2019-02-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Flera miljarder??

Jag är ingen tolvstegstorsk, jag tycker bara inte om obegåvade människor som inta kan hålla reda på fakta och som presenterar sina egna fantasier som fakta. Du kan inte hålla isär begreppen, du blandar ihop privata företag med AA, Nämndemannagården och Kopparberget är inte AA.

AA får inget ekonomiskt stöd från vare sig samhället eller företag, sluta vilseleda människor!

Korpberget och Nämndemansgården bedriver tolvstegsbehandling. AA är tolvsteg. AA och behandlingshemmen lever i symbios . De föder varandra. Det är behandlingshemmen som förser AA-grupperna med medlemmar i en strid ström. Utan behandlingshemmen skulle AA bestå av en liten tynande skara. Många AA-grupper i landet får hyresbidrag av
kommunen!

Företag skickar anställda på tolvstegsbehandling. För att inte tala om alla kommuner som skickar klienter på svindyra tolvstegsbehandlingar för mångmiljonbelopp. Tolvstegshemmen lever mycket gott på det. AA lever gott på bl a hattpengarna från folk som slussas in i AA från behandlingshemmen.

AA och tolvsteg är en miljardindustri!

Jag har inte följt med på flera år, men tror att det numera finns fler alternativ än tolvsteg och AA. Tack och lov!
Citera
2019-02-01, 21:47
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Lägg av, ni tolvstegstorskar kan inte själva förkasta vetenskapliga metoder och samtidigt kräva att jag skall använda mig av dem.

Jag kan dock tänka mig att gå så långt att jag länkar till omsättningen för två av de tolvstegsbolag som jag kom att tänka på först:

https://www.allabolag.se/5566997937/namndemansgarden-i-sverige-ab
https://www.allabolag.se/5562842012/korpbergets-behandlingscenter-ab

Som framgår av mina länkar så har Nämndemannagården en omsättning på 137 och Korpberget en omsättning på 40 miljoner kronor. Inte riktigt en miljard, men i alla fall lite över 1/6 av den summan. Detta kom jag fram till genom söka på Alla bolag under 2 minuter. Tror du på fullt allvar att jag inte hade kunnat hitta miljarder om jag hade lagt en dag?

Hur som helst, min poäng var inte att bevisa exakt hur mycket pengar tolvstegsrörelsen omsätter, utan att det finns stora pengar att göra på att lögnen om andligheten (som enligt svenska akademien förvisso är samma sak som religiositet) upprättshålls. Hur tror du att de siffror som jag presenterar ovan skulle påverkas om tolvstegarna var ärliga på den punkten?

Same shit, different names! Nämndemansgården och AA är i princip samma sak!

Bygger på AA:s 12 steg
● 1987 grundades Nämndemansgården.
● Modellen bygger på Anonyma alkoholisters 12-stegsprogram.

Nämndemansgården

• I dag finns ett flertal behandlingar i Nämndemansgårdens regi, även i andra delar av landet.
• Utgångspunkten är Minnesotamodellen med efterbehandling och kontakt med AA eller NA. Det finns även tillgång till motiverande samtal, kognitiv beteendeterapi, program för anhöriga, unga, kvinnor, riskbrukare med mera.
• Nämndemansgården håller även utbildningar för arbetsplatser.
• 60 till 65 procent kommer till Nämndemansgården genom sin arbetsplats.

Anonyma alkoholister (AA)

• Utgår från tolvstegsprogram men är inget behandlingshem.
• Bygger på frivilliga möten mellan människor som är eller har varit beroende och vill sluta. Inga avgifter. Ingen anställd. En hjälp till självhjälp.
Citera
2019-02-01, 21:48
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Flera miljarder??

Jag är ingen tolvstegstorsk, jag tycker bara inte om obegåvade människor som inta kan hålla reda på fakta och som presenterar sina egna fantasier som fakta. Du kan inte hålla isär begreppen, du blandar ihop privata företag med AA, Nämndemannagården och Kopparberget är inte AA.

AA får inget ekonomiskt stöd från vare sig samhället eller företag, sluta vilseleda människor!
Ja, flera miljarder bara i Sverige.

Det är samma människor och samma tro som ligger bakom behandlingshemmen och XA, så sluta ljug om att det inte finns någon koppling. XA och behandlingshemmen är lika intimt förknippade med varandra som Socialdemokraterna är med LO.

Du har rätt i att största delen av tolvstegsrörelsens pengar pumpas från kommuner/företag via tolvstegsbolagen ner i huvudmännens fickor, men att den del av rörelsen som kallar sig XA inte skulle få några pengar av samhället är en direkt lögn. Det tog mig bokstavligen under en minut att googla fram ett protokoll där det står svart på vitt att XA beviljas bidrag från en kommun.
https://www.ronneby.se/download/18.46b4d5761611ee4e456b1726/1517404399835/FKN%202018-01-23%20%C2%A7%C2%A7%201-12.pdf
Citat:
Anonyma Alkoholister har i många år erhållit bidrag från Ronneby kommun, i form av att kommunen betalat organisationens lokalhyra. Årshyran uppgick 2017 till 19656 kr. Från och med 2018 kommer föreningen själva administrera betalningen av hyran och få en engångsutbetalning på beslutad summa, detta för att effektivisera den ommunala administrationen. Yttrande från Socialförvaltningen är inhämtat vilket ställer sig positivt till att bevilja bidraget.
Det finns fler exempel, men om du vill ha dessa så får du googla själv (vilket du givetvis inte kommer att göra).

Jag förstår vad du försöker göra, tro inget annat. Genom att tillämpa dubbla måttstockar för tolvstegstorskar (som du, jag läser dig som en öppen bok) och kritiker så försöker du trötta ut de senare. Genom att hela tiden efterfråga källa (när du själv kan googla) så tror du att du kan vinna debatten genom vi kritiker tröttnar. Detta är mycket fult, men fungerar dåligt eftersom att det är så enkelt att dra ner byxorna på tolvstegsrörelsen. Jag tror att nästan alla som läser den här tråden förstår att jag har rätt när jag talar om miljarder, och att du ljuger när du påstår att XA inte tar emot bidrag.
Citera
2019-02-01, 22:10
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Same shit, different names! Nämndemansgården och AA är i princip samma sak!

Bygger på AA:s 12 steg
● 1987 grundades Nämndemansgården.
● Modellen bygger på Anonyma alkoholisters 12-stegsprogram.

Nämndemansgården

• I dag finns ett flertal behandlingar i Nämndemansgårdens regi, även i andra delar av landet.
• Utgångspunkten är Minnesotamodellen med efterbehandling och kontakt med AA eller NA. Det finns även tillgång till motiverande samtal, kognitiv beteendeterapi, program för anhöriga, unga, kvinnor, riskbrukare med mera.
• Nämndemansgården håller även utbildningar för arbetsplatser.
• 60 till 65 procent kommer till Nämndemansgården genom sin arbetsplats.

Anonyma alkoholister (AA)

• Utgår från tolvstegsprogram men är inget behandlingshem.
• Bygger på frivilliga möten mellan människor som är eller har varit beroende och vill sluta. Inga avgifter. Ingen anställd. En hjälp till självhjälp.
Tack så mycket för den informationen!

Jämfört med hur det var för 5-10 år sedan så har det har blivit bättre här på forumet när det kommer till tolvstegskritik. Den som läser tråden kan konstatera att tolvstegarna kommer med lögn efter lögn, och att kritikerna samtidigt kommer med faktauppgift efter faktauppgift. Det är alltid vi som har citat och källor, aldrig tolvstegstorskarna. Deras enda hopp för att kunna vinna debatten är att likt barn säga nej nej nej, trots att de är totalt överbevisade. Därav att de gång på gång efterfrågar käller som de aldrig läser.

I grunden så tycker jag inte att det är särskilt konstigt att de håller på på det här sättet. Vi får inte glömma att tolvstegsrörselsen är byggd på lögner sedan dag ett, och att lögnen har blivit ett sätt att leva för de som är fast i sekten. De ljuger inte bara för omgivningen, utan även för sig själva.

Jag uppmanar den som är fast i sekten men samtidigit känner att något är fel att lita på sin magkänsla. Läs på om tolvstegsrörelsens historia, och om hur olika former av psykologisk manipulation fungerar.
Citera
2019-02-01, 22:18
Avstängd
ElIzzards avatar
Same shit different names! Är det 12-stegsprogram så är det XA vad man än väljer att kalla det.

Behandling är bara att skrapa på ytan, säger Maria idag. Det verkliga jobbet börjar sen. Under första året vill hon dricka varje minut. Lärarna och kuratorn på komvux och AA gör att hon överlever. Lärare som ger henne litteratur om självutveckling, yoga, att blicka inåt: Vem är Maria Krajnc? Hon vill veta. Och AA – där ingen dömer, där hon känner igen sig i andra.

Hon blir undersköterska och fortsätter utbilda sig till alkohol- och drogterapeut. 1997 får hon jobb på Nämndemansgården, ett behandlingshem i skånska Blentarp. I början kryper känslan av underlägsenhet tillbaka. Ska hon hjälpa överläkare, präster, politiker, piloter, forskare? Sponsorn från AA påminner henne om att patienten knappast är professor i nykterhet. Att Maria har något som de inte har.
https://arbetet.se/2010/10/15/alkoholen-tog-makten/
Citera
2019-02-02, 11:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Same shit different names! Är det 12-stegsprogram så är det XA vad man än väljer att kalla det.

Behandling är bara att skrapa på ytan, säger Maria idag. Det verkliga jobbet börjar sen. Under första året vill hon dricka varje minut. Lärarna och kuratorn på komvux och AA gör att hon överlever. Lärare som ger henne litteratur om självutveckling, yoga, att blicka inåt: Vem är Maria Krajnc? Hon vill veta. Och AA – där ingen dömer, där hon känner igen sig i andra.

Hon blir undersköterska och fortsätter utbilda sig till alkohol- och drogterapeut. 1997 får hon jobb på Nämndemansgården, ett behandlingshem i skånska Blentarp. I början kryper känslan av underlägsenhet tillbaka. Ska hon hjälpa överläkare, präster, politiker, piloter, forskare? Sponsorn från AA påminner henne om att patienten knappast är professor i nykterhet. Att Maria har något som de inte har.
https://arbetet.se/2010/10/15/alkoholen-tog-makten/

Har du ens gått ut gymnasiet?

"Same shit different names! Är det 12-stegsprogram så är det XA vad man än väljer att kalla det."

Nämndemansgården använder sig av 12-stegsprogrammet, det betyder inte att Nämndemansgården är AA, till skillnad från AA är Nämndemansgården ett vinstdrivande företag vars primära mål är att tjäna pengar.
Citera
2019-02-02, 12:10
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

"Same shit different names! Är det 12-stegsprogram så är det XA vad man än väljer att kalla det."

Nämndemansgården använder sig av 12-stegsprogrammet, det betyder inte att Nämndemansgården är AA, till skillnad från AA är Nämndemansgården ett vinstdrivande företag vars primära mål är att tjäna pengar.
Både XA och företagen är en del av tolvstegsrörelsen, det räcker för min del. Företagens kärnverksamhet består i att rekrytera medlemmar åt XA, och vilka dimridåer som dessa lägger ut för att deras lögner skall verka trovärdiga vid en första anblick spelar ingen som helst roll.

Jag tycker att du bör gå på ett eftermiddagsmöte om du vill ha gehör för dina åsikter. Du debatterar med erfarna kritiker, inte någon skakig nykomling vars desperata utsatthet du kan sätta tänderna i och utnyttja.
Citera
2019-02-02, 12:29
Medlem
Citat:

Läs inlägg #1717

Bill Wilsons arvingar har levt, och lever gott på AA och Stora boken. AA har tillgångar på många miljoner. 2004 hade de intäkter på över 73 miljoner kronor och tillgångar på över 105 miljoner kronor. Tillgångarna 2009 var 180 miljoner kronor.
Har varken lust eller ork rota fram nyare siffror. Men det är ju troligt att AA har ännu mer pengar nu.
Citera
2019-02-02, 14:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Vet du hur mycket pengar många miljarder är?
Citat:
Notera hur tolvstegare försöker förminska kritiker som personer. Det är i och för sig inget nytt under solen (varken på forumet eller någon annanstans), eftersom att deras litteratur kan sammanfattas som ett enda stort personangrepp på människor som inte söker en religiös lösning på sina problem.

Det handlar inte ens om alkohol eller andra droger, alla människor som inte underkastar sig lider av förnekelse enligt sekten. Detta visar sig i den stora mängd XA som finns, den enda skillnaden mellan AA och andra XA-sekter är att ordet alkohol i steg ett har bytts ut mot något annat. Den enda anledningen till att AA är dominerande bland dessa är att den har samhället (det vill säga, nykterhetsrörelesen) i ryggen.
Citat:
AA – Alcoholics Anonymous
ACA – Adult Children of Alcoholics
Al-Anon/Alateen, for friends and families of alcoholics
CA – Cocaine Anonymous
CLA – Clutterers Anonymous
CMA – Crystal Meth Anonymous
Co-Anon, for friends and family of addicts
CoDA – Co-Dependents Anonymous, for people working to end patterns of dysfunctional relationships and develop functional and healthy relationships
COSA – an auxiliary group of Sex Addicts Anonymous
COSLAA – CoSex and Love Addicts Anonymous
DA – Debtors Anonymous
EA – Emotions Anonymous, for recovery from mental and emotional illness
FA – Families Anonymous, for relatives and friends of addicts
FA – Food Addicts in Recovery Anonymous
FAA – Food Addicts Anonymous
GA – Gamblers Anonymous
Gam-Anon/Gam-A-Teen, for friends and family members of problem gamblers
HA – Heroin Anonymous
MA – Marijuana Anonymous
NA – Narcotics Anonymous
N/A – Neurotics Anonymous, for recovery from mental and emotional illness
Nar-Anon, for friends and family members of addicts
NicA – Nicotine Anonymous
OA – Overeaters Anonymous
OLGA – Online Gamers Anonymous
PA – Pills Anonymous, for recovery from prescription pill addiction.
SA – Sexaholics Anonymous
SAA – Sex Addicts Anonymous
SCA – Sexual Compulsives Anonymous
SIA – Survivors of Incest Anonymous
SLAA – Sex and Love Addicts Anonymous
SRA – Sexual Recovery Anonymous
UA – Underearners Anonymous
WA – Workaholics Anonymous
Tråden hör inte ens hemma i Drogrehabilitering enligt min mening, utan passar betydligt bätrre i underforumet Religion.
Citera
2019-02-02, 16:06
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:

Jag har gått ut gymnasiet m.fl. skolor, har du? Princip före person enligt XA-traditionerna är inte något du verkar ha anammat.

AA och Nämndemansgården är lika intimt förbundna som mor och dotter.
Citera
2019-02-03, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det rör sig om både bidrag från samhället och betalningar (för så kallade behandlingar) från företag. Det är bara att söka i forumet efter länkar, ett tips kan vara att leta efter fullgubbens inlägg.

Källor får du fixa på egen hand, det här är Flashback och inte någon jävla doktorsavhandling. Att fråga efter en källa här är bara ett sätt att minska sannolikheten för att den andra användaren svarar, och därigenom vinna på walk-over.
12-steg / Minnesota / Hazelden startades tidigt av AA-pionjärerna med Marty Mann i spetsen, tolvstegsbehandling och XA hör ihop och klarar sig inte utan varandra.
Citera
2019-02-03, 02:32
Medlem
För religiöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här