2019-02-01, 16:46
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nu håller jag med dig i sak, men tyvärr ligger det till som så att alternativ 3 är det som gäller idag. Av dom 3 personerna jag sett bli tagna på Tvärbanan har dom två som sade "Jag har inget ID och jag är under 18" släppts av utan avgift samtidigt som den trejde personen, en student som hade köpt fel biljett av misstag (min kompis), som snällt gjorde vad vakterna sa fick en kontrollavgift

Däremot tycker jag att alternativ 1 är det mest rimliga. Det är positivt på så många sätt, speciellt eftersom SL-kortet idag redan subventioneras via skattesedeln utan att folk ser det. Bättre att höja kommunalskatten med motsvarande kostnaden av ett SL-kort och vips så slipper vi en massa strul.
Åkte på det där jag. Om jag minns rätt hade jag ett månadskort för ungdomar (eller vad det heter), när jag var student. Skiljde väl femtio kronor eller liknande om jag minns rätt. Fyllde precis 20 år och hade en vecka kvar på kortet. Givetvis dyker det upp kontrollanter med vakter.

Försöker snacka mig ur det. Funderade en stund på att springa ifrån kontrollanten men var lite svårt med tanke på hur vakterna var placerade vid utgången haha. 1200kr om jag minns rätt. Surt var det, men inte så mycket att tjafsa om när man vet att man har fel i sak. Att börja hetsa och skrika som kvinnan gör känns meningslöst.

Tycker kärringen kunde låtit mig slippa undan när hon såg att jag dagarna före fyllt 20 och hade några dagar kvar på kortet. Men paragrafryttare har en tendens att vara jobbiga.

Huruvida kvinnan hade en giltig biljett bör väl media kunna reda ut som intervjuat henne. Nog för att det finns många vakter som är idioter, men att de skulle tjafsa med en gravid kvinna om hon hade biljett tvivlar jag på.
Senast redigerad av caeco 2019-02-01 kl. 16:50.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizzka
Och vilken extrem tur att just Lovett Jallow, företrädare för Black Vogue, var där med sin kamera. Vilken lycklig slump.
Verkligen, vilken tur för kvinnan som kunde ta i lite extra när hon märkte att hon blev filmad.

Liknar situationen när kineserna som anlände till hotellet 2 dagar för tidigt och blev avvisade från hotellet av personalen. Dom kastade sig också på marken och skrek när dom blev filmade när personalen hade ringt polisen.
Senast redigerad av exoticspice 2019-02-01 kl. 16:51.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Vilket brott har kvinnan begått? Berätta! Hon hade en biljett i fickan men vakterna ville hellre slåss med en gravid kvinna än att ta fram biljetten ur fickan.
Det råder olika versioner på att hon hade biljett eller ej. OV avvisa inte folk med biljett.
Citera
2019-02-01, 16:47
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebel
Man kan ju för f*n inte SÄTTA SIG på en gravid kvinna???!!?? Spelar ingen roll vad hon har gjort. Det fattar ju vem som helst.

Ingen vakt sätter sig på någon kvinna. Vad har du för identitetspolitiska glasögon? Vakten försöker få henne att sätta sig på bänken och håller emot med sitt knä för att hon inte ska dra vidare, den andra vakten håller också upp sitt ben och försöker spärra att kvinnan tar sig iväg.

Just för att de INTE VILL BRUKA VÅLD slingrar sig kvinnan för att sedan demonstrativt lägga sig på golvet och blotta sin mage. Om vakterna hade upplevts som anfallande hade hon aldrig exponerat magen på det sätt hon gör, utan istället försökt skydda den.
Senast redigerad av Passepartout 2019-02-01 kl. 16:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
När kvinnans desperation uppenbarades....

Hon ville inte betala 25 spänn för en biljett. Men åka tunnelbana ville hon. Med ett stackars litet förskräckt barn vid handen. Gratis ville hon åka. Och när hon inte fick det kaozade hon loss.
Citera
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Men vem har den kompetensen? Vilken yrkesgrupp arbetar med det och är anställda på SL? Har SL ett grupp anställda socialsekreterare (Ett bristyrke där många slutar just för de är trötta på sådant här)? Skulle du åka dit eller?

Varför ska de vara anställd av SL? Det är ju ett brottsfall det rör sig om, man ringer polisen och de kontaktar socialtjänsten eftersom barn är inblandade.
Citera
2019-02-01, 16:48
Medlem
Citat:
Vakterna har inte gjort ett bra jobb, det är därför de nu är avstängda.

Nej. De är tagna ur yttre tjänst för att en utredning är påbörjad.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Kan man inte ingripa på ett sätt som inte skadar oskyldiga barn så bör man inte ingripa, när situationen som föreligger är att någon inte betalat en biljett a 32 kronor. Priset att barnen skadas står inte i paritet till hur akut behovet av ingripande är.

Så du förespråkar att samhället ska acceptera att barn ska användas som mänskliga sköldar?
En bankrånare med en bebis i sele på magen får inte gripas. Visst, raljerande, men en konsekvens av det du skriver.
Citera
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXHecateXx
Det finns ju en rätt uppmärksammad händelse med ordningsvakter vs mörkhyade småpojkar i en galleria. Så hon kanske inte alls förutsätter att inget kommer att hända varken henne eller hennes barn?

Menar du att hon var orolig att hennes ouppfostrade snorunge skulle bete sig som en babbean, spotta, fräsa och göra våldsamt motstånd som snorungarna i Kista?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetimajn
Man brukar inte bli lämnad ifred om man begår brott.

Ja det var ju en intelligent plattityd du fick ur dig där.

Ordningsvakternas roll är inte primärt att stävja brottslighet, utan att främja trygghet, inkl. människors hälsa. I händelse av att dessa står i motsättning till varandra så är det senare att prioritera.
Citera
Medlem
Citat:
Vilket brott har kvinnan begått? Berätta! Hon hade en biljett i fickan men vakterna ville hellre slåss med en gravid kvinna än att ta fram biljetten ur fickan.

Så varför tog hon inte fram den då?
Citera
2019-02-01, 16:50
Medlem
Varför har hon dragit upp sin tröja och jacka och ligger där med magen bar?? Antagligen för att dramatisera situationen ännu mera för att dra fram rasismkortet. Riktig drama. Stackars dotter som har en mamma som beter sig på detta sätt. Och överhuvudtaget planka med ett barn. Vad är för rollmodell???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in