Citat:
Ursprungligen postat av
LabilStabil
Vad kan kostnaderna hamna på ett ungefär för att endast ta en jägarexamen & ett vapenlicens för jaktvapen?
Jag är just nu på en plats i livet där jag har tid för detta, men inget större intresse av att börja jaga på ett par år.
Som jag förstår det så behöver man uppehålla sitt licens genom regelbundna "skytteprov"?
Kostnaden för kurs brukar ligga runt 3k men man kan ju plugga själv och skriva som privatperson då betalar man bara uppskrivningen på några 100lappar.
skjutningen får man öva lite och det är här det ev kostar pengar, Hagel kommer du klara dig under 1000lappen om du inte är helt rudis på vapen.
uppskjutning för hagel är samma som för skrivningen i princip, dvs ågra 100.
kula och löpande älg är lite dyrare. det kostar ungefär 200kr per serie dvs 16 skott, Man bör skjuta några serier innan man får in sving o tekniken med omladdning och komma över att det smäller rejält vilket många blir lite ställda av
säg att du skjuter för 1000lappen innan uppskjutning
kostnad för uppskjutning är avgiften plus en runda skott så runt 500kr
Licens för jaktvapen är inte tidsbunden och finns inga krav lagligt på skytteprov så vill man skaffa ett vapen att ha som hyllvärmare går det bra men man bör underhålla sitt skytte så lite pangande då och då är inte fel alls.
Ansökningsavgift på första vapnet är 750kr därefter 250 per ansökan.