2019-01-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Typ. Men läs det du tycker är roligast/vill jobba med. Det är alltid den bästa inriktningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Kan bara tala utifrån min egen erfarenhet, men när jag pluggade upplevde jag att FEK-blocken i marknadsföring till 90% bestod av pseudovetenskapligt flum, inte sällan i form av faktapresentation av rena självklarheter. Läste inte C-blocket i marknadsföring men tvivlar tyvärr på att det skulle vara en större förbättring även där.

Om valet står mellan finansiering och marknadsföring är det förstnämnda att föredra. Som Bucketshop är inne på ska man förstås även beakta vad man tycker verkar roligast.

Nja, det är väl i regel bara 7,5-15 hp som läses i fördjupningsämnet i C-kursen så nivån där är knappast särskilt hög.
Ok då blir det nog finansiering för mig då jag tycker det är betydligt mer intressant och användbart. Tack för svaren!
Citera
2019-01-30, 22:12
Medlem
Vilken skola? Civilekonom

Ska börja plugga till hösten och skulle vilja veta vilken skola man ska välja och varför, helst från personer som gått på dessa skolor men intressant med andras åsikter också.
Jag är nästan 100% säker på att jag vill gå civilekonomprogrammet och inte ta en master vilket gör att Göteborg och Stockholm inte finns på kartan (de erbjuder inte civilekonomprogrammet? Kan ha helt fel), är förövrigt inga städer jag skulle vilja bo i.

Skolorna jag funderar på:
Linnéuniversitetet (Växjö)
Linköping-
Jönköping-

Växjö och Jönköping är nära där jag bor just nu vilket jag värderar men har hört en del om att dessa skolor är av den sämre sorten.

Om det är någon som går/har gått på dessa skolor så uppskattas det om ni kan berätta lite om hur studentlivet, möjlighet till utlandsstudier samt om hur svårt ni upplevde att skaffa ett relevant extra jobb var/är.

Intresserad av ekonomi sedan länge, håller på med det vid sidan om min skolgång för tillfället och skulle inte kunna tänka mig arbeta med någonting annat. Jag är därför fast bestämd vid denna utbildning, sett mycket onödiga kommentarer om just ekonomi och det behövs därför ingen som påpekar arbetsmarknaden eller liknande för ekonomer då jag är väl medveten om hur det ser ut.
Citera
2019-01-30, 22:48
Medlem
Tänkte läsa fek A till höst och nek a till vår. Hur tidskrävande är dessa kurser? Hur många timmar i veckan krävs? Läser redan 100% och det gäller UU, om det spelar roll.
Citera
2019-01-31, 23:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Tänkte läsa fek A till höst och nek a till vår. Hur tidskrävande är dessa kurser? Hur många timmar i veckan krävs? Läser redan 100% och det gäller UU, om det spelar roll.

Beror rätt mycket på vilka betyg du satsar på. Vill du bara klara kurserna räcker i princip 15-20 timmar per vecka, troligen ännu mindre, då kurserna inte direkt är särskilt krävande (lite undervisningstid, ännu mindre obligatoriskt, inte så omfattande examinationsmoment, ganska basic tentaupplägg). Vill du ha bra betyg krävs lite mer, men det är inga problem att få ihop det med jobb och andra saker om du planerar bra.
Citera
2019-02-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacoobanderson
Ska börja plugga till hösten och skulle vilja veta vilken skola man ska välja och varför, helst från personer som gått på dessa skolor men intressant med andras åsikter också.
Jag är nästan 100% säker på att jag vill gå civilekonomprogrammet och inte ta en master vilket gör att Göteborg och Stockholm inte finns på kartan (de erbjuder inte civilekonomprogrammet? Kan ha helt fel), är förövrigt inga städer jag skulle vilja bo i.

Linköping-
Jönköping-

Växjö och Jönköping är nära där jag bor just nu vilket jag värderar men har hört en del om att dessa skolor är av den sämre sorten.

Om det är någon som går/har gått på dessa skolor så uppskattas det om ni kan berätta lite om hur studentlivet, möjlighet till utlandsstudier samt om hur svårt ni upplevde att skaffa ett relevant extra jobb var/är.

Intresserad av ekonomi sedan länge, håller på med det vid sidan om min skolgång för tillfället och skulle inte kunna tänka mig arbeta med någonting annat. Jag är därför fast bestämd vid denna utbildning, sett mycket onödiga kommentarer om just ekonomi och det behövs därför ingen som påpekar arbetsmarknaden eller liknande för ekonomer då jag är väl medveten om hur det ser ut.

Vad är grejen med att du måste läsa civek?
Citera
2019-02-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror rätt mycket på vilka betyg du satsar på. Vill du bara klara kurserna räcker i princip 15-20 timmar per vecka, troligen ännu mindre, då kurserna inte direkt är särskilt krävande (lite undervisningstid, ännu mindre obligatoriskt, inte så omfattande examinationsmoment, ganska basic tentaupplägg). Vill du ha bra betyg krävs lite mer, men det är inga problem att få ihop det med jobb och andra saker om du planerar bra.

Allt är individuellt såklart, men går du på samtliga föreläsningar och pluggar 4-7 dagar inför en tenta bör det räcka för G, kanske lite mer under NEK såvida du inte har lätt för matte.

Sen beror det som sagt på hur mycket du vill lära dig samt om du vill ha bättre betyg.
Citera
2019-02-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Vad är grejen med att du måste läsa civek?

Undrar också det, finns ju en anledning till varför det inte längre finns på de prestigefulla universiteten idag.
Citera
2019-02-01, 10:46
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Allt är individuellt såklart, men går du på samtliga föreläsningar och pluggar 4-7 dagar inför en tenta bör det räcka för G, kanske lite mer under NEK såvida du inte har lätt för matte.

Sen beror det som sagt på hur mycket du vill lära dig samt om du vill ha bättre betyg.

Det räcker utan tvekan för kurser i marknadsföring och organisation. Sen är det ju som alltid att så fort det ska räknas så finns det studenter som får panik, men kan man det hyfsat så är det nog ingenting i FEK som kräver någon större insats än så (givet naturligtvis att du nöjer dig med godkänt) för normalbegåvade.
Citera
2019-02-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacoobanderson

Linköping-
Jönköping-

Civ ek är på väg bort helt och hållet. Kandidat, magister och master är vad som gäller nu för tiden. Så släpp jakten på en civ ek-examen, att jaga just den är bara onödigt.

För övrigt; av dina listade förslag är det Jönköping eller Linköping som gäller. Jkpg om du vill ha en mer internationell prägel på utbildningen, och Linköping om du vill kunna kombinera den mot något tekniskt/civ ing. Lycka till!
Citera
2019-02-01, 14:38
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Civ ek är på väg bort helt och hållet. Kandidat, magister och master är vad som gäller nu för tiden. Så släpp jakten på en civ ek-examen, att jaga just den är bara onödigt.

För övrigt; av dina listade förslag är det Jönköping eller Linköping som gäller. Jkpg om du vill ha en mer internationell prägel på utbildningen, och Linköping om du vill kunna kombinera den mot något tekniskt/civ ing. Lycka till!

Vad är det egentligen som är internationellt med Jönköping? Förutom att dom har ordet internationellt i namnet. Har aldrig fattat vad det egentligen betyder i praktiken?
Citera
2019-02-01, 15:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vad är det egentligen som är internationellt med Jönköping? Förutom att dom har ordet internationellt i namnet. Har aldrig fattat vad det egentligen betyder i praktiken?

Man får köra ett år i utbyte, medan andra lärosäten i regel erbjuder en termin. I övrigt finns inget internationellt att läsa i Jönköping.
Citera
2019-02-01, 16:29
Medlem
Citat:

Kommer från Jönköpingskrokarna. De satsar mycket på utbyten och vill att alla studenter ska få chansen till det. Men känns mer som att du vill vara hippa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in