Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-04, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cofra
Hej,

Jag funderar på privatleasing men tillhör skaran som har lång pendlingssträcka till jobbet och skulle behöva 3000mil årligen.

Har någon av er koll på om det är något av märkena som erbjuder privatleasing där man kan ändra milen till 3000 årligen till ett inte allt för svindyrt pris?

Vill ha:
Suv/Kombi (men behöver inte vara tokstor).
Fyrhjulsdrift (Norrland och fjällsturer)
Automatlåda

Hej,

Jag har nyligen hämtat ut en VW Golf. Jag har ett avtal på 4000 mil per år (totalt 12000 mil).
Jag leasar direkt av VW. Jag lade till lite extrautrustning så det är svårt att säga hur stor del av kostnaden som är för de extra milen, men vi hade först en offert på 3000 mil och när vi lade till 1000 mil till så gick priset upp ca 300kr per månad.
Citera
2019-02-04, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo

Tvöttreplor från hand eller maskintvätt går att polera bort.

Nu på vintern är det fan inte kul att stå å handtvätta bilen

Då blir det maskintvätt.
Citera
2019-02-09, 11:45
Medlem
Blocket.ses avatar
https://www.blocket.se/orebro/Leasing_mercedes_83684746.htm?ca=11&w=3

Vad man blir sugen, klart och tydligt med miltal osv 🧐

Vinterdäck får du fixa själv, och betala överlåtelseavgiften får du också göra.
Citera
2019-02-09, 17:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
https://www.blocket.se/orebro/Leasing_mercedes_83684746.htm?ca=11&w=3

Vad man blir sugen, klart och tydligt med miltal osv 🧐

Vinterdäck får du fixa själv, och betala överlåtelseavgiften får du också göra.
Ha ha! Vilken idiot! Han skriver inte hur långt bilen gått, den som tar över vill han ska stå för överlåtelseavgiften, och hur stor är den?

Och han "bjuder" på en halv månadsavgift, intresserad? Knappast! Dessutom är annonsen så fruktansvärt negativt skriven; han "kollar intresset om någon är intresserad av att ta över kontraktet" Tror nog att han är hoppat på ett avtal han egentligen inte har råd med och vill bli av med den så fort som det går.
Citera
2019-02-09, 22:23
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ha ha! Vilken idiot! Han skriver inte hur långt bilen gått, den som tar över vill han ska stå för överlåtelseavgiften, och hur stor är den?

Och han "bjuder" på en halv månadsavgift, intresserad? Knappast! Dessutom är annonsen så fruktansvärt negativt skriven; han "kollar intresset om någon är intresserad av att ta över kontraktet" Tror nog att han är hoppat på ett avtal han egentligen inte har råd med och vill bli av med den så fort som det går.

Exakt, som om han är bussig som låter någon ta över hans fantastiska avtal.
Inkorgen kommer troligtvis vara TOM.
Många annonser som skrivs om överlåtelser är oftast dåligt skrivna.
Saknar viktig info, och ofta står det, ”pga att jag blivit med firmabil så måste jag överlåta denna skönhet”
Så arbetsgivaren tvingar på folk förmånsbilar?

Jag har en känsla av att många som nappar på privatleasign, har en mycket begränsad ekonomi.
Samt är mycket kortsiktiga i sitt tänk.
Det verkar vara viktigt att ha ny bil, för alla grannar har ju det.
Citera
2019-02-09, 22:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Saknar viktig info, och ofta står det, ”pga att jag blivit med firmabil så måste jag överlåta denna skönhet”

Jag har en känsla av att många som nappar på privatleasign, har en mycket begränsad ekonomi.
Helt klart! Ekonomi är nog inget huvudämne i "Livets hårda skola". Det är ganska enkelt att se vad en bil kostar per månad och jämföra med vad som finns på lönekontot, det verkar dock vara svårt att räkna ut vad bilen kommer att kosta på ett år, och ännu svårare att se kostnaden över en treårsperiod.

Vi har nog bara sett början av den här typen av annonser, det är bara en tidsfråga innan folk börjar betala för att bli av med sina kontrakt.
Citera
2019-02-09, 22:43
Medlem
godboys avatar
Citat:

Ja, det dräller ju av bilar som folk vill bli av med. Jag är inte emot privatleasing i sig, men precis som alla andra avtal man ingår så måste man ju dels veta att man har råd, och sedan så får man ju räkna på hur mycket man kör. Men att leasa en fet Merca, nja, det känns inte så smart. Gissar på att det är en ganska ung kille det handlar om, som vill glänsa, men som nu inte har råd att ha den kvar.

Angående folks annonser så saknar de ofta det mest vitala, som hur långt har bilen gått, hur långt får den gå, hur lång är avtalstiden osv. Sen om man vill bli av med ett avtal så får man nog vara beredd att efterskänka ganska många "månadshyror", kanske upp till sex stycken, för en bil minskar ju mest i värde första tiden.
Citera
2019-02-09, 22:55
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Helt klart! Ekonomi är nog inget huvudämne i "Livets hårda skola". Det är ganska enkelt att se vad en bil kostar per månad och jämföra med vad som finns på lönekontot, det verkar dock vara svårt att räkna ut vad bilen kommer att kosta på ett år, och ännu svårare att se kostnaden över en treårsperiod.

Vi har nog bara sett början av den här typen av annonser, det är bara en tidsfråga innan folk börjar betala för att bli av med sina kontrakt.

Det ser vi redan, jag har sett en annons där någon erbjöd 10.000 plus två "månadshyror". Detta var innan jul någon gång, minns inte exakt vilken biltyp, men jag kommer ihåg att det var frågan om en lite fetare Volvo i alla fall.

Som sagt så är jag inte emot privatleasing i sig, men som alla avtal man skriver på, eller affärer man gör, så får man faktiskt göra sin matte. Har man inget säkert jobb, eller lever på marginalen, nä då är leasing inget för den personen.

Känns som många skaffar feta bilar bara för sak skull, för att de är rädda för vad andra ska tycka. Själv köpte jag mig en helt ny Yaris för två år sedan. En utmärkt bil för mig o frugan. Den har gått snart 4000 mil. Det bästa av allt är att den är betald! Jag har en mycket bra lön, frugan likaså, så visst har vi råd med större, fetare och fräckare, men varför ska vi ha det när vi är nöjda med denna lilla bil. Har kollegor som tycker det är knepigt att jag kör en sån, men jag behöver ingen XC90, så varför ska jag då lägga pengar på en undrar jag.
Citera
2019-02-10, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Man kan ju lämna tillbaka bilen i förtid annars.
Hos vw får man betala 30% av återstående kostnad har jag för mig.
Citera
2019-02-10, 07:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Man kan ju lämna tillbaka bilen i förtid annars.
Hos vw får man betala 30% av återstående kostnad har jag för mig.

Gissningsvis har folk som lägger ut sådana här annonser om överlåtelse inte pengarna till det. Om en bil kostar 100k på 3 år så är det alltså över 30k som skall hostas upp direkt vid återlämnandet.

Privatleasing verkar var en ekonomisk fälla i klass med mobilkontrakten på 90-talet. Många kommer troligen hamna hos fogden tack vare detta.

Vem är för övrigt så dum att den tar över en begagnad bil för samma kostnad som det kostar att ta ut en helt ny?
Citera
2019-02-10, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Gissningsvis har folk som lägger ut sådana här annonser om överlåtelse inte pengarna till det. Om en bil kostar 100k på 3 år så är det alltså över 30k som skall hostas upp direkt vid återlämnandet.

Privatleasing verkar var en ekonomisk fälla i klass med mobilkontrakten på 90-talet. Många kommer troligen hamna hos fogden tack vare detta.

Vem är för övrigt så dum att den tar över en begagnad bil för samma kostnad som det kostar att ta ut en helt ny?

Ja självklart. Sen är det ju värt att testa, även om chansen att någon nappar är ganska liten.
Visst kommer leasing säkert sätta många i skiten, man är ju helt fast i ett avtal i 3år. Och till en väldig hög kostnad jämfört med mobiler tex.

Vi leasat en Passat, tycker det funkar bra. Jag var totalt emot leasing innan men jag räknade på att ta billån med restvärde på 36 månader istället. Där tyckte jag leasing kändes bättre.

Får man vara efterklok så hade jag hellre köpt en billigare beg. Bil i 100k kr klassen, vilket lär bli när Passaten lämnats tillbaka.
Citera
2019-02-10, 08:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja självklart. Sen är det ju värt att testa, även om chansen att någon nappar är ganska liten.
Visst kommer leasing säkert sätta många i skiten, man är ju helt fast i ett avtal i 3år. Och till en väldig hög kostnad jämfört med mobiler tex.

Vi leasat en Passat, tycker det funkar bra. Jag var totalt emot leasing innan men jag räknade på att ta billån med restvärde på 36 månader istället. Där tyckte jag leasing kändes bättre.

Får man vara efterklok så hade jag hellre köpt en billigare beg. Bil i 100k kr klassen, vilket lär bli när Passaten lämnats tillbaka.

Det är för det mesta inga problem för medelålders med stabil ekonomi, även om det högst troligt blir betydligt mycket dyrare än att köpa en bil och köra den längre än 3 år.

Problemen verkar uppstå för framförallt unga killar som leasar dyra bilar med rejäl motor - arbetslöshet eller helt enkelt att de bara inte gjort kalkylen innan påskrift är det som brukar ställa till det.

10% av bilens värde försvinner de första 100 milen så för att ta över ett leasingkontrakt skall man få med antingen rejält med övermil alternativt minst 3-4 månadshyror annars är man lurad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in