Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Till skillnad från dig är jag beredd att backa om statistiken inte ger mig stöd så offtopicämnet brottslighet tänker jag inte fortsätta diskutera efter detta. Jag har inte alls samma övertygelse i brottsfrågan som immigrationsfrågan. Man kan tolka BRÅ:s kurvor lite olika. Min gissning (som är en gissning) är att en positiv utveckling på brottsområdet hos svenskarna äts upp av immigrationsrelaterad brottslighet. Andelen dömda immigranter eller barn till immigranter ökar vad jag förstår kontinuerligt och snabbare än deras andel av befolkningen anvisar.
Och vad trygghet anbelangar så tycker jag ditt resonemang är cyniskt. Vi har återkommande fall av både äldre och andra som drabbas av immigrationsrelaterad brottslighet och i mitt tycke är i princip varje sådant fall onödigt och politiskt oansvarigt, särskilt när det handlar om folk som borde utvisats. Vi har åtskilliga dödsfall där outvisade varit gärningsmän. Att i det läget känna oro är rationellt. Men man kan tycka annorlunda och som sagt off topic..
Precis som jag skrivit tidigare verkar du bygga ditt resonemang om förhoppningar av typen immigrationen och demografin kommer förändras. Antingen genom att SD:s politik vinner genomslag eller genom att immigrationstrycket av sig självt upphör. Jag tycker att en mer rimlig ståndpunkt är att utgå från nuläget och bygga framtidsspaningar utifrån detta. För att komma ner i nivåer som häver undanträngningseffekter mot svenskar måste du troligen backa 20-30 år tillbaka i tiden. Du måste ju ner till kanske max. 20000/år. Hur seriöst är det att bygga sina kalkyler på sådana fjärran siffror?
Frågan för topic var alltså om svenskarna förr eller senare kan komma att bli i minoritet med politik i stil med nuvarande och precis som jag redan konstaterat har du totalt misslyckats med alla dina försök att göra det troligt att:
1. Svenskar inte kan bli i minoritet om immigrationen fortsätter på ungefär nuvarande nivå.
2. Andelen muslimer inte kan komma att närma sig nivåer kring 20% 2050.
Om allt blir annorlunda blir naturligtvis allt annorlunda men det är ju inte det som är utgångspunkten i diskussionen. Det är ju banalt.
Det finns inte särskilt mycket mer att diskutera utan att det blir upprepningar.
Här är för övrigt ett diagram som visar i vilken riktning vårt samhälle troligen kommer röra sig med allt större andel människor som värderingsmässigt hör hemma i mellanöstern:
http://hammerth.se/2016/10/07/world-values-survey/
Snett ner åt vänster kommer vi röra oss.
I vissa stadsdelar har det redan hänt.
Bra att du trivs i samhället. Flytta till Rinkeby så att du slipper vänta på framtiden och kan trivas ännu mer redan nu.
Jag tycker varje fall av våld riktat mot äldre är onödigt oavsett förövarens ursprung eller vem gärningspersonen är.
Vi har också återkommande falla av våld mot äldre och andra som inte är immigrationsrelaterade, vad är din poäng i sammanhanget?
Inget av detta ändrar på eller gör på något sätt det cyniskt att det är precis som jag beskrev.
Oro och upplevd trygghet är inte så särskilt ofta logisk eller baserad på fakta/risk.
Nej, det finns inte så mycket mer att diskutera och jag är ganska övertygad om att vi inte kommer veta vem som får rätt under vår livstid, oavsett hur ung du är.
Kan du inte bara förklara för mig vad själva argumentet och tankegången är med att jag ska flytta till Rinkeby för att trivas ännu mer?
Är det baserat på dina påhitt om vad jag tycker?
Är det baserat på att du tycker man måste befinna sig på något speciellt ställe för att ha vissa åsikter?
Är det baserat på att du inte kan hålla två tankar i huvudet samtidigt?
Är det baserat på att bara för att jag inte sväljer dina fantasier och spekulationer rakt av så gillar jag totalt långsökt automatiskt utsatta områden?
Snälla förklara...