Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 22:43
  #1117
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Eller hur...
Det värsta är ju att de vägrar visa statistiken för folk. Man blir ju inte välkomnad in och informerad om att man har en rent statistiskt sett chans på 5% att bli hjälpt utav dem. Utan de menar att det ALLTID fungerar. När det inte fungerar har man bara inte försökt tillräckligt hårt. Så jävla dumt haha, skapar inflation på begreppen.
Saken är att XA har ljugit om det mesta sedan dag ett. Det gäller inte bara statistiken (vilken man bekvämt nog undviker att tala om bortsett från några meningar i kapitlet hur det fungerar), utan det mesta. Det jag främst tänker på är det skrattretande påståendet att XA inte skulle vara religiöst.

Redan när farbror Bill och hans polare satt och skrev stora boken så hade man en debatt om hur man bäst kunde manipulera läsaren till att acceptera en religiös lösning på alla angelägenheter i livet. Vissa av hans polare ville att man skulle gå lungt fram och tona ner de religiösa inslagen medan vissa ville att stora boken skulle vara en ny bibel. Resultatet blev som vi alla vet en kompromiss där man pliktskyldigt klämde in ett som vi uppfattade honom, men vi får aldrig glömma att målet för farbror Bill och alla hans polare var att göra medlemmarna religiösa.

Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Sen för de som det fungerar för, så är det ju en artificiell personlighetsförändring man har gjort. Den är då fan inte riktig... Slutar man gå på möten kommer man tappa hjärntvätten och bli sig själv igen.

Riktigt urusel metod att bli ren med.

Buprenorfin är också såklart per definition en högst artificiell metod. Men med den behandlingsmetoden behöver jag inte lägga ned massor utav TID och ENERGI på att
1. Gå på möten
2. Göra stegen
3. Må otroligt dåligt
4. Få dåligt samvete utav att jag inte gör stegen korrekt
5. Vara rädd för att allt går åt helvete ifall jag inte går på möten
6. etc etc etc etc etc i kvadrat.

Det var verkligen ett enormt slöseri med tid och energi.
Jag kommer ihåg en sak terapeuten på behandlingen sa, som jag fastnade på.
"Om det hade funnits ett piller som man kunde ta som botade beroende så hade ju behandling inte behövts!"

Nej. That is just fucking spot on. Just då var jag dock så hjärntvättad att jag inte ens tänkte på buprenorfin (eller LSD / DMT, eller annan psykadelika som också skulle kunna ge samma resultat, dvs en total personlighetsförändring...) utan bara "ååh fuck jag är så fucked, jag måste verkligen genomföra den här behandlingen".
Jag skrev ett stycke som svar här, men jag raderade det efter att jag hittade en sida som har formulerat det mycket bra. Mina tankar går exakt likadant och jag har under dagen tänkt på bland annat likheterna mellan XA och MLM-företag!

Här är länken: http://www.mindspark.se/blog/?p=784
Följande stycken är mycket intressanta:
Citat:
Det värsta som den här sortens sekter gör är ett slags tankekontroll. Det går egentligen ut på att få medlemmen att kontrollera sina egna tankar, genom att utmåla dessa som främmande och onda. I fallet LO får vi till exempel veta att tankar finns bara av två slag: de från gud, och de från djävulen. Det finns inget mittemellan, inga EGNA tankar till exempel. Det blir ett totalt upplösande av individen – individen har inga egna tankar och inga egna syften. Det finns bara guds vilja, uttolkad av en karismatisk, narcissistisk ledare. Alla kritiska tankar är därför onda och på så vis vill medlemmen vara vaksam mot dessa, tränga bort dem. I förvirringen och osäkerheten som uppstår träder ledaren fram och ger besked om det goda, vad som gäller.
Detta stämmer mycket bra med hur XA vill att individerna skall erkänna sig maktlösa och sedan lägga sitt liv och sin vilja i Guds händer. Även följande stycke är intressant:
Citat:
Ett av de första och viktigaste stegen vid tankekontroll är att få medlemmen att tvivla på källan till sina egna tankar. Kan man så ett frö av tvivel om ursprunget till olika tankar kan offret alieneras från sina egna funderingar och sin egen personlighet.
/…/ Man kan med fog oroa sig för vad som händer när man talar om för ett barn att det är olydigt eftersom en demon finns inne i det!
Jämför detta med XA. Se likheterna, inte skillnaderna!!!
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Får rysningar när jag tänker på 12-stegsrörelsen så här i efterhand. När en grupp människor intalar sig något så många gånger att det blir deras sanning. Nej. Det finns bättre sätt att bli och hålla sig ren på. Men men, jag är för det fria valet, vill man göra 12-steg så please do.

Mina gamla kompisar från behandlingen har dock slutat prata med mig, eftersom de anser att jag är i aktivt missbruk. De vill inte hänga med mig, utan vill bara "föra budskapet vidare" när de träffar mig. Det är så jävla rubbat alltså. Obehagligt. Att de ska trycka ned och förminska min framgång för att jag inte är tillräckligt ren i deras ögon. Klarar mig mycket bra utan några såna personer i mitt liv.
Gick även på ett sista möte då jag var öppen med min behandling. Blev JÄTTEDÅLIG stämning, följt av floskler; "Vi ser det som att en drog är en drog..." etc.
Jag tyckte också att det var irriterande att min nykterhet (eller vänta, jag är ju bara promillefri enligt XA) inte dög för dem. Jag har dock kommit till slutsatsen att min nykterhet är mer värd än den som de som mässar i stegen har. Det är de och inte jag som slösar bort stora delar av sin tid på något som inte fungerar och är helt meningslöst. Det är de och inte jag som inte kan tänka egna tankar. Vem av oss är det egentligen som är nykter respektive torrfull?

Jag har varit nykter (förlåt, promillefri) i cirka nio månader nu, och om jag hade följt XA:s väg så hade jag sannolikt varit hjärntvättad och fortfarande stått och stampat på ruta ett. Om jag hade varit arbetslös när jag gick in i XA så hade jag fortfarande varit det. Om jag hade varit ensamstående så hade jag fortfarande varit det. Om jag hade haft skulder så hade jag haft kvar dem. Om jag hade tänkt söka en utbildning så hade jag missat det. Allt eftersom att XA i likhet med andra sekter kräver oerhört mycket av sina medlemmar och att att de alltid i alla lägen skall sätta programmet (förlåt, nykterheten) först. Vem av oss är det egentligen som är nykter respektive torrfull?
__________________
Senast redigerad av Gynekologstol 2017-04-24 kl. 23:12.
Citera
2017-04-25, 08:21
  #1118
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag har varit nykter (förlåt, promillefri) i cirka nio månader nu, och om jag hade följt XA:s väg så hade jag sannolikt varit hjärntvättad och fortfarande stått och stampat på ruta ett. Om jag hade varit arbetslös när jag gick in i XA så hade jag fortfarande varit det. Om jag hade varit ensamstående så hade jag fortfarande varit det. Om jag hade haft skulder så hade jag haft kvar dem. Om jag hade tänkt söka en utbildning så hade jag missat det. Allt eftersom att XA i likhet med andra sekter kräver oerhört mycket av sina medlemmar och att att de alltid i alla lägen skall sätta programmet (förlåt, nykterheten) först. Vem av oss är det egentligen som är nykter respektive torrfull?

Likheterna är slående. Det är en sekt. En sekt med en oklar agenda. Eller snarare en .. imperialistisk sekt utan agenda.

Har inte energi till att tänka på 12-steg så mycket nu, jag behöver min fokus på nuet. Men man skulle spelat in lektionerna under behandlingen. Så mycket sjukt och framförallt icke-vetenskapligt. Och då frambringade de hela tiden att de hade en "evidensbaserad approach"... My ass.

"KBT... det kan funka för nån som är rädd för spindlar kanske, men inte för riktigt stora problem som beroende, där behövs 12-steg." -Terapeut.

Grattis till din nykterhet, föresten. Jag tror de flesta är nöjda i sin nykterhet när de väl lyckas. 12-steg sliv verkar inte så roligt, men vill man gå den vägen så kommer inte jag stoppa någon. Lite eget kritiskt tänkande får man fan ha.
Citera
2017-04-25, 12:19
  #1119
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Saken är att XA har ljugit om det mesta sedan dag ett. Det gäller inte bara statistiken (vilken man bekvämt nog undviker att tala om bortsett från några meningar i kapitlet hur det fungerar), utan det mesta. Det jag främst tänker på är det skrattretande påståendet att XA inte skulle vara religiöst.

Redan när farbror Bill och hans polare satt och skrev stora boken så hade man en debatt om hur man bäst kunde manipulera läsaren till att acceptera en religiös lösning på alla angelägenheter i livet. Vissa av hans polare ville att man skulle gå lungt fram och tona ner de religiösa inslagen medan vissa ville att stora boken skulle vara en ny bibel. Resultatet blev som vi alla vet en kompromiss där man pliktskyldigt klämde in ett som vi uppfattade honom, men vi får aldrig glömma att målet för farbror Bill och alla hans polare var att göra medlemmarna religiösa.

Jag skrev ett stycke som svar här, men jag raderade det efter att jag hittade en sida som har formulerat det mycket bra. Mina tankar går exakt likadant och jag har under dagen tänkt på bland annat likheterna mellan XA och MLM-företag!

Här är länken: http://www.mindspark.se/blog/?p=784
Följande stycken är mycket intressanta:
Detta stämmer mycket bra med hur XA vill att individerna skall erkänna sig maktlösa och sedan lägga sitt liv och sin vilja i Guds händer. Även följande stycke är intressant:Jämför detta med XA. Se likheterna, inte skillnaderna!!!Jag tyckte också att det var irriterande att min nykterhet (eller vänta, jag är ju bara promillefri enligt XA) inte dög för dem. Jag har dock kommit till slutsatsen att min nykterhet är mer värd än den som de som mässar i stegen har. Det är de och inte jag som slösar bort stora delar av sin tid på något som inte fungerar och är helt meningslöst. Det är de och inte jag som inte kan tänka egna tankar. Vem av oss är det egentligen som är nykter respektive torrfull?

Jag har varit nykter (förlåt, promillefri) i cirka nio månader nu, och om jag hade följt XA:s väg så hade jag sannolikt varit hjärntvättad och fortfarande stått och stampat på ruta ett. Om jag hade varit arbetslös när jag gick in i XA så hade jag fortfarande varit det. Om jag hade varit ensamstående så hade jag fortfarande varit det. Om jag hade haft skulder så hade jag haft kvar dem. Om jag hade tänkt söka en utbildning så hade jag missat det. Allt eftersom att XA i likhet med andra sekter kräver oerhört mycket av sina medlemmar och att att de alltid i alla lägen skall sätta programmet (förlåt, nykterheten) först. Vem av oss är det egentligen som är nykter respektive torrfull?
AA är anligt inte religiöst! Varför ljuger du om Bill W och kallar han för "farbror bill"? Du hånar en människa som gav sitt liv för att hjälpa andra.

Är du även en hater mot MLM? Varför är jag inte förvånad, du verkar vara emot allt som får andra människor att känna gemenskap och glädje.

Jag tycker inte att du är nykter. Du är så fylld av hat att du omöjligen kan vara det. Du har inte kommit någonstans trots att du enligt dig själv inte har druckit sprit. Det är bara en tidsfråga innan du återfaller.
Citera
2017-04-25, 17:35
  #1120
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
AA är anligt inte religiöst! Varför ljuger du om Bill W och kallar han för "farbror bill"? Du hånar en människa som gav sitt liv för att hjälpa andra.
Klart att XA är religiöst. Det är för övrigt en pseudodebatt eftersom att svenska akademien definierar religion som bland annat andlighet. Med tanke på ditt sätt att skriva så förstår jag att du inte sitter på en av akademiens stolar, men du kan alltid börja med att slå upp ordet anlighet respektive ordet religion i SAOL.

Det är svårt för mig att svara på varför du tycker att jag ljuger. Du får gärna komma med ett konkret exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
Är du även en hater mot MLM? Varför är jag inte förvånad, du verkar vara emot allt som får andra människor att känna gemenskap och glädje.
Hatar MLM tycker jag är ett starkt uttryck. Måste allt vara så svartvitt för er tolvstegare? Jag kan vara MLM-skeptiker eller till och med MLM-motståndare utan att för den delen gå runt och aktivt hata MLM.

När vi ändå är inne på ämnet så kan jag säga att det har förekommit ganska omfattande problem med MLM (eller pyramidspel som det heter på vanlig svenska) inom XA och andra sekter, bland annat Livets ord. Det är inte så konstigt eftersom att pyramidspel förutsätter att du har ett antal individer som saknar förmåga till kritiskt tänkande. Vilken miljö kan då vara bättre än den som förekommer inom sekter som XA? Där räknas kritiskt tänkande till och med som sjukligt!
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
Jag tycker inte att du är nykter. Du är så fylld av hat att du omöjligen kan vara det. Du har inte kommit någonstans trots att du enligt dig själv inte har druckit sprit. Det är bara en tidsfråga innan du återfaller.
Vad du tycker om min nykterhet (förlåt, jag menar promillefrihet) är egalt för mig. Om man tittar på mina respektive dina inlägg så framgår det ganska tydligt vem som tänker självständigt och nyktert. Du går ju till och med runt och har tvångstankar om homosex i mataffären!
Citera
2017-05-22, 23:06
  #1121
Avstängd
Zeolites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
Jag tycker inte att du är nykter. Du är så fylld av hat att du omöjligen kan vara det. Du har inte kommit någonstans trots att du enligt dig själv inte har druckit sprit. Det är bara en tidsfråga innan du återfaller.

Har du återfallit själv nu? Du har inte varit online sedan inlägget skrevs 2017-04-25, 12:19.
Citera
2017-05-23, 12:25
  #1122
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Klart att XA är religiöst. Det är för övrigt en pseudodebatt eftersom att svenska akademien definierar religion som bland annat andlighet. Med tanke på ditt sätt att skriva så förstår jag att du inte sitter på en av akademiens stolar, men du kan alltid börja med att slå upp ordet anlighet respektive ordet religion i SAOL.

Det är svårt för mig att svara på varför du tycker att jag ljuger. Du får gärna komma med ett konkret exempel.Hatar MLM tycker jag är ett starkt uttryck. Måste allt vara så svartvitt för er tolvstegare? Jag kan vara MLM-skeptiker eller till och med MLM-motståndare utan att för den delen gå runt och aktivt hata MLM.

När vi ändå är inne på ämnet så kan jag säga att det har förekommit ganska omfattande problem med MLM (eller pyramidspel som det heter på vanlig svenska) inom XA och andra sekter, bland annat Livets ord. Det är inte så konstigt eftersom att pyramidspel förutsätter att du har ett antal individer som saknar förmåga till kritiskt tänkande. Vilken miljö kan då vara bättre än den som förekommer inom sekter som XA? Där räknas kritiskt tänkande till och med som sjukligt!Vad du tycker om min nykterhet (förlåt, jag menar promillefrihet) är egalt för mig. Om man tittar på mina respektive dina inlägg så framgår det ganska tydligt vem som tänker självständigt och nyktert. Du går ju till och med runt och har tvångstankar om homosex i mataffären!
Du ljuger till exempel om att AA är religiöst. Det står "som vi uppfattade honom" av en anledning i stora boken. Det går inte att prata med någon som inte talar sanning.

Du är definitivt en hater. Varför är du emot MLM? Du är antagligen bara avundsjuk på de framgångsrika enteprenörer som har lyckats där du HAR MISSLYCKATS! Du är en hatare och inget annat!

Du visar mig att du lever i förnekelse när du säger att du är nykter. Jag har inte alls tvångstankar om homosexualitet.
Citera
2017-05-23, 12:26
  #1123
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Har du återfallit själv nu? Du har inte varit online sedan inlägget skrevs 2017-04-25, 12:19.
Varför skulle jag ha återfallit? Jag har vettigare saker att göra än att skriva till hatare här på Flashback.
Citera
2017-05-24, 03:21
  #1124
Avstängd
Zeolites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
Du ljuger till exempel om att AA är religiöst. Det står "som vi uppfattade honom" av en anledning i stora boken.

Som vi uppfattade vem?
Citera
2017-05-24, 08:17
  #1125
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Som vi uppfattade vem?
Gud - som vi uppfattade honom.
Citera
2017-05-24, 14:05
  #1126
Avstängd
Zeolites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
Gud - som vi uppfattade honom.

Religiöst således!
Citera
2017-05-25, 13:00
  #1127
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Religiöst således!
Inte nödvändigtvis. Poängen är att hitta något större än en själv. Många kallar sammanhållningen i gruppen "gud"(Gemenskap Utan Droger), många pratar om naturen, familjen, en större kraft osv. Det handlar inte om bibelns gud eller att gå i kyrkan osv.
Citera
2017-05-25, 13:32
  #1128
Avstängd
Zeolites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Inte nödvändigtvis. Poängen är att hitta något större än en själv. Många kallar sammanhållningen i gruppen "gud"(Gemenskap Utan Droger), många pratar om naturen, familjen, en större kraft osv. Det handlar inte om bibelns gud eller att gå i kyrkan osv.

Alla uppfattar, trots gemensamma nämnare, gud på sitt personliga sätt, precis som alla subjektivt uppfattar musik eller kärlek eller färger, eller vad du vill, olika.

Som du själv kan läsa så finns det bara en som har all makt och denne ende är gud. (Som felaktigt och genomgående skrivs med stor begynnelsebokstav, det skall dock skrivas gud, inte Gud).

Kom ihåg att det handlar om alkohol, listig, falsk och stark!

Utan hjälp blir den oss övermäktig. Men det finns en som har all makt - denne ende är Gud.
Må du finna honom nu!

3) Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i Guds händer sådan vi själva uppfattade Honom.

5) Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska den exakta innebörden av alla våra fel.

6) Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.

7) Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

11) Vi sökte genom bön och meditation att fördjupa vår medvetna kontakt med Gud - sådan vi
uppfattade Honom.

12) När vi, som en följd av dessa steg, själva hade haft ett andligt uppvaknande ...

(b) att förmodligen ingen mänsklig kraft kunde befria oss från vår alkoholism

(c) att Gud kunde och ville - om vi sökte Honom.
http://www.aa12-steg.se/aa12-steg.se...t_fungerar.htm
__________________
Senast redigerad av Zeolite 2017-05-25 kl. 13:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback