2019-02-08, 12:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Grejen är att han/dom har ändrat sig från att vara "nästan exakt" 23.30 till
före 23.30 hur mycket före har jag inte sett någon uppgift på.

Sedan antar jag att dom va på förhör innan ändringen, vad sa dom i förhöret?

Oftast brukar dom första uppgifterna stämma, om inte vittnet är i chock.
Så är ju inte fallet här eftersom dom själva ringde in och påminde polisen
om deras tidigare 112-samtal.
När vittnen ska prata ihop sig brukar dom snurra till det och lämna andra
uppgifter än vad dom först sa.

Jag läste igenom dalaans inlägg lite grann och tänker i första hand på att

-de ringer i upprört tillstånd till 112 på måndagen 14/5.
-på fredagen 18/5 ringer de efter att polisen vädjat om tips
-på söndagen 20/5 först får de komma in på förhör

De första uppgifterna blir naturligtvis något vagare vad gäller tidpunkterna. Därefter kollar förstås utredarna igenom allt och sammanställer uppgifterna, som då blir säkrare.
Jag tror absolut på dalaans uppgifter.

Förhören sker separat i skilda rum.
Personligen tror jag att uppgifterna är granskade noga av utredarna och det finns flera saker som man kan hänga upp tidsuppgifterna på.

Fetningarna nedan visar skaer som går att kolla tidpunkterna på:

- sambon sov, dalaan hade just kollat på en serie och låg i sängen, hade precis lagt sig till rätta
- dalaan väcker sambon, sambon hör också skriken
- de klädde på sig samtidigt som skriken slutade
- dalaans uppgifter på skriken är mellan ca 23.30-23.35
- 23.40 kom de till bilen, det går att se när bilen startades
- de åker runt i bilen med nervevade rutor i ca 7 minuter. De har varit ute mer än 10 minuter.
- SOS samtalet kom in 23.47
- sambon berättar att det har varit tyst en stund, inga skrik då samtalet rings.

dalaans inlägg:

Länkar till dalaans inlägg ovan:
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-08 kl. 12:44.
Citera
2019-02-08, 13:13
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag läste igenom dalaans inlägg lite grann och tänker i första hand på att

-de ringer i upprört tillstånd till 112 på måndagen 14/5.
-på fredagen 18/5 ringer de efter att polisen vädjat om tips
-på söndagen 20/5 först får de komma in på förhör

De första uppgifterna blir naturligtvis något vagare vad gäller tidpunkterna. Därefter kollar förstås utredarna igenom allt och sammanställer uppgifterna, som då blir säkrare.
Jag tror absolut på dalaans uppgifter.

Förhören sker separat i skilda rum.
Personligen tror jag att uppgifterna är granskade noga av utredarna och det finns flera saker som man kan hänga upp tidsuppgifterna på.

Fetningarna nedan visar skaer som går att kolla tidpunkterna på:

- sambon sov, dalaan hade just kollat på en serie och låg i sängen, hade precis lagt sig till rätta
- dalaan väcker sambon, sambon hör också skriken
- de klädde på sig samtidigt som skriken slutade
- dalaans uppgifter på skriken är mellan ca 23.30-23.35
- 23.40 kom de till bilen, det går att se när bilen startades
- de åker runt i bilen med nervevade rutor i ca 7 minuter. De har varit ute mer än 10 minuter.
- SOS samtalet kom in 23.47
- sambon berättar att det har varit tyst en stund, inga skrik då samtalet rings.

dalaans inlägg:

Länkar till dalaans inlägg ovan:

Jättebra uppställning på alla olika tidsuppgifter !

Hade inte Dalaans hört skriken så hade vi ju inte ens vetat när Lena blev misshandlad ,så tack vare deras hör-vittne så kom det ju fram.
Sen att mördaren gömde henne , därbakom ,kunde ju ingen direkt komma på i första taget ,så ibland tänker man att det varit bra om någon på ängs-promenad typ "kasta pinne " -lek med hunden ; hade haft lös hund , för då hade den antagligen sprungit dit ,och hon hade hittats tidigare ...suck ...
Senast redigerad av landbandy 2019-02-08 kl. 13:21.
Citera
2019-02-08, 14:02
Medlem
Rosamunds avatar
Om Lenas sista kontakt med någon var 23.10 så gick det bara 18 minuter från det till att hon började dödsmisshandlas 23.28-29.

Det låter lite snävt, hur många minuter gång är det till planket?

Jag vill klargöra att jag inte misstror dalaans uppgifter utan försöker klura ut hur det kunde gå så snabbt.
Citera
2019-02-08, 14:12
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om Lenas sista kontakt med någon var 23.10 så gick det bara 18 minuter från det till att hon började dödsmisshandlas 23.28-29.

Jag vill klargöra att jag inte misstror dalaans uppgifter utan försöker klura ut hur det kunde gå så snabbt.

Vad menar du nu egentligen - tiden det tar att gå från skrikvittnenas bostad, eller? För du har ju varit med i tråden hela tiden så att du vet att det tar endast ett par minuter från Lenas hem till planket.
Citera
2019-02-08, 14:16
Medlem
landbandys avatar
Undrar varför Lena inte stod kvar vid huset när det började bli surt ? Visst hade någon granne hört två personer som grälade ,en kvinna och en man ,eller ?

Hade väl varit bättre om det nu var dåliga vibbar mellan dem ,att hon inte hakat på och gått längre bort ifrån bostaden ,visst ?

Kan det ha varit hennes hänsyn till sin sons födelsedag kanske ?
Att hon inte ville att han skulle behöva gå och lägga sig med vetskap om att mamma var sur på någon , när han dagen efter skulle fylla år ?

Kan va det som gjorde att hon gick en bit iväg ,möjligen ?

(Spekulation )
Senast redigerad av landbandy 2019-02-08 kl. 14:19.
Citera
2019-02-08, 14:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vad menar du nu egentligen - tiden det tar att gå från skrikvittnenas bostad, eller? För du har ju varit med i tråden hela tiden så att du vet att det tar endast ett par minuter från Lenas hem till planket.

Ja, men nu har helt plötsligt 3 minuter försvunnit. Tidigare var sista kontakt 23.09 och skriket 23.30. Det är en väsentlig skillnad i mordsammanhang.

Vi diskuterade redan förut att 21 minuter inte var så lång tid och nu blev den ännu kortare.
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-08 kl. 14:40.
Citera
2019-02-08, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

23.09 tror jag att EGT har sagt (om jag minns rätt?) att h*n hade en uppgift på. Om det funnits något efter det, tror jag inte vi i tråden fått några uppgifter på direkt. Nu kanske jag är ute och svävar (får kolla upp varifrån jag har fått detta), men någon skrev att mgm varit den sista kontakten???

Tillägg: Ser nu att dalaan skrivit en ca tid till 23.28- 29. Det blir ca 19- 20 minuter.

Hur som helst:
Jag tänker nästan tvärtom.

Att det är en ganska lång tid.

Till exempel kan det gått till så här:

- 23.09 en sista kontakt med någon
- 23. 10 öppnar dörren, ser vem det är. Några ord växlas
- 23. 11 LW drar på sig en kofta, skor. Går ut genom dörren för att samtala med gm
- 23.11- 23.15 går i långsamt tempo ner de ca 100m det är till kröken vid Rättarevägens sväng till vänster (cykel- gångbana) Här räknar jag att ett normalt gångtempo är 5 km/h, dvs 100 meter skulle ta någon minut. Men de går långsamt, då de pratar.
- 23. 15- 23.25 står och diskuterar vid garagen

Nu blir det plötsligt en annan scen:

- 23. 26 tar ett hårt grepp om halen och en hand över LWs mun, börjar dra in henne mot gräsplätten och in mot planket.
- 23. 28 börjar misshandeln, kanske med ett strypgrepp. LW fightas emot för sitt liv
- 23.30 tar LW ett djupt andetag och skriker...
- 23.30 -23.35 kraftigt våld mot kroppen, LW skriker i intervaller mellan slagen/sparkarna
- 23.36- krupit ihop med knäna under sig och försöker skydda huvudet med händerna, är ur stånd att skrika mer...

Jag tycker att 20 minuter är lång tid från att ha lämnat dörren- skriken....
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-08 kl. 14:41.
Citera
2019-02-08, 14:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
23.09 tror jag att EGT har sagt (om jag minns rätt?) att h*n hade en uppgift på. Om det funnits något efter det, tror jag inte vi i tråden fått några uppgifter på direkt. Nu kanske jag är ute och svävar (får kolla upp varifrån jag har fått detta), men någon skrev att mgm varit den sista kontakten???

Tillägg: Ser nu att dalaan skrivit en ca tid till 23.28- 29. Det blir ca 19- 20 minuter.

Hur som helst:
Jag tänker nästan tvärtom.

Att det är en ganska lång tid.

Till exempel kan det gått till så här:

- 23.09 en sista kontakt med någon
- 23. 10 öppnar dörren, ser vem det är. Några ord växlas
- 23. 11 LW drar på sig en kofta, skor. Går ut genom dörren för att samtala med gm
- 23.11- 23.15 går i långsamt tempo ner de ca 100m det är till kröken vid Rättarevägens sväng till vänster (cykel- gångbana) Här räknar jag att ett normalt gångtempo är 5 km/h, dvs 100 meter skulle ta någon minut. Men de går långsamt, då de pratar.
- 23. 15- 23.25 står och diskuterar vid garagen

Nu blir det plötsligt en annan scen:

- 23. 26 tar ett hårt grepp om halen och en hand över LWs mun, börjar dra in henne mot gräsplätten och in mot planket.
- 23. 28 börjar misshandeln, kanske med ett strypgrepp. LW fightas emot för sitt liv
- 23.30 tar LW ett djupt andetag och skriker...
- 23.30 -23.35 kraftigt våld mot kroppen, LW skriker i intervaller mellan slagen/sparkarna
- 23.36- krupit ihop med knäna under sig och försöker skydda huvudet med händerna, är ur stånd att skrika mer...

Jag tycker att 20 minuter är lång tid från att ha lämnat dörren- skriken....

Enligt JokerMannen var sista kontakt 23.10 och det finns nog i ett av hens inlägg i tråden också. Det är 18 minuter och i dina beräkningar antar du att GM dök direkt upp efter hennes sista kontakt 23.10 som verkar ha varit på datorn eftersom det var på den polisen morgonen efter kunde se vilka kontakter hon haft kvällen innan.

Vad om GM dök upp efter 5 minuter? Då plötsligt är vi nere i 13 minuter från att hen knackat på dörren. Och om det var någon som misshandlat henne förut tror jag inte hon gick direkt med på att gå ut med honom utan behövde nog övertalas en stund.
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-08 kl. 14:50.
Citera
2019-02-08, 15:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Undrar varför Lena inte stod kvar vid huset när det började bli surt ? Visst hade någon granne hört två personer som grälade ,en kvinna och en man ,eller ?

Hade väl varit bättre om det nu var dåliga vibbar mellan dem ,att hon inte hakat på och gått längre bort ifrån bostaden ,visst ?

Att hon inte ville att han skulle behöva gå och lägga sig med vetskap om att mamma var sur på någon , när han dagen efter skulle fylla år ?

(Spekulation )

Hon kanske gick ut och satte sig i en bil
utanför för att prata.
Föraren körde iväg när det blev "surt".
LW hoppade ur bilen och sprang mot motorvägen
för att få hjälp?
Citera
2019-02-08, 15:31
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Enligt JokerMannen var sista kontakt 23.10 och det finns nog i ett av hens inlägg i tråden också. Det är 18 minuter och i dina beräkningar antar du att GM dök direkt upp efter hennes sista kontakt 23.10 som verkar ha varit på datorn eftersom det var på den polisen morgonen efter kunde se vilka kontakter hon haft kvällen innan.

Vad om GM dök upp efter 5 minuter? Då plötsligt är vi nere i 13 minuter från att hen knackat på dörren. Och om det var någon som misshandlat henne förut tror jag inte hon gick direkt med på att gå ut med honom utan behövde nog övertalas en stund.

Har det framkommit från polis eller åklagare att hon haft konversationer via datorn? Jag har kanske drömt, men jag har bara orden "digitala kontakter" i huvudet.
Citera
2019-02-08, 15:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy

(Spekulation )

Ja, personligen har jag svårt att se en kvinna gå ifrån bostaden mitt i mörkret med någon som ska ha misshandlat, ofredat, stalkat henne m.m.

Det gör man antingen med någon man litar på eller någon som åtminstone aldrig betett sig illa.

Om man tittar på mord i andra fall där det skett i nära relationer så brukar mordplatsen vara kvinnans hem eller en plats som hon trott sig vara trygg på. Sedan att kroppen flyttats och dumpats ute i naturen för att den inte ska hittas i hemmet är en annan sak.

Men här ska alltså en misshandlad rädd kvinna gått ut mitt i natten med den man som varit våldsam mot henne tidigare? Och allt ska ha gått fort på mindre än 18 minuter? D.v.s. ingen tid till att försöka övertala henne heller. En misshandlare skulle behövt övertala en kvinna länge innan hon lämnade tryggheten för att bege sit ut med honom, om hon ens skulle göra det.
Citera
2019-02-08, 15:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Har det framkommit från polis eller åklagare att hon haft konversationer via datorn? Jag har kanske drömt, men jag har bara orden "digitala kontakter" i huvudet.

De tittade på hennes dator morgonen efter och såg vilka hon haft kontakt med kvällen före skrev MV också. Mobilerna fanns väl inte i början att titta i, vet inte om de hittats än idag faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in