2019-02-08, 13:58
Medlem
Knivarna var ju populära på 90 talet på 2000 talet ,låg dom väl mest i någon låda hemma hos folk. Bara för att dom inte syns betyder det inte att dom inte fanns där. Att få tag i butterfly 2004 var nog inte svårare än att beställa en öl på krogen. Vet ett antal som hade såna i alla möjliga varianter.
Citera
2019-02-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Jag tror rätt väg fram är att fokusera på bevismaterialet. Kniven och mössan. Kniven har vi väl spårat till någon tjackpundare som hade ägt den vid något tillfälle men vad hände sen? Vem har en sån här kniv 2004? Tidigt 90-tal vet jag att en i kompisgänget hade en sån där så det var inte helt ovanliga då men 2004 kan det inte varit så väldans många som hade tillgång till en sån här? Här tycker jag det vore kul om vi kunde lägga lite gemensam energi.. vi svävar så lätt iväg med vilda teorier, antagande och fantasier. Låt oss gå tillbaka till något konkret som kniven!
Ja, man kan väl lugnt lägga vissa spår åt sidan. Kvar stannar Pundarspåret, Tonårig hämnare, Psykspåret. En lejd mördare, en rasist, en satanist och en lustmördare hade använt ett vapen med parerskydd.
Citera
2019-02-08, 19:09
Medlem
Tror inte det kommer ge något att fokusera på mössa och kniv. Tyvärr, jag tror det är för sent, 15 år är en lång tid. Enda möjligheterna är erkännande eller DNA-träff. Clarinet's info är intressant, 5- och sexmänning är ju ändå rätt jäkla långt bort.

Jag tror att det kan bli jäkligt meckigt att hitta honom via DNA men det är enda chansen så låt alla resurser hamna på detta. Vad det gäller frågan om vad som händer om de finner GM död; de lär gå ut med att de funnit GM och att han är död, inga namn nämnda. Sedan lär namnet läcka. Case closed. Ungefär så.

Ett praktiskt hinder på vägen kan vara att få folk att skicka in sitt DNA "på given order". Många är, delvis på goda grunder, skeptiska. Dessutom kan det uppstå situationen att folk vill ha betalt då de förstår att de är viktiga. Men lite tur, professionella släktforskare och en svensk GM så kanske.....
Citera
2019-02-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Knivarna var ju populära på 90 talet på 2000 talet ,låg dom väl mest i någon låda hemma hos folk. Bara för att dom inte syns betyder det inte att dom inte fanns där. Att få tag i butterfly 2004 var nog inte svårare än att beställa en öl på krogen. Vet ett antal som hade såna i alla möjliga varianter.

Så kanske det är, jag har som sagt inte sett någon sen slutet på 80-talet / början på 90-talet men det kanske fanns folk som hade såna här liggandes. Brukade GM ha kniv på sig tror ni? Var det en slump att den var med just den här dagen?
Citera
2019-02-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Så kanske det är, jag har som sagt inte sett någon sen slutet på 80-talet / början på 90-talet men det kanske fanns folk som hade såna här liggandes. Brukade GM ha kniv på sig tror ni? Var det en slump att den var med just den här dagen?
Du sätter fingret på ett viktigt faktum; vem går omkring 2004 med en tafflig, sliten kniv från säg 1985-1993? I min värld får jag direkt känslan av "övervintrad" tonåring, dvs man född mellan 1970-1980, som är i psykiskt dåligt skick och kniven representerar något slags trygghet.
Citera
2019-02-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Du sätter fingret på ett viktigt faktum; vem går omkring 2004 med en tafflig, sliten kniv från säg 1985-1993? I min värld får jag direkt känslan av "övervintrad" tonåring, dvs man född mellan 1970-1980, som är i psykiskt dåligt skick och kniven representerar något slags trygghet.
Gärningsmannen är sannolikt inte född så tidigt som 70-talet, 24 år är i överkant även om det förstås är möjligt. Även om jag inte tror att spekulationer om kniven ger något så tycker jag nog att det är mer centralt vem som går omkring med kniv överhuvudtaget, särskilt 07.50 en tisdagsmorgon.
Citera
2019-02-08, 22:49
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Gärningsmannen är sannolikt inte född så tidigt som 70-talet, 24 år är i överkant även om det förstås är möjligt. Även om jag inte tror att spekulationer om kniven ger något så tycker jag nog att det är mer centralt vem som går omkring med kniv överhuvudtaget, särskilt 07.50 en tisdagsmorgon.

Se på mördaren i Fagersta i somras, 28 år gammal men en mental mognad som en 14-åring.
Citera
2019-02-09, 02:46
Medlem
LongLostFriends avatar
Vad är sannolikheten att mördaren har kallats in för topsning och gått dit men på något sätt kommit undan med det? Förstår att det så klart är otroligt osannolikt, men finns det någon som över huvud taget kan tänka sig ett scenario där GM gått in på polisstationen med någon annans saliv och lyckats doppa topsen i det?
Inget ovanligt vid diverse drog- och dopingtester men detta är ju något HELT annat.

Personligen kan jag inte komma på hur det skulle ha gått till. Har själv blivit topsad i just detta mordfall och satt mitt emot förhörsledaren under hela förloppet.

En flyktigt bekant berättade slarvigt att han kände en kille som ”blivit topsad två gånger för dubbelmordet i Linköping”. Kan det stämma? Har folk blivit kallade två gånger? Litar inte Polisen på sina egna topsningar?

Jag frågar av en anledning. Har en väldigt intressant person som jag skulle vilja utreda men han är tydligen redan topsad...
Citera
2019-02-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Se på mördaren i Fagersta i somras, 28 år gammal men en mental mognad som en 14-åring.
Jag baserar nog hans ålder mest på AL:s uppgifter. Kan hon missat med 4 år? Kanske. Vi vet inte vad övriga vittnen sagt om ålder. Antagligen ganska osäkra uppgifter.
Citera
2019-02-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LongLostFriend
Vad är sannolikheten att mördaren har kallats in för topsning och gått dit men på något sätt kommit undan med det? Förstår att det så klart är otroligt osannolikt, men finns det någon som över huvud taget kan tänka sig ett scenario där GM gått in på polisstationen med någon annans saliv och lyckats doppa topsen i det?
Inget ovanligt vid diverse drog- och dopingtester men detta är ju något HELT annat.

Personligen kan jag inte komma på hur det skulle ha gått till. Har själv blivit topsad i just detta mordfall och satt mitt emot förhörsledaren under hela förloppet.

En flyktigt bekant berättade slarvigt att han kände en kille som ”blivit topsad två gånger för dubbelmordet i Linköping”. Kan det stämma? Har folk blivit kallade två gånger? Litar inte Polisen på sina egna topsningar?

Jag frågar av en anledning. Har en väldigt intressant person som jag skulle vilja utreda men han är tydligen redan topsad...
Om han är topsad så kan han nog glömmas. Att man skulle topsats två gånger tror jag snarare beror på att de slarvat bort eller lyckats förstöra provet, inte att resultatet var tvetydigt.
Citera
2019-02-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn_huge
Ja helt riktigt, men dom borde väl blivit toppsade ändå?
Är inte så säker på det, beror nog på deras ålder/utseende och övrig personlighet. Man kanske standardtopsade alla manliga vittnen.
Citera
2019-02-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Man kan nog utgå från att det ej har varit någon konfrontation mellan GM och M vid vändplanen. Inga vittnen eller tekniska spår som styrker det. GM attackerar M drygt 50 meter från vändplanen bakifrån. Det är ändå en bra bit från vändplanen och mer exponerat för GM. Hade han planerat att prata med M om något, hade han nog valt att göra det direkt vid vändplanen när M kommer fram dit men det gör han inte.

Om det stämmer att det är GM som står en bit in på gångvägen, så är det första platsen där han kan attackera M bakifrån från det att M lämnar sin bostad, utan att riskera att bli sedd av M före attacken.

Polisen hade det här som spår redan i början.

https://www.expressen.se/nyheter/spar-efter-mordaren-pa-mohamad/

En av polisens teorier runt dubbelmordet är att mordet på Mohamad Ammouri var riktat mot hans familj och att Anna-Lena Svenson dödades för att hon blev vittne till det första mordet.

Här, på den första undanskymda platsen på Mohamad Ammouris skolväg, dödades han av en okänd knivman. Polisen utesluter inte att mordet var planerat – att mördaren väntade på Mohamad.
Med tanke på avståndet mellan trappan och mordplatsen så är det som du skriver ganska säkert så att GM väntar några tiotal meter in på cykelbanan/gräsmattan. Börjar sedan gå efter i rask takt, då hinner han ifatt ungefär där. Sannolikt är det så illa att det från början är tänkt att sluta ungefär som det gör, inte att han ska "skrämmas" och att det urartar.

Det fanns uppgifter om att han efter att ha huggit AL ska ha gått/joggat iväg för att sedan gå tillbaka och hugga igen. Vet ej hur säkert detta vittne var.

Har aldrig köpt galningsteorin eller att det är en tillfällighet, finns för mycket som talar mot det. GM är för stabil, man on a mission. Flera(?) av de initiala vittnesmålen indikerade en vältränad/spänstig GM. Det är lite intressant. Fanns en person som uppfyllde rätt mycket av kriterierna men han är nog avförd nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in