2019-02-04, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
En läkare gav dom. Inte SUS. Du kan överallt hitta folk som går i dina ärenden och därför borde Bjärred fallet anmälas. Hur gick det till ? Och hur kunde det gå så långt ?
Vem är läkaren? På vilka grunder med vilka undersökningsmetoder satt han en och samma diagnos till två barn i samma familj? Tänk på att hela släkten på Öland märkte inget och dom kände inte till nån diagnos. Bättre tänka på det tycker jag.
Går mina ärenden? Det där får du nog vara så god att förtydliga.
Är det släkten på Öland som är din referens till att barnen var friska? När sa de det i så fall?
Citera
2019-02-04, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Är det släkten på Öland som är din referens till att barnen var friska? När sa de det i så fall?

Jag tror Missan menade "man kan alltid hitta någon som går ens egna ärenden." Eller "var och en kan hitta någon som går hans eller hennes ärenden."
Citera
2019-02-04, 17:56
Medlem
Citat:
En läkare gav dom. Inte SUS. Du kan överallt hitta folk som går i dina ärenden och därför borde Bjärred fallet anmälas. Hur gick det till ? Och hur kunde det gå så långt ?
Vem är läkaren? På vilka grunder med vilka undersökningsmetoder satt han en och samma diagnos till två barn i samma familj? Tänk på att hela släkten på Öland märkte inget och dom kände inte till nån diagnos. Bättre tänka på det tycker jag.

Intressant det du skriver här! Jag tror på det du skriver, men blir väldigt nyfiken: har du, eller har du haft, kontakt med släktingar efter att Ölandsresan ägde rum?
Citera
2019-02-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det verkade inte som O försökte dölja något eftersom han tog med sej barnen till släkten på Öland. H stannade hemma.
Jo släkten kände inte till nån me sjukdom enligt Ellie.
Citera
2019-02-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
En privatläkare som gick i Oskars ärende talar jag om
Citera
2019-02-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns inget stöd för att föräldrarna hade en sådan attityd som det du kursiverat. Det finns heller inget stöd för att anställda vid LU och skatteverket såg syner utan att de larmades till resp. personalvård.

Hade föräldrarna däremot haft en form av avsatt och psykoterapeutiskt utbildad stödperson knuten till vården av deras barn för samtal kring deras upplevelse och situation så kan man ana att det hade kunnat påverka positivt. Resp. statlig myndighet kunde haft hand om den biten också, om det fallit på deras lott.

Det borde inte komma som en överraskning för vården att det är groteskt påfrestande för föräldrar att ha ME-sjuka barn, och skapar psykologiska påfrestningar av allehanda men ändå förutsägbara slag. Och sådan kunskap kan ju då bäst ackumuleras hos vårdgivaren för att inte varje nytt föräldrapar ska behöva börja från Dantes åttonde krets i inferno och blint arbeta sig upp därifrån själva.

Men det är ju bara som jag tycker.

Föräldrarna kanske var rädda för att granskas psykosocialt? För vem vill egentligen bli det? Men måste man så låter väl de flesta det göras ändå. Särskilt när det gäller ens barns hälsa och framtid. Kanske man därför inte ville ta till sig hjälp som faktiskt erbjöds? Det vet vi inte.

Föräldrarna ville väl ha raka besked men som inte kunde utlovas när det gällde ME, att man inte kunde få det - och detta satte fantasier i gungning och därmed igång mörka framtidsscenarier.

Är man van att lösa alla möjliga problem på alla möjliga tillgängliga sätt i andra delar av livet så kan jag tänka mig att sjukdomen hos barnen kom som en chock och sänkte föräldrarna totalt.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-04 kl. 18:08.
Citera
2019-02-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror Missan menade "man kan alltid hitta någon som går ens egna ärenden." Eller "var och en kan hitta någon som går hans eller hennes ärenden."

Eller: "är man som förälder tillräckligt påstridig kan man få en läkare att acceptera en diagnos man vill ska sättas"? Det vore förfärligt om det skulle vara så. Visserligen finns det rötägg i alla branscher, men att en läkare falskeligen skulle sätta ME-diagnoser på 2 barn för att föräldrarna av någon anledning vill det, det är en hård anklagelse.

I så fall skulle jag vilja veta varför de så gärna ville ha diagnosen på båda barnen. Syftet.
Citera
2019-02-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns några studier som jag läst som du gärna själv kan läsa i.

Det är tydligen svårt att få ihop tillräckligt stora grupper av barn/ungdomar med ME/CFS att studera. Här är den allra största studien med >5000 initiala deltagare där det framgår att samsjukligheten med psykiska besvär vid CFS hos 16 åringar är 38% och för psykiatriska besvär är 70%. Tyvärr är det ingen follow up studie för prognosevaluering.
http://pediatrics.aappublications.org/content/107/5/994

Det här är vad jag hittat enbart via Google, har inte tillgång till med.line sökning fn.
Referera gärna några andra studier, om du kanske har tillgång till dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om man läser stora studier om ME hos barn framkommer ett mycket starkt statistiskt samband mellan en ansträngande icke optimal hemmiljö några år innan och debut av barn- ME. Allt från depression hos förälder, missbruk, skilsmässa, överkrav mm.
Hur skulle någon läkare då kunna garantera att barnet blir friskt om hemmiljöpåverkan fortfarande består och är dålig för barnet?

Jag har bifogat länken med den enligt dig allra största studien på barn med ME/Cfs. Du kanske kan peka på lite siffror från den som styrker det starka statistiskt samband mellan hemmiljö och debut av ”barn-Me” som du har hittat. Jag har ingen kännedom om barn-ME, är det någon variant av ME/Cfs?

Vidar 17 brukar försöka förklara att de rapporter som du refererar till använder en gammal felaktig definition på ME, kan det den man använder när man studerar barn-ME? Jag har aldrig sett dig kommentera Vidar 17;s påstående. Du kanske inte vet vad han menar med Canada kriterierna?

Har du någonsin länkat till någon forskningsrapport där man har använt sig av dessa Canada kriterier eller bara till föråldrade felaktiga rapporter? Om det är så måste man ju nästan betvivla din kompetens som överläkare och stjärnkirurg. För såna brukar väl vara noga med källkritik och att alltid förhålla sig till senaste forskning? Du vet, sånt man kallar för vetenskap och beprövad erfarenhet? Evidensbaserad kunskap.....

Man vill ju inte ha överläkare som bläddrar i gamla uttjänta annaler eller googlar på sjukdomar vid behov.

Du skriver att det finns en samsjuklighet mellan CFS och psykiska besvär. Är CFS samma sak som den ME/Cfs man definierar med Canada kriterierna. Vi kan ju inte räkna päron om det är äpplen som tråden handlar om. Det vore väl riktigt obegåvat eller hur?
Senast redigerad av N.Armstark 2019-02-04 kl. 18:49.
Citera
2019-02-04, 18:59
Medlem
Citat:
Jo släkten kände inte till nån me sjukdom enligt Ellie.
Hon med flera beskrev ME med ett annat namn som kanske säger mer vad det handlar om? 2 bokstäver säger nada om man inte är insatt.
Citera
2019-02-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Hon med flera beskrev ME med ett annat namn som kanske säger mer vad det handlar om? 2 bokstäver säger nada om man inte är insatt.
Har blivit insatt sista tiden och då förefaller det ännu konstigare att två barn i samma familj har den sjukdomen. Det är synd att ingen kommer granska barnens död. Hade dom inte fått den diagnosen så hade dom sannolikt levt för då kunde inte nån förälder hålla dom hemma. Frånvaro utan den diagnosen skulle dra uppmärksamheten till sig. Men man kan gömma sig bakom en diagnos och det är vad Oskar el båda Oskar och Hanna gjorde. Dom kamouflerade hemmasittandes av barnen bakom diagnosen me. Jag vet vem Moa var. Hon älskade att gå till skolan och klagade på att Agnes var hemma. Har Moa bytt personlighet inom knappt några månader , från april- maj till början sommar då skolan förbereder hemundervisning t o m så fräckt , utan intyg.
Senast redigerad av Missan27 2019-02-04 kl. 19:18.
Citera
2019-02-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Tack så menade jag
Citera
2019-02-04, 19:23
Medlem
Citat:
Har blivit insatt sista tiden och då förefaller det ännu konstigare att två barn i samma familj har den sjukdomen. Det är synd att ingen kommer granska barnens död. Hade dom inte fått den diagnosen så hade dom sannolikt levt för då kunde inte nån förälder hålla dom hemma. Frånvaro utan den diagnosen skulle dra uppmärksamheten till sig. Men man kan gömma sig bakom en diagnos och det är vad Oskar el båda Oskar och Hanna gjorde. Dom kamouflerade hemmasittandes av barnen bakom diagnosen me. Jag vet vem Moa var. Hon älskade att gå till skolan och klagade på att Agnes var hemma. Har Moa bytt personlighet inom knappt några månader , från april- maj till början sommar då skolan förbereder hemundervisning t o m så fräckt , utan intyg.
Om det är som du skriver hat alltså en läkare felaktigt skrivit dessa intyg. Varför?
Hur kan en läkare riskera sitt jobb genom korruption?
Nja, jag tycker nog inte det låter sannolikt. Däremot tror jag inte de dödade töserna pga ME:n, inte enbart i alla fall.
Tycker inte du det rimmar illa att de ville hålla barnen hemma då de verkar som det levde mycket för sina jobb? Vad skulle syftet vara liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in