2019-02-01, 19:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Så alla barnföräldrar som plankar och skriker ska få åka gratis?
Jag hade visserligen lågt ställda förväntningar på din intelligensnivå, men du upphör aldrig att förvåna. Godnatt.
Citera
2019-02-01, 19:31
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
OV och biljettkontroll har som uppgift i driften av trafiken att säkerställa biljettintäkt.

Om, MOT ALL FÖRMODAN, en barn riskerar hamna i kläm på något sätt, skall man avstå från detta, eftersom FN's barnkonvention står över SL's uppdrag i undantagsfall.

OV ska bedöma situationen såsom den uppstår. Om kvinnan är oregerlig är det inte barnets fel, men hon är barnets tillsynsperson (mamma), och bör därför frias om det säkerställer barnets säkra framkomst utan våld och obehag.
Gjorde de någon felbedömning menar du?
-De skriver ut en bot, hon slänger den
-De ber henne att gå ut så att tåget kan åka vidare
-Hon kämpar emot och börjar skrika
-Vakterna tar tag i henne för att få ut henne ur tåget

På vilket sätt utsattes barnen för fara? Bara för att barnet gråter så betyder det inte att något har hänt.
Citera
2019-02-01, 19:32
Bannlyst
Värsta slöddret är trygghets värdarna ifrån lugna gatan, det är 100% kriminella förorts gangster som lavja kårverksamhet i tunnelbanan.

Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Debatten borde vara om SL och de bevaknings/ordningsföretag som i sin tur anställer helt odugliga människor som är halvkriminella. Ordningsvakter som inte förstår svenska (invandrarsvenska?).

Alla ni som försvar dessa ordningsvakter! Jag är säker på att ingen av er skulle vilja spendera en sekund i de avskilda rummen som finns vid/i t-banan. Alla vet vi vad som kan hända/er. Se bara på mannen som blev tagen för misstänkt snatteri på Åhléns för någon vecka sedan. Gå tillbaks och läs hur han upplevde hela situationen.

SL m.fl. borde sätta in fler resurser för att motverka alla de som plankar, står o lurpassar på en när man skall gå igenom spärrarna. För att inte tala om alla dessa zigenare (tiggare) som besudlar Stockholms gatubild o resten av vårt fina land.

Sverige var ett fint och vitt land (typ som om ni tittar ut genom fönstret nu) innan 80-talet. De icke-svenskar som fanns sågs som ett exotiskt inslag i samhället och ville bara jobba samt bidra till den svenska välfärden. Invandrare som förstod värdet i att leva i ett fredligt land. Annat är det nu. Sorry. Det kommer inte att bli bättre.

Lite off-topic men kunde inte låta bli.

De "positiva" i det hela är att folk filmar så att vi alla får se vilka inkompetenta personer som skall se till att vi känner oss trygga i t-banan. Säger bara...filma mera!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
.

För den som orkar söka finns mer. Låter ju såklart rätt otroligt att det här skulle vara iscensatt. Men det är ju märkligt att en sådan här person bara "dyker upp" i det här sammanhanget.

Inte utan att man börjar fundera i dom banorna.
Kan man lura press o allmänhet genom att få till en histora, SVART, KVINNA, HÖGGRAVID, MISSHANDLAD så lär man ha det tryggat med bidrag till fortsatt verksamhet. Kanske ett beställningsjobb från någon vänsterröelse som ska eska statligt bidrag till sin verksamhet att "kämpa mot orättvisor, "för likabehandling" och "mot rasism"?

Hennes beteende som höggravid strider nämligen mot allt sunt förnuft.
Om det INTE handlar om teater så bara bekräftar hon ju fördomar mot svarta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Likväl ska de precis som alla andra kunna uppvisa färdbevis när de åker tunnelbana. Är man "så gravid" att man inte klarar det, klarar man förmodligen heller inte att ta sig till tunnelbanan och om så är fallet rekommenderas en ambulans snarare än kollektivtrafik.

Det är inte frågan här, utan det med filmen bevisade faktum att vakten med våld tryckte kvinnan mot bänken. Bebisen i magen är oskyldig till kvinnans beteende och ska inte utsättas för livsfara av denne inkompetente vakt.
Citera
2019-02-01, 19:33
Medlem
islamcultofdeaths avatar
Muslimer och svarta är de värsta lögnarna och offerkoftorna jag sett i mitt liv.

Helt rätt att slänga ut henne om hon inte betalat. Sen att hon i en efterhandskonstruktion idag visar ett busskort på TV-nyheterna bevisar inte att hon hade ett på sig igår eller ens äger kortet hon visar upp. I så fall hade hon DRAGIT KORTET I SPÄRREN.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Haha, det finns inga ambulanser till gravida kvinnor även om man håller på att föda i en snöhög. "Ta bussen" säger BB.

Må så vara, men då får väl de som röstat för den samhällsutvecklingen och som oftast tycks vara de som gallskriker allra mest, ta sig en funderare på vad de ställt till med.

Hur som helst, när det gäller den händelse som tråden handlar om så ser jag inget fel i vakternas agerande. Kvinnan kunde inte uppvisa ett färdbevis, vilket är ett krav och kunde ha undvikit allt handgemäng genom att helt enkelt kliva upp och kliva av tåget. Hon valde att göra något annat och följderna blev därefter.
Citera
Medlem
Ravenouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Det finns två typer av människor...

De som är paragrafryttare och de som har ett så pass utvecklat intellekt att de kan se och tyda nyanser.

De allra flesta med ett normalt utvecklat intellekt (de som klarar av en fil. kand., typ) förstår ju såklart att paragrafryttare är av lägre intellekt.

Paragrafrytteri behöver såklart förklaras för er som tillhör denna kategori: en person som tycker att regler, lagar, företagspolicy och ramar ska följas slaviskt. ”Säger vakten att du ska gå så går du!!!”.

Dessa människor är tyvärr inte bara intelligensförkortade, utan även fega. De hörs aldrig i det riktiga livet, utan bara på internet. Jag är inte helt färdigutbildad inom psykologi, men jag vågar ändå påstå att det nog har med kompensering att göra.

ALLA som har en normal nivå av empati tycker att det här är ett fruktansvärt sätt av vakter att fysiskt hantera en gravid kvinna. ALLA som säger emot BRYR sig inte huruvida denna kvinna, hennes dotter eller foster tagit skada.

Jag tycker att denna kvinna betedde sig fruktansvärt, särskilt med tanke på graviditeten och hennes dotters närvaro, men jag vet ju inte omständigheterna bakom detta. Det gör ingen annan här heller, men jag vet att gravida kvinnor som inte utgör ett hot mot andra människor inte får behandlas med fysiskt tvång.

”Jaha, så då får ALLA gravida kvinnor åka gratis?”

Nej, men i DETTA specifika ärendet så var vakterna orimliga. De tog inte hänsyn till ett barns liv.

För vadå? 32kr? Att upprätthålla en regelbok där ALLA måste betala 32kr? Det spelar ingen roll.

Här i Sverige utsätter vi inte gravida kvinnor för fysiskt våld, ifall de inte utgör en direkt fara för andra människor.

Kul inledande argument. Man kan föreställa sig att det finns en del "paragrafryttare" på t.ex. en domstol och de brukar ju generellt ha krafsat ihop i alla fall en master. Det är liksom lite grejen med juridik - att vara anal och fyrkantig, det skapar nämligen förutsebarhet. Men givetvis måste varje situation ses i ljuset av dess omständigheter.

För att påta vidare lite i paragrafrytteriet vill jag understryka följande; Det råder ingen tvivel om att ordningsvakterna får använda försvarligt våld för att genomföra en tjänsteåtgärd - t.ex. som i detta fall avlägsna en person som inte löst biljett. Vad som är försvarligt våld är, till skillnad från huruvida de hade en rätt att ingripa, en bedömningsfråga. Vissa - däribland jag - tycker mig se väldigt lite våld och att många av de risk- och skademoment som uppstår beror på kvinnan själv. Andra - kanske som du? (vill inte föregå din inställning) - tycker sig se oförsvarligt våld.

Naturligtvis ska inte en myndighetsperson "se mellan fingrarna" med brott, även om det är litet. Förutom att det bäddar för korruption och godtycke så ligger det tvärs emot hur våran rättsapparat är uppbyggd och tänkt att fungera. Därmed inte sagt att utfallet i denna situation var optimal, eller ens lyckad. Detta kan man däremot inte helt lägga på ordningsvakterna utan givetvis även på den vuxna människa som dels försatte sig i situationen, dels satte sig i fysiskt motvärn sitt hälsotillstånd till trots.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns två typer av människor...

De som är paragrafryttare och de som har ett så pass utvecklat intellekt att de kan se och tyda nyanser.

De allra flesta med ett normalt utvecklat intellekt (de som klarar av en fil. kand., typ) förstår ju såklart att paragrafryttare är av lägre intellekt.

Paragrafrytteri behöver såklart förklaras för er som tillhör denna kategori: en person som tycker att regler, lagar, företagspolicy och ramar ska följas slaviskt. ”Säger vakten att du ska gå så går du!!!”.

Dessa människor är tyvärr inte bara intelligensförkortade, utan även fega. De hörs aldrig i det riktiga livet, utan bara på internet. Jag är inte helt färdigutbildad inom psykologi, men jag vågar ändå påstå att det nog har med kompensering att göra.

ALLA som har en normal nivå av empati tycker att det här är ett fruktansvärt sätt av vakter att fysiskt hantera en gravid kvinna. ALLA som säger emot BRYR sig inte huruvida denna kvinna, hennes dotter eller foster tagit skada.

Jag tycker att denna kvinna betedde sig fruktansvärt, särskilt med tanke på graviditeten och hennes dotters närvaro, men jag vet ju inte omständigheterna bakom detta. Det gör ingen annan här heller, men jag vet att gravida kvinnor som inte utgör ett hot mot andra människor inte får behandlas med fysiskt tvång.

”Jaha, så då får ALLA gravida kvinnor åka gratis?”

Nej, men i DETTA specifika ärendet så var vakterna orimliga. De tog inte hänsyn till ett barns liv.

För vadå? 32kr? Att upprätthålla en regelbok där ALLA måste betala 32kr? Det spelar ingen roll.

Här i Sverige utsätter vi inte gravida kvinnor för fysiskt våld, ifall de inte utgör en direkt fara för andra människor.
Sorry! Trådens sämsta inlägg hittills. Hur kan du överhuvudtaget försvara att den gravida utsätter sitt barn i magen för fara och att det andra barnet blir utsatt för trauma. För ynka trettio spänn!! Hur sjutton kan du försvara dessa övergrepp på barnen????? Kvinnan borde inte tjafsat emot.
Citera
2019-02-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Precis.
Hon känns psykotisk, men å andra sidan är hon gravid och kan lida av t ex PTSD. Att vakterna hellre går 4 mot 1 tyder antingen på att något extremt hänt innan (knivhot, handgemäng et c) eller att de dabbat sig rejält.

Hur är man funtad om man hellre släpar ut en gravid kvinna än släpper det? Sjukt.

Jo, men det finns ju inget vittnesmål som tar upp att hon haft vapen eller utfört våld. Eller jo, ”våldsamt motstånd” nämns ju, men vafan.

Hur man är funtad, frågar du. Jag vet inte exakt, men för dessa människor står regler över eget förnuft. Varför vet inte jag, men gissningsvis kompensation för att de annars är maktlösa i sitt liv. Svårt att få tjejer, killar, människors kärlek och respekt.
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Men alltså jag förstår inte hur du kan säga det? Ska de också få gå på bio gratis, plocka varor i affären gratis, åka flyg gratis, gå på badhus gratis, åka buss gratis och så vidare? Är regeln att man inte får ingripa mot gravida? Det är en genuin fråga från min sida, jag är fascinerad över att det finns människor som tycker så.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Detta måste få bli slutet på dessa satans polisdrängars skräckregemente i stockholmarnas tunnelbanesystem.

Hoppas du råkar ut för någon extrem skräckupplevelse där du blir utsatt för ett brott,
när du önskat bort alla överdrivet timida, svenska vakter, internationellt sett.
Må du aldrig bli skyddad av rättssystemet.
Den verkliga skräcken är ju alla kriminella, missbrukare och brottslingar bland resenärer.
Det känns tryggt att ov kan backa upp polisen på den fronten. Speciellt när det är problem att få folk att vilja jobba med polisyrket.
Och det riktigt skrämmande är ju att man tar bort fokus ifrån när man ser labila, brottsbenägna föräldrar som tveklöst brister i omsorg för sina barn och istället riktar fokus på några ordningsvakter,
som försökte hantera en situation där en förälder orsakade tumult HELT på egen hand.
En mentalt, labil förälder som använder att skylta med sin gravidmage (manipulativt dra upp tröjan så alla ska se den) för att försätta ov i dålig dager. Dessutom använda dottern som ett objekt för att visa ov:s olämpliga ingripande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in