2019-02-01, 19:22
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Hade det varit bättre om OV lämnade barnet på tunnelbanan eller hur menar du att de skulle kunna göra annars?
OV och biljettkontroll har som uppgift i driften av trafiken att säkerställa biljettintäkt.

Om, MOT ALL FÖRMODAN, en barn riskerar hamna i kläm på något sätt, skall man avstå från detta, eftersom FN's barnkonvention står över SL's uppdrag i undantagsfall.

OV ska bedöma situationen såsom den uppstår. Om kvinnan är oregerlig är det inte barnets fel, men hon är barnets tillsynsperson (mamma), och bör därför frias om det säkerställer barnets säkra framkomst utan våld och obehag.
Citera
2019-02-01, 19:24
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Höggravida kvinnor tillhör en skyddsvärd grupp. Så har vi alltid haft det i ett västerländskt civiliserat samhälle och det ska ingen negativ demografiutveckling ta ifrån oss.

Likväl ska de precis som alla andra kunna uppvisa färdbevis när de åker tunnelbana. Är man "så gravid" att man inte klarar det, klarar man förmodligen heller inte att ta sig till tunnelbanan och om så är fallet rekommenderas en ambulans snarare än kollektivtrafik.
Citera
2019-02-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej. Vad är det du inte förstår?

Vad ska jag bevisa att det finns en internpolicy jag själv gått kurs i hos SL?
Haha har du gått en kurs hos SL där man kan åberopa barnkonventionen när någon plankar!
Citera
2019-02-01, 19:27
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
"Barnkonventionen vägleder
Alla verksamheter som finansieras av Region Stockholm ska aktivt arbeta utifrån FN:s konvention om barnets rättigheter. Enligt barnkonventionen ska barnets bästa vara vägledande i allt beslutsfattande och vid alla åtgärder som gäller barn.

Alla som jobbar med SL-trafiken ska beakta barns behov och intressen när man planerar och utför trafiken. Innan trafikomläggningar eller avstängningar, till exempel, måste tjänstemän och trafikentreprenörer ta reda på hur det berör barnen och i möjligaste mån agera så att deras speciella behov blir tillgodosedda."

Läs själv. Gör dig inte dummare än du behöver framstå.

Så alla barnföräldrar som plankar och skriker ska få åka gratis?
Citera
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Likväl ska de precis som alla andra kunna uppvisa färdbevis när de åker tunnelbana. Är man "så gravid" att man inte klarar det, klarar man förmodligen heller inte att ta sig till tunnelbanan och om så är fallet rekommenderas en ambulans snarare än kollektivtrafik.

Haha, det finns inga ambulanser till gravida kvinnor även om man håller på att föda i en snöhög. "Ta bussen" säger BB.
Citera
Bannlyst
Kvinnan gråter ut på TV4 nyheterna. ” det känns inte okej” och ”jag har ont i hela kroppen”.
Citera
2019-02-01, 19:28
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
SL är egentligen dom som ska störst fel av kakan. Spärrarna är urusla utrustade för att stoppa plankare.
Skitsnack. Det ska inte behövas någon spärr alls. Folk ska göra rätt för sig. Det är negressens fel. Ingen annans.
Citera
Medlem
Tänk att de flesta kan gå hela livet genom utan att få problem med vakter. Sen är där vissa som inte klarar detta. Kanske de bara har otur?
Citera
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Haha har du gått en kurs hos SL där man kan åberopa barnkonventionen när någon plankar!
I extremfall, ja. Det är ju inte så att det är legio att planka. I vissa särskilt uppkomna fall så kan det bli resultatet dock.
Citera
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Det finns två typer av människor...

De som är paragrafryttare och de som har ett så pass utvecklat intellekt att de kan se och tyda nyanser.

De allra flesta med ett normalt utvecklat intellekt (de som klarar av en fil. kand., typ) förstår ju såklart att paragrafryttare är av lägre intellekt.

Paragrafrytteri behöver såklart förklaras för er som tillhör denna kategori: en person som tycker att regler, lagar, företagspolicy och ramar ska följas slaviskt. ”Säger vakten att du ska gå så går du!!!”.

Dessa människor är tyvärr inte bara intelligensförkortade, utan även fega. De hörs aldrig i det riktiga livet, utan bara på internet. Jag är inte helt färdigutbildad inom psykologi, men jag vågar ändå påstå att det nog har med kompensering att göra.

ALLA som har en normal nivå av empati tycker att det här är ett fruktansvärt sätt av vakter att fysiskt hantera en gravid kvinna. ALLA som säger emot BRYR sig inte huruvida denna kvinna, hennes dotter eller foster tagit skada.

Jag tycker att denna kvinna betedde sig fruktansvärt, särskilt med tanke på graviditeten och hennes dotters närvaro, men jag vet ju inte omständigheterna bakom detta. Det gör ingen annan här heller, men jag vet att gravida kvinnor som inte utgör ett hot mot andra människor inte får behandlas med fysiskt tvång.

”Jaha, så då får ALLA gravida kvinnor åka gratis?”

Nej, men i DETTA specifika ärendet så var vakterna orimliga. De tog inte hänsyn till ett barns liv.

För vadå? 32kr? Att upprätthålla en regelbok där ALLA måste betala 32kr? Det spelar ingen roll.

Här i Sverige utsätter vi inte gravida kvinnor för fysiskt våld, ifall de inte utgör en direkt fara för andra människor.

Precis.
Hon känns psykotisk, men å andra sidan är hon gravid och kan lida av t ex PTSD. Att vakterna hellre går 4 mot 1 tyder antingen på att något extremt hänt innan (knivhot, handgemäng et c) eller att de dabbat sig rejält.

Hur är man funtad om man hellre släpar ut en gravid kvinna än släpper det? Sjukt.
Citera
2019-02-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Så du förespråkar att samhället ska acceptera att barn ska användas som mänskliga sköldar?
En bankrånare med en bebis i sele på magen får inte gripas. Visst, raljerande, men en konsekvens av det du skriver.

Hur är det en konsekvens? Hur vet du detta? Har du möjligen källor på samhällen som lidit av denna utveckling?
Citera
2019-02-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
På måndag är det jag som tar med mig ungarna och går till banken och ber om ett uttag från någon annans konto med en hänvisning till barnkonventionen.
haha- ja detta kan inspirera våra pensionärer också, de är inte stadd vid god kassa, så de besöker banken i sällskap med barnbarn, och hänvisar till barnkonventionen, om inte bankmannen begriper så ska de börja gasta och slå med käppen och skrika efter hjälp från EU.
Allt filmas, de blir kändisar o vilar ut i rullstol, blir med i Aktuellt, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in