Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Lägg av, ni tolvstegstorskar kan inte själva förkasta vetenskapliga metoder och samtidigt kräva att jag skall använda mig av dem.
Jag kan dock tänka mig att gå så långt att jag länkar till omsättningen för två av de tolvstegsbolag som jag kom att tänka på först:
https://www.allabolag.se/5566997937/namndemansgarden-i-sverige-ab
https://www.allabolag.se/5562842012/korpbergets-behandlingscenter-ab
Som framgår av mina länkar så har Nämndemannagården en omsättning på 137 och Korpberget en omsättning på 40 miljoner kronor. Inte riktigt en miljard, men i alla fall lite över 1/6 av den summan. Detta kom jag fram till genom söka på Alla bolag under 2 minuter. Tror du på fullt allvar att jag inte hade kunnat hitta miljarder om jag hade lagt en dag?
Hur som helst, min poäng var inte att bevisa exakt hur mycket pengar tolvstegsrörelsen omsätter, utan att det finns stora pengar att göra på att lögnen om andligheten (som enligt svenska akademien förvisso är samma sak som religiositet) upprättshålls. Hur tror du att de siffror som jag presenterar ovan skulle påverkas om tolvstegarna var ärliga på den punkten?
Same shit, different names! Nämndemansgården och AA är i princip samma sak!
Bygger på AA:s 12 steg
● 1987 grundades Nämndemansgården.
● Modellen bygger på Anonyma alkoholisters 12-stegsprogram.
Nämndemansgården
• I dag finns ett flertal behandlingar i Nämndemansgårdens regi, även i andra delar av landet.
• Utgångspunkten är Minnesotamodellen med efterbehandling och kontakt med AA eller NA. Det finns även tillgång till motiverande samtal, kognitiv beteendeterapi, program för anhöriga, unga, kvinnor, riskbrukare med mera.
• Nämndemansgården håller även utbildningar för arbetsplatser.
• 60 till 65 procent kommer till Nämndemansgården genom sin arbetsplats.
Anonyma alkoholister (AA)
• Utgår från tolvstegsprogram men är inget behandlingshem.
• Bygger på frivilliga möten mellan människor som är eller har varit beroende och vill sluta. Inga avgifter. Ingen anställd. En hjälp till självhjälp.