2019-02-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Om man slänger in Gms DNA på olika siter. Hur nära släktingar är det rimligt och troligt att man kommer inledningsvis? Hur komplicerat och omfattande arbete är det utifrån det att ringa in honom som du bedömer det? Du verkar kunnig.

Tack men jag är inte kunnig. Kan dock vidarebefordra kunniga personers kunskaper:

Här är utdrag från artikeln https://slakthistoria.se/slaktforskarskolan/slaktforska-med-dna-sa-gor-du, publicerad 2 jan 2019.

Citat:
Antalet DNA-testade släktforskare ökar just nu i rasande takt. I Sverige fördubblas de som söker svar om sin genetiska bakgrund varje år.

Om antalet var 40.000 i december 2017 så borde det vara 80.000 i år. I artikeln jag länkade till igår som var från 2013, när det endast var några tusen svenskar som skickat in sina DNA till släktforskningssajter, hade släktforskaren fått 160 stycken träffar på släktingar. Så det borde iaf vara fler träffar idag.

Citat:
FTDNA erbjuder tre typer av tester. Vilket eller vilka du ska välja beror på vad du vill ta reda på:
Testet Family Finder analyserar ditt så kallade ”autosomala DNA”. Det är det DNA som du ärvt i en slumpmässig blandning från både mamma och pappa. Resultatet av detta test är att du får en lång lista på andra DNA-testade personer som är släkt med dig.

Testet mtDNA FullSequence analyserar det speciella DNA (mitokondrie-DNA) som du ärver enbart från mamma. /.../ Resultatet av detta test visar på vilken gren av den kvinnliga delen av mänsklighetens träd din egen mödernelinje hör hemma, din så kallade ”haplogrupp”.

Testet Y-DNA kan bara göras om du är man, eftersom det analyserar det DNA som finns på mannens Y-kromosom. /.../ du får reda på vilken huvudgren av den manliga mänsklighetens träd du tillhör, din så kallade ”haplogrupp”. Du får även en lista på DNA-testade män som är släkt med dig.

Gemensamt för alla typer av resultat är att du får en lista över personer du är släkt med. De kallas dina ”matchningar”. DNA-testet, eller testen, visar att någonstans går din och dina matchningars antavlor ihop och utmaningen är nu att försöka hitta var.

Matchningar som står överst på listan är närmast släkt med dig och sedan följer allt mer avlägsna släktingar.

Här utdrag från följande sida: http://ssgg.se/fragor-och-svar/

Citat:
Är resultaten givna? Ifall det står att det beräknade släktskapet är 2nd to 4th cousin, är det då helt hundra att det är tremänning till femmänning. Eller kan verkligheten ligga utanför?

När det gäller det uppskattade släktavståndet stämmer det relativt bra, men det är beroende på vart din släkt kommer ifrån. Har du anor i trakter med många anförluster (ex Skellefteå, Anundsjö, Finland) eller i grupper som av tradition gift sig med varandra (judiska släkter, skogsfinnar) så kan avståndet uppskattas mycket närmare än vad det egentligen är. Tänk också på att det finns okända fäder/mödrar, fel far i födelsebeviset, feltolkning av kyrkböcker, mm som kan ställa till det.

Citat:
Vinner jag något på att en närstående släkting också gör mtDNA-test?

Om ni tillhör samma moderlinje är det enda ni vinner på det att ni får en bekräftelse på att ni tillhör samma moderlinje. I släktforskningssyfte är det i så fall vettigare att forska fram en så avlägsen nu levande moderlinjesläkting som möjligt och tillfråga om test. Testutfallet, om det visar på släktskap, verifierar nämligen att släktforskningen är korrekt ända tillbaka till den senaste gemensamma anmodern.

Någon annan som vet mer?
Citera
2019-02-07, 22:04
Medlem
Har soppgubben/soppgubbarna blivit toppsade? Var det 1 soppgubbe eller 2?

Bör ju rimligtvis inte kunna vara någon av dessa?
Men har den teorin diskuterats innan?
Citera
2019-02-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn_huge

Sopgubbe / sopgubbarna ska det givetvis stå.
Citera
2019-02-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn_huge

Har för mig att de var två stycken, men kan vara något jag bara antagit. Har dock för mig att Aro pratade om dem i plural.

Vet inte hur mycket det diskuterats om deras eventuella inblandning i morden, men polisen borde ha kunnat utesluta det ganska omgående. Bland annat så flydde väl gm i riktning bort från där sopbilen stod? För den stod väl vid vändplatsen? Den täckte iaf sikten för balkongvittnet, så den måste ha befunnit sig relativt nära mordplatsen vid tidpunkten för morden. Men varför kasta mössan i ett tidningsställ när man kan kasta den där bak på sopbilen?
Citera
2019-02-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Har för mig att de var två stycken, men kan vara något jag bara antagit. Har dock för mig att Aro pratade om dem i plural.

Vet inte hur mycket det diskuterats om deras eventuella inblandning i morden, men polisen borde ha kunnat utesluta det ganska omgående. Bland annat så flydde väl gm i riktning bort från där sopbilen stod? För den stod väl vid vändplatsen? Den täckte iaf sikten för balkongvittnet, så den måste ha befunnit sig relativt nära mordplatsen vid tidpunkten för morden. Men varför kasta mössan i ett tidningsställ när man kan kasta den där bak på sopbilen?

Ja helt riktigt, men dom borde väl blivit toppsade ändå?
Citera
2019-02-08, 09:02
Medlem
Tråddiskussionen handlar nu mycket on DNA och släktspårning. En fundering dyker upp. Rent hypotetiskt kan man tänka sig att Staaf och hans medhjälpare hittat ett spår till exvis norra Sverige. Man reser dit för att närmare reka och finner möjlig/trolig GM avliden. Han är kremerad/begravd, hans DNA oåtkomligt. Vad händer i så fall? Går man vidare, topsar trolig nära släkting? Kommer man, om man får träff, meddela Case closed?
Citera
2019-02-08, 09:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Tråddiskussionen handlar nu mycket on DNA och släktspårning. En fundering dyker upp. Rent hypotetiskt kan man tänka sig att Staaf och hans medhjälpare hittat ett spår till exvis norra Sverige. Man reser dit för att närmare reka och finner möjlig/trolig GM avliden. Han är kremerad/begravd, hans DNA oåtkomligt. Vad händer i så fall? Går man vidare, topsar trolig nära släkting? Kommer man, om man får träff, meddela Case closed?
Om man spårar en person med anhörigs DNA kan mördaren vara en annan anhörig så man får traggla runt i släkten.
Citera
2019-02-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om man spårar en person med anhörigs DNA kan mördaren vara en annan anhörig så man får traggla runt i släkten.
OK, men om GM inte finns i livet, vilket statement kommer utredaren då att göra?
Citera
2019-02-08, 09:10
Medlem
constants avatar
Citat:
I vissa fall kan man få tag på DNA via eventuellt kvarvarande tillhörigheter från den misstänkta gärningsmannen. Tror även att man med säkerhet kan avgöra om den kremerade är gärningsman genom att ta DNA från väldigt nära släktingar som syskon, föräldrar och barn.
I värsta skitfall kan man nog titta i PKU-registret, något man gjorde i Anna Lindh-fallet. Dock ogillades det av Socialstyrelsen.
Citera
2019-02-08, 09:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
OK, men om GM inte finns i livet, vilket statement kommer utredaren då att göra?
Som jag skrev, man får traggla runt i släkten tills man är säker på att den avlidne är mördaren.
Citera
2019-02-08, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Som jag skrev, man får traggla runt i släkten tills man är säker på att den avlidne är mördaren.
Jag var otydlig, jag menar; om GM är död kommer vi att få veta det eller heter det då att "fallet anses avslutat, polisen kommer inte längre"?
Citera
2019-02-08, 10:54
Medlem
Jag tror rätt väg fram är att fokusera på bevismaterialet. Kniven och mössan. Kniven har vi väl spårat till någon tjackpundare som hade ägt den vid något tillfälle men vad hände sen? Vem har en sån här kniv 2004? Tidigt 90-tal vet jag att en i kompisgänget hade en sån där så det var inte helt ovanliga då men 2004 kan det inte varit så väldans många som hade tillgång till en sån här? Här tycker jag det vore kul om vi kunde lägga lite gemensam energi.. vi svävar så lätt iväg med vilda teorier, antagande och fantasier. Låt oss gå tillbaka till något konkret som kniven!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in