2018-06-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jag har läst detta:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann

Citat:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende."

(Det av mig fetade; samma operatör som gjorde en mejlsammanfattning)

Kan man inte lita på vare sig larmoperatören eller massmedia?

Det hade varit tyst i flertal minuter innan sambon ringde och under hela samtalet. Det stämmer helt enkelt inte, men du får förlita dig på vad du vill. Men om en operatör faktiskt hört skrik i bakgrunden så kan man ju verkligen tycka att en bil skickats ut eller hur?
Citera
2018-06-15, 13:46
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jag har läst detta:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann

Citat:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende."

(Det av mig fetade; samma operatör som gjorde en mejlsammanfattning)

Kan man inte lita på vare sig larmoperatören eller massmedia?
Det är som viskleken.
SVT får Klarströms "det man hörde i samtalet" till att "skriken som hörs". Notera tempus och "vad som sades under de 30 sekunderna"

PS! Håller verkligen med dalaan "om en operatör faktiskt hört skrik i bakgrunden så kan man ju verkligen tycka att en bil skickats ut eller hur?"
Senast redigerad av Orsa 2018-06-15 kl. 13:54.
Citera
2018-06-15, 13:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Det hade varit tyst i flertal minuter innan sambon ringde och under hela samtalet. Det stämmer helt enkelt inte, men du får förlita dig på vad du vill. Men om en operatör faktiskt hört skrik i bakgrunden så kan man ju verkligen tycka att en bil skickats ut eller hur?

Ja, särskilt om skriken var så hjärtskärande.
Usch, känns inte bra att inte bli tagen på allvar.
Citera
2018-06-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Absolut, det är ett stort problem. Sedan tycker jag att de "vanliga" kvinnomorden uppmärksammas väldigt lite.

OT Ibland när jag sett listor "kvinnor som blivit dödade av sina män" finns det inte ens en tråd på flashback, det är dåligt..
Det blir av naturliga skäl mer uppmärksammat när det är främmande GM som i fallen Caroline Stenvall och Elin Krantz.

Det finns ju inte mycket att diskutera i de flesta fall. Trista familjehistorier med impulsmord i fyllan och villan. Undantag finns med en del riktigt långa trådar.
Citera
2018-06-15, 14:02
Medlem
Citat:

Fick din sambo frågan om "skriken hade tystnat"?
Citera
2018-06-15, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, särskilt om skriken var så hjärtskärande.
Usch, känns inte bra att inte bli tagen på allvar.

Cirka 3 miljoner samtal tas emot årligen, omöjligt att agera på varje samtal. När samtalet som diskuteras här i tråden ringdes in visste man inte ens att en person var försvunnen än mindre död.
Citera
2018-06-15, 14:07
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Inte bara sig själv och sin sambo lämnar dalaan ut utan också fhl. Först vad vittnen trodde var en våldtäkt blev efter kroppsfyndet med hjälp av fhl ist blir ett mord på LW. Att vara lättpåverkad kan många vara men att så öppet skriva om det är väl mindra bra mitt i en förundersökning som inte ens har någon häktad.

Ska bli kul om en FUP kommer att höra larmsamtalet, givetvis trodde man inte i det samtalet att det handlade om mordet på LW. Men idag efter kropp o förhör tror man så allt enligt dalaan, så att skälla på larmcentralen för att dom inte direkt agerade kraftfullt känns aningen löjligt. Man visste inte ens att LW var försvunnen när samtalet kom. Man kan natutrligtvis inte skicka ut polispatruller på varje inkommande samtal till larmcentralen.
Jo, det är precis vad man ska göra! Skicka en patrull om man bedömer larmet som seriöst. Skäll inte (likt gråhunden) på larmcentralen, det är polisen som inte reagerade. Visst kan polispatrullen vara upptagen med annat, men fan tro't.
Citera
2018-06-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Fick din sambo frågan om "skriken hade tystnat"?

Behövdes inte med tanke på att sambon berättade att vi hört skriken några minuter men att det har varit tyst en stund
Citera
2018-06-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Gör man så om man är OSKYLDIG?

Möjligen om man är rädd att bli uppletad och råka illa ut, finns ju de som antytt sådant i tråden. Men lite osmart att logga öht isåfall.
Citera
2018-06-15, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jo, det är precis vad man ska göra! Skicka en patrull om man bedömer larmet som seriöst. Skäll inte (likt gråhunden) på larmcentralen, det är polisen som inte reagerade. Visst kan polispatrullen vara upptagen med annat, men fan tro't.

Så kan man önska och tro i sin naivitet men om du väljer att förhålla dig till verkligheten så är det praktiskt omöjligt. Verkligheten måste ha undgått dig och det är bara att beklaga. Men det är aldrig försent att läsa och lära ikapp verkligheten.
Citera
2018-06-15, 14:25
Medlem
Citat:
Behövdes inte med tanke på att sambon berättade att vi hört skriken några minuter men att det har varit tyst en stund

Ok, det kan vara en del av förklaringen till att polisen inte
lyfte på häcken, antar att det kommer å bli deras förklaring i alla fall.

Det kommer snart bli "polisen va god dröj", fast i verkligheten
är det ju redan så.
Citera
2018-06-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Så kan man önska och tro i sin naivitet men om du väljer att förhålla dig till verkligheten så är det praktiskt omöjligt. Verkligheten måste ha undgått dig och det är bara att beklaga. Men det är aldrig försent att läsa och lära ikapp verkligheten.

Jag håller med Orsa. Självklart skall en patrull skickas vid ett sådant tillfälle, möjligtvis inte omedelbart om samtliga patruller är upptagna med något superviktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in