Citat:
Ursprungligen postat av
flashflr
Jag förstår dem mycket väl. Det gör inte du eftersom du kommer med helt inkorrekt kritik av det amerikanska rättssystemet. Det är komplicerat eftersom det finns inbyggd rättssäkerhet som till exempel grand jury systemet, osv.
Nej, du söker efter begrepp på internet och försöker plocka in dem i ett sammanhang som du inte greppar över. Min kritik består bland annat i att de har för många begrepp och för många steg och sidosteg i processen. Det gör bland annat att det går långsamt framåt och bara det faktum att de ofta håller oskyldiga i fängsligt förvar under lång tid gör att kritiken är synnerligen berättigad.
Citat:
Han är åtalad. Om man inte är åtalad, hur kan Bo Hansson ha svarat icke skyldig den 22 januari? Om han hade svarat skyldig då hade domstolen utmätt ett straff, kanske minst 50 månader i fängelse.
Du ser du ställer frågor och bara det bevisar att du inte har koll, men gissar och försöker gaffla in begrepp i det du tror.
Om han är åtalad (»charged«), vad menar du då att begreppet »prosecuted« står för?
I princip spelar det inte roll vad han är. Han är frihetsberövad i väntan på rättegång eller eventuell uppörelse med åklagaren.
Citat:
Du måste fatta att själva åtalet prövas i USA. Checks and balances som inte finns i Sverige. Och åklagaren tar en risk om han går ut för hårt, och det har han möjligen gjort här. Även om jag tror att det är en hon, om jag minns korrekt......
Åtal prövas ju alltid så det är inget speciellt med det.
Åter till Bosse. det som hittills kommit upp och den anmälan som gjorts handlar om lindriga brott. Inte ens det galna USA kan få det till något grovt.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashflr
Det juridiska begreppet
battery översätts i svenska sammanhang traditionellt till
misshandel. Går även att använda
övergrepp.