Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Dock r en kollapsad pension ingen naturlag. Ser man till att flja regelverket som det var tnkt s fungerar det. Dvs. att du fr pension efter vad du betalat in. Att de som inte jobbat fr efter botid. Det stora problemet r att massinvandringen lett till att de idiotiskt utformade ndantagsreglerna som infrdes fr flyktingar och skyddsbehvande gr att systemet kommer att ge garantiniv till i princip alla.
.................................................. ..................
Sveriges systemkollaps fortstter, sossevnstern har frsttt det. Det r drfr man vill hja statsskulden med 3000 miljarder och ka skatterna med 400 miljarder. Det kper oss 12-15 r.
Det r vad BLT gnget med fr hoppas p.
Japp, man har i praktiken stulit pensionssystemet fr att dela ut som socialbidrag till flyktingar.
Men jag tror som ven Glenn skriver nedan att du r optimistisk, detta enbart ger oss inte 12-15 r. Det krvs ytterligare vansinnigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Sonnen,
Tror du verkligen det skulle ge oss 12-15 r?
Jag tror det gr utfr riktigt snabbt frn och med nu.
Konjunkturbarometern rasar nu snabbt, och hller sig med nd och nppe ver lgkonjunktur. En mnads nedgng till, s r lgkonjunkturen hr.
Lgg drtill de svenska kommunernas annalkande "konkurs".
Ta Irland som exempel. De hade lg statsskuld 2007 men nr bostadsbubblan sprack p Irland kade deras statsskuld oerhrt snabbt.
Varfr skulle det vara annorlunda nu i Sverige.
Den perfekta stormen r hr.
Tror som sagt att det gr snabbt utfr nu.
Tveklst har du rtt. Vi fr inte 12-15 utan max 5 r. Bara p de 4 r jag varit i Kina ser jag frn ett utsidanperspektiv hur Sverige tankar. Och detta r i en hgkonjunktur. De f resurser som finns slsas bort p skit som genus och identitet. Samma sak gjorde en mutaschprydd tysk i slutet, de f resurser man har gr till vansinnesprojekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
P tal om konjunkturen s kommer det enskilt viktigaste bolaget i Vstsverige med sin rsrapport imorgon, dvs Volvo Cars, det var ju nnu ett rekordr(det 5 ret i rad har jag fr mig), men det r alltid lite intressant med detaljerna. Det kommer ven att bli intressant att se hur 2019 blir fr dom, nybilsregistreringarna har ju minskat i mnga lnder, men med det sagt, dom startade ret bra.
Kan sga som s att hr i Kina satte sig bilmarknaden i slutet av frra ret och r nu ner 15% YoY nr man jmfr samma mnad. Lyxbilar klarar sig bttre men vanligt folk slutar kpa. Trump brjar svida nu fr vanligt folk. Kapacitetsutnyttjandet sjunker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Jag skrev inte att det var svenskt... jag skrev det enskilt viktigaste bolaget i Vstsverige, men du har rtt i att majoritetsgaren inte r svensk, det r ju Geely, med minoritetsgare i Folksam och AMF.
Det r ju inte bara produktionen, utan det r ju sklart ven ett vldigt viktigt bolag nr det kommer till nringslivets FoU utgifter(tillsammans med andra stora fretag som t ex AstraZeneca, Essity, Ericsson, Saab etc), de privata FoU utgifterna i regionen har kat vldigt mycket de senaste ren, nstan uppe p samma niver som i Stockholms ln nu, det skiljer ca 4 miljarder.
Ca 33% av det privata nringslivets totala FoU investeringar investeras nu i regionen, inte fr att det minskat i resten av landet direkt, utan det handlar som sagt var om att det har kat spass mycket.
Relaterat till det s fortskrider arbetet p Geelys nya innovationscenter, r nog vning 6 det jobbas p nu i det frsta kontorshuset, dom har ven brjat schaktning fr andra delar, det skall bli intressant att se hur stort ordervrdet r, Veidekke rapporterar ocks imorgon(och kpte ju BRA Bygg). Borde vara nrmare 2 miljarder, ngonstans mellan 1,5-2 skulle jag tro.
Jag tror arbetsmarknaden kommer att vara god fr utbildat folk. Problemet blir om konjunkturen sviker och folk som Ann-Sofie "Soffan" Hermansson brjar tycka att 80% marginalskatt r en god id, som p 70-talet. D r det ltt hnt att Geely (som sedan de kpte Volvo Cars gtt frn 200 tusen bilar om ret till 1.5 miljoner) ser att EU r en enda marknad och brjar lgga R&D i t ex Tyskland eller Tjeckien. Analogt fr andra fretag med bas utanfr Sverige.