OBS Har inte läst FUP, har bara en fjuttskärm att skriva på så, då får det vänta,
Här följer fler spekulationer:
Citat:
Ursprungligen postat av
Kurt1
Hur fasen kan man vara så fullständigt urkorkad som Elin Ersson uppenbarligen är?! Hon förvånas av att hon har blivit åtalad, enligt GT.
https://www.expressen.se/gt/aktivisten-elin-stoppade-flyg-forvanas-av-atalet/ Begår man brott riskerar man åtal och straff. Och hon ska förövrigt vara mycket tacksam om hon slipper bli sönderslagen av en uppretad mobb.
Jo fast det hänger ju ihop med deras fåfänglighet att "civil olydnad" trumfar allt, Att alla lagar kan ifrågasättas med begreppet "civil olydnad" Nåväl hon kan väl ta den där civila olydnaden till sin spets och tex så kan hon köra vänstertrafik i fortsättningen. Nu har hon nog inte ett körkort annars hade hon kanske varit mera ansvarstagande
Jaja, jo vi kan ju ägna Elin en tanke nästa gång det blir låånga förseningar på flyget, eller gängskjutningar, åldringsrån, whatever
Citat:
Ursprungligen postat av
obyn
I FUP så finns det ett brev från Turkish Airlines som ett svar på Polisens förfrågan om bolaget hade något anspråk om kompensation på grund av den här incidenten.
Özgür Boran Generaldirektör på Turkish Airlines Göteborg skrev under på att bolagets policy är att inte göra anspråk på ersättning för sådana här incidenter.
Özgür Boran
https://www.linkedin.com/in/%25C3%25B6zg%25C3%25BCr-boran-90459a51/
https://www.ratsit.se/19790102-Ozgur_Boran_Askim/KJMlLoW2Oiu50Tnoa_IurghTwrTJip5-_0o27qKdGqI
Men stopp och belägg nu här ett tag, Hur många chefer tror du att Boran har över sig ?, 50, 100 eller 150 ? Jag menar att den här Boran är en liten kugge i en stor organisation, så det är ett osäkert kort. En policyförändring kan komma nästa dag, nästa vecka, nästa år, etc
Den som kan lite om flygbolagens historia är att den är fullt av turbulens och osäkerhet rent ekonomiskt och även politiskt. Tex Howard Hughes och hans American Airlines, mfl. Och att alla flygbolag numera har distanserat sig helt ifrån den politiska banan. Vad jag har luskat reda på är att de ser det som en dålig affärsmodell att knyta politiska idéer till verksamheten. Man försöker erbjuda en så pass bra resa som är praktiskt möjligt, och inget annat..
Den här Boran kan ju för övrigt själv vara läckan, det är ju inte helt omöjligt.
Å andra sidan så kunde TA ju ha Elin som reklampelare
Ytterligare en twist i denna historia att Turkish Airlines skriver att de avstår ifrån ersättning kanske pga att de redan fått betalt för förseningen och då i så fall ifrån tex Luftfartsverket, Migrationsverket, etc Eventuellt under bordet eller dylikt. Eller tex att Boran själv har mutats av de nämnda.
Vi vanliga dödliga vi kommer nog inte att veta om en sådan förseningsersättning utbetalts förräns vid nästa bokslut, och göms väl som några icke uppseendeväckande poster. Och då är detta bortglömt, Eller en annan tänkbar utveckling är ju att TA ihop med Polisen, SÄPO, LFV, och Frontex håller på med en egen utredning kring det här aktivistnätverket
Jag tror att de därmed tar fram handlingsplaner ihop med ICAO om hur de tex kan förhindra aktivister att ta reda på bokade utvisningar mm...
Citat:
Ursprungligen postat av
qrzd
Hmm, för egen del ser jag det som lämpligast att låta flygmaskin lyfta, internering av störande samt utvisad i säkert öppningsbart utrymme som sedan kan isoleras från tryckförändringar, vid önskad höjd kan passagerare ha tillgång till röstningsknapp, "Öppna lucka 500ft start" alternativt, medföra båda till utvisningsort, "öppna lucka 200ft landing". Dock bör Kapten ha sista ordet och få avgörandet i sin hand om det ska ske vid start eller landning. Jag tror det vore ett mycket bra system
Tex en katapultstol som man stoppar besvärliga aktivister i ?
Citat:
Ursprungligen postat av
vanart
Jag hoppas flygbolaget fick betala avgifter för att de var försenade och att flera passagerare riktar skadeståndskrav mot dem för förseningar och sveda och värk.
Jo, kunderna riktar skadeståndskraven gentemot flygbolaget, som i sin tur ställer det till Elin. Och att Elin sedan får en stämning på sig. Om en sådan dyker upp så tror jag nog att aktivisterna inte har lust alls att skramla in pengar, de vännerna blir nog som bortblåsta skulle jag tro...
Vad tycker ni att advokaten Tomas Fridh är anlitad då ? Jag anser att jäv föreligger. Mycket möjligt att läckan om utvisningen kan ha kommit ifrån Fridh själv, vad vet vi ?
Här, sk schablonersättning:
(FB) Aktivist stoppade Utvisning i Göteborg idag, 2018-07-23
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Sist jag blev försenad i den här storleksordning så fick jag 250 Euro vill jag minnas, av flygbolaget.
Man kan hoppas att alla passagerare har fått en liknande ersättning & att räkningen sedan skickas vidare till hen-aktivisten.
Så eftersom flygplanet troligen hade ungefär 200 passagerare så är bara schablonersättningen på alltså
200 x 250 Euro, 550 000 kronor, växlingskursen 1 Euro är 11 kronor. Utöver det så har flygbolaget rätt att kräva extrakostnader för byte av besättning, övertid, typ mm...