2019-02-06, 03:42
Medlem
Det är en del här som har funderat över den här NO-FLY-Listan, ja det finns sådana ja.
För att hamna på den så behöver man inte ha fällts för något flygrelaterat brott.
Utan det kan räcka med oregerligt beteende, inte lytt uppmaningar, svinat ner i kabinen, packat farliga föremål i bagaget, tex sådant som läcker, Ja det finns nog många orsaker för att hamna på den, etc...

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
Resenärerna på flyget skulle som kortast resa till Istanbul, 2200 km.
Om jag minns rätt så blev flyget mindre än tre timmar sent till IST, så då bör bara de med missade byten vara kvalificerade för ersättning.
Förseningen blev totalt omkring 2 tim 20 minuter men jag är inte helt 100 på detta. Det tråkiga är att de föräldrar som troligen väntade på sina barn som deltagit i Gothia Cup på flygplatsen i Istanbul visste förmodligen inte ett smack om varför flyget var försenat ?
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Någon som är förvånad över att en ledarskribent på aftonbladet lovprisar Elin Ersson och likställer hennes civila olydnad med Jesus, Martin Luther King och Ghandi?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/jPWpBA/erssons-straff-kan-bli-halva-poangen

Javisst är detta underbart härligt. Hurra, Aftonbladets egenutnämnda lagvrängare och justitieråd har satt ribban för vad som är lagligt. Okej -- Vi kan låta Aftonbladet sköta allt i Sverige vad gäller rättsväsendet - Bara för Svenssons att vända på kudden och somna om, Aftonbladets experter sköter allt !!!
Nu är det fritt fram att stoppa flygplan ifrån att lyfta närsomhelst. Bara man får en ingivelse av "civil olydnad" (*), så är det heeelt okej !!!
Några asylanter behöver inte ens finnas ombord på flygplanet, man kan protestera ändå
Vill man protestera emot att ICA-affären har Nogger-glass och Kinapuffar, nåväl då stoppar jag väl ett flygplan ?
Vadfan - får man inte planka på T-Banan, nåväl då stoppar jag ett flygplan igen då ?
Så Aftonbladet tycker på fullt allvar att skyddade zoner som flygplatser utgör ska bli föremål för alla typer av galna demonstrationer ?? Jag tror inte att IATA och ICAO kommer att gilla läget, utan rätt och slätt stänger av alla svenska flygplatser för kommersiell internationell flygtrafik. Så då får Aftonbladets stjärnreportrar och PK-Elit sitta där med sin tvättade hals och tvingas ta tåget till Köpenhamn för att åka därifrån. Med tåg som inte heller fungerar ?
Bäst är väl om Aftonbladet nu bygger en helt rasism/fascism-säker Hitler-bunker under redaktionen så att de kan bevara åsiktskorridoren intakt och dess arkitekter som troligen har irrat omkring därinne sedan den första hudfärgshandikappade individen satte sin fot på svensk mark...

(*) Varför inte tillsätta någon inom Juridiska Fakulteten som expert inom företeelsen "Civil Olydnad™" ? Dvs bilda ett "Institutet för Civil Olydnad" -- Jag tror att Pansargeneralen Heinrich Arnstad skulle platsa perfekt, Sahlin, Kawesa, Özzen eller Schyffert skulle ju i och för sig kunna bli allvarliga konkurrenter till platsen som Generalsekreterare i Civil Olydnad.
Institutet för Civil Olydnad blir skyldiga att hålla en sk Sahlinsk hotline öppen dygnet runt dit man kan ringa in och få sin aktion PK-Certifierad, för jag gissar att det bara gäller vissa aktioner, inte alla.
Men i vanlig Sahlinsk ordning så råkar pengarna bara "försvinna", och Institutet får stänga för att de inte betalat sina räkningar, typ... Tänkbar diskussion:
- Ni har inte betalt era räkningar ?
- Va fan ? Detta är Institutet för Civil Olydnad - Det tillhör vår verksamhet att alltid implementera Civil Olydnad, därför skiter vi att betala räkningar - Det är bland annat därför vi är så framgångsrika...
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2019-02-06 kl. 03:47.
2019-02-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har faktiskt aldrig hört talas om så korta fängelsestraff i Sverige. I Danmark finns det ju väldigt korta straff, om man inte vill/kan betala sina böter. Men i Sverige har jag nog aldrig hört någon få två veckors fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Nej tyckte också det var märkligt. Två månader trodde jag var ungefär det kortaste man kunde få.

2 v fängelse utdöms ibland vid tex trafikbrott (fyllekörningar/olovliga körningar) och/eller annat smått o gott som bedrägligt beteende/lite våldsamt motstånd vid gripandet etc.
Man har då ofta beslutat om häktning fram till rättegång (pga risk för fortsatta brott, avvikanderisk), speciellt om det gäller personer med drogproblem/utan fast bostad.
När sedan rättegången är över, vilket kan/brukar ske sådär 2 v efter gripandet då det handlar om mindre, lättutredda fall där någon åtalsförlängning ej är nödvändig, så kan domen (av pragmatiska skäl?) tillåtas att stanna vid just 2 v fängelse: då har ju straffet redan per automatik avtjänats genom tiden på häkte och någon verkställighet i fängelse blir ej aktuell.

Menar inte att jag har någon större koll på detta men tror att det är i fall som ovanstående som 2 v fängelse brukar praktiseras.

Citat:
Ursprungligen postat av eva88
Jag väljer att hålla mig positiv i detta,
tänker att domstolen har tänkt till.

Ett straff ska vara en skarp markering från samhällets sida,
tydligt signalera att slikt beteende accepterar vi inte.

Elin Erssons 14 dagar i fängelse ska avtjänas på manlig anstalt.

Och ja, vi vet ju alla vilka etniciteter det är på männen som Elin Ersson får sällskap av där.
Det vet domstolen också.

Ja det är ju en klar markering om att Elin har felat, om hon nu får fängelse. Men en fängelsedom lär ju å andra sidan med all säkerhet omvandlas till att hon får en boja av Frivården.
Så dina tankar om att hon skall få skaka galler med de hazarer hon vill beskydda lär nog, är jag rädd, bli grusade.😢
Om nu inte Elin i sann martyranda propsar på att få avtjäna sitt straff i en cell: hon som nu officiellt har utropats av AB till vår tids Jesus o Gandhi kanske förstår att slå mynt av detta. Media skulle ju köa för att få 'exklusiva' intervjuer inifrån fängelset där Elin sitter med KVV-mysbyxdress och lägger ut texten om den strukturella rasismen etc.
För att sedan inte tala om den Stora Dagen då hon skall friges; svt lär sända direkt och det lär bli raka vägen till tv-soffan.
2019-02-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
2 v fängelse utdöms ibland vid tex trafikbrott (fyllekörningar/olovliga körningar) och/eller annat smått o gott som bedrägligt beteende/lite våldsamt motstånd vid gripandet etc.
Man har då ofta beslutat om häktning fram till rättegång (pga risk för fortsatta brott, avvikanderisk), speciellt om det gäller personer med drogproblem/utan fast bostad.
När sedan rättegången är över, vilket kan/brukar ske sådär 2 v efter gripandet då det handlar om mindre, lättutredda fall där någon åtalsförlängning ej är nödvändig, så kan domen (av pragmatiska skäl?) tillåtas att stanna vid just 2 v fängelse: då har ju straffet redan per automatik avtjänats genom tiden på häkte och någon verkställighet i fängelse blir ej aktuell.

Menar inte att jag har någon större koll på detta men tror att det är i fall som ovanstående som 2 v fängelse brukar praktiseras.

Ja det är ju en klar markering om att Elin har felat, om hon nu får fängelse. Men en fängelsedom lär ju å andra sidan med all säkerhet omvandlas till att hon får en boja av Frivården.
Så dina tankar om att hon skall få skaka galler med de hazarer hon vill beskydda lär nog, är jag rädd, bli grusade.😢
Om nu inte Elin i sann martyranda propsar på att få avtjäna sitt straff i en cell: hon som nu officiellt har utropats av AB till vår tids Jesus o Gandhi kanske förstår att slå mynt av detta. Media skulle ju köa för att få 'exklusiva' intervjuer inifrån fängelset där Elin sitter med KVV-mysbyxdress och lägger ut texten om den strukturella rasismen etc.
För att sedan inte tala om den Stora Dagen då hon skall friges; svt lär sända direkt och det lär bli raka vägen till tv-soffan.

Ja, Anne Ramberg och hennes aktivistpolare har nog klurat ut hur de ska slå mynt av detta. En martyr vore ju perfekt. Så man mutar domstolen att utverka en fängelsedom. Så kan man få komma in i alla Morgonsoffor i hela landet. Fast de har inte tänkt på följdverkningarna av att göra henne till martyr - Rätt som det är så har de 20-30 ja kanske 111 aktivister som propsar på att vara martyrer
Då blir det nog lite svårt även för Aftonbladet att hålla reda på alla...
En martyrinflation hade de nog inte tänkt på, typ

Men Aftonbladet ska förstås se till att Dan Eliasson är med på ett hörn då när Elin måste krypa in i fängelset. Då ska Eliasson förstås sitta i Morgonsoffan och stortjuta med darrande underläpp så att tårarna sprutar som fontäner och bildar regnbågar inne i studion ?
2019-02-07, 19:45
Medlem
Någon som besökte rättegången? Hur betedde sig Elin och hur tog hon det? Bild på henne (från utanför rättssalen, eftersom det är fotoförbud inne i rättssalen)?

När kommer domen?
2019-02-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Någon som besökte rättegången? Hur betedde sig Elin och hur tog hon det? Bild på henne (från utanför rättssalen, eftersom det är fotoförbud inne i rättssalen)?

När kommer domen?

Det här ser alltså ut som en bild ifrån utanför rättsalen:

Nej, jag var inte där,

Dom meddelas måndagen den 18e februari vad jag förstår
2019-02-18, 09:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Det här ser alltså ut som en bild ifrån utanför rättsalen:

Nej, jag var inte där,

Dom meddelas måndagen den 18e februari vad jag förstår
Jepp! Idag kommer domen kl.11:00
2019-02-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp! Idag kommer domen kl.11:00

Men kommer det att bli en rent juridiskt betingad dom eller ett politiskt ställningstagande; någon som vet hur många Centershariavurmare som sitter med som nämndemän?🤔
2019-02-18, 11:03
Medlem
Det bidde "böter" för Elin enl radion. Sas ej hur mkt.😐
2019-02-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det bidde "böter" för Elin enl radion. Sas ej hur mkt.😐

60 dagsböter ā 50 kr styck enligt SVT, plus 800 kr till brottsofferfonden. Rena kaffepengar, ett löjligt lågt straff.
2019-02-18, 11:09
Medlem
swedeccpos avatar
Jag kan väl känna att hon skall betala det beloppet som kriminalvården uppskattade att hon förorsakade, 240 000,00 kr.
Medlem
Någon som har domen?

Finns det några diskussioner om skadestånd?
Medlem
Det svider nog ändå att bli dömd brottsling när man är helt övertygad om hur genomgod man är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in