Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
Nu håller jag med dig i sak, men tyvärr ligger det till som så att alternativ 3 är det som gäller idag. Av dom 3 personerna jag sett bli tagna på Tvärbanan har dom två som sade "Jag har inget ID och jag är under 18" släppts av utan avgift samtidigt som den trejde personen, en student som hade köpt fel biljett av misstag (min kompis), som snällt gjorde vad vakterna sa fick en kontrollavgift
Däremot tycker jag att alternativ 1 är det mest rimliga. Det är positivt på så många sätt, speciellt eftersom SL-kortet idag redan subventioneras via skattesedeln utan att folk ser det. Bättre att höja kommunalskatten med motsvarande kostnaden av ett SL-kort och vips så slipper vi en massa strul.
Åkte på det där jag. Om jag minns rätt hade jag ett månadskort för ungdomar (eller vad det heter), när jag var student. Skiljde väl femtio kronor eller liknande om jag minns rätt. Fyllde precis 20 år och hade en vecka kvar på kortet. Givetvis dyker det upp kontrollanter med vakter.
Försöker snacka mig ur det. Funderade en stund på att springa ifrån kontrollanten men var lite svårt med tanke på hur vakterna var placerade vid utgången haha. 1200kr om jag minns rätt. Surt var det, men inte så mycket att tjafsa om när man vet att man har fel i sak. Att börja hetsa och skrika som kvinnan gör känns meningslöst.
Tycker kärringen kunde låtit mig slippa undan när hon såg att jag dagarna före fyllt 20 och hade några dagar kvar på kortet. Men paragrafryttare har en tendens att vara jobbiga.
Huruvida kvinnan hade en giltig biljett bör väl media kunna reda ut som intervjuat henne. Nog för att det finns många vakter som är idioter, men att de skulle tjafsa med en gravid kvinna om hon hade biljett tvivlar jag på.