2019-01-10, 14:27
Medlem
Gogglade lite snabbt och verkar finnas endel kurser och skjutbanor så borde inte vara problem att hitta lämpliga ställen att kursa och träna i din närhet.
Citera
2019-02-04, 23:08
Medlem
Får man lära sig hur man tar hand om det döda djuret?
Citera
2019-02-05, 17:27
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Får man lära sig hur man tar hand om det döda djuret?
Nja, har för mig att vi pratade lite kort om hur man tog ur en älg och mörning och så men inget speciellt.
Svårt att lära sig sånt i en lektionssal, hade behövts göras på riktigt.
Citera
2019-02-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nja, har för mig att vi pratade lite kort om hur man tog ur en älg och mörning och så men inget speciellt.
Svårt att lära sig sånt i en lektionssal, hade behövts göras på riktigt.
Då måste man i princip jaga i grupp med någon som kan.
Man kanske inte ens får jaga ensam?
Citera
2019-02-06, 07:48
Medlem
Citat:
Då måste man i princip jaga i grupp med någon som kan.
Man kanske inte ens får jaga ensam?

Vi hade praktiska moment på den kursen jag gick på där vi fick lära oss ta ur och pälsa av bla råddjur. Hade ett gemensamt moment med grovstyckning av hjort också. Nu är detta 25 år sedan men har sett att detta ff finns kvar på vissa kurser.

Jo du får jaga ensam såfort du e klar med examen men det är klart mer värdefullt att gå med någon som kan lära en allt det som inte tas upp på kurserna, Hur du tar dig tyst till passet, hur du väljer pass, hur man ser spår o tecken osv
Citera
2019-02-08, 23:06
Medlem
När man jagar är det farligt att gå fritt? Man får kanske inte ens det?
Alltså risk att bli skjuten.
Citera
2019-02-08, 23:23
Medlem
Citat:
När man jagar är det farligt att gå fritt? Man får kanske inte ens det?
Alltså risk att bli skjuten.

Det beror ju på jaktform, är man ensam på marken är det ju fritt fram att gå hur man vill men är det drevjakt är det stort P att lämna passet utan att meddela detta till jaktkamraterna först. Lämpligen bär man kläder med floroserande eller reflekterande färger så att andra kan se en. Går man som hundförare meddelar man innan man närmar sig ett pass där det sitter folk att nu kommer jag komma mot pass 15 norrifrån och sen är man klädd i färger som syns så ingen ska missa att det är en människa som kommer och inte en älg. Hunden bär samma färger.
Citera
2019-02-09, 19:45
Medlem
Hur lång tid tar det att bli tillräckligt bra skytt för att klara proven?

Brukar man slakta djuren i skogen? Eller tvärtom är set ovanligt?
Får man slakta det i skogen?
Kan köttet lät bli dåligt?
Kan det ha mask etc och är det inget problem om man bara tillagar det korrekt?
Citera
2019-02-09, 22:15
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
dom kollar inget när du tar jägarexamen, det är först sen när du söker vapenlicens det blir knivigt. men så länge du är ostraffad borde det vara lugnt
Hej.
Läser teorin till jägarexamen och kom till ett kapitel om Köpa och låna vapen där det står att man kan få vänta flera år på godkänd vapenlicens om man haft fylleriförseelse i ungdomen

Preskriberas inte enklare förseelser (LOB) efter visst antal år?
Citera
2019-02-09, 23:06
Medlem
Citat:
Hur lång tid tar det att bli tillräckligt bra skytt för att klara proven?

Brukar man slakta djuren i skogen? Eller tvärtom är set ovanligt?
Får man slakta det i skogen?
Kan köttet lät bli dåligt?
Kan det ha mask etc och är det inget problem om man bara tillagar det korrekt?

Hur mycket tid man får lägga på skyttet sitter lite i hur lätt man har för det, men hagelskyttet brukar inte vara jättesvårt utan lägg några 100skott så e man på det säkra. Älgskyttet är lite svårare men runt 10 (4x4skott) serier brukar dom flesta klara det på. Man skjuter 2-4serier/gång, man kan skjuta mer men man vinner inget på att stå o pressa utan det är bättre att sluta innan man är helt slut.

Nä man slaktar sällan djuren ute men man tar ofta ur dom på plats och sen tar man hem och hänger det en tid innan det slaktas.
Tiden det tar för köttet att bli dåligt beror på tempraturen det hänger i, Man brukar säga att det ska hänga i 40 dygnsgrader, dvs säga är det 4grader i utrymmet det hänger i ska det hänga i 10 dagar.
Ja det kan ha mask men har inte upplevt det själv så vågar inte svara på vad man kan göra med det. Vet att det har kommit någon sorts mask i rådjurskött och där vet jag att man blir avrådd från att äta det.
Citera
2019-02-11, 21:38
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Hej.
Läser teorin till jägarexamen och kom till ett kapitel om Köpa och låna vapen där det står att man kan få vänta flera år på godkänd vapenlicens om man haft fylleriförseelse i ungdomen

Preskriberas inte enklare förseelser (LOB) efter visst antal år?

jag helt genuint vet inte hur länge en LOB ligger kvar, kom ihåg det är inte ett straff utan en vårdinsats så det ligger inte i ditt vanliga belastningsregister som ett brott så att säga så osäker på vad som gäller där ärligt talat. men jag vet att jag som befintlig vapenägare, om jag skulle bli LOBbad nu så skulle jag vara genuint orolig för mina vapen
Citera
2019-02-12, 14:38
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
jag helt genuint vet inte hur länge en LOB ligger kvar, kom ihåg det är inte ett straff utan en vårdinsats så det ligger inte i ditt vanliga belastningsregister som ett brott så att säga så osäker på vad som gäller där ärligt talat. men jag vet att jag som befintlig vapenägare, om jag skulle bli LOBbad nu så skulle jag vara genuint orolig för mina vapen
Ett tips där är att försöka undvika att legitimera dig.
Lägg leget i jackan eller så och inte i plånboken om det vankas fest ute.
Fan så trist att om man tar en drängfylla per år och har otur att råka bli tagen och sen bli av med licenserna..

Har man däremot för vana att ständigt åka in i fyllecellen däremot kanske man ska fundera lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in