Citat:
Ursprungligen postat av
Messial
Man kan som invandrare i Sverige bli svensk medborgare, men aldrig svensk eftersom svensk är en etnicitet.
Anders Gustafsson kan aldrig bli italienare om den människan flyttar till Italien.
Samma sak om den människan flyttar till Kina eller Japan, den människan kan aldrig bli kines eller japan.
De finns ingen öppen svenskhet.
Du svarade inte på om du själv var svensk eller utländsk !? Din trådstart är en aning otydlig där.
Min fundering angående om när man räknas som fullvärdig bybo i den lilla by jag kommer ifrån, hur ser du på den?
Och nästa givna fråga när du säger att man endast är svensk om man har svensk etnicitet, om jag förstår dig rätt... när är man då svensk? Hur mkt etnisk svensk måste man vara? Med alla dessa inflyttade, utflyttade, uppblandade vidareflyttade människor. Blir det för mig en lite svår gränsdragning . Men har du ett tydligt och enkelt svar så kom gärna med det och upplys mig!
(Några exempel: Min kompis med afrikansk mamma som kom hit som ung och engelsk/svensk pappa, som levt hela sitt liv i Sverige, har lika blek och fräknig hy som mig och aldrig bott i annat land. Är hon svensk? Kanske? Men hennes syster vars genetiska lottdragning gav en mer olivfärgad hy och mörkare hår, är hon också svensk i så fall? Räknas ytan eller det som kankse inte syns därunder? Vänner från grannland som just flyttat hit är ju inte svenska. Men kankse mer lika oss genetisk, vem fan vet. Om jag får ett barn med nån från ett annat land är det svensk eller utländsk, vad blir mina barnbarn, beroende på vem den andra förälderns blir. Jävligt krångligt blir det att reda ut alltihop till slut. Men vi blir åtminstone inte inavlade då. 🤣