2017-02-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDaggi
Står och väljer mellan Civilingenjör Informationsteknik (IT) eller Civ.ing System och teknik i samhälle (STS) men får ingen riktig bild av slutliga kompetensen. Båda utbildningarna leder till produktutvecklingsjobb som jag är intresserad av men känner att programmering kanske inte är det roligaste samt STS verkar vara en väldigt luddig utbildning.

Har ni några konkreta för/nackdelar med utbildningarna? Båda är lika tunga på matematik/fysik.
Tror du har postat i fel tråd!
Citera
2017-02-12, 22:32
Medlem
Rosahelikopterns avatar
En liten fråga, är det någon som har mött någon arbetsgivare under en ansökningsprocess som har haft någon åsikt om vilken skola/plats ni har spenderat er utlandstermin när ni sökt jobb hemma i Sverige? Tänker väl främst på tjänster inom management consulting, banking, big4 eller traineprogram på större svenska bolag.

Faktumet är det att jag ska söka utbyte relativt snart, och platslistan har några skolor som är i absoluta världstoppen i diverse rankingar inom ekonomi/finans, men dessa ligger på rätt så tråkiga platser i världen som verkligen inte lockar. Ställena som lockar har både helt ok universitet men även en del som inte är så speciellt prestgefulla. Som det ser ut nu tänker jag väl att jag kör på någon destination jag vill och bortser från ranking. Om det däremot skulle underlätta något enormt i framtida rekryteringar när det gäller val av utbyte är jag beredd att tänka annourlunda. Kan tilläggas att jag går på en av de större skolorna vid sidan av HHS om det nu spelar någon roll.
Citera
2017-02-12, 22:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
En liten fråga, är det någon som har mött någon arbetsgivare under en ansökningsprocess som har haft någon åsikt om vilken skola/plats ni har spenderat er utlandstermin när ni sökt jobb hemma i Sverige? Tänker väl främst på tjänster inom management consulting, banking, big4 eller traineprogram på större svenska bolag.

Faktumet är det att jag ska söka utbyte relativt snart, och platslistan har några skolor som är i absoluta världstoppen i diverse rankingar inom ekonomi/finans, men dessa ligger på rätt så tråkiga platser i världen som verkligen inte lockar. Ställena som lockar har både helt ok universitet men även en del som inte är så speciellt prestgefulla. Som det ser ut nu tänker jag väl att jag kör på någon destination jag vill och bortser från ranking. Om det däremot skulle underlätta något enormt i framtida rekryteringar när det gäller val av utbyte är jag beredd att tänka annourlunda. Kan tilläggas att jag går på en av de större skolorna vid sidan av HHS om det nu spelar någon roll.

Jag har aldrig hört att någon skulle fästa någon särskild uppmärksamhet på var man gjort utbytet. Det var inte heller något som jag personligen tittade på när jag screenade CV:n för internships på en investmentbank.
Citera
2017-02-12, 23:32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Åk till någon plats du tycker verkar skoj. Utbytet är till för att dricka öl, träffa nya människor och skaffa dig erfarenheter utanför skolbänken, inte nödvändigtvis lära dig så mycket rent akademiskt.
Citera
2017-02-12, 23:46
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:

Beror ju lite på, om du är intresserad av ett företag som har en viss förankring någonstans kan det absolut skapa en edge för dig om du redan under studietiden bekantar dig med kulturen. Sen är det ju klart att St Gallen ser bättre än en okänd skola men det är heller troligtvis inte det som avgör. Välj något kul istället
Citera
2017-02-14, 00:08
Bannlyst
För er som just nu pluggar Civilekonom- och Ekonom-utbildningar, vad har ni för tankar framåt?
Vad är era mål?
Citera
2017-02-14, 13:16
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FX5000
För er som just nu pluggar Civilekonom- och Ekonom-utbildningar, vad har ni för tankar framåt?
Vad är era mål?

Lutar åt corporate finance för mig, målet är ett schysst tranieeprogram till att börja med
Citera
2017-02-14, 19:47
Medlem
Citat:
Vad är era mål?

precis skrivit kontrakt som revisionsekonom så börjar där iaf examen i juni
Citera
2017-02-15, 05:56
Medlem
Citat:
Vad är era mål?

Förhoppningsvis Management Consulting. Ska påbörja mastern nu till hösten och då läsa Industrial Management.
Citera
2017-02-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovN
Jag är fundersam..

Är det någon som har erfarenhet/tankar kring att läsa en master efter en civilekonomexamen? Jag har fått upp ögonen för masterprogrammet i redovisning vid SU då jag vill öka mina chanser till ett hyfsat jobb i framtiden. Jag är framförallt intresserad av att ta anställning på en Big 4 i Stockholm för att senare röra mig mot en roll som controller. Jag är tyvärr inne i slutet på min fyra-åriga utbildning på ett av de mindre populära lärosätena, och det blir lite krångligt att ta ut en kandidatexamen. Pratade dock med en studievägledare på SU som sa att man är behörig att söka till deras masterprogram även med en civilekonomexamen.

- Vad tänker ni kring civilekonomexamen + master? På SU har man även möjligheten att ta ut en ett-årig master.

- Är det någon som har läst programmet som kan dela med sig av sina erfarenheter?

bump
Citera
2017-02-23, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovN
bump

Låter onödigt? Vad är din magister i för ämne? Generellt kräver big 4 bara att du läst en magister så om du har hyfsade betyg och meriter hade jag satsat på att söka direkt och se om du landar något jobb någonstans.
Citera
2017-02-23, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekael
Låter onödigt? Vad är din magister i för ämne? Generellt kräver big 4 bara att du läst en magister så om du har hyfsade betyg och meriter hade jag satsat på att söka direkt och se om du landar något jobb någonstans.

Jag har också fått uppfattningen om att civ.ek + master är relativt onödigt då man redan har läst ett år på "avancerad nivå". Läser med inriktning mot redovisning och ekonomistyrning.

I mitt fall så undrar jag dock om det ändå kan boosta mitt CV, då jag tar min examen från en mindre skola med medelmåttiga betyg. Har dock arbetat vid sidan av studierna samt varit engagerad ideellt i ett idrottslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in