2019-02-10, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Barnens väl och ve att säga -"De sov så de vet inte om det" betraktar jag inte som någon som helst omsorg om barnen eftersom han valde att avrätta dem och knappt nämna det mer i filmen. Det finns tyvärr många tragiska barnamord som är etter värre än just detta men att ta upp det i en tråd som rör två specifika barnamord finner jag besynnerligt. Som om man vill försvara GMs agerande genom att säga att de finns de som är värre. Att göra så även fast man samtidigt vill framföra att dessa mord på inget sätt är försvarbara uppfattar jag som en form av dubbelhet i frågan men det är jag det...

Kallar du fakta för "dubbelhet" får det stå på ditt konto. Detsamma gäller din tolkning av vad han säger.

Kan du komma på någon annan bra anledning till varför man nödvändigtvis nämner att de sov och fått två skott var utöver att förklara det väsentliga, att de inte lidit?

Prova!
Citera
2019-02-10, 05:08
Medlem
Förresten, har jag missat det helt eller är detta fallet överhuvudtaget inte omnämnt i GWs Brottsjournalen?
Några teorier varför isf?
Har mailat honom och frågat samt bett honom redogöra för den juridiska biten avseende arvsfrågan.
Kommer det upp i programmet på tisdag så får ni skicka tårta till mig.
Citera
2019-02-10, 05:33
Medlem
Citat:
Se det fetade! Det vet du för att..? Det är värre att elda upp sina barn om man nu tänker att de ska vakna men att iskallt avrätta sina barn är något bättre???

Tankevurpa?

Du måste väl ändå inse att om man blir uppeldad levande eller inser att man kommer bli fast i lågorna innan man dör av syrebrist och värmeutveckling... och i gråt, panik och obeskrivlig skräck förgäves ropar efter sin pappa och räddning... att det är att betrakta som en avgrundsdjup längd värre än att sova, drömma och på ett ögonblick bara vara borta?

Den enkla frågan som reser sig är ju vad du själv hade föredragit?
Senast redigerad av Xbaser 2019-02-10 kl. 05:40. Anledning: Korrigering
Citera
2019-02-10, 09:12
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu är det ju inte jag som har skrivit detta om Bjärredmorden, det är utdrag från länken som jag lagt med.
Många menar att dom diagnoserna som flickorna hade var anledning nog för föräldrarna, men jag är dubbel till den infon. Man kan bli frisk med dom diagnoserna.
Kanske är det som det beskrivs i bloggen... pappan var en dominerande kontrollfreak och kanske var han psykiskt sjuk.
Då hamnar det ju i en annan kategori som överlappas av altruism, men psykos tror jag inte det är. Men vilken diagnos pappan hade vete fanken... 2 Psykos borde heta Psykos eller annan psykisk sjukdom och i Bjärredfallet så är jag helt med på att 3. Det oönskade barnet finns med där också.
2. Psykos
Kan överlappas av altruism, en psykotisk person kan uppleva sig göra en god gärning genom att döda sina barn.
Salamorden hör hemma bland Hämndmorden utan tvekan. SR var inte psykotisk.

Hur mycket sanning det ligger i detta är svårt att avgöra.
Nytt oväntat ljus på Bjärredmorden, ett helt unikt svenskt kriminalfall
http://www.usabloggen.se/2018/01/27/...-kriminalfall/

Idag kan jag avslöja nya tragiska och omskakande uppgifter om de mördade flickorna i Bjärred.
https://elisabethoglund.se/blogg/ida...korna-bjarred/

Ah, då förstår jag, benämningen barmhärtighetsmord i Bjärredfallet är illa. Elisabeth Höglunds artiklar belyser fallet bra, tror att det mesta stämmer där.

Tänker att om Samuel hatade Karin så såg han även Karin i barnen, och började hata även barnen. Det kan ha gjort det enklare för honom att utföra hämndmorden.
Citera
2019-02-10, 09:43
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Nej, kanske inte lika långvarigt men ändå på liknande nivå eftersom det är svårt att slå tre flugor i en smäll och särskilt som någon av dem bjuder på motstånd.
Ursäkta uttrycket, vill belysa svårigheten att snabbt och med stadig hand försöka mörda tre personer i en abrupt kaosartad situation. Det gick inte men livstid blev det.

Jag hade spontant inte protesterat till livstid om SR visade sig vara helt frisk men jag tror och tycker att det finns skiljelinjer mellan SRs dåd och de två övriga du är inne på.
Kan t ex tänka mig att det kunde blivit livstid i första instans och att man efter försvarets ev överklagan noterat skillnaderna i brutalitet, lidande och förslagenhet i hovrätt och korrigerat för att bättre rimma med HDs prejudikat angående försvårande omständigheter.
Ja, dubbelbarnamördaren Samuel själv trodde att han skulle ha fått livstid. Att mörda två barn borde i sig resultera i livstid.
Citera
2019-02-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu är det ju inte jag som har skrivit detta om Bjärredmorden, det är utdrag från länken som jag lagt med.
Många menar att dom diagnoserna som flickorna hade var anledning nog för föräldrarna, men jag är dubbel till den infon. Man kan bli frisk med dom diagnoserna.
Kanske är det som det beskrivs i bloggen... pappan var en dominerande kontrollfreak och kanske var han psykiskt sjuk.
Då hamnar det ju i en annan kategori som överlappas av altruism, men psykos tror jag inte det är. Men vilken diagnos pappan hade vete fanken... 2 Psykos borde heta Psykos eller annan psykisk sjukdom och i Bjärredfallet så är jag helt med på att 3. Det oönskade barnet finns med där också.
2. Psykos
Kan överlappas av altruism, en psykotisk person kan uppleva sig göra en god gärning genom att döda sina barn.
Salamorden hör hemma bland Hämndmorden utan tvekan. SR var inte psykotisk.

Hur mycket sanning det ligger i detta är svårt att avgöra.
Nytt oväntat ljus på Bjärredmorden, ett helt unikt svenskt kriminalfall
http://www.usabloggen.se/2018/01/27/...-kriminalfall/

Idag kan jag avslöja nya tragiska och omskakande uppgifter om de mördade flickorna i Bjärred.
https://elisabethoglund.se/blogg/ida...korna-bjarred/

Stort tack för de länkarna. De indikerar ett mer skrämmande scenario. Djupa hemligheter. Allt är inte alltid som det ser ut att vara... en perfekt fasad som kanske krackelerar.

I SR:s fall har vi hans avskedsfilm som ger en hel massa indikationer på vad som var galet med honom. Utan den filmen hade frågetecknen sannolikt var många. Väldigt många.
Citera
2019-02-10, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Tankevurpa?

Du måste väl ändå inse att om man blir uppeldad levande eller inser att man kommer bli fast i lågorna innan man dör av syrebrist och värmeutveckling... och i gråt, panik och obeskrivlig skräck förgäves ropar efter sin pappa och räddning... att det är att betrakta som en avgrundsdjup längd värre än att sova, drömma och på ett ögonblick bara vara borta?

Den enkla frågan som reser sig är ju vad du själv hade föredragit?
Sovandes barn som utsätts för mord är per se ett fruktansvärt dåd. I min bok så ska ingen behöva välja på vilket sätt man ska bli mördad, speciellt inte barn. Misstänker dessutom starkt att det i rättens bok inte står någonstans att de i rättegången ska sitta och jämföra olika barnamord för att komma fram till ett straff... Jag finner det direkt smaklöst att göra på det viset i en tråd som handlar om två små pojkar som blivit mördade av sin far.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2019-02-10 kl. 13:59.
Citera
2019-02-10, 14:10
Bannlyst
Citat:
Sovandes barn som utsätts för mord är per se ett fruktansvärt dåd. I min bok så ska ingen behöva välja på vilket sätt man ska bli mördad, speciellt inte barn. Misstänker dessutom starkt att det i rättens bok inte står någonstans att de i rättegången ska sitta och jämföra olika barnamord för att komma fram till ett straff... Jag finner det direkt smaklöst att göra på det viset i en tråd som handlar om två små pojkar som blivit mördade av sin far.

Din starka misstro är fel vad gäller förfarandet under en rättegång för det är just vad både försvar och åklagare ägnar sig åt i sina slutpläderingar, drar upp bl a förmildrande och försvårande omständigheter från prejudikat. Åklagaren oftast försvårande och försvaret söker förmildrande prejudikat och sådana prejudikat finns att hitta så det räcker och blir över alldeles oavsett hur smaklöst du finner det.
Citera
2019-02-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Din starka misstro är fel vad gäller förfarandet under en rättegång för det är just vad både försvar och åklagare ägnar sig åt i sina slutpläderingar, drar upp bl a förmildrande och försvårande omständigheter från prejudikat. Åklagaren oftast försvårande och försvaret söker förmildrande prejudikat och sådana prejudikat finns att hitta så det räcker och blir över alldeles oavsett hur smaklöst du finner det.
Det är väl knappast så att alla domar blir prejudikat eller har jag fel på den punkten också? En prejucerande dom dvs en dom från högsta domstolen är vägledande, inget annat. Skulle se ut det om det i rätten skulle framföras att en förmildrande omständighet vore att GM åtminstone hade "vettet" att skjuta sina barn i sömnen.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2019-02-10 kl. 14:25.
Citera
2019-02-10, 14:43
Bannlyst
Citat:
Det är väl knappast så att alla domar blir prejudikat eller har jag fel på den punkten också? En prejucerande dom dvs en dom från högsta domstolen är vägledande, inget annat. Skulle se ut det om det i rätten skulle framföras att en förmildrande omständighet vore att GM åtminstone hade "vettet" att skjuta sina barn i sömnen.

Ingen här förutom du tar en debatt om att varje domslut skulle bli ett prejudikat så den kommentaren bemöter jag inte.

Jodå, försvaret skulle om Pappan överlevt påpekat via prejudikat (andra domar) att barnen sköts hastigt omedvetna om vad som hände, inget långdraget lidande. Åklagaren å sin sida drar exempel på försvårande via sina prejudikat, sköts i hemmet i sina sängar, av en person dom skall kunna litar på osv. Skulle detta blivit en rättegångså hade var sida (försvaret, åklagaren) kämpat för sin sak via prejudikat eller andra liknande domar. Juridik är juridik, inte känslor.
Citera
2019-02-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Ingen här förutom du tar en debatt om att varje domslut skulle bli ett prejudikat så den kommentaren bemöter jag inte.
Jodå, försvaret skulle om Pappan överlevt påpekat via prejudikat (andra domar) att barnen sköts hastigt omedvetna om vad som hände, inget långdraget lidande. Åklagaren å sin sida drar exempel på försvårande via sina prejudikat, sköts i hemmet i sina sängar, av en person dom skall kunna litar på osv. Skulle detta blivit en rättegångså hade var sida (försvaret, åklagaren) kämpat för sin sak via prejudikat eller andra liknande domar. Juridik är juridik, inte känslor.
Det var ingen diskussion utan ett bemötande av ditt tidigare inlägg. Jag tror fortfarande inte att rätten skulle ta upp Dalaröfallet som en jämförelse.
Citera
2019-02-10, 15:26
Bannlyst
Citat:
Det var ingen diskussion utan ett bemötande av ditt tidigare inlägg. Jag tror fortfarande inte att rätten skulle ta upp Dalaröfallet som en jämförelse.

Jag har inte nämt att alla fall blir prejudikat, inte heller har jag nämt Dalaröfallet så det är alltså något du bemöter helt utan att jag vidrört de ämnena. Mycket enkelt skrev jag att vid rättegångar tas både förmildrande och försvårande omständigheter upp från försvar och åklagare via prejudikat eller andra domar som vunnit laga kraft. Svårare än så var inte mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in