2018-12-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Vad anser du som erfaren instruktör om att mängdträna med luftgevär?

Luftgevär är ett utmärkt sätt att träna precision och avfyrningsteknik, Har man en liten älgbana så får man in endel med svingtekniken också om än i miniskala men man brukar haja hur det fungerar. det man inte får in är rekylen och hur återhämtning och omladdning efter första skottet ska gå til.
Har sett elever som bara skjutit simulator innan, bli väldigt shockade efter första smällen med ett gevär just för att är man inte van så smäller det ju som fan och sparkar lite.
Citera
2018-12-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Man får hem böckerna i förväg så man läser mycket hemma innan kursen drar igång.
Finns en jägarexamen app som är bra att nöta frågor med som ett litet tips.
Kursen jag gick körde teorin samt uppskrivning en helg... Nästa helg skytte och uppskjutning. Sen va det klart! Sedan raka vägen och köpa bössor! Väntetiden på licensen sög mest....

Lycka till!

Tack för svar, då skajag beställa hem en bra kursbok så fort som möjligt så jag kan ligga i före kursen!

Hoppas det går lika smidigt för mig som det lät på dig
Citera
2018-12-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Man lär sig väldigt lite på en kurs även om den är på 5 månader och givet desto mindre om den är på fem dagar. det man lär sig e knappt grunderna men hur man ska klara en uppskrivning och skyttet.
Lärandet börjar efteråt när allt det är färdigt. Tyda tecken i naturen, var man ska stå, hur man ska bete sig när man lämnar bilen och förberedelser innan samt vad du gör med viltet efter skottet. skottplaceing o vinklar mm
Jag har jagat sen mitten på 90talet och jag lär mig fortfarande saker varje gång jag är ute och jagar och då jagar jag ändå mycket.

Gå Valfri kurs, häng på ett gång mer kunniga, våga ställa frågor och lägg det dom säger på minnet.

ja precis då förstår jag , det är ju mycket som ska läras i efterhand , och våga stäla frågor är jag en perfekt kandidat till!
Citera
2018-12-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Ett par små frågor?
Varför skedde plundring/patron ur inomhus? Varför hade han ett laddat vapen inomhus öht.?
Han fick licens? Varför skulle han inte fått vapenlicens, visste polisen om att hans våda skott på kursen, hur skulle de veta det? Blev det ett rättsligt efterspel, blev han dömd för något? Det är nämligen sådant polisen kontrollerar när de skriver ut en vapenlicens.
Många oklarheter här.

Mer on topic:

Jag tror TS får mer ut av att gå kursen över en längre tid, som en studiecirkel eller liknande.

hmm så alla säger att jag i princip ska gå en längre kurs istället för att skynda med en intensiv kurs?? :O
Citera
2018-12-25, 21:48
Medlem
Roddarens avatar
Jag gick ingen kurs och det är såklart inget krav heller. Gå med i en jaktskytteklubb och köp hem boken och börja plugga. Skjutbanorna öppnar när tjälen släpper och då hänger du på låset och är ärlig med din erfarenhet så hjälper gubbarna på plats. Skytteklubbarna är den bästa gemenskapen jag hittat i klubbformat och det finns hur mycket erfarenhet som helst att hämta. Öva skytte och plugga under våren så kommer proven gå galant i maj eller juni.
Citera
2018-12-26, 08:45
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
hmm så alla säger att jag i princip ska gå en längre kurs istället för att skynda med en intensiv kurs?? :O
Gör det du tror passar dig bäst. Har du lätt att lära så gå en intensivkurs.
Jag gick en 'vanlig kurs' vilket passade mig bra då jag behövde tid på mig att hinna läsa och ta till mig all info. Jag hade heller ingen erfarenhet alls av djur/natur så jag hade ingenting i min bakgrund som hjälpte mig, dvs kunskap om vilda djur och så utan jag fick plugga in allt.
Citera
2019-01-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial

Om du faktiskt vill lära dig något så tycker jag en längre kurs är bättre än att "köra instuderingsfrågor" inför ett prov. Det uppkommer rätt många frågor och funderingar i en studiecirkel som man under en längre tid kan bena ut.
Men visst, är man strukturerad och verkligen läser böckerna och skriver ner alla frågor man har i ett block, som man sedan tar med sig till intensivkursen och får svar på och skriver ned, så tja....

Men som sagt, jag tror man lär sig mer på en kurs under längre tid.
Dessutom brukar det vara billigare (om det kan vara till någon tröst).
Citera
2019-01-09, 02:03
Medlem
LabilStabils avatar
Vad kan kostnaderna hamna på ett ungefär för att endast ta en jägarexamen & ett vapenlicens för jaktvapen?
Jag är just nu på en plats i livet där jag har tid för detta, men inget större intresse av att börja jaga på ett par år.
Som jag förstår det så behöver man uppehålla sitt licens genom regelbundna "skytteprov"?
Citera
2019-01-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LabilStabil
Vad kan kostnaderna hamna på ett ungefär för att endast ta en jägarexamen & ett vapenlicens för jaktvapen?
Jag är just nu på en plats i livet där jag har tid för detta, men inget större intresse av att börja jaga på ett par år.
Som jag förstår det så behöver man uppehålla sitt licens genom regelbundna "skytteprov"?

Kostnaden för kurs brukar ligga runt 3k men man kan ju plugga själv och skriva som privatperson då betalar man bara uppskrivningen på några 100lappar.
skjutningen får man öva lite och det är här det ev kostar pengar, Hagel kommer du klara dig under 1000lappen om du inte är helt rudis på vapen.
uppskjutning för hagel är samma som för skrivningen i princip, dvs ågra 100.

kula och löpande älg är lite dyrare. det kostar ungefär 200kr per serie dvs 16 skott, Man bör skjuta några serier innan man får in sving o tekniken med omladdning och komma över att det smäller rejält vilket många blir lite ställda av
säg att du skjuter för 1000lappen innan uppskjutning
kostnad för uppskjutning är avgiften plus en runda skott så runt 500kr

Licens för jaktvapen är inte tidsbunden och finns inga krav lagligt på skytteprov så vill man skaffa ett vapen att ha som hyllvärmare går det bra men man bör underhålla sitt skytte så lite pangande då och då är inte fel alls.
Ansökningsavgift på första vapnet är 750kr därefter 250 per ansökan.
Citera
2019-01-09, 22:00
Medlem
LabilStabils avatar
Citat:
Kostnaden för kurs brukar ligga runt 3k men man kan ju plugga själv och skriva som privatperson då betalar man bara uppskrivningen på några 100lappar.
skjutningen får man öva lite och det är här det ev kostar pengar, Hagel kommer du klara dig under 1000lappen om du inte är helt rudis på vapen.
uppskjutning för hagel är samma som för skrivningen i princip, dvs ågra 100.

kula och löpande älg är lite dyrare. det kostar ungefär 200kr per serie dvs 16 skott, Man bör skjuta några serier innan man får in sving o tekniken med omladdning och komma över att det smäller rejält vilket många blir lite ställda av
säg att du skjuter för 1000lappen innan uppskjutning
kostnad för uppskjutning är avgiften plus en runda skott så runt 500kr

Licens för jaktvapen är inte tidsbunden och finns inga krav lagligt på skytteprov så vill man skaffa ett vapen att ha som hyllvärmare går det bra men man bör underhålla sitt skytte så lite pangande då och då är inte fel alls.
Ansökningsavgift på första vapnet är 750kr därefter 250 per ansökan.
Toppen, tack för hjälpen!
Hur är det med skrivningen/uppskjutningen? Påminner det om körkortsprovet ā la du har två månader på dig att göra både uppkörningen och teoriprovet eller kan du plugga teori och göra en skrivning sen göra uppskjutningen när det passar?
Citera
2019-01-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LabilStabil
Toppen, tack för hjälpen!
Hur är det med skrivningen/uppskjutningen? Påminner det om körkortsprovet ā la du har två månader på dig att göra både uppkörningen och teoriprovet eller kan du plugga teori och göra en skrivning sen göra uppskjutningen när det passar?

Där finns ingen tidsgräns vad jag vet så du kan göra skrivningen och sedan skjutningarna när det känns ok, skulle du misslyckas är där inget krav att du måste göra en ny inom en viss tid.
Var bor du någonstans?
Citera
2019-01-10, 13:38
Medlem
LabilStabils avatar
Citat:
Där finns ingen tidsgräns vad jag vet så du kan göra skrivningen och sedan skjutningarna när det känns ok, skulle du misslyckas är där inget krav att du måste göra en ny inom en viss tid.
Var bor du någonstans?
Skönt! Jag bor i Östergötland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in