2019-02-05, 18:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observatorius
Nej, jag har inte svårt att acceptera det. Men enligt dig accepterar de Erssons tilltag om de inte agerar mot det. Det är ingen åsikt utan ett uttalande om en faktisk omständighet; en fråga om fakta. Arbetsgivaren skulle kunna höra av sig till dig och säga: Vi har valt att inte agera men vi accepterar inte Erssons tilltag. Du skulle då behöva säga till dem att de har fel. Du har redan definierat att de accepterar Erssons tilltag om de inte agerar. Ironiskt att du skriver att det inte finns ”rätt eller fel i det här”.
Ja jag vet att jag skrev det jag skrev och jag tycker fortfarande så.
Du kan inte bestämma om mitt tyckande är ett rätt eller fel tyckande, som du försöker göra.
Behöver jag säga något mer om saken.
2019-02-05, 19:12
Medlem
I England där man (i alla fall ibland) har ordentliga lagar samt politiker och jurister med stake, så tvekar man inte. Femton vuxna personer som bröt sig in på ett flygfält och stormade ett plan för att försöka stoppa en massavvisning av olagliga muslimer till Nigeria hotas nu av - livstids fängelse för terroristbrott. Bra att lagar upprätthålls, säger jag.

https://edition.cnn.com/2019/02/05/uk/stansted-15-deportation-charter-flights-uk-intl-gbr/index.html
2019-02-05, 19:17
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte svårt att acceptera det. Men enligt dig accepterar de Erssons tilltag om de inte agerar mot det. Det är ingen åsikt utan ett uttalande om en faktisk omständighet; en fråga om fakta. Arbetsgivaren skulle kunna höra av sig till dig och säga: Vi har valt att inte agera men vi accepterar inte Erssons tilltag. Du skulle då behöva säga till dem att de har fel. Du har redan definierat att de accepterar Erssons tilltag om de inte agerar. Ironiskt att du skriver att det inte finns ”rätt eller fel i det här”.

Elin Ersson bröt flagrant mot lagen och satte sig upp mot normal flygsäkerhet, vilket är ytterst allvarligt; hon drevs av en fråga som engagerar många lättledda människor. Dessutom var det juridiskt solklart att den där figuren hon försökte få att stanna kvar i Sverige skulle ut, fallet var lagligen genomtröskat och klart. Hennes agerande är alltså liktydigt med att trotsa polis och myndighetsbeslut, helt utan anledning.

Det enda rimliga sättet att reagera på detta är att döma henne för hennes brott och statuera ett exempel. Hon ska i fängelse.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-02-05 kl. 19:23.
2019-02-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
I England där man (i alla fall ibland) har ordentliga lagar samt politiker och jurister med stake, så tvekar man inte. Femton vuxna personer som bröt sig in på ett flygfält och stormade ett plan för att försöka stoppa en massavvisning av olagliga muslimer till Nigeria hotas nu av - livstids fängelse för terroristbrott. Bra att lagar upprätthålls, säger jag.

https://edition.cnn.com/2019/02/05/uk/stansted-15-deportation-charter-flights-uk-intl-gbr/index.html
Om de får livstid ska jag äta upp min högra sko. Men fängelse lär de kanske få. 14 dagar som Ernsson kan få?
2019-02-05, 19:28
Medlem
Citat:
Elin Ersson bröt flagrant mot lagen och satte sig upp mot normal flygsäkerhet, vilket är ytterst allvarligt; hon drevs av en fråga som engagerar många lättledda människor. Dessutom var det juridiskt solklart att den där figuren hon försökte få att stanna kvar i Sverige skulle ut, fallet var lagligen genomtröskat och klart. Hennes agerande är alltså liktydigt med att trotsa polis och myndighetsbeslut, helt utan anledning.

Det enda rimliga sättet att reagera på detta är att döma henne för hennes brott och statuera ett exempel. Hon ska i fängelse.
Vad har ditt inlägg med mitt inlägg att göra? Jag ser ingen koppling.
Eller du kanske citerade fel?
2019-02-05, 19:34
Medlem
Citat:
Vad har ditt inlägg med mitt inlägg att göra? Jag ser ingen koppling.
Eller du kanske citerade fel?

Du hävdade, vad jag kan se, att man inte behöver beivra och straffa brott om den som direkt tog skada av brottet (i detta fall flygplanets besättning?) säger att de ju vill vara snälla och inte tycker att det behövs något straff den här gången, men att de ju givetvis är emot brott i alla fall. Det håller inte. Brott är brott och ska lagföras och dömas. särskilt brott som hotar allmän säkerhet eller viktiga samhällsfunktioner.
2019-02-05, 19:54
Medlem
Snart är hon i farten igen..

https://imgur.com/a/MvEgmdd
Senast redigerad av Sylvein 2019-02-05 kl. 20:00.
2019-02-05, 20:02
Medlem
Citat:
Du hävdade, vad jag kan se, att man inte behöver beivra och straffa brott om den som direkt tog skada av brottet (i detta fall flygplanets besättning?) säger att de ju vill vara snälla och inte tycker att det behövs något straff den här gången, men att de ju givetvis är emot brott i alla fall. Det håller inte. Brott är brott och ska lagföras och dömas. särskilt brott som hotar allmän säkerhet eller viktiga samhällsfunktioner.
Nej, det hävdade jag inte. Du missförstår inlägget. Det handlade om något annat.
2019-02-05, 20:06
Medlem
Citat:
Nej, det hävdade jag inte. Du missförstår inlägget. Det handlade om något annat.

Jaha, hej då.
2019-02-05, 20:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ok, då kanske vi egentligen är överens. Givetvis finns det en gräns för i hur många led man kan räkna in potentiella kostnader. Men just biljetter & löner för personalen borde ingå. Sen är det väl upp till flygbolaget att välja om dom vill kräva något. Sist jag blev några timmar försenad fick jag ca. 2500 kronor i ersättning. Så om alla på det här planet fått något liknande så kan det ju bli dyrt.
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
Resenärerna på flyget skulle som kortast resa till Istanbul, 2200 km.
Om jag minns rätt så blev flyget mindre än tre timmar sent till IST, så då bör bara de med missade byten vara kvalificerade för ersättning. De bör kunna få mellan 300 och 600 euro beroende på försening och resmål.
2019-02-06, 03:40
Medlem
Jubelidioterna Martinsson och Fridh skulle kanske slagit upp vad uttrycket befälhavare ombord betyder ? Då kan man säkert läsa att befälhavaren verkar genom sitt befäl över hela sin besättning. Läs tex begreppet chain-of-command, dvs befälsordning på ren svenska.

Så Elins invändning att hon bara skulle ha lytt Kaptenen direkt är felaktigt, eftersom chain-of-command gäller så är hon skyldig att lyda tillsägelse ifrån kabinpersonalen också.

Jag tycker att Luftfartslagen är så pass tydlig att befälhavare inte behöver närmare definieras.
Det är nämligen lite speciellt för när flygplanet håller på att avlastas eller lastas och tankas mm, så ligger ansvaret för luftfartyget mest på flygplatsens egen personal. Först när piloten (kaptenen) och andrepiloten satt sig i cockpit och dörrarna är låsta så ligger kommandot helt i Kaptenens händer.
Kaptenen måste först begära ett starttillstånd för att få lyfta, godkänns det så ligger då kommandot för hela flygningen sedan i Kaptenens händer.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Där stod hon med kriminella farbrorn på halsen och glorian hamnade visst lite på sned.

Glorian blir ju ofta lite för tung att bära, även för godhetsapostlarna, därför hamnar den på sned ibland,
Tur att det gick som det gick, tänk om det istället hade uppstått panik i kabinen, utav att Elin sa "he could die". Det hade ju kunnat missuppfattas av de som satt inne i kabinen om de inte kunnat så bra engelska, att det här rörde sig om en äkta kapning. Och att de blivit livrädda - Man hade fått söka igenom allt bagage, och alla passagerare visiterats om igen, besättningen hade fått bytas ut, osv

Citat:
Ursprungligen postat av eva88
Jag är förvånad över att regim-journalisten inte slänger med, ljuger till med, att Elin Ersson är den första kvinnan som platsar med Jesus, Martin Luther King och Ghandi.
Ska det vara smicker-kaskad så ska det.
Ja, vilket stolpskott till ledarskribent, riktigt jävla klavertramp alltså. Glömmer att Elin var kvinna alltså, klart att Elin måste vara större än Kawesa, Sahlin, Margot och dessutom Moder Theresa på samma gång !
Gör Elin till helgon nu på en gång, som tex den Heliga Birgitta ?
Till Arnstad: Visa nu vad du kan Arnstad ? -- för fan här har du din chans, att en gång för alla visa ditt expertkunnande varför Elin är det bästa bålverket emot fascismen/rasismen som tydligen härjar obehindrat i vårat land ?
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Elin är ett dåligt skämt, likaså idioterna som borde ha slängt ut henne ur flyget men bara tittade på.
Alltså Kaptenen följde nog säkerhetsprotokollet, att först ha kontaktat flygledartornet, och sedan inväntat flygplatspolisen. Och vad jag förstod så var man tvungen att dra fram en trappa till flygplanet eftersom det stod på plattan. Flygplanet ska ju ha lämnat gaten påstås det. Nej, Elin har så vitt jag förstår fel, det var först när Polisen anlände som hon valde att kliva av och då på deras direkta uppmaning. I och för sig vore det mer intressant om personal ifrån TA vittnat om händelsen.

Så hon har inte lytt någon uppmaning ifrån kabinpersonalen eller Kaptenen heller för den delen.
Vidare så ska hon ha sagt och även i andra sammanhang upprepat att ingen får bli ivägskickad mot sin vilja,
- Det är inte heller sant, den 52-årige mannen som i själva verket var 59-år, (svårt det här med åldrar när det gäller afghaner ), hade ju själv uttryckt att han ville tillbaks till Afghanistan (där man får slå sina fruar som man själv vill ). 59-åringen Bism*ll*h (*= a) hade ju följt med lugn som en filbunke med MVs (KMVs) personal utan att ställa till med scener osv
Det finns tydligen fler uppgifter på att han ville hem till Afghanistan, att han hade uttryckt den viljan
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Åklagaren yrkade på fängelse men blir förvånad om hon får det.
Om hon blir friad eller får något väldigt milt straff så kan man ju räkna med internationella pilotfacket kommer att protestera emot Landvetter och Luftfartsverket och ordningen på svenska flygplatser.

Det räcker ju med att någon ifrån något internationellt flygbolag också sett händelserna tex ifrån den 14e augusti 2018 på Arlanda då aktivisterna också härjade om en pågående utvisning och löpte amok i avgångshallen... För att Luftfartsverket ska få en protest ifrån facket, alltså..
Man ska inte bråka med internationella flygbolag, det kan skita sig riktigt rejält alltså..

Vidare så har ju Elin uppmanat till brott genom att lägga ut sådana uppgifter om förestående utvisningar på sin Facebook även efter 23e Juli och dessutom sagt att hon skulle göra det igen
Så därför är ju fängelse tillämpligt för att förhindra fortsatt brottslighet
2019-02-06, 03:41
Medlem
Citat:
Elin Ersson bröt flagrant mot lagen och satte sig upp mot normal flygsäkerhet, vilket är ytterst allvarligt; hon drevs av en fråga som engagerar många lättledda människor.
Jo, precis, ett flygplan är liksom inte som vilket annat fordon som helst, där man kan förväntas ha en större rumslig rörelsefrihet. Om tex ett däck exploderar vid startförsöket så blir en icke fastspänd kropp en farlig projektil inne i kabinen, och det blir fler dödsfall än bara ett.

Jag är ganska säker på att Elin är en person som tänker på sin egen säkerhet och använder säkerhetsbälte när hon åker tex bil
Citat:
Jo, det är riktigt - frågan är väl om hur pass aktivt det här aktivistnätverket varit och hur stor skada de har åstadkommit ? Protestviljan kanske inte minskar, men att de blir medvetna om att det kostar.
Lättledd vet jag inte om kvinnan är, men helt klart har de dragit med varandra på sådana här tokiga upptåg.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
Resenärerna på flyget skulle som kortast resa till Istanbul, 2200 km.
Om jag minns rätt så blev flyget mindre än tre timmar sent till IST, så då bör bara de med missade byten vara kvalificerade för ersättning. De bör kunna få mellan 300 och 600 euro beroende på försening och resmål.
Härligt eftersom det var ungefär 200 personer ombord, så blir bara det 660 000 kronor utöver det som flygbolaget själva kan hävda, plus de 240 000 kronor som MV förlorat.
Bara att bita i det sura äpplet...
Subborna Heinrich Schyffert, Eva Märta Grankvist och Anne Ramberg slantar gärna upp kosingen skulle jag tro ?

Läser man noga så har Turkish Airlines dock en helt egen tariff för förseningsersättning, pga att de har omfattande trafik utanför Europa, och de högsta nivåerna är 400 resp 600 Euro, per försenad enkelresa. Dessa är sk schablonbelopp för att ersätta resenären för övernattningar, taxi, nya biljetter, etc. Förseningsersättningen är alltså högre än det normala biljettpriset, men det är väl ett sätt att kompensera och behålla kundernas förtroende.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in