Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Det finns några studier som jag läst som du gärna själv kan läsa i.
Det är tydligen svårt att få ihop tillräckligt stora grupper av barn/ungdomar med ME/CFS att studera. Här är den
allra största studien med >5000 initiala deltagare där det framgår att samsjukligheten med psykiska besvär vid CFS hos 16 åringar är 38% och för psykiatriska besvär är 70%. Tyvärr är det ingen follow up studie för prognosevaluering.
http://pediatrics.aappublications.org/content/107/5/994
Det här är vad jag hittat enbart via Google, har inte tillgång till med.line sökning fn.
Referera gärna några andra studier, om du kanske har tillgång till dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Om man läser stora studier om ME hos barn framkommer ett mycket starkt statistiskt samband mellan en ansträngande icke optimal hemmiljö några år innan och debut av barn- ME. Allt från depression hos förälder, missbruk, skilsmässa, överkrav mm.
Hur skulle någon läkare då kunna garantera att barnet blir friskt om hemmiljöpåverkan fortfarande består och är dålig för barnet?
Jag har bifogat länken med den enligt dig allra största studien på barn med ME/Cfs. Du kanske kan peka på lite siffror från den som styrker det starka statistiskt samband mellan hemmiljö och debut av ”barn-Me” som du har hittat. Jag har ingen kännedom om barn-ME, är det någon variant av ME/Cfs?
Vidar 17 brukar försöka förklara att de rapporter som du refererar till använder en gammal felaktig definition på ME, kan det den man använder när man studerar barn-ME? Jag har aldrig sett dig kommentera
Vidar 17;s påstående. Du kanske inte vet vad han menar med Canada kriterierna?
Har du någonsin länkat till någon forskningsrapport där man har använt sig av dessa Canada kriterier eller bara till föråldrade felaktiga rapporter? Om det är så måste man ju nästan betvivla din kompetens som överläkare och stjärnkirurg. För såna brukar väl vara noga med källkritik och att alltid förhålla sig till senaste forskning? Du vet, sånt man kallar för vetenskap och beprövad erfarenhet? Evidensbaserad kunskap.....
Man vill ju inte ha överläkare som bläddrar i gamla uttjänta annaler eller googlar på sjukdomar vid behov.
Du skriver att det finns en samsjuklighet mellan CFS och psykiska besvär. Är CFS samma sak som den ME/Cfs man definierar med Canada kriterierna. Vi kan ju inte räkna päron om det är äpplen som tråden handlar om. Det vore väl riktigt obegåvat eller hur?