Han är charged. (Prosecuted är processen om det blir en rättegång.) Det hände inom 24 timmar när han släpades framför svarta domaren på video när borgen bestämdes. Jag vill poängtera igen att lagen i Florida säger att man måste åtalas (charged) inom 24 timmar. De flesta delstater tillåter längre tid.
Sedan sker arraignment i domstolen med domaren där han ska prövas och Bosse hade möjlighet att säga att han var skyldig. Man kan inte säga att man är skyldig om inget åtal har väckts, eller hur? Men amerikanska systemet har en process där grand jury eller domaren kan bestämma att åklagaren inte har bevis och slänger ut åtalet före själva rättegången. Ett mycket bättre system.
Åtal motsvarar indictment enligt en juridisk ordbok, men i USA är det endast en grand jury som gör en indictment. Men i Florida har man endast en grand jury i capital cases, m a o där maxstraffet är en dödsdom. Därför används ordet charged i denna process. Bosse blir aldrig indicted i Florida. I New York skulle han bli indicted, och det är en grand jury som gör en indictment, inte en åklagare.
I andra delstater blir man aldrig indicted om det är en misdemeanor (under ett års fängelse som maxstraff) eftersom bara felonies prövas av en grand jury.
Det är en helt annan process än i Sverige, och individens rättigheter skyddas på ett bättre sätt.
Det är också därför jag använder engelska ord eftersom motsvarigheten inte finns på svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Knappast. Jag försöker framför allt styra diskussionen till att inte rada upp lösryckta engelska (amerikanska) juridiska termer och i stället nyansera diskussionen till själva händelseförloppet.
Om man ser till svenska domstolar bygger åtal på följande:
[PHP]Förundersökningen kan leda till att åklagaren beslutar att åtala en person, vilket [om så sker] leder till rättegång[/PHP]
I nuläget har inte undersökningen avslutats och genom att det amerikanska systemet ger åklagaren möjlighet att söka en uppgörelse, vill jag inte påstå att Hansson i nuläget är betraktad som åtalad. Om du tycker annorlunda får du väl göra det. Var jag än letar hittar jag ingen information som säger att han är »prosecuted« endast »accused«, men jag kanske har missat någon viktig källa som du har?