2018-08-12, 18:15
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det får du kolla med den du har leasingkontraktet med.
Olika bolag har olika policy, och det är inte säkert att de vill sälja bilarna på plats då det kan påverka värdet om de har många som kommer ut på begagnadmarknaden.
Som det är för närvarande har sverige en export av nyare begagnade bilar samt att de säljer dem inom landet men på andra orter.
Jag vet till ex. att Volvo gör så de har så många f.d tjänstebilar i Göteborg att de "ekporterar " dem till andra handlare ute i landet.
Så du måste kolla vad som gäller specifikt i ditt fall och det finns inget definitivt svar som en utomstående kan ge.
Intressant. Ett tag letade jag efter tre år gamla BMW 1-serien, för jag förväntade mig att f.d. leasingbilar skulle komma ut på begagnatmarknaden. 1-serien verkar ha varit hyfsat populär här där jag bor. Men under de senaste ca två åren har det knappt kommit ut en handfull bilar av den modellen i min stad. Det kan ju ha att göra med vad du talar om. Å andra sidan kan det ha att göra med att jag har sökt bensinare och att de flesta som BMW 1-serie som leasades var dieselbilar.
Citera
2018-08-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Passar på att fråga en gång till.
Vad har ni för erfarenheter när det är dags att lämna tillbaka bilen?
Brukar ni åka på kostnader för repor och större stenskott?

Här finns väl lite att läsa: https://vwfs.se/kopa-leasa-bil/priva.../skotselguide/
Citera
2018-08-20, 01:33
Medlem
Jag ska lämna tillbaka min lease (volvo) om 4 månader, jag har repor på den efter en inkörning i buskage. Detta var två år sedan. Jag anmälde skadan till försäkringsbolaget sen dokumenterades skadorna i verkstaden. Fackmannen föreslog omlackering av istortsett hela bilen (klarlacksrepor).

Jag har avvaktat med omlackering för att jag tänkte göra det närmre inpå avslutet. Men nu funderar jag om det är bättre att pröjsa de där 8000 i självrisk eller lämna in den som den är, med de anmälda skadorna? Osäker på om försäkringen gäller då ifall de anser att det måste omlackeras. Annars är fullpris 30 lök.
Citera
2018-08-21, 12:28
Medlem
Jag funderar på att leasa en VW Golf GT Sportscombi. De har just nu sommarkampanj där det ingår Pluspaket (regnsensor, parkeringssensorer och LED strålkastare) och R-linepaket. Jag kör ca 4000 mil per år eftersom jag har 5 mil till jobbet vilket blir 10 mil per dag, plus all annan körning jag gör. Lägger jag till automat, larm, sidokrockkuddar bak, dragkrok och backkamera hamnar jag på 4791kr per månad i 36 månader. Då ingår även försäkring.

Det låter ju mycket, men jämför jag med att köpa en begagnad bil för 150000kr med billån så blir det inte så stor skillnad. Hos Swedbank kostar det 3516kr per månad efter en kontantinsats på 30000kr. Lägger man sen till service, besiktning, reparationer och försäkring så är man uppe på ca 4700kr per månad, om man snittar ut alla kostnaderna per månad.

Så de 3 första åren skiljer det mindre än en hundring.

Tanken är att byta bil var 3e år så den begagnade bilen borde vara värd ca 70000kr när det är dags att byta. Lägger jag då de pengarna som en ny kontantinsats på en bil på 150000kr så hamnar jag på runt 3500kr per månad med försäkring, service, mm.
Så de kommande åren skiljer det ca 1300kr per månad.

För min del känns det värt mellanskillnaden med tanke på att man får en helt ny bil och hela smidigheten med leasing. Jag är även ganska nördig med teknik så att jag får Android Auto och Carplay i bilen väger tungt.

Kostnader för onormalt slitage finns ju även om man äger bilen själv eftersom mer slitage påverkar värdet vid inbytet/försäljning.

Vad tycker ni?
Senast redigerad av durrav 2018-08-21 kl. 12:42.
Citera
2018-08-21, 17:50
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durrav
Jag funderar på att leasa en VW Golf GT Sportscombi. De har just nu sommarkampanj där det ingår Pluspaket (regnsensor, parkeringssensorer och LED strålkastare) och R-linepaket. Jag kör ca 4000 mil per år eftersom jag har 5 mil till jobbet vilket blir 10 mil per dag, plus all annan körning jag gör. Lägger jag till automat, larm, sidokrockkuddar bak, dragkrok och backkamera hamnar jag på 4791kr per månad i 36 månader. Då ingår även försäkring.

Det låter ju mycket, men jämför jag med att köpa en begagnad bil för 150000kr med billån så blir det inte så stor skillnad. Hos Swedbank kostar det 3516kr per månad efter en kontantinsats på 30000kr. Lägger man sen till service, besiktning, reparationer och försäkring så är man uppe på ca 4700kr per månad, om man snittar ut alla kostnaderna per månad.

Tanken är att byta bil var 3e år så den begagnade bilen borde vara värd ca 70000kr när det är dags att byta. Lägger jag då de pengarna som en ny kontantinsats på en bil på 150000kr så hamnar jag på runt 3500kr per månad med försäkring, service, mm.

För min del känns det värt mellanskillnaden med tanke på att man får en helt ny bil och hela smidigheten med leasing. Jag är även ganska nördig med teknik så att jag får Android Auto och Carplay i bilen väger tungt.

Kostnader för onormalt slitage finns ju även om man äger bilen själv eftersom mer slitage påverkar värdet vid inbytet/försäljning.

Vad tycker ni?

Visst, tycker du det är värt det så kör på det! Du kör ju rätt mycket och kan du få Golfen på 4000 mil per år och det priset så tycker jag det är helt okej. Leasing kan vara bra, om man bara vet hur mycket man kommer köra på ett ungefär och att det förväntas hålla i sig över tre år samt att du förväntar dig att din ekonomi fungerar över dessa år.

Det har ju genom rätt många uträkningar som b.la teknikens värld gjort att det är hugget som stucket att leasa eller köpa om man ändå ska byta bil efter tre år.
Citera
2018-08-21, 20:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Vad tycker ni?
Har du kollat att det priset gäller för 4000 mil/år? Det vanligaste brukar väl vara beräknat på en körsträcka på 1500 mil/år, så ska du betala för 2500 "övermil" á 8-10 kr så blir det ju en helt annan månadskostnad.
Citera
2018-08-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Har du kollat att det priset gäller för 4000 mil/år? Det vanligaste brukar väl vara beräknat på en körsträcka på 1500 mil/år, så ska du betala för 2500 "övermil" á 8-10 kr så blir det ju en helt annan månadskostnad.

Jadå, det har jag koll på. Det står tydligt i offerten jag fått från VW. Står även 12000 mil under totala mil.
Tack ändå för infon, kan tänka mig att många missar det.
Citera
2018-08-22, 16:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jadå, det har jag koll på. Det står tydligt i offerten jag fått från VW. Står även 12000 mil under totala mil.
Tycker det låter som en helt okej deal i och med att du kör så mycket. Dessutom så är det faktiskt skönt att ha en ny bil, f f a när du kör så mycket du kommer göra.
Citera
2018-08-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tycker det låter som en helt okej deal i och med att du kör så mycket. Dessutom så är det faktiskt skönt att ha en ny bil, f f a när du kör så mycket du kommer göra.

Tack, jag tycker själv att det är okej.
Och med tanke på hur bilmarknaden är på väg att ändras mot el och hybrider så är leasing nog bra om man ska ha bensin eller diesel. Skönt att veta att det bara är att lämna tillbaka den ifall ingen vill köpa en fossildriven om 3 år

Tror dock att det tar längre tid än så innan folk slutar köpa fossilbilar, men ändå...
Citera
2018-08-27, 15:08
Medlem
Koettbullens avatar
Funderar på att leasa en Renault Clio under studietiden. 1499kr i månaden och 1500 mil per år. Kör mest till jobbet och skolan, ca 2-3 mil om dagen. Har inte möjlighet att sänka några större summor i en ny bil, är inte intresserad av att ta ett billån och min senaste bil som kostade 12 000 begagnad blev totalt paj efter 7 månader.

Är Clio:n prisvärd? 1500 kr månaden för en ny bil och 1500 mil per år känns rätt rimligt. Passar min ekonomi väldigt bra eftersom service ingår.

https://www.renault.se/alla-tjanster...sing/clio.html
Citera
2018-08-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Funderar på att leasa en Renault Clio under studietiden. 1499kr i månaden och 1500 mil per år. Kör mest till jobbet och skolan, ca 2-3 mil om dagen. Har inte möjlighet att sänka några större summor i en ny bil, är inte intresserad av att ta ett billån och min senaste bil som kostade 12 000 begagnad blev totalt paj efter 7 månader.

Är Clio:n prisvärd? 1500 kr månaden för en ny bil och 1500 mil per år känns rätt rimligt. Passar min ekonomi väldigt bra eftersom service ingår.

https://www.renault.se/alla-tjanster...sing/clio.html

Hej,

Låter vettigt tycker jag. Det är en liten bil med en liten motor, så den är kanske inte så rolig att köra, men behöver man bara en enkel bil så kör på.
Renault gör ju bra bilar nuförtiden.
Citera
2018-08-28, 17:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Gjorde en förfrågan på samma bil för 1500 mil/år hos VW och det ligger på 3155:-/mån. Har svårt att se att du ska kunna höra 2500 mil mer och bara betala 4791:-/mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in