Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-05, 15:18
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Människor vill inte förlora pengar, allt drivs av framtidstron och om den allmänna uppfattningen är att priserna skall ner - då kommer väldigt många försöka kliva av i syfte att kapa förluster/realisera så stor vinst som möjligt innan priset droppar mer.

Lämmeltåget funkar på precis samma sätt på bostäder, det är bara inte lika snabba svängningar som på börsen.

Och var ska dessa säljare nu bo? Även om du kommer ut med kapital över ska du hitta en säljare som vill/kan/måste sälja.
2019-01-05, 15:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Och var ska dessa säljare nu bo? Även om du kommer ut med kapital över ska du hitta en säljare som vill/kan/måste sälja.

Folk är kreativa, det spekuleras i uppgång och när det blir nedgång hittar man andra lösningar, inneboende, flytta ihop med bekanta exempelvis. Det folk skyr som pesten är förlust. Girighet och rädsla, precis som på börsen.
2019-01-05, 15:22
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Är det inte rätt många som är lågt belånade generellt sett? Men nu kanske du enbart pratar om spekulanter?

Med det sagt har jag svårt att se var någonstans det ska bli trångt i dörren.. och ffa var ska man ta vägen? Sälja för att sitta i hyresrätt några år?

Vi delar uppfattning helt och hållet, jag har i alla mina inlägg argumenterat för att fallande priser inte tvingar folk till dörren

Tvärtom, fallande priser leder om något till att dörren låses utifrån i trappen.
2019-01-05, 15:26
Medlem
Londons avatar
Citat:
Folk är kreativa, det spekuleras i uppgång och när det blir nedgång hittar man andra lösningar, inneboende, flytta ihop med bekanta exempelvis. Det folk skyr som pesten är förlust. Girighet och rädsla, precis som på börsen.

Jag har naturligtvis inga empiriska bevis men att gemene man föredrar att sälja sin bostad och flytta in hos bekanta för att man spekulerar i fallande priser har jag svårt att se i någon större utsträckning.
2019-01-05, 15:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag har naturligtvis inga empiriska bevis men att gemene man föredrar att sälja sin bostad och flytta in hos bekanta för att man spekulerar i fallande priser har jag svårt att se i någon större utsträckning.

Nu var det så länge sedan det hända att vi som kommer ihåg det börjar bli gamla men jag förstår ärligt talat inte hur man kan intala sig själv till att tro att bostäder är immuna mot marknaden på något vis?

De prissätts på marginalen och det är de som är sist in som får svarte petter, dvs de som bott i 10 år och har 50% belåning lär inte påverkas nej - däremot de som köpt dyrt centralt med tight ekonomi och hög belåning de senaste 2-3 åren lär inte få det lätt. Allra helst om de kört amorteringsfritt eller ännu värre, tagit insatsen på blanco.
Senast redigerad av sucuk 2019-01-05 kl. 15:32.
2019-01-05, 16:04
Medlem
Tulliuss avatar
* Jag tror inte tillräckligt många säljer den bostad de bor i för att minska en framtida förlust, om de inte måste sälja, för att det skall spela någon roll för marknaden. Det är därför endast en helt akademisk stop-loss-teori.

* Det är vid varje givet tillfälle alltid folk som måste sälja p.g.a. dödsfall, skilsmässa eller arbetslöshet. De två första orsakerna kan man räkna på med hjälp av historisk statistik. Den senare beror helt på konjunkturen.

* De som spekulerat i nyproduktion, 20-40% i Stockholms kommun och de närmast gränsande kommunerna, jag tror att de anekdoter vi hört och mina siffror tyder på att det ligger där någonstans, består av både folk som kan rida ut stormen länge genom att hyra ut i andrahand och folk som saknar kapital och måste sälja.

* De som tecknat nyproduktion utan att vara spekulanter sitter ofta redan på en bostad och de flesta av dessa måste sälja en av bostäderna inom 6 månader från inflyttning.

* Priser sätts på marginalen.

* Priser beror på psykologi. Inte missa tåget / inte fånga en fallande kniv.

* Unga personer är mer högbelånade än äldre

* Unga personer är mer lättrörliga än äldre p.g.a. familjebildning.

Jag tror att detta sammantaget kommer driva ner priserna åtminstone 20 % från toppen.

Den prisnedgången kan leda till ytterligare sättningar. Särskilt eftersom vi nu måste ta tag i den sedan trettio år dysfunktionella integrationen i början av en lågkonjunktur. Inför vi inte välbehövliga reformer kommer vi få en kompetensflykt som blir katastrofal på sikt, inför vi reformer kommer lågkonjunkturen initialt bli djupare och mer problematisk. Damn it if you do, damn it if you don't.

Men jag kan ju ha helt fel, förstås.
Senast redigerad av Tullius 2019-01-05 kl. 16:07.
2019-01-05, 16:09
Medlem
Citat:
De prissätts på marginalen och det är de som är sist in som får svarte petter, dvs de som bott i 10 år och har 50% belåning lär inte påverkas nej - däremot de som köpt dyrt centralt med tight ekonomi och hög belåning de senaste 2-3 åren lär inte få det lätt. Allra helst om de kört amorteringsfritt eller ännu värre, tagit insatsen på blanco.
Tror det här huvudet på spiken. Frågan då blir. Hur många har köpt de senaste 3åren och vad har dessa människor för ekonomi? Har de köpt tillsammans eller själva? Har föräldrarna hjälpt till? Vad har de för belåningsgrad?
2019-01-05, 16:12
Medlem
Londons avatar
Citat:
Nu var det så länge sedan det hända att vi som kommer ihåg det börjar bli gamla men jag förstår ärligt talat inte hur man kan intala sig själv till att tro att bostäder är immuna mot marknaden på något vis?

Om det är mig du refererar till ”man” så har jag aldrig hävdat att bostäder är immuna mot prisfall.

Det jag har hävdat är att pysande priser inte leder till trånga dörrar med krasch som resultat, snarare det motsatta. Inte ökade priser kanske värt att förtydliga utan mindre trängsel vid porten.
2019-01-05, 16:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Om det är mig du refererar till ”man” så har jag aldrig hävdat att bostäder är immuna mot prisfall.

Det jag har hävdat är att pysande priser inte leder till trånga dörrar med krasch som resultat, snarare det motsatta. Inte ökade priser kanske värt att förtydliga utan mindre trängsel vid porten.

Åh förlåt, det var mer en generell reaktion från min sida på hur naiva folk verkar vara kring ämnet. Allt som stiger kan också sjunka, inga träd växer till himlen etc. En rätt ordentlig nedgång vore bara naturligt efter en så otroligt lång period av uppgång, till och med önskvärd om nästa generation skall ha någon som helst möjlighet att köpa ett boende.

Historiskt brukar priser stiga långsamt och sätta sig snabbt så tyvärr tror jag att detta är lugnet före stormen. Riksbankens lilla höjning fick tydligen många att sätta kaffet i halsgropen, ändå har vi fortfarande minusränta. Allt styrs av utbud och efterfrågan.
2019-01-05, 16:20
Medlem
Pudersockers avatar
Tror i första hand ett storstadsproblem, alla mindre städer där priserna är långt under hälften klarar sig nog de flesta. En å annan som köpt för stort kan ju sälja eller rida ut.
2019-01-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
* Jag tror inte tillräckligt många säljer den bostad de bor i för att minska en framtida förlust, om de inte måste sälja, för att det skall spela någon roll för marknaden. Det är därför endast en helt akademisk stop-loss-teori.

* Det är vid varje givet tillfälle alltid folk som måste sälja p.g.a. dödsfall, skilsmässa eller arbetslöshet. De två första orsakerna kan man räkna på med hjälp av historisk statistik. Den senare beror helt på konjunkturen.

* De som spekulerat i nyproduktion, 20-40% i Stockholms kommun och de närmast gränsande kommunerna, jag tror att de anekdoter vi hört och mina siffror tyder på att det ligger där någonstans, består av både folk som kan rida ut stormen länge genom att hyra ut i andrahand och folk som saknar kapital och måste sälja.

* De som tecknat nyproduktion utan att vara spekulanter sitter ofta redan på en bostad och de flesta av dessa måste sälja en av bostäderna inom 6 månader från inflyttning.

* Priser sätts på marginalen.

* Priser beror på psykologi. Inte missa tåget / inte fånga en fallande kniv.

* Unga personer är mer högbelånade än äldre

* Unga personer är mer lättrörliga än äldre p.g.a. familjebildning.

Jag tror att detta sammantaget kommer driva ner priserna åtminstone 20 % från toppen.

Den prisnedgången kan leda till ytterligare sättningar. Särskilt eftersom vi nu måste ta tag i den sedan trettio år dysfunktionella integrationen i början av en lågkonjunktur. Inför vi inte välbehövliga reformer kommer vi få en kompetensflykt som blir katastrofal på sikt, inför vi reformer kommer lågkonjunkturen initialt bli djupare och mer problematisk. Damn it if you do, damn it if you don't.

Men jag kan ju ha helt fel, förstås.

Jag tror inte heller att folk säljer sin bostad för att priserna sjunker. Vad skulle de vinna på det? Var skulle de hitta billigare boende? De flesta har fortfarande vinster att redovisa och skatt på reavinst att betala så varför skulle de sälja? Om bankerna har gjort sitt jobb och lånat till folk som kan ta en ränteökning då är det nog bara att se till att amortera och sänka månadskostnaden. Men vi vet inte. Banker har fuskat förr.

Spekulanterna däremot sitter med skägget i brevlådan och andra känsliga kroppsdelar i skruvstädet så med tanke på den omfattande spekulationen som nybyggarna tillåtit så kan det bli problematiskt. Spekulanterna kanske blir av med både den tilltänkta vinsten och den bostad som de äger om det vill sig illa. De som är om sig och kring sig kan kanske förhandla sig fram till en lösning där nybyggarn och spekulanten splittar på förlusten.

6 månadersregeln är inte huggen i sten. Det gäller att förhandla sig fram till en annan lösning. Man kan be lov av sin gamla BRF att få lov hyra ut, och att den nya inte hävdar 6 månaders regeln. Då några av våra medlemmar råkade fastna mellan två bostäder tillät vi dem att hyra ut i 2 år. Vi hade ingen anledning att krascha folks ekonomi, så länge de betalade till oss och skaffade en hederlig hyresgäst.

Den reformen som jag vill se är att vi inför samma krav som Kanada, dvs att vi kräver sponsorskap om folk vill ta migranter hit. 2 år har de i Kanada. Detsamma gäller naturligtvis arbetskraftsinvandring där arbetsgivaren ska vara sponsorn och sköta sina åtaganden till punkt och pricka. Arbetsgivarorganisationer ska sluta driva kampanjer i medierna och i stället bli rådgivare åt sina medlemmar som vill ta hit folk. Tidigare har det varit krav att facket ska säga sitt. Varför inte kräva att arbetsgivarorganisationen tar på sig rådgivaransvar och ser till att importen går rätt till.

Det har alltid importerats arbetskraft hit. Våra storbolag jobbar på globala marknader och de har alltid tagit hit folk. Jag har inte stött på fall där folk fått problem trots massimport. Bostäder m m fixas.

Northvolt som ska etablera batterifabrik i Skellefteå storrekryterar. Hur vågar de etablera sig i Sverige om det är omöjligt att locka kompetens hit? Jag tror inte alls att det är så svårt. Man kan ju kolla på de som flyttat hit hittills. De bor här. Kanske dags för medierna att göra en intervju med dem istället för att springa Almegas och centerns ärenden.

Ni kan kolla här.

https://northvolt.com/meet-the-future-of-energy-kenya-shatani/
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2019-01-05 kl. 17:55.
2019-01-05, 18:30
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tror inte heller att folk säljer sin bostad för att priserna sjunker. Vad skulle de vinna på det? Var skulle de hitta billigare boende? De flesta har fortfarande vinster att redovisa och skatt på reavinst att betala så varför skulle de sälja? Om bankerna har gjort sitt jobb och lånat till folk som kan ta en ränteökning då är det nog bara att se till att amortera och sänka månadskostnaden. Men vi vet inte. Banker har fuskat förr.

Ja, reavinstskatter är definitivt ytterligare en faktor som ökar trögrörligheten.

Citat:
Spekulanterna däremot sitter med skägget i brevlådan och andra känsliga kroppsdelar i skruvstädet så med tanke på den omfattande spekulationen som nybyggarna tillåtit så kan det bli problematiskt. Spekulanterna kanske blir av med både den tilltänkta vinsten och den bostad som de äger om det vill sig illa. De som är om sig och kring sig kan kanske förhandla sig fram till en lösning där nybyggarn och spekulanten splittar på förlusten.

6 månadersregeln är inte huggen i sten. Det gäller att förhandla sig fram till en annan lösning. Man kan be lov av sin gamla BRF att få lov hyra ut, och att den nya inte hävdar 6 månaders regeln. Då några av våra medlemmar råkade fastna mellan två bostäder tillät vi dem att hyra ut i 2 år. Vi hade ingen anledning att krascha folks ekonomi, så länge de betalade till oss och skaffade en hederlig hyresgäst.

Jag kanske missförstår vad sexmånadersregeln innebär men jag tänkte att det är tiden banken tillåter bryggfinansiering? Och att en av förutsättningarna för bryggfinans är att du sålt din bostad?

Vad betyder sexmånadersregeln kort sagt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in