Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Helt klart! Ekonomi är nog inget huvudämne i "Livets hårda skola". Det är ganska enkelt att se vad en bil kostar per månad och jämföra med vad som finns på lönekontot, det verkar dock vara svårt att räkna ut vad bilen kommer att kosta på ett år, och ännu svårare att se kostnaden över en treårsperiod.
Vi har nog bara sett början av den här typen av annonser, det är bara en tidsfråga innan folk börjar betala för att bli av med sina kontrakt.
Det ser vi redan, jag har sett en annons där någon erbjöd 10.000 plus två "månadshyror". Detta var innan jul någon gång, minns inte exakt vilken biltyp, men jag kommer ihåg att det var frågan om en lite fetare Volvo i alla fall.
Som sagt så är jag inte emot privatleasing i sig, men som alla avtal man skriver på, eller affärer man gör, så får man faktiskt göra sin matte. Har man inget säkert jobb, eller lever på marginalen, nä då är leasing inget för den personen.
Känns som många skaffar feta bilar bara för sak skull, för att de är rädda för vad andra ska tycka. Själv köpte jag mig en helt ny Yaris för två år sedan. En utmärkt bil för mig o frugan. Den har gått snart 4000 mil. Det bästa av allt är att den är betald! Jag har en mycket bra lön, frugan likaså, så visst har vi råd med större, fetare och fräckare, men varför ska vi ha det när vi är nöjda med denna lilla bil. Har kollegor som tycker det är knepigt att jag kör en sån, men jag behöver ingen XC90, så varför ska jag då lägga pengar på en undrar jag.