Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Kan sga som s att hr i Kina satte sig bilmarknaden i slutet av frra ret och r nu ner 15% YoY nr man jmfr samma mnad. Lyxbilar klarar sig bttre men vanligt folk slutar kpa. Trump brjar svida nu fr vanligt folk. Kapacitetsutnyttjandet sjunker.
Jag tror arbetsmarknaden kommer att vara god fr utbildat folk. Problemet blir om konjunkturen sviker och folk som Ann-Sofie "Soffan" Hermansson brjar tycka att 80% marginalskatt r en god id, som p 70-talet. D r det ltt hnt att Geely (som sedan de kpte Volvo Cars gtt frn 200 tusen bilar om ret till 1.5 miljoner) ser att EU r en enda marknad och brjar lgga R&D i t ex Tyskland eller Tjeckien. Analogt fr andra fretag med bas utanfr Sverige.
Det skall bli intressant att se hur utrullningen av Lynk & Co gr i Kina, det r ju i princip lgpris volvo d bilen delar en del egenskaper, vilket blir naturligt d bilarna utvecklas i Gteborg av Cevt. Har fr mig att orderingngen varit rtt s stark. Sedan har ju Polestar blivit avknoppat ocks, och fungerar som ett eget fretag, de bilarna kommer ju ligga i andra nden prismssigt, dom har ven utvecklat ett intressant retail concept, ungefr som Teslas showroom butiker, frsta butiken ppnar i Oslo nu i Q1.
Jag tror ju inte att det r speciellt troligt, men visst det finns alltid vissa risker.
Ordervrdet fr etapp 2-5 i det nya centret var fr vrigt runt 1 284 miljoner(om man omvandlar det till SEK). S totalt sett ligger ordervrdet i det intervall jag tnkte. Kommer frigras en hel del kontorsyta p Lindholmen i och med centret vilket r bra d det r s lg vakans nu, svrt fr nya fretag att etablera sig eller fr redan etablerade fretag att expandera.
Citat:
Ordreinngangen i fjerde kvartal var NOK 3,6 milliarder, opp
fra NOK 3,1 milliarder i fjerde kvartal ret fr. De strste
kontraktsinngelsene var:
Geely Innovation Centre, etappe 25. Flerfunksjonsbygg
med kontorer, bildesignsenter og hotell i Gteborg for
Geely Gothenburg Investment AB. Kontraktsverdi NOK
1,2 milliarder.
SKF HK, Gteborg. Kontorbygg for SKF. Kontraktsverdi
NOK 265 millioner.
Vitfors gruva. Utvikling av gruve i Gllivare for LKAB.
Kontraktsverdi NOK 196 millioner.
Vindpark Bckhammar. Fundament og veier for vindpark
i Vrmland for Eolusvind AB. Kontraktsverdi NOK 177
millioner.
Nyponrosen, Helsingborg. Omsorgsboliger for Magnolia.
Kontraktsverdi NOK 151 millioner.
Citat:
Den svenske entreprenrvirksomheten omsatte for NOK 3,1
milliarder i fjerde kvartal, mot NOK 2,7 milliarder i samme
kvartal i fjor. Mlt i lokal valuta tilsvarer dette en kning p
21 %. Omsetningskningen er i stor grad knyttet til kjpet
av entreprenrselskapet Billstrm Riemer Andersson AB i
Gteborg i andre kvartal.
Edit: Finns en webcastinspelning i lnken nedan angende Volvo fr de som r intresserade kanske jag skall sga ocks.
https://live.volvocars.com//
Dom lyckades bland annat trycka upp produktionen ute i Torslanda till 290k bilar, det teoretiska produktionstaket i fabriken ligger p ca 300k, att klara av att producera 290k bilar/ret var uppenbarligen ngot dom inom organisationen var skeptiska till.