Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Den är låst igen för mig också nu. De kände av trafiken och vill ha betalt.

Man får titta på en sida fritt och sedan låses det. Du tror visst de håller ett vakande öga på trafik från Sven-Gustaf? :-)
Citera
2018-12-11, 16:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det kan vara att tråden redan grundligt behandlat frågan om storleken av de summor som omsatts vid renoveringen av fastigheterna. Jag vill ändå lyfta ett stort frågetecken kring summan en miljon kr som hela tiden tas upp.

När det handlar om helrenovering av stora gamla byggnader till boendestandard som pågått under ett par års tid så måste det omsatt betydligt större belopp. Oavsett om det rört sig om balter och uzbeker.

Som Midsommardagen skriver så nämndes det fyra miljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Jo, minst fyra miljoner i renoveringskostnader, tror jag är den allmänna bedömningen bland de som är insatta i vad som skett på fastigheterna. Det här med en miljon kanske nämns då och då men bara som en försiktighetsåtgärd för att garanterat inte överdriva.

Precis. Det var någon eller några byggare i tråden som gjorde en uppskattning om fyra miljoner. När jag får offerter från hantverkare om renovering hemma hos mig så sticker de fort upp till en miljon. Özz har 8 badrum, bara i ena huset.
Citera
2018-12-11, 17:38
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Ha ha snålla djävlar eller rädda?
Citera
2018-12-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja, det är just den artikeln som någon (och TYVÄRR inte UG researchare) hittade alldeles efter Janne Josefsson intervjun i vilken ha lade över allt på "svågern".

Helagotland har gjort betalsidor av sin web och det har man gjort av helt andra skäl än att undanhålla allmänheten upplysningar om Nujjens.

Skall jag säga något allmänt om alla diskussioner om SVD-artikeln som kommit nu så är det att ganska många skribenter här är ganska inskränkta. Utanför den här flashbacktråden där alltmer underliga personer skriver nämns den här affären med Akilov-Nujjen knappt längre. Det enda jag minns i höst är att babblaren Bert nämnt honom i en pod och Özz får negativa twitterkommentarer. Annars känner jag inte till något och gör någon annan det?

Det är väl inte så konstigt att SVD gör ett reportage om en kulturarbetare som drabbas av en hat-attack som visat sig vara utan grund, enligt en så gott som enigt etablissemang?

(På torsdag-fredag skall jag försöka hitta vad som kommit in till region Gotland och ringa en av de som skulle fått brev. Någon som hittat något eller tror sig hittat ärendenummer får gärna tipsa i mess.)

Snälla, snälla, snälla... Kan du inte sitta still i båten och inte ha någonting alls med kommunens förtroende- och tjänstemän att göra - åtminstone fram till månadsskiftet januari-februari? Det jag menar är - ring inte och pladdra med någon handläggare eller någon av nämndordförandena. Du har läst mina och min sons skrivelser här i tråden - till och med innan adressaterna själva fått ta del av dem, och det borde du uppfatta som ett privilegium. Om du inte gör det tycker jag att du i stället skall ringa till Babben, eller vad vad hon nu heter. d v s gotländskan som skämtar om Gotlands inavlade befolkning. Hon kan säkert förklara allt för dig,
Senast redigerad av medianox 2018-12-11 kl. 17:53.
Citera
2018-12-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Eftersom du är en gammal jurist och i tråden bevisat att du både är skicklig och balanserad vore det intressant att höra din åsikt om fenomenet Hilda och Ruben. Både Dan Eliasson och Anders Danielsson är medlemmar där. Jag utgår från att ÖB är du med dem båda. Jag utgår också från att ÖB är du med chefredaktörerna på våra stora morgon och kvällstidningar samt ansvariga på SVT/TV4 Nyhetskanalerna.

Om Özz och resten av familjen gjort hela eller delar av det vi misstänker i tråden så är det helt osannolikt att ÖB inte skulle känna till det.

Även om selfien med ÖB kan tyckas vara perifert så är det trots det en del av helheten, tillsammans med Advokatsamfundets friande, de fem helsidorsannonserna i SvD, Hela Gotlands mörkande, den till synes undfallenheten från myndigheters sida att utreda brott/grovt brott osv.

Jag är för gammal för att ha någon egentlig förstahandsinformation om de två nätverk du nämner. Officiellt har de ju tillkommit i något slags könsutjämnande syfte, det vill säga för att hjälpa fram fler kvinnliga jurister. Men redan på min tid som universitetslärare tyckte jag nog att den kvinnliga andelen av de studerande var nog så stor. Risken med att på olika sätt pusha eller kvotera fram kvinnor i politiken liksom i juridiken är ju att man till slut får fram ett slags B-lag. Se bara på Götblad - är detta en polischef som någon annan än möjligen Mona Sahlin skulle karakterisera som kompetent för sitt jobb? De flesta skulle väl vilja se mig hängd för ett sådant uttalande, men jag har själv upplevt det ungefär så. Jag tror nätverken Hilda och Ruben mer fungerar som slutna sällskap i likhet med Rotary, Frimurarna eller Tempelriddarna. Ingen vet vad som avhandlas - bara de invigda och alla måste för säkerhets skull vara med. Även nuvarande JK ingår i nätverket och där diskuteras säkert sedan en tid även Debbie Nujen och hennes kvalifikationer som jurist. Jag har för mig att även den riksbekanta Kapten Klänning ingick i något av dem men jag kan missta mig.
Citera
2018-12-11, 18:12
Medlem
Citat:
Man får titta på en sida fritt och sedan låses det. Du tror visst de håller ett vakande öga på trafik från Sven-Gustaf? :-)

Märkligt system tycker jag. Just de här artiklarna ville jag kunna gå tillbaka till och kontrollera vad som skrivits. Men då är den numera låst, som om tidningen inte vågar stå för vad de skrivit.

Men strunt det samma för utredarna på myndigheter, som Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten kan självklart köpa alla artiklar i världen de behöver för sina utredningar. Med lite möda så kan allmänheten skaffa sig fritt tillgång till offentlig information från kommuner och regioner och myndigheter. (Protokoll, ansökningshandlaingar, förundersökningar och åtal, domar etc.)

Företagare kan köpa enskilda artiklar då utgiften är avdragsgill. Teknisk så har alla tidningar och företag god kontroll över vilka som besöker en sajt. Alla data-enheter registrerar IP-nummer t.ex. Inte namn och adress, men det kan följas upp av de bevandrade IT-teknikerna.
Citera
2018-12-11, 19:05
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Märkligt system tycker jag. Just de här artiklarna ville jag kunna gå tillbaka till och kontrollera vad som skrivits. Men då är den numera låst, som om tidningen inte vågar stå för vad de skrivit.

Men strunt det samma för utredarna på myndigheter, som Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten kan självklart köpa alla artiklar i världen de behöver för sina utredningar. Med lite möda så kan allmänheten skaffa sig fritt tillgång till offentlig information från kommuner och regioner och myndigheter. (Protokoll, ansökningshandlaingar, förundersökningar och åtal, domar etc.)

Företagare kan köpa enskilda artiklar då utgiften är avdragsgill. Teknisk så har alla tidningar och företag god kontroll över vilka som besöker en sajt. Alla data-enheter registrerar IP-nummer t.ex. Inte namn och adress, men det kan följas upp av de bevandrade IT-teknikerna.
Har även IT-tekniker med väldigt stora kunskaper gällande nätverk, nätet är som ett durkslag bara läcker som ett såll
Citera
2018-12-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det kan vara att tråden redan grundligt behandlat frågan om storleken av de summor som omsatts vid renoveringen av fastigheterna. Jag vill ändå lyfta ett stort frågetecken kring summan en miljon kr som hela tiden tas upp.

När det handlar om helrenovering av stora gamla byggnader till boendestandard som pågått under ett par års tid så måste det omsatt betydligt större belopp. Oavsett om det rört sig om balter och uzbeker.

Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Jo, minst fyra miljoner i renoveringskostnader, tror jag är den allmänna bedömningen bland de som är insatta i vad som skett på fastigheterna. Det här med en miljon kanske nämns då och då men bara som en försiktighetsåtgärd för att garanterat inte överdriva.
(ang fetningarna)
Det är jag som är skyldig till att i tråden upprepat nämna typ "skattebrott på en miljon" när det gäller Özz Nujen. Det grundar sig på den stora skattesmäll som ÖN drog på sig för drygt 8 år sen.
Tidigt i tråden droppade jag det som Nyheter24 publicerade 29 januari 2010: "Özz Nujens skattesmäll -en miljon kronor". Min löjliga mobil (eller jag?) kan f n inte direktlänka.
Även "Petterssons", han som gör skillnad, har skrivit om hur fult och fifflande skattesmitarkurden ÖN redan för 10 år sen betedde sig. Jag vill inte att det skall falla i glömska att ÖN redan har visat sig strunta i regler vad gäller skatt och boende, så därför använder jag det som exempel på hans ohederlighet.
Trots att SKV påfört honom straffskatt på en miljon(!), så har vår lille komiker fortsatt att från scen håna svennar som skattesmiter.
Sånt hyckleri framkallar illamående hos mig.
Och bland publiken sitter medlemmar från Kommunal. Kanske också från Byggnads?
Från Försvarsmakten? -jajemänsan, åtminstone nuförtiden..

Citera
2018-12-11, 20:12
Medlem
Citat:

Orsaken till dessa spärrar är att de vill sälja prenrumerationer på web-sidan uppger de och jag tror dem.

Att låsa upp artiklar efter en tid har jag aldrig hört någon föreslå men det vore en bra ide som knappast skulle drabba webtidningarna ekonomiskt.
Citera
2018-12-11, 21:55
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
[...]
För en fungerande journalist med normalbegåvning och med en nyfikenhet t.o.m. en bra bit under det normala, vore det tillräckligt för att vilja gå vidare. Varför det inte skett kan man ju fundera kring. [...]

Glöm inte Martin Wicklins intervju. Han är den journalist som har lyckats få ut mest information av Özz (d.v.s tydliggjort att det handlar om uppenbara lögner med fakturor och svåger). Wicklin gör det elegant.

Dessutom framkommer Özz intresse för sprängämnen när han gjorde lumpen. Nog så intressant information för att få helhetsbilden. Özz antyder att han fått stryk av sin far, därav (min tolkning) hans projicerade hat och ambivalens mot Sverige och svensken. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1061915?programid=4772

Hej Özz, om du läser det här, dags att släppa hatet nu, krypa till KORSET och be svenskarna om URSÄKT. Något annat duger inte längre.
Citera
2018-12-11, 22:09
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Min tanke var att en robot kände av trafiken när jag länkat, sådan uppstod bevisligen, och slog stopp för att vinna prenumeranter.
Citera
2018-12-11, 23:47
Medlem
-Delivery-s avatar
Artikeln i fråga (del 1)

Özz berättar om kärleken till Gotland
REPORTAGE Hans skarpsynta, samhällsengagerade och frispråkiga humor har gjort honom till en av Sveriges främsta standupkomiker. Özz Nûjen lever mitt i sin dröm. I sommar hoppas han kunna inviga en teaterscen intill sommarhuset i Tingstäde.
Gutavallen tisdagen den 1 juli valåret 2014. Sex tusen människor fyller idrottsplatsens grusplan utanför Visby ringmur. Det är Almedalsvecka och Özz Nûjen har bjudit in till en gratis humorshow med ”Sveriges enda ärliga statsministerkandidat”, som han kallar sig. Samtidigt som Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson kliver upp på Almedalens scen så gör Özz Nûjen detsamma på Gutavallen. Han har ingen aning om hur många som ska dyka upp och hans knän håller på att vika sig av nervositet när han kommer ut på scenen. Showen har ett tydligt budskap: tolerans, jämlikhet, demokrati och allas lika värde. Efteråt kan han konstatera att han fick fler åhörare än något av partiledartalen i Almedalen den veckan.

– Vilken kväll det var! Jag blev så berörd, så glad och stolt över all den kärlek jag fick, säger han.

– Det var coolt, vi visade ett ställningstagande för ett medmänskligare Sverige. Det var så mäktigt för att det betydde något, vi gjorde skillnad på riktigt där och då.

”Vi måste inte alltid hålla med varandra, men vi måste hålla av varandra, det är det jag vill säga med min standup, med min konst, med allt det jag gör.” Så sa Özz Nûjen i nionde säsongen av SVT:s ”Stjärnorna på slottet” som spelades in samma sommar. Nu sitter han i soffan i en hotellreception i Visby, en miljö som innebär semester för många – vardag för honom. Han tillbringar ungefär 200 nätter per år på hotell och det blir ännu fler resdagar. Fondväggen som han lutar sig mot är ett svartvitt fotografi av en stenstrand, som för tankarna till Fårö. En gång spelade han in en film där med två kompisar.

– Filmen kom aldrig ut, men jag kom ut som Gotlandsvän efter det. Jag har en stor förkärlek till ön, säger han.

Özz Nûjens hem finns i Stockholm, där han bott större delen av sitt liv. Han har just landat på Gotland och ikväll ger han sista föreställningen i Sverige av William Shakespeares ”Rikard III” på Hemsegården, en pjäs där han spelar alla tretton roller själv. Det blir den sextioförsta föreställningen, som nu fortsätter till Finland.

– Sedan jag började spela teater och för första gången steg in i Shakespeares värld har jag älskat hans pjäser. Han fångade karaktärerna så träffsäkert att de blivit tidlösa, livets eviga frågor och teman som alltid är aktuella om mänsklighet och omänsklighet, kärlek och hat, maktförhållanden, hämndbegär och förlåtandets natur. Det finns så mycket själ och psykologiserande i det som fungerar än idag. ”Rikard III” är en fantastisk pjäs, hemsk men också jätterolig, säger han.

I skådespelet använder han sig av en Commedia dell´arte-teknik som den nyligen bortgångne skådespelaren Björn Granath lärt honom, som också varit regissör för ”Rikard III”.
– Han var en mentor och mästare och han fattas mig, säger Özz Nûjen.
De har tidigare spelat Dario Fos mästerverk ”Mistero Buffo” tillsammans på Riksteatern och Södra teatern i Stockholm.
– Då gjorde jag 86 roller. Tekniken handlar om förändringar i riktning, mimik och gester, så att du direkt känner igen alla karaktärerna, säger han.

Özz Nûjens egen berättelse börjar på 2500 meters höjd i en bergsby i den sydöstra, kurdiska delen av Turkiet, där han föddes en junidag 1975 som den andra i syskonskaran som blev fem.
– Min barndom var fylld av kärlek till familj, släktingar och till hästar, men tillvaron förmörkades hela tiden av den turkiska statens förtryckande hot. Rädslan för säkerhetspolis och militär väcktes tidigt, vi skulle hyscha och fick inte prata vårt språk. Det innebar en fara för livet att säga att man var kurd. Det var en hemsk tid på det sättet, berättar han.

Özz Nûjens pappa hade ett farligt yrke i ett ofritt land – han var satirtecknare och för sin vassa penna och sitt politiska engagemang – där han kämpade för kurdernas fri- och rättigheter – tillfångatogs han och torterades av militär och polis. När Özz var åtta år flydde familjen över gränsen till Syrien där Röda korset hjälpte dem med pass. Här återförenades de med hans pappa som gått under jorden och varit borta i tre år och som lyckats ta sig dit. Skräcken när de skulle ta sig över ett minerat område på en åker etsade sig fast i minnet. Alla som sett avsnittet om Özz dag i ”Stjärnorna på slottet” minns säkert hur de andra deltagarna på slottet fick leva sig in i den omskakande upplevelsen, en resa på liv och död, genom att försöka ta sig över ett fält till ett par vita flaggor som representerade befrielsen. När som helst riskerade de att trampa på smällare som gömts på olika ställen i gräset. Helena Bergström säger senare vid lunchen: ”Jag känner att det här är en av de största gåvor jag fått, att få möjlighet att identifiera sig på det här viset”.
– – –
Citat:
En gammal (2017-06-20) artikel som är öppen och som bl.a. berör renoveringen. Svågern var aldrig med i berättelsen på den tiden, trots sin arbetsledande ställning. Han verkar vara en sorts bifigur i Özz medvetande. Systern däremot:
https://mobil.helagotland.se/kulturnoje/ozz-berattar-om-karleken-till-gotland-14088319.aspx
Citat:
Inte öppen för mig utan man måste vara prenumerant.
Citat:
Ja, det är just den artikeln som någon (och TYVÄRR inte UG researchare) hittade alldeles efter Janne Josefsson intervjun i vilken ha lade över allt på "svågern".
Citat:
Den är låst igen för mig också nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in