig på hans fastighet borde väl kunna ge någon information.....

Enligt ryktesvägar så lämnade K barnen hos S på morgonen. S hotade K med hagelbössan och ett skott avlossades. Ändå så lämnar hon barnen hos S och beger sig till jobbet ca 50 min resväg därifrån. Hon har all tid i världen att ringa till polisen........men gör det inte....... När K anlände till jobbet så sa hon till kollegorna att ”Jag borde nog ringa till Krim”..........Men hon gjorde det inte.......Varför?
Isf kanske denna dag inte hade slutat som den gjorde...... Har S gjort liknande saker emot K tidigare? Så hon inte insåg allvaret......
På kvällen när S valde att kallblodigt avrätta sina två barn så hann barn nr 2 sätta sig upp innan han blev avrättad.

När S sitter o sänder live så känner man knappt igen honom......han är liksom igenmurad/svullen i ansiktet enl ett par som känner honom väl (ryktesvägar). Han kanske har gråtit jättemycket efter han dödat sina barn......men han kanske ändå tyckte att han tagit rätt beslut med tanke på denna troliga hämndaktion mot K.

Jag önskar att någon som VET lite mer, att den personen skriver inlägg/kommentarer. Detta som jag skrivit är dock ändå bara rykten..........fram med sanningen nu!!!!
Citera
2019-02-10, 19:02
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintritla
Varför diskuteras straff o psykisk sjukdom i evighet i denna tråd?? Känns onödigt för vi kommer ingen vart.

Jag vill veta vad som hände de sista dagarna innan han utförde dåden. Någon måste väl veta!
Personen som hyr in sig på hans fastighet borde väl kunna ge någon information.....

Enligt ryktesvägar så lämnade K barnen hos S på morgonen. S hotade K med hagelbössan och ett skott avlossades. Ändå så lämnar hon barnen hos S och beger sig till jobbet ca 50 min resväg därifrån. Hon har all tid i världen att ringa till polisen........men gör det inte....... När K anlände till jobbet så sa hon till kollegorna att ”Jag borde nog ringa till Krim”..........Men hon gjorde det inte.......Varför?
Isf kanske denna dag inte hade slutat som den gjorde...... Har S gjort liknande saker emot K tidigare? Så hon inte insåg allvaret......
På kvällen när S valde att kallblodigt avrätta sina två barn så hann barn nr 2 sätta sig upp innan han blev avrättad.

När S sitter o sänder live så känner man knappt igen honom......han är liksom igenmurad/svullen i ansiktet enl ett par som känner honom väl (ryktesvägar). Han kanske har gråtit jättemycket efter han dödat sina barn......men han kanske ändå tyckte att han tagit rätt beslut med tanke på denna troliga hämndaktion mot K.

Jag önskar att någon som VET lite mer, att den personen skriver inlägg/kommentarer. Detta som jag skrivit är dock ändå bara rykten..........fram med sanningen nu!!!!
Oj, du verkar ha fått reda på en hel del ändå. Skrämmande om allt är sant. Vilken ångest Karin måste ha fått om det stämmer det som hände på morgonen.

Att ene pojken satt sig upp innan skottet, rysligt.
Citera
2019-02-10, 19:05
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Oj, du verkar ha fått reda på en hel del ändå. Skrämmande om allt är sant. Vilken ångest Karin måste ha fått om det stämmer det som hände på morgonen.

Att ene pojken satt sig upp innan skottet, rysligt.

Ingen var där. Så hur vet man att pojken satt sig upp? Nä. Detta tror jag inte ett dugg på.
Senast redigerad av MorT2 2019-02-10 kl. 19:08.
Citera
2019-02-10, 19:07
Medlem
MorT2s avatar
Ajdå. Svarar inte dig Geggamoja utan Mintritla
Citera
2019-02-10, 19:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Du kommer med en del ny information. Det går antagligen många rykten, en del sanna och andra osanna. Är det ovanstående något som har berättats i många led i byn eller kommer den från någon som verkligen vet?

Karin lät väl antagligen bli att ringa polisen för att hon inte ville förvärra situationen ytterligare. Hade hon ringt så hade han fått ytterligare en sak att anklaga henne för. Hon föredrog troligen att försöka lugna ner situationen.

Även om han hotade henne och sköt med bössan så ligger det nog utanför allas föreställningsvärld att han skulle rikta bössan mot sina egna barn. Oavsett hur galen en karl blir över att bli lämnad så tror jag det är absolut omöjligt att tänka sig att han skulle skjuta barnen.

Varifrån kommer information att ett barn hann sätta sig upp i sängen? Jag förstår om du inte vill avslöja vem, men hur trovärdigt anser du att det ryktet är?
Citera
2019-02-10, 19:11
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Ingen var där. Så hur vet man att pojken satt sig upp? Nä. Detta tror jag inte ett dugg på.
Det är lugnt, förstod det. Jag tänker att polis eller rättsläkare kunde se hur skottet tagit.
Citera
2019-02-10, 19:13
Medlem
Citat:

Som du skriver själv, bara rykten. Var ingen där så kan du ju inte veta om barn 2 satt sig upp.
Citera
2019-02-10, 19:14
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det är lugnt, förstod det. Jag tänker att polis eller rättsläkare kunde se hur skottet tagit.

Jo. Sant. Men vill ha mer fakta bakom detta rykte.
Den som vet, Maila eller PM: mig gärna om det inte skall ut i forumet.
Citera
2019-02-10, 19:16
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mamman arbetade fram till detta som lärare och de som träffat henne och dottern in närtid såg inget onormalt. Det som nämnts om sjukdom är rykten från som någon som hört det från grannarna. Säger inte att det inte bär sanningens prägel MEN polisen har inte uttalat sig alls offentligt om fallet.

Sedan. Det är en väsentlig skillnad mellan Dalarö-pappan och Samuel samt deras brott. Det går absolut inte på en minsta fläck att jämföras.

Inte heller noterade jag att du aktivt deltog i det fallet. Det gjorde jag.

Gissar du greppade det enbart för att där fanns ett klart Hämnd-motiv.
Han utsatte sina barn för oerhört grymma plågor helt uppsåtligt. Bland det värsta som tänkas kan.

Ladda ett vapen för att trycka av i huvudet på sitt ena barn, för att sedan ladda om och göra samma sak på sitt andra barn tycker jag är utsätta sina barn för grymma plågor helt uppsåtligt. Hade Dalarö-pappan haft tillgång till vapen hade han säkert gjort samma sak. Hade Samuel inte haft tillgång till vapen hade han kanske tagit till eld eller drunkning eller vad som helst.

Lika äckliga båda två
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in