Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-05, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Özz är ägare eller delägare i alla fastigheterna så han kan inte skylla på att han inte vet vad som gjorts där. Han har sagt att skolan är familjens sommarstuga och att Gazeligården ska bli en teater. Han har inte nämnt militärförrådet i de artiklar som publicerats. Det är oklart vad han tänkt att ha den fastigheten till. Militärförrådet köptes fyra år innan skolan och Gazeligården.

Skolan har med säkerhet renoverats, åtminstone avseende ytskikt och nytt kök och förmodligen badrum. Skolans yttertak och fasad är nymålade sedan 2015 (förmodligen var Akilov behjälplig där). Det är oklart vad som skett invändigt på Gazeligården, enligt Özz ska lokalen ha utustats till en teaterlokal. Lägenheten på ovanvåningen är totalrenoverad, liksom sockenmagsinet vilket tidigare endast hade råa kalkstensväggar och gistna dörrar och fönster.

Ja det fetade understryker hur rätt jag har när jag säger att rent konkret, vad gäller faktiska byggåtgärder, är det ingen som vet om några sådana som kräver bygglov utförts. Det fanns en samlingslokal med scen sedan innan vad jag vet, det har vad jag vet funnits delar av byggnader som använts som personalbostäder osv. Det är ju helt tydligt att byggnaderna fått annan användning (de används som sommarstuga som även hyrs ut) men jag tror att det vore viktigt att kunna påvisa konkreta åtgärder som kräver bygglov. Det sistnämnda är ju också det råd jag fått av den jag pratat med som är mer insatt än någon av oss.

(Jag kan tillägga att som Akilov under förhör beskrivit sitt jobb i Tingstäde så pekar det mest på inomhusjobb. Har för mig att han talade om rivning av väggar, städning osv

Det är väl "svågern" som pratat om att de fick hjälp med målning av tak och fasad.)
Senast redigerad av hannes.muller 2019-02-05 kl. 06:00.
Citera
2019-02-05, 06:14
Medlem
Senaste TV-soffa inslaget, TV4s "efter fem" igår:
https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/özz-nujen-svårt-att-leverera-skämt-när-man-är-nere-11963471

Özz o Måns intervjuas av Tilde de Paula, ca 8 min in i klippet kommer de in på att Özz mådde dåligt "för det som han anklagades för"... Måns ställer upp helt för Özz och försvarar hans agerande gällande Akilov.
Citera
2019-02-05, 06:52
Medlem
Det finns ett uttryck som ibland missbrukats och det är "att kasta pärlor för svin" men här passar det verkligen att användas. Hannes har nu till slut fått förklaringen till varför Nujens år 2013 söker byggnadslov för ombyggnad av det gamla projektilmagasinet till en- eller tvåbostadshus, fast man i själva verket avser att skapa ett asylboende för ensamkommande flyktingar. Hur reagerar då en sådan udda person som Hannes Müller med ett eget förflutet som "regionpolitiker" med påstådda "vänner" i byggnadsnämnden? Jo, han tycker: "Det är väl så man rubricerar en bygglovansökan"! För att inte framstå som ensam idiot har han dessutom mage att påstå, att "flera andra" här i tråden också tror att Nujens ville bygga ett HVB och därför sökte bygglov för en sommarstuga. Avslutningsvis kritiserar han trådens skribenter (läs mig och min son) för att inte tillräckligt noga ha undersökt vilka åtgärder som faktiskt har vidtagits under de sex år som Nujens bedrivit den olovliga byggnadsverksamheten. Det är just det som är tillsynsteamets uppgift, Hannes. Vi andra har inte någon laglig rätt att ta oss in i de fyra byggnaderna - vi får nöja oss med själva anmälan.

Hannes verkar inte heller förstå att det krävs bygglov för förändrad användning av samtliga tre fastigheter - oavsett vilka åtgärder som sedan vidtas. Det är ju därför Debbie Nujen nekas att uppföra sitt växthus på tomten. Hon har inte sökt och beviljats bygglov för att ändra fastighetens användning från skola till bostad. Och Özz Nujen och hans bolag har inte heller sökt bygglov för förändrad användning av Gazeliigården, som han dessutom falskdeklarerar som en skattebefriad kulturbyggnad. Är jag inte pedagogisk nog när jag försöker förklara saker och ting?
Senast redigerad av medianox 2019-02-05 kl. 07:41.
Citera
2019-02-05, 07:05
Medlem
Citat:
https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/özz-nujen-svårt-att-leverera-skämt-när-man-är-nere-11963471

Özz o Måns intervjuas av Tilde de Paula, ca 8 min in i klippet kommer de in på att Özz mådde dåligt "för det som han anklagades för"... Måns ställer upp helt för Özz och försvarar hans agerande gällande Akilov.

Även programledarens varumärke handhas av ROA Stockholm AB. Alla drar sitt strå till stacken - men snart hjälper inga som helst försök till vittvätt av Özz Nujens.
Citera
2019-02-05, 07:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag har flera gånger här i tråden påpekat, att kommunens tjänstemän är den svagaste länken i kedjan från det toppstyrda (s)etablissemanget ned till de lokala (s)förtroendemännen. Ingen handläggare vill givetvis bli åtalad för tjänstefel. Låt de förtroendemän i kommunen som är ansvariga för mörkläggningen på lokal nivå och faktiskt har möjliggjort Nujens byggnadsverksamhet under sex år i Tingstäde nu slåss om vem som skall få bära hundhuvudet och skammen.
Det där kan man ju förstå. Som vanlig medborgare har man ändå en viss inblick i hur den kommunala byråkratin är uppbyggd.

Men finns det någon "svagaste länk" inom skatteväsendet? För den oinvigde framstår RSV som en obegriplig monolit. Finns det någon ingångsvektor där som man kan sikta in sig på?
Citera
2019-02-05, 07:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Även programledarens varumärke handhas av ROA Stockholm AB. Alla drar sitt strå till stacken - men snart hjälper inga som helst försök till vittvätt av Özz Nujens.
På ROA:s hemsida kan man för övrigt fortfarande boka Soran Ismail för en inspirationsföreläsning.
Citera
2019-02-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där kan man ju förstå. Som vanlig medborgare har man ändå en viss inblick i hur den kommunala byråkratin är uppbyggd.

Men finns det någon "svagaste länk" inom skatteväsendet? För den oinvigde framstår RSV som en obegriplig monolit. Finns det någon ingångsvektor där som man kan sikta in sig på?

Någon direkt svag länk finns inte då de enskilda handläggarna får sina utredningsdirektiv direkt från närmast överordnad chef. Det är därför mycket lätt att ovanifrån styra verksamheten. Men genom att det här ärendet samtidigt är anmält till tre myndigheter samtidigt, så måste handläggaren av ärendet vid skattekontoret i Stockholm - liksom skattekontoret i Enköping som handhar fastighetsärendena - nu ta kontakt och samråda med handläggaren av tillsynsärendena på samhällsbyggnadsförvaltningen i Visby. Det sker kontinuerligt som rutin i varje ifrågasatt fastighetstaxeringsärende.
Senast redigerad av medianox 2019-02-05 kl. 07:35.
Citera
2019-02-05, 08:24
Medlem
Citat:

Tack, 'Enne' för detta!
Då har härmed TV4 sällat sig till SvD vad gäller att helt okritiskt lyfta fram Özz Nujen som vore han nånting som Sverige skulle behöva vara stolt och tacksam för. Osmakligt.

Det är 15 min av ohöljd produktplacering och en närmast direkt uppmaning till folk i Sverige till att gå och se föreställningen Världens Historia. Att t ex den anrika biografen Draken, känd för sin roll som Göteborgs Filmfestivals epicentrum, skall hysa dessa "komiker" under ett stort antal söndagar framöver, visar enligt mig att kulturen i Göteborg satts på undantag. Sorgligt.

Tack också till 'medianox' som klargjorde att Tilde de Paula "ägs" av bolaget ROA. Där försvann hennes trovärdighet, bra att veta!

Jag uppmanar alla att titta på hur "komiker"-paret Özz och Måns hysteriskt, arrangerat och avslöjande tillgjort skrattar i inledningen. Detta för att ge sken av att de är så härligt spontana, så positiva.

TdP undviker att ställa nån direkt fråga till Özz gällande vad han har kritiserats så mycket för, utan det skall mellan raderna framgå att han, naturligtvis helt oförskyllt -NOT!- har fått ilskna kommentarer för att han och hans familj svart anlitat Rakhmat Akilov, massmördaren från Drottninggatan.

OffT: Att jag sen aldrig kommer att kunna förstå hur nån kvinna ens kunde komma på tanken att gifta sig med Özz Nujen, denne oempatiske ärkenarcissist, det är nåt jag får leva med. Alltså min oförmåga att förstå.
Fast det höll ju bara nåt år. Det kan jag däremot alltså mycket väl förstå..

Edit: Noterar att Özz och Måns nu köpt reklamplats på Google och att jag styrs dit när söker på Özz Nujen.

Köp inga biljetter av denne cyniske utnyttjare av utsatta människor! Özz Nujen är en samvetslös parasit som trots mångmiljonförmögenhet ändå utnyttjar svart arbetskraft!
Senast redigerad av Carinah78 2019-02-05 kl. 08:46.
Citera
2019-02-05, 09:55
Medlem
carambolls avatar
Det märks tydligt att Måns Möller är riktigt korkad. Trodde han var lite smart tidigare men han är ju uppenbar halvidiot. Ska inte mycket till för att bli framgångsrik komiker tydligen.
Citera
2019-02-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Det märks tydligt att Måns Möller är riktigt korkad. Trodde han var lite smart tidigare men han är ju uppenbar halvidiot. Ska inte mycket till för att bli framgångsrik komiker tydligen.

Är relationen mellan Özz och Möller som den mellan figurerna Pettersson & Bendel i den gamla klassiska versionen från 1930-talet?

Tror att mycket av komiska föreställningar numera bokas av värdegrundsskäl. Typ. kommunala företag och förvaltningar mm som bussas in för att se en show. Özz skojar ju så roligt om sin håriga rygg och Sverigedemokraterna.
Citera
2019-02-05, 10:34
Medlem
Citat:
Det finns ett uttryck som ibland missbrukats och det är "att kasta pärlor för svin" men här passar det verkligen att användas. Hannes har nu till slut fått förklaringen till varför Nujens år 2013 söker byggnadslov för ombyggnad av det gamla projektilmagasinet till en- eller tvåbostadshus, fast man i själva verket avser att skapa ett asylboende för ensamkommande flyktingar. Hur reagerar då en sådan udda person som Hannes Müller med ett eget förflutet som "regionpolitiker" med påstådda "vänner" i byggnadsnämnden? Jo, han tycker: "Det är väl så man rubricerar en bygglovansökan"! För att inte framstå som ensam idiot har han dessutom mage att påstå, att "flera andra" här i tråden också tror att Nujens ville bygga ett HVB och därför sökte bygglov för en sommarstuga. Avslutningsvis kritiserar han trådens skribenter (läs mig och min son) för att inte tillräckligt noga ha undersökt vilka åtgärder som faktiskt har vidtagits under de sex år som Nujens bedrivit den olovliga byggnadsverksamheten. Det är just det som är tillsynsteamets uppgift, Hannes. Vi andra har inte någon laglig rätt att ta oss in i de fyra byggnaderna - vi får nöja oss med själva anmälan.

Hannes verkar inte heller förstå att det krävs bygglov för förändrad användning av samtliga tre fastigheter - oavsett vilka åtgärder som sedan vidtas. Det är ju därför Debbie Nujen nekas att uppföra sitt växthus på tomten. Hon har inte sökt och beviljats bygglov för att ändra fastighetens användning från skola till bostad. Och Özz Nujen och hans bolag har inte heller sökt bygglov för förändrad användning av Gazeliigården, som han dessutom falskdeklarerar som en skattebefriad kulturbyggnad. Är jag inte pedagogisk nog när jag försöker förklara saker och ting?

Nej, du är inte pedagogisk utan demagogisk angående det fetade på slutet.

Angående det första fetade så skulle jag i stället vilja säga att om man anmäler något olovligt så är det nog ganska bra om man i sin anmälan visar att något olovligt har skett (RENT KONKRET).

Men men... det finns väl ljushuvuden som ringer till polisen och säger att Putte Puttson är en tjuv och när polisen frågar vad han stulit svarar: Det får ni se när ni gör husrannsakan. Ungefär så du resonerar Medianox fast den här gången gäller det olovligt byggande.

Du det här med bygglov och olovligt byggande resonerades det om här i tråden långt innan du gjorde din entre. Det var inte för att kritisera jag skrev utan för att ge goda råd till vem det vara månde.

Hur många gånger har du hotat ta livet av dig (sluta skriva i tråden) eller velat ta livet av andra som skriver här (beordrat dem sluta skriva) sedan du började skriva i juli? Det borde vara ett ganska stort antal gånger.

Sedan en sak som är ytterligt konstig. Jag är ingen vän av formella resonemang eller skrivelser - långt därifrån. Men det är faktiskt helt absurt om "din story" var sann och du verkligen hade den bakgrund du säger dig ha och din son det yrke han har. Min fördom om jurister är snarast att det inte finns något annat än lagtexter och praxis hur de används i deras huvuden - i ditt tycks det vara helt andra saker.
Citera
2019-02-05, 10:59
Medlem
I den här tråden återfinns nu den osminkade sanningen om komikern Özz Nujens och advokaten Debbie Nujens byggnadsverksamhet på Gotland under sex år. Det är en historia om girighet, snålhet, korruption och inkompetens. Mitt sista bidrag till tråden förklarar varför "Villa Zetterling" idag formellt sett är en sommarstuga med 8 dubbelrum, 8 badrum, 2 WC, två kök och matsalar för 24 personer. Hur de för debaclet ansvariga förtroende- och tjänstemännen helskinnade (?) skall ta sig ur den här historien återstår dock att se. Jag överlämnar det juridiska hantverket åt min son och hoppas att vi snart skall se resultat av våra ansträngningar för att få Nujens inför rätta.
Senast redigerad av medianox 2019-02-05 kl. 11:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in