2018-12-27, 12:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80
Jag har tappat mitt körkort. När jag försökte hämta ut mitt nya på utlämningstället på Ica utan leg blängde bara surkärringen irriterat på mig och sa att utan leg får du inte hämta ut ditt nya körkort om jag så vore din mamma.
Har nu ringt transportstyrelsen och de ska skicka nån handling som min mamma ska skriva under. Sen ska de skicka ytterligare nån blankett som ger min mor fullmakt att hämta ut mitt körkort. Kommer att ta 2 veckor detta. Blir tokig!
Jaha? Hur skulle de gjort då menar du? Det är DU som dribblat bort ditt körkort, det är DU som inte har något backup-ID, och ändå så är det "surkärringen" som följer sina direktiv som är problemet?
Citera
2018-12-27, 18:09
Medlem
Hmm, ja få se..Hon kunde kanske ha varit lite trevligare till att börja med..
Citera
2019-02-09, 17:11
Medlem
Vilken alternativ stt välja för att skaffa ID-kort utan behörigheter?

Så, jag har har ingen behörig person som kan bevisa min identitet, vilket som gör det omöjligt att skaffa ett ID-kort, totalt.

Men jag behöver ett så jag har tre alternativ, tror jag:
*Skaffa fejk ID, till exempel betala en person att ljuga om att vara behörig för mig (syster eller bror, kanske).
*Gör någonting olagligt, bli arresterade, få polisen att fixa det åt mig (jag antar att de kollar min identitet via blood prov från födelsen? Anars så blit jag ju en brottslig som inte kan bli identifierad, ganska cool).
*Ljug om att vara en flykting och få uppehållstillstånd.

Så, tror du någon av dessa kan fungera för att skaffa ett ID som fungerar helt och hållet? För jav har inget giltigt--eller ogiltigt--ID och den enda personen som kan verifiera min identitet bor i Africa just nu.
Citera
2019-02-12, 13:59
Medlem
Kan man göra nytt pass online?

Hej
Är det möjligt att förnya Svenskt pass numera utan att faktiskt gå till polis station eller ambassad personligt? Vet att det går att göra så i typ Finland, Estland etc.
Man fyller i dokument, sätter dit foto och skickar till pass myndighet. Som att förnya körkort.
Och så legitimerar man sig när man löser ut passet på valfri polis station eller ambassad i utland.
Någon som vet?
Citera
2019-02-13, 10:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regina123
Hej
Är det möjligt att förnya Svenskt pass numera utan att faktiskt gå till polis station eller ambassad personligt? Vet att det går att göra så i typ Finland, Estland etc.
Man fyller i dokument, sätter dit foto och skickar till pass myndighet. Som att förnya körkort.
Och så legitimerar man sig när man löser ut passet på valfri polis station eller ambassad i utland.
Någon som vet?

Det har jag inte hört talas om, och det går nog inte. Det är ju inte bara ett foto som tas, utan även fingeravtryck som skall läsas in.

Rent generellt så är det väl dessutom så att om man behöver ett pass för att man skall ut och resa, så klarar man också av att resa till en polisstation eller ambassad där man kan beställa ett pass...
Citera
2019-02-22, 08:58
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theh5
Så, jag har har ingen behörig person som kan bevisa min identitet, vilket som gör det omöjligt att skaffa ett ID-kort, totalt.
Lite sent svar men såg att Skatteverket godtar en arbetsgivare, socialsekreterare eller sambo som intygsgivare ...kan det vara ett alternativ för dig?
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/villkorforattfaansokaomidkort/godkandaintygsgivare.4.76a43be412206334b8980003584 9.html
Citera
2019-04-23, 19:41
Medlem
RumpNietzsches avatar
Är det någon som vet om samtliga banker i Sverige slutat utfärda vanliga ID-kort för legitimation, eller om någon av dem fortfarande gör det?

Det finns många sidor på nätet som säger att "de fyra storbankerna" utfärdar ID-kort, tror Wikipedia nämner bankernas ID-kort också, men informationen verkar inte stämma eftersom jag precis bekräftat att åtminstone varken Swedbank, Nordea eller Danske Bank utfärdar ID-kort längre.

Är Skatteverket och Polisen de enda valen idag?
Citera
2019-05-07, 21:29
Medlem
Körkort tappat har inget leg.

Jag hittar inte körkortet, och håller på och kollar upp det här nu. Passet har fan gått ut så vad gör man nu? Jag har inget som kan legitimera mig så hur fan gör jag nu.

Läser runt men vilket virrvarr med info. Det där med att två kompisar kan följa med och legitimera samt medtaget födelsebevis är borttaget. Jag har mor levandes så det går att fixa men det är 130 mil bort och det vill jag undvika just nu.

om vi säger att jag har med allt, födelsebevis, bankdosa, Swish, gammalt pass, gammalt leg samt kompis som kan legitimera sig. Antar att någon kanske vet eller har erfarenhet.

Går det ?
Citera
2019-05-07, 21:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Om du saknar legitimation

Om du saknar legitimation kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:

Make, maka, registrerad partner eller sambo enligt 1 § första stycket i sambolagen (2003:376)
Förälder
Mor- eller farförälder
Myndigt barn
Myndigt syskon
Vårdnadshavare
Även följande personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:

Familjehemsförälder
God man
Arbetsgivare eller behörig arbetsgivarrepresentant till sökanden (minst ett års anställningstid)
Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/giltig-id-handling-pass/
Kompis duger inte enligt reglerna. Har du en arbetsgivare? Varit utredd av polisen? Haft kontakt med soc?
Citera
2019-05-07, 21:44
Medlem
Amazon-mannens avatar
Pass/leg som är utgångna i datum är ogiltiga rent tekniskt. Testa att flyga med ett gammalt pass

Ring Skatteverket och be om personbevis istället.
Citera
2019-05-07, 21:44
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag hittar inte körkortet, och håller på och kollar upp det här nu. Passet har fan gått ut så vad gör man nu? Jag har inget som kan legitimera mig så hur fan gör jag nu.

Läser runt men vilket virrvarr med info. Det där med att två kompisar kan följa med och legitimera samt medtaget födelsebevis är borttaget. Jag har mor levandes så det går att fixa men det är 130 mil bort och det vill jag undvika just nu.

om vi säger att jag har med allt, födelsebevis, bankdosa, Swish, gammalt pass, gammalt leg samt kompis som kan legitimera sig. Antar att någon kanske vet eller har erfarenhet.

Går det ?

Ja, det ska fungera under förutsättning att du ringer polisen innan och förklarar situationen och att de då godkänner de som bekräftar din identitet.
Citera
2019-05-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude

Går det ?

Ska du skaffa nytt pass eller vad behöver du legitimera dig för?
Om du saknar id handling så kan någon utav dessa personer följa med och styrka din identitet vid passansökan:
Make, maka, registrerad partner eller sambo
Förälder
Mor- eller farförälder
Myndigt barn
Myndigt syskon
Vårdnadshavare

Även dessa personer kan styrka din identitet om dem själva har legitimation:
Familjehemsförälder
God man
Arbetsgivare eller behörig arbetsgivarrepresentant till sökanden (minst ett års anställningstid)
Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in