2019-05-07, 21:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag hittar inte körkortet, och håller på och kollar upp det här nu. Passet har fan gått ut så vad gör man nu? Jag har inget som kan legitimera mig så hur fan gör jag nu.

Läser runt men vilket virrvarr med info. Det där med att två kompisar kan följa med och legitimera samt medtaget födelsebevis är borttaget. Jag har mor levandes så det går att fixa men det är 130 mil bort och det vill jag undvika just nu.

om vi säger att jag har med allt, födelsebevis, bankdosa, Swish, gammalt pass, gammalt leg samt kompis som kan legitimera sig. Antar att någon kanske vet eller har erfarenhet.

Går det ?

Legitimera dig för vad? Öch var?
Citera
2019-05-07, 21:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Legitimera dig för vad? Öch var?

Jag fattade det som att TS vill ha ett nytt pass eftersom det gamla gått ut och körkortet är borttappat. Han har tänkt ha passet som legitimation i väntan på nytt körkort.
Citera
2019-05-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Pass/leg som är utgångna i datum är ogiltiga rent tekniskt. Testa att flyga med ett gammalt pass

Ring Skatteverket och be om personbevis istället.

Jag ska göra detta, lär ju inte vara sämre i alla fall... Hur pass bra är det. Fungerar det garanterat ?
Citera
2019-05-07, 21:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag ska göra detta, lär ju inte vara sämre i alla fall... Hur pass bra är det. Fungerar det garanterat ?

Nej, det fungerar inte. Det är bara ett papper. Följande räknas som legitimation om man är svensk medborgare:

Citat:
Medborgare i Sverige
Följande id-handlingar räknas som godkända id-handlingar för att du ska kunna styrka din identitet:

id-kort utfärdat av Skatteverket
svenskt pass med vinröd pärm
svenskt nationellt id-kort
svenskt körkort
svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet
svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/villkorforattfaansokaomidkort/godkandaidhandlingar.4.76a43be412206334b8980003583 6.html#sverige
Citera
2019-05-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kompis duger inte enligt reglerna. Har du en arbetsgivare? Varit utredd av polisen? Haft kontakt med soc?

Inget av det och min arbetsgivare är lat och gör inget i onödan så jag sa upp mig då jag inte vill försörja honom längre.

Som sagt vill undvika 130 mil... utan körkort men det kan ju gå i o för sig Fast jag har inte nån lust med det just nu. Finns roligare tider att åka dit på.
Citera
2019-05-07, 21:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Inget av det och min arbetsgivare är lat och gör inget i onödan så jag sa upp mig då jag inte vill försörja honom längre.

Som sagt vill undvika 130 mil... utan körkort men det kan ju gå i o för sig Fast jag har inte nån lust med det just nu. Finns roligare tider att åka dit på.

Det står som sagt var väldigt tydligt på polisens hemsida hur man identifierar sig om man inte har någon form av legitimation. Och i ditt fall verkar tydligen enda alternativet vara din mamma. Hade det funnit andra alternativ än de jag citerat tidigare, så skulle det ha stått så. Så tyvärr måste du åka hem även om det är långt, dyrt och tidskrävande.

Dessvärre måste man ibland visa legitimation på flygets du tänkt det alternativet.

Riskerar man något om man har körkort, men tappat själva kortet, när man kör?
Citera
2019-05-07, 22:02
Medlem
Citat:
Jag fattade det som att TS vill ha ett nytt pass eftersom det gamla gått ut och körkortet är borttappat. Han har tänkt ha passet som legitimation i väntan på nytt körkort.

Vad som helt just nu men körkortet är viktigast men om något ID är lättare att fixa så går vi på det.,

Eftersom att det finns, Vägverket, bank, polisen med mera som utfärdar någon form av legitimation så undrar jag om någon av dessa är lite slöare mindre hård och kanske om man har tur kan fixa det.

Den enda som kan legitimera mig så sätt är ju mor, det betyder att jag måste resa 160 mil för ett legg. inte så kul att göra bara för den sakens skull.
Citera
2019-05-07, 22:04
Medlem
Citat:
Det står som sagt var väldigt tydligt på polisens hemsida hur man identifierar sig om man inte har någon form av legitimation. Och i ditt fall verkar tydligen enda alternativet vara din mamma. Hade det funnit andra alternativ än de jag citerat tidigare, så skulle det ha stått så. Så tyvärr måste du åka hem även om det är långt, dyrt och tidskrävande.

Dessvärre måste man ibland visa legitimation på flygets du tänkt det alternativet.

Riskerar man något om man har körkort, men tappat själva kortet, när man kör?

Det står att man kan köra utan körkortet om man har leg... Självklart så har jag läst allt och kollat saker. Förstår du nu mitt dilemma

Jag vill så klart höra om det här hänt någon annan i samma situation och hur man löste det.
Senast redigerad av Brodrude 2019-05-07 kl. 22:07.
Citera
2019-05-07, 22:05
Medlem
Ta med utgånget pass, och skriv ut ett personbevis hemma igenom bankid eller bibliotek etc.

Om möjlighet finns så ta med någon räkning med adress och namn och Pers nr på. Inte äldre än 3 månader.

Det här är fakta.
Avsluta tråden och lycka till.
Citera
2019-05-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubixkuben
Ta med utgånget pass, och skriv ut ett personbevis hemma igenom bankid eller bibliotek etc.

Om möjlighet finns så ta med någon räkning med adress och namn och Pers nr på. Inte äldre än 3 månader.

Det här är fakta.
Avsluta tråden och lycka till.

Har du gjort så själv så att du vet detta... inget jävla troende här

Skulle underlätta så otroligt mycket. Tack för infon om den nu är rätt Tack.

Ringer nog runt lite i morgon...
Citera
2019-05-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, det ska fungera under förutsättning att du ringer polisen innan och förklarar situationen och att de då godkänner de som bekräftar din identitet.

Tack
Citera
2019-05-07, 22:22
Medlem
y.ys avatar
Ansöker du om ID-kort hos Skatteverket först godkänner de alla röda EU-pass som legetimation. 400kr.

Blir du tagen av polis utan körkort kan polisen som haffar dig sedan styrka din identitet för pass, böter 500kr. De brukar ställa frågor runt ens släktträd för att kolla vem du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in