Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-04, 05:25
Medlem
Den av Özz och Debbie Nujen bedrivna olovliga hotellverksamheten i Tingstäde sammanfattas bäst i inlägg 8717, som är min sons polisanmälan. De 1325 kvadratmeter som anges är den ombyggda eller nybyggda bostadsytan i hela anläggningen. Begreppet "olovlig" i sammanhanget anknyter till plan- och bygglagens språkbruk då ju tre byggnader byggts om helt utan bygglov och en fjärde utan giltigt bygglov. Begreppet "hotellverksamhet" är i skattesammanhang beteckningen för all rumsuthyrning som inte är "privat". Det krävs givetvis ett alldeles särskilt bygglov för just hotellverksamhet. Hotellverksamheten blir "olaglig" i och med att den bedrivs utan tillstånd av Polismyndigheten.

Polismyndigheten
Box 115
62122 Visby

Anmälan om olagligt bedriven hotellverksamhet i Tingstäde

Anmälda personer:

Loran Azad (Özz) Nujen (19750620-xxxx),Värmdövägen 214. 13142 Nacka
Debbie Nujen (19740817-xxxx). Värmdövägen 199, 131 42 Nacka
Rickard Damm (19770812-xxxx), Värmdövägen 199, 13141 Nacka

Fastigheter som berörs av anmälan

Furbjärs 1:26 ägs av Loran Azad (Özz) Nujen (1/2) och Debbie Nujen (1/2)
Nystugu 1:125 ägs av Loran Azad (Özz) Nujen (1/2 och Debbie Nujen (1/2)
Nystugu 1:142 ägs av Loran Azad (Özz) Nujens företag Nujen Media AB (1/1)

Byggnader som berörs av anmälan:

Villa Zetterling: Magasinsbyggnad ombyggd med bygglov för en-/tvåbostadshus
385 kvm 8 dubbelrum, 8 badrum, 2 WC, 2 kök, gemensamma utrymmen

Skolan: Skolbyggnad ombyggd utan bygglov
460 kvm Okänt antal sovrum, badrum, kök, gemensamma utrymmen

Sockenmagasinet: Magasinsbyggnad ombyggd utan bygglov
70 kvm 2 dubbelrum, 1 badrum, 1 kök, gemensamma utrymmen

Gazeliigården: Kulturbyggnad ombyggd utan bygglov
410 kvm 2 dubbelrum, 2 badrum, 2 WC, 2 kök, stor samlingslokal med scen

Totalyta = 1 325 kvm

Utdrag ur min sons polisanmälan (fortsättning):

Ägarna bedriver hotellverksamhet utan tillstånd från Polismyndigheten och andra berörda myndigheter i strid mot bestämmelserna i lagen (1966:742) om hotell- och pensionatsrörelse.
Ägarnas hotellverksamhet omfattar uthyrning av möblerade lägenheter och dubbelrum för korttidsboende för fler än 24 gäster samtidigt. Därutöver hyrs den stora samlingslokalen i Gazeliigården ut för events till 70-100 gäster samtidigt. Ingen av de fyra byggnaderna är godkända för en sådan uthyrningsverksamhet av de kommunala myndigheterna. Den enda byggnad som ägarna har sökt och beviljats bygglov för är Villa Zetterling. Men bygglovet är sökt och beviljat för ombyggnad av magasinsbyggnaden till en- eller tvåbostadshus - inte för en hotellverksamhet med rumsuthyrning till 16 eller fler gäster samtidigt. De övriga tre byggnaderna är alla ombyggda utan bygglov och erforderliga tillstånd.

Med hänsyn till brand- och olycksrisken är ägarnas nuvarande nyttjande av byggnaderna utifrån den kommunala räddningstjänstens perspektiv oacceptabelt. Vid en brand skulle sannolikt båda fastigheterna av räddningstjänsten förutsättas vara obebodda, fast de i själva verket skulle kunna hysa mer än hundratalet boende och gäster. Att förelägga fastighetsägarna ett omedelbart förbud mot all uthyrningsverksamhet, åtminstone tills säkerhetsfrågorna är tillfredsställande utredda och åtgärdade och erforderliga tillstånd har erhållits av berörda myndigheter, syns därför vara befogat. Det juridiska ansvaret för en brand eller annan olyckshändelse faller annars tungt på de statliga och kommunala myndigheter som har att meddela tillstånd och utöva tillsyn.

Uthyrningen sker via de två internetbaserade bostadsdelningsplattformarna Airbnb och HomeAway, som ju egentligen är till för uthyrning av privata lägenheter och bostadsfastigheter och inte som i detta fall näringsfastigheter. Rickard Damm, som felaktigt presenterar sig som både ägare och värd, har därför i var och en av de tre annonserna osant måst uppge, att det är hans privata bostad som är utlagd för uthyrning. Men ingen av de tre byggnader som hyrs ut har tidigare någon gång varit använd som bostad, vare sig av fastighetsägarna själva eller av någon annan. Det är osäkert om även den ombyggda skolan ingår i hotellrörelsen. Enligt uppgift från grannar har den tidvis nyttjats av ägarna själva under de tre år den byggts om.

De tre av mig nu anmälda personerna har tidigare under året av andra anmälts för misstänkta brott till Polismyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket. Anmälningarna var en följd av att det den 30 januari 2017 blev allmänt känt, att flera medlemmar av familjen Nujen hösten 2015 hade betalat den sedermera för terroristbrott dömde Rakhmat Akilov drygt 85 000 kronor svart för arbete på familjens sommarhus på Gotland. Jag har själv den 30 november 2018 till Region Gotland ingett en anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på de tre fastigheterna i Tingstäde. En uppdaterad komplettering till denna inges till kommunen idag.

Stockholm den 4 januari 2019

---------------------------------
N.N.
Advokat

Bifogas f.k.: Två skrivelser till Region Gotland; Tre annonser på airbnb.se och homeaway.se[/quote]
Senast redigerad av medianox 2019-02-04 kl. 06:12.
Citera
2019-02-04, 09:48
Medlem
Denne Måns Möller, Nujens vapendragare

Måns Möllers kapital, skulle nog inte kalla det förtroendekapital utan passivt aggressivt kapital, ligger i att han har framhävt sig själv som pappa till ett autistiskt barn.

I den mån Måns Möller öht har tagits upp, till och med här i tråden, här på Flashback, har han hållits om ryggen eftersom "det är synd om grabben".

Till och med jag, som inte skräder orden, avhöll mig från att kritisera Måns Möller, ville se honom som det godtrogna offret i hans möte med Özz Nujen.

Att Måns Möller skämtar på den till slamsor malda flickans bekostnad, på bekostnad av alla som slaktades av Nujens hejduk på Drottninggatan, tyder på att han är säker på att vanliga svenskar som bevistar föreställningen befinner sig i okunskap om Nujens delaktighet.

Eller så har Måns Möller integrerat sig så pass att han har blivit som dom.
Han har blivit som dom som när dom har dödat ett barn ler skälmskt och stolt går vidare.
Citera
2019-02-04, 12:00
Medlem
[quote=Vresrosen|66557949]

1. Det pågår ett omdömeslöst bemötande av en sammanfattning mitt i prick om varför tråden havererat, också för min del under lång tid. Ännu mer omdömeslöst är hyllningarna av Medianox i stället för att föra en debatt, utan denna lismande undergivenhet.

2. Svensken är dummast i världen och dras till översittare och folk som manipulerar dem.

3. Hur kan man ha levt i 85 år och blivit högt uppsatt jurist och missat vem som kan åtalas i detta land, och vilka personer som aldrig åtalas i Sverige, oavsett i vilken syltburk de stjäl ifrån?

4. Har denne högt uppsatte jurist aldrig ätit lunch i kafeterian på Riddarholmen och sett vem som äter lunch med vem, och vem som ber om en liten tjänst, och vem som skyddas i en sörja av fri bevisprövning, och bevis som avvisas?

5. Jag undrar hur man som högt uppsatt jurist undgått allt skvaller som ställdes på sin spets med den avgrund av skyddsverksamhet som sexuella predatorer inom juristkretsatar sysslar med. analys är att inget kommer hända i denna sak som är rättsvidrig, just för att rättsväsendet låtit dessa grova brott som rör terror och penningtvätt passera, utan att åtala för brott, när det är folk som skall skyddas till varje pris.

6. Den enda öppningen i denna härva är tillsynsärendet, där alla gränser om vad bygglovet medgav, har passerats.

Jag skall ta ovanstående sex citat från signaturen Vresrosens inlägg den 26 januari i år (nr 8973) som utgångspunkt för en diskussion om vad Nujen-Akilovärendet egentligen handlar om. Men först vill jag citera signaturen vallero, som den 11 januari skrev följande: "Den här storyn är otroligt viktig och tråden förtjänar en nystart. Nujen ska fan inte klara sig undan." Jag vill även citera signaturen Passepartout, som samma dag skrev följande: "På Flashback kan man häva ur sig det mesta taget ur luften, verifiera fakta är A och O om man vill tas seriöst." Tillsammans har de tre signaturerna postat uppemot 20 000 inlägga i otaliga skvallertrådar på FB. Jag själv har bara postat 385 inlägg - samtliga i den här tråden. Det är väl klart som korvspad att jag och de tre här citerade signaturerna har helt olika agendor. Av den anledningen har de sakligt sett fel när de påstår att tråden har havererat och behöver en nystart. Tråden har i deras utevaro tvärtom seglat fram i mycket god medvind och på ett halvår redan uppnått ett i mitt tycke mycket gott resultat. Ett stort antal skrivelser i ärendet har utgått till sammanlagt ett 40-tal adressater, däribland många dagstidningar och nyhetsredaktioner. Även om ingen ännu har skrivit en rad om ärendet efter SvD:s oväntade fadäs den 2 december förra året, så har ju alla fått god tid på sig att fila på nekrologen, precis som man ju normalt gör i väntan på att någon känd person skall avlida. Nu till punkterna ovan.

1. Nujen-Akilovärendet handlar i grund och botten om hur politik, juridik och kändisskap ihop ibland skapar en rätt omöjlig situation för de myndighetspersoner som har att handlägga ärenden enligt lagar och föreskrifter. Det här ärendet var mörklagt redan från starten - det var bara tack vare några samvetsgranna poliser som Nujens samröre med Akilov överhuvudtaget avslöjades. Det haveri som Vresrosen och hans FB-kolleger pratar om syftar nog i själva verket på att de inte själva har någon del i det sista halvårets framgångsrika seglats.
2. Jag utgår ifrån att skribenten menar att jag är en översittare som manipulerat trådens deltagare. I själva verket har jag fått betala min sons advokatkontor 1000 kronor för varje timme man lagt ner på ärendet, inklusive kopiering, frankering och utskick. Jag har rest mycket i Mellanöstern och Nordafrika och kan inte hålla med om att svenskarna är så mycket dummare än andra - snarare tvärtom.
3. Jag kan besvara den här frågan kort så här: Redan under min tid som myndighetsanställd på 50- och 60-talet var andelen dömda för brott i Sverige överrepresenterade bland utrikes födda. År 2005 var andelen av alla brott begångna av personer med föräldrar födda i Sverige endast 55 % - idag skulle jag nog tro att denna siffra är ännu mindre. Skall man debattera, skall man vara saklig.
Senast redigerad av medianox 2019-02-04 kl. 12:43.
Citera
2019-02-04, 12:38
Medlem
[quote=medianox|66648619]
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

1. Nujen-Akilovärendet handlar i grund och botten om hur politik, juridik och kändisskap ihop ibland skapar en rätt omöjlig situation för de myndighetspersoner som har att handlägga ärenden enligt lagar och föreskrifter. Det här ärendet var mörklagt redan från starten - det var bara tack vare några samvetsgranna poliser som Nujens samröre överhuvudtaget avslöjades. Det haveri som Vresrosen och hans FB-kolleger pratar om syftar nog i själva verket på att de inte själva har någon del i det sista halvårets framgångsrika seglats.
2. Jag utgår ifrån att skribenten menar att jag är en översittare som manipulerat trådens deltagare. I själva verket har jag fått betala min sons advokatkontor 1000 kronor för varje timme man lagt ner på ärendet, inklusive kopiering, frankering och utskick. Jag har rest mycket i Mellanöstern och Nordafrika och kan inte hålla med om att svenskarna är så mycket dummare än andra - snarare tvärtom.
3. Jag kan besvara den här frågan kort så här: Redan under min tid som myndighetsanställd 50- och 60-talet var andelen dömda för brott i Sverige överrepresenterade bland utrikes födda. År 2005 var andelen av alla brott begångna av personer med föräldrar födda i Sverige endast 55 % - idag skulle jag nog tro att denna siffra är ännu mindre. Skall man debattera, skall man vara saklig.

En reflexion som man kan göra är att det här speglar någon typ av samhällsförändring som har skett under ganska kort tid. Det är är ju inte den första skandalen som ett enigt etablissemang söker tysta ned. Man kan ju dra paralleller med t.ex. Haijby skandalen under 1950 talet där Moberg fick arbeta hårt mot ett etablissemang och myndigheter som då sökte skydda kunghuset och de kretsar som medverkat till att dölja homosexualitet inom kunghuset och sökt få Haijby fängslad i nazityskland.

Nu är det fullt möjligt att hårdbevaka kungahuset och ev. oegentligheter skulle tas upp i rikstäckande media. Men när det gäller en kurdisk komiker som gjort sig en karriär på att skämta om svenskar. Ja då backar ett enigt etablissemang och media upp kurden genom att lägga locket på. En ledande dagstidning låter honom behålla sin plats ända tills helt nyligen och ÖB väljer att synas på foto med honom. Ska bli spännande att se vad myndigheterna gör nu.

Har vi en ny klass av immuna?
Senast redigerad av Ottokar 2019-02-04 kl. 12:47.
Citera
2019-02-04, 12:38
Medlem
4. På min tid fanns vad jag minns överhuvudtaget ingen cafeteria på Riddarholmen - men det var ju långt innan Stureplansmaffian organiserat sin verksamhet på ön. Men jag förstår andemeningen i den retoriska frågan. Min erfarenhet av rättssystem i olika länder är att de svenska domstolarna och de svenska rättsvårdande myndigheterna trots allt står sig rätt bra. Att enskilda individer - det spelar ingen roll vilken ålder eller utbildning de har - alltid kan falla för frestelser av olika slag ger sig självt. Det roligaste exemplet läste jag i Aftonbladet häromdagen om den professor i straffrätt som friades i tingsrätten med motiveringen att han inte förstått att han begått ett brott när han störde hemfriden för sin exfru. Hovrätten dömde emot tingsrätten och professorn har nu överklagat hovrättens beslut till Högsta domstolen - Oisin heter väl journalisten? Jag råkar känna professorn i fråga och ber om ursäkt för att jag och min fru skrattade oss fördärvade på balkongen häromdagen.
5. Min inställning i Nujen-Akilovärendet klargjorde jag för signaturen Vresrosen redan i somras. I första hand borde ärendet ha handlagts av Säpo redan våren 2017, i andra hand borde Finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten ha utrett eventuell penningtvätt och finansiering av terrorism. Så hade givetvis skett i t ex Belgien och Frankrike. Akilov är för mig först och främst en massmördare - inte en terrorist i ordets vedertagna internationella betydelse. Till skillnad från signaturen Vresrosen vet jag vad som gäller för en åklagare vid bedömningen av om ett ärende håller för åtal eller ej, om det skall utredas eller ej.
6. Det sista påståendet är helt riktigt. Ett av regering och/eller enskilda makthavare mörklagt ärende måste angripas på ett särskilt sätt. Jag har flera gånger här i tråden påpekat, att kommunens tjänstemän är den svagaste länken i kedjan från det toppstyrda (s)etablissemanget ned till de lokala (s)förtroendemännen. Ingen handläggare vill givetvis bli åtalad för tjänstefel. Låt de förtroendemän i kommunen som är ansvariga för mörkläggningen på lokal nivå och faktiskt har möjliggjort Nujens byggnadsverksamhet under sex år i Tingstäde nu slåss om vem som skall få bära hundhuvudet och skammen.
Senast redigerad av medianox 2019-02-04 kl. 12:47.
Citera
2019-02-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Sammanfattningen verkar stämma. Det är väl främst medianox som har lyft klanens hela verksamhet i byn som "olovlig hotellverksamhet". Det kan stämma då uthyrningsverksamhet i denna skala närmast kan liknas med konventionell hotellverksamhet. Klanen hyr ut boende kommersiellt via åtminstone Airbnb och Homeaway, totalt över 20 bäddar. Det överstiger de befinliga lokala hotellverksamheternas kapacitet. Det är inte så att Nujens hyr ut sin egen sommarbostad när de inte är där själva, utan boendena är specifikt skapade för att generera inkomst genom uthyrning.

Som tidigare har uppmärksammats i tråden angavs ursprungligen "Debbie" som uthyrare av bostäderna, men det ändrades snabbt sedan det hade noterats här.

Sen kan man fundera på om Datainspektionen, som har tillsyn enligt Kamerabevakningslagen, skulle kunna ha synpunkter på de övervakningskameror som är uppsatta på fastigheterna utan att vederbörlig upplysning om detta anges?

Jag tror faktiskt du tar miste där. Ganska många fastigheter på Gotland, ju större och exklusivare de är, köps numera som en penningplacering. Jag tror det och ett stort sommarhus varit tanken och när det gäller projektilmagasinet som var den första byggnaden de köpte så kan det varit en plan på HVB som inte blev av.

Skulle vara intressant att veta om vad de nu tycker om sin investering? Det finns goda skäl för att de nu ångrar sig.
Citera
2019-02-04, 13:58
Medlem
Alla här i tråden utom möjligen en av ilska förblindad person inser nog, att ingen hur än kapitalstark investerare på Gotland medvetet ansöker om bygglov för en eller tvåbostadshus om man verkligen har för avsikt att bygga om en 385 kvm stor magasinsbyggnad till ett ordinärt HVB-hem. Varför skulle man göra det? Och varför skulle kommunens handläggare då godkänna och till slut, märk väl på delegation, fatta ett helt felaktigt beslut i ett sådant "verksamhetsärende"? Jag tycker signaturen Vresrosen, som igår hade ett mycket långt "debattinlägg" om hur bygglov hanteras i hans hemkommun (?), nu skall visa prov på litet positiv debattvilja och bidra till trådens och ärendets framåtskridande genom att (om inte annat retoriskt) försöka besvara även dessa frågor. För min del tror jag det varken handlar om mod eller hybris hos medlemmarna av familjen Nujen. Givetvis är även de tre övriga "tvivlarna" här i tråden välkomna med förslag till svar på frågan varför Nujens sökt och fått bygglov beviljat för en- eller tvåbostadshus. Alla inser väl att ett bostadshus för en eller två familjer inte har 8 badrum och 2 separata WC - eller? I en debatt finns ju inga rätt eller fel, så det är ju bara att göra som signaturen vallero tjatat om, spekulera!
Senast redigerad av medianox 2019-02-04 kl. 14:53.
Citera
2019-02-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Alla här i tråden utom möjligen en av ilska förblindad person inser nog, att ingen hur än kapitalstark investerare på Gotland medvetet ansöker om bygglov för en eller tvåbostadshus om man verkligen har för avsikt att bygga om en 385 kvm stor magasinsbyggnad till ett ordinärt HVB-hem. Varför skulle man göra det? Och varför skulle kommunens handläggare då godkänna och till slut, märk väl på delegation, fatta ett helt felaktigt beslut i ett sådant "verksamhetsärende"? Jag tycker signaturen Vresrosen, som igår hade ett mycket långt "debattinlägg" om hur bygglov hanteras i hans hemkommun (?), nu skall visa prov på litet positiv debattvilja och bidra till trådens och ärendets framåtskridande genom att (om inte annat retoriskt) försöka besvara även dessa frågor. För min del tror jag det varken handlar om mod eller hybris hos medlemmarna av familjen Nujen. Givetvis är även de tre övriga "tvivlarna" här i tråden välkomna med förslag till svar på frågan varför Nujens sökt och fått bygglov beviljat för en- eller tvåbostadshus. Alla inser väl att ett bostadshus för en eller två familjer inte har 8 badrum och 2 separata WC - eller? I en debatt finns ju inga rätt eller fel, så det är ju bara att göra som signaturen vallero tjatat om, spekulera!

I vilken avsikt och till vilket ändamål Nujens köpte projektilförrådet är för mig en bisak. Men att fastigheterna, projektilförrådet som byggts om och de två andra fastigheterna Gazeligården och Skolan som renoverats (om och hur pass de byggts om har ingen brytt sig om att undersöka ordentligt) med planer att starta hotellverksamhet är en konspirationsteori i mina ögon. Jag tror mer det ena gett det andra...

Det finns väl flera saker som pekar på att Nujens köpte projektilförrådet med avsikt att öppna typ HVB-hem dock.

Bröderna Nujen har enligt uppgifter arbetat på ett större företag i branchen runt 2010 (som nu konkursat) och även arbetat på en radiostation knutet till detta.

De har startat ett företag i branchen (Othem Omsorg?)

Planlösningen på projektilförrådet passar ett lyxigt HVB och absolut inte uthyrning.

Av någon orsak har de lagt ned planerna på HVB och varför vet jag inte. Kanske att de var för sent ute? Kanske att de tappade lusten? (Jag har svårt att se "svågern" i sådana sammanhang. Har även svårt att tro att han skulle stå ut i en sådan miljö det lilla jag sett av honom.)

Om folk tänker hålla på och trassla med "olagligt byggande" mer tror jag det är klokt att ta reda på om väsentliga ombyggnader de facto skett på Skolan och Gazeligården. Ändrad användning vet vi redan men konkreta byggåtgärder vet ingen riktigt verkar det som. Det går faktiskt inte att gå till en myndighet och tycka att ombyggnader skett utan det är i så fall bättre att påvisa konkreta byggåtgärder.
Citera
2019-02-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
I vilken avsikt och till vilket ändamål Nujens köpte projektilförrådet är för mig en bisak. Men att fastigheterna, projektilförrådet som byggts om och de två andra fastigheterna Gazeligården och Skolan som renoverats (om och hur pass de byggts om har ingen brytt sig om att undersöka ordentligt) med planer att starta hotellverksamhet är en konspirationsteori i mina ögon. Jag tror mer det ena gett det andra...

Det finns väl flera saker som pekar på att Nujens köpte projektilförrådet med avsikt att öppna typ HVB-hem dock.

Bröderna Nujen har enligt uppgifter arbetat på ett större företag i branchen runt 2010 (som nu konkursat) och även arbetat på en radiostation knutet till detta.

De har startat ett företag i branchen (Othem Omsorg?)

Planlösningen på projektilförrådet passar ett lyxigt HVB och absolut inte uthyrning.

Av någon orsak har de lagt ned planerna på HVB och varför vet jag inte. Kanske att de var för sent ute? Kanske att de tappade lusten? (Jag har svårt att se "svågern" i sådana sammanhang. Har även svårt att tro att han skulle stå ut i en sådan miljö det lilla jag sett av honom.)

Om folk tänker hålla på och trassla med "olagligt byggande" mer tror jag det är klokt att ta reda på om väsentliga ombyggnader de facto skett på Skolan och Gazeligården. Ändrad användning vet vi redan men konkreta byggåtgärder vet ingen riktigt verkar det som. Det går faktiskt inte att gå till en myndighet och tycka att ombyggnader skett utan det är i så fall bättre att påvisa konkreta byggåtgärder.

"Av någon orsak har de lagt ned planerna på HVB..." Man kan fråga sig vem som trasslar här! Tala om för mig och andra här i tråden varför Nujens lämnar in en ansökan om att få bygglov för en- eller tvåbostadshus om de som du påstår vill starta ett HVB. Det är lätt att bli idiotförklarad annars.
Citera
2019-02-04, 18:48
Medlem
Özz är ägare eller delägare i alla fastigheterna så han kan inte skylla på att han inte vet vad som gjorts där. Han har sagt att skolan är familjens sommarstuga och att Gazeligården ska bli en teater. Han har inte nämnt militärförrådet i de artiklar som publicerats. Det är oklart vad han tänkt att ha den fastigheten till. Militärförrådet köptes fyra år innan skolan och Gazeligården.

Skolan har med säkerhet renoverats, åtminstone avseende ytskikt och nytt kök och förmodligen badrum. Skolans yttertak och fasad är nymålade sedan 2015 (förmodligen var Akilov behjälplig där). Det är oklart vad som skett invändigt på Gazeligården, enligt Özz ska lokalen ha utustats till en teaterlokal. Lägenheten på ovanvåningen är totalrenoverad, liksom sockenmagsinet vilket tidigare endast hade råa kalkstensväggar och gistna dörrar och fönster.
Citera
2019-02-04, 19:35
Medlem
Eftersom ingen debattör känner för att utveckla min inledda tankegång om varför Nujens söker bygglov för en- och tvåbostadshus när man samtidigt lämnar in ritningar med åtta badrum och två Wc-rum till sommarstugan, får jag väl fortsätta själv - med risk för att bli monoton.

1. Om en byggnadsnämnd delegerar ett bygglovsärende från nämnden till tjänstemannanivå kan anledningen vara åtminstone två: Bygglovsärendet kan å ena sidan anses vara så enkelt och okomplicerat att det inte behöver underställas ledamöterna i nämnden - eller så kan det vara så komplicerat rent partipolitiskt att man inte som förtroendevald vill ta ansvar för beslutet i ärendet.
2. Om en tjänsteman på samhällsbyggnadsförvaltningen får hela ansvaret för ärendets handläggning från ansökan till slutbesiktning behöver ärendet inte heller tas upp i några andra offentliggjorda handlingar - till exempel byggnadsnämndens protokoll - än kommunens diarium, som är väldigt knapphändigt med information.
3. Om tanken 2013 var, att Özz och Debbie Nujen skulle bygga om den gamla magasinsbyggnaden till ett asylboende med 16 platser för ensamkommande (plus eventuellt 8 reservplatser), skulle de med den politiska struktur kommunen då hade inte fått igenom projektet. Jag var själv en person som skulle ha ställt mig helt avvisande till detta.
4. För att ändå få igenom ett asylboende-projekt kan det "maskeras" som ett fritidshus-projekt. Men då har någon/några i kommunen begått ett eller flera mycket allvarliga fel, ja, dessa fel skulle i värsta fall kunna rubriceras som brott. Det är helt avhängigt vilka överenskommelser som eventuellt gjorts mellan Nujens å ena sidan och förtroendemännen respektive handläggarna å andra sidan.
5. Det återstår nu att se hur allt kommer att ordnas upp i efterhand. Jag ser med förväntan fram mot hur samhällsbyggnadsförvaltningens (kvinnliga) jurist och före detta bygglovshandläggare X.X. tillsammans med tillsynsteamet skall förklara och eventuellt även försvara lagöverträdelserna. Det går inte alls att påstå att saken som sådan har låg prioritet i kommunen - det gör bara saken än värre för alla inblandade. Ju längre en mörkläggning av Nujens och kommunens oegentligheter pågår, desto fler personer måste dras in i skumrasket.

Är jag dryg och stingslig? Javisst, det bara blir så ibland ibland efter en massa personliga påhopp
från trådens mindre seriösa skribenter. God natt.
Senast redigerad av medianox 2019-02-04 kl. 20:17.
Citera
2019-02-05, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
"Av någon orsak har de lagt ned planerna på HVB..." Man kan fråga sig vem som trasslar här! Tala om för mig och andra här i tråden varför Nujens lämnar in en ansökan om att få bygglov för en- eller tvåbostadshus om de som du påstår vill starta ett HVB. Det är lätt att bli idiotförklarad annars.

Det är väl så man rubricerar en sådan bygglovsansökan. Jag har ju redan förklarat varför jag (och flera andra) tror att det fanns sådana planer. Ganska naturligt dessutom om man vet vad de jobbat med (bröderna Nujen) med innan och med tanke på vilka kontakter de haft på ön. Det var ganska många som gick in i den branschen de åren.

Jag kan väl lägga till att den planlösning som är på projektilförrådet är mycket ovanlig för uthyrning. 8 dubbelrum med egna toaletter och gemensamt kök.

Idiotförklarade blir väl alla som inte stämmer in i hyllningskören till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in