2019-03-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebbem
Jag har en fråga som jag hoppas att kunna få hjälp med. jag har tänkt att söka en ekonomie kandidat hos antingen LU eller UU då det verkar vara de som rekommenderas om man bortser från HHS. Vad jag förstått efter att ha läst en del här i tråden är att relevanta sidojobb är en top-priority. Så till min fråga vilken utav dessa två lärosäten är lättast/finns flest relevanta jobb att få vid? 

Tittar man på respektive skola så har Uppsala Stockholms området och Lund Malmö, Stockholm lär ju ha fler jobb men Lund känns som de har bättre nätverk mellan andra länder och lättare att lyckas få in en fot utanför Skandinavien.

Kan tillägga att jag bor i stockholm just nu och vill helst ha ett jobb utanför skandinavien.

Du har även Köpenhamn nära Lund.

Jag svarar inte på frågan då jag är biased. Men båda är väldigt bra val.
Citera
2019-03-21, 19:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebbem
Jag har en fråga som jag hoppas att kunna få hjälp med. jag har tänkt att söka en ekonomie kandidat hos antingen LU eller UU då det verkar vara de som rekommenderas om man bortser från HHS. Vad jag förstått efter att ha läst en del här i tråden är att relevanta sidojobb är en top-priority. Så till min fråga vilken utav dessa två lärosäten är lättast/finns flest relevanta jobb att få vid? 

Tittar man på respektive skola så har Uppsala Stockholms området och Lund Malmö, Stockholm lär ju ha fler jobb men Lund känns som de har bättre nätverk mellan andra länder och lättare att lyckas få in en fot utanför Skandinavien.

Kan tillägga att jag bor i stockholm just nu och vill helst ha ett jobb utanför skandinavien.

Allt annat lika är UU att föredra ur jobbsynpunkt. Betydligt fler jobb i Stockholm, främst inom finanshållet då de allra flesta arbetsgivare har sina huvudkontor här (storbankerna, Sverigekontoren för Big 4, mm.) samt då relevanta myndigheter finns här (Finansinspektionen, Riksbanken, mm.). Lund är dessutom en studentstad så alla där slåss om studentjobben som ligger ute, i Stockholm finns fler jobb.
Citera
2019-03-22, 08:45
Medlem
[quote=Bucketshop|67091560] De flesta investbankerna kräver inte ens att du skickar in betyg. Och vi har aldrig kollat några betyg när vi tar in interns. Personligen tycker jag det är synd då jag tycker det är en väldigt bra proxy för hur pass lat/ambitiös någon är.

Ok, lite underligt tycker jag. Finns det något bra skäl till varför man inte behöver skicka in några betyg?
Citera
2019-03-22, 09:50
Medlem
phosphors avatar
När ska man ha fixat extrajobbet som senast under kandidaten, och räcker det med ett (som gäller under hela studiegången)? Den överväldigande majoriteten av arbetsgivare vill att man förpliktar sig att jobba för dem i ett par år, något som är nästan oundkomligt om man blir nedlåst av ett bemanningsföretag i ett kontrakt. Samtidigt vill de att man sommarjobbar när man istället bör söka internships. Hur gjorde ni?
Citera
2019-03-22, 12:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
När ska man ha fixat extrajobbet som senast under kandidaten, och räcker det med ett (som gäller under hela studiegången)?

Försök så tidigt som möjligt, iaf till termin 3-4.

Det är kvaliteten och inte kvantiteten som spelar roll. Det första jobbet är ju dock inte så kvalificerat (typ kundtjänst) så det är vettigt att söka sig till mer relevanta roller tidigt.

Citat:
Den överväldigande majoriteten av arbetsgivare vill att man förpliktar sig att jobba för dem i ett par år, något som är nästan oundkomligt om man blir nedlåst av ett bemanningsföretag i ett kontrakt. Samtidigt vill de att man sommarjobbar när man istället bör söka internships. Hur gjorde ni?

Det finns inget som säger att man ska förplikta sig att jobba på ett visst ställe. Sluta på ett jobb när du känner att du vill gå vidare.
Citera
2019-03-22, 12:46
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Försök så tidigt som möjligt, iaf till termin 3-4.

Det är kvaliteten och inte kvantiteten som spelar roll. Det första jobbet är ju dock inte så kvalificerat (typ kundtjänst) så det är vettigt att söka sig till mer relevanta roller tidigt.

Vad tycker du om jobb som ekonomiassistent? Är det något man kan syssla med under hela kandidaten eller finns det något ännu mer kvalificerat och relevant som man kan byta till i efterhand (bortsett från saker man gör på internships)?
Citera
2019-03-22, 13:06
Medlem
Bucketshops avatar
[][b]
Citat:
Ursprungligen postat av Brrsson123
De flesta investbankerna kräver inte ens att du skickar in betyg. Och vi har aldrig kollat några betyg när vi tar in interns. Personligen tycker jag det är synd då jag tycker det är en väldigt bra proxy för hur pass lat/ambitiös någon är.

Ok, lite underligt tycker jag. Finns det något bra skäl till varför man inte behöver skicka in några betyg?
Förmodligen för att folk tycker andra saker är viktigare, jag håller inte riktigt med men det är så det är i stor utsträckning.
Citera
2019-03-22, 13:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vad tycker du om jobb som ekonomiassistent? Är det något man kan syssla med under hela kandidaten eller finns det något ännu mer kvalificerat och relevant som man kan byta till i efterhand (bortsett från saker man gör på internships)?

Ekonomiassistent är ett bra första jobb. Vad du bör byta vidare till för att få mer kvalificerad erfarenhet beror rimligen på vilket område du är intresserad av. Men många jobbar tex som deltidsanalytiker, med aktiehandel, skatt, treasury, osv.
Citera
2019-03-23, 21:08
Medlem
Någon som vet hur utvecklingsmöjligheterna ser ut om man börjar jobba på en M&A eller PE-avdelning kontra börja jobba som revisorassistent?
Citera
2019-03-23, 23:25
Medlem
Citat:
Någon som vet hur utvecklingsmöjligheterna ser ut om man börjar jobba på en M&A eller PE-avdelning kontra börja jobba som revisorassistent?

Jag skulle vilja påstå att en relevant jämförelse är att ett första jobb eller internship inom M&A eller PE är Juventus och ett jobb som revisorsassistent är Grunden BOIS.
Citera
2019-03-24, 09:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Syftar du på M&A eller PE på Big4 eller på annat ställe? Bara det sätter ribban en del.

Överlag ger M&A eller PE betydligt bättre karriär/lön, men kräver mycket mer nedlagd arbetstid.
Citera
2019-03-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Syftar du på M&A eller PE på Big4 eller på annat ställe? Bara det sätter ribban en del.

Överlag ger M&A eller PE betydligt bättre karriär/lön, men kräver mycket mer nedlagd arbetstid.

Tänkte bara rent allmänt. Vad är vanliga yrken man går vidare med om man har jobbat på t.ex. M&A eller PE på big4 några år?

Är det verkligen så stor skillnad i arbetstid? Min polare som är nyanställd revisor på EY berättade att det var sjukt mycket att göra och att han jobbade 70h förra veckan, vilket är extremt mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in