2019-01-30, 13:59
Medlem
EndOfDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Javisst men om katastrofer ska kunna undvikas när någon bryter ihop eller tappar det helt så måste andra ingripa och då är det bra om det diskuteras vilka signaler man ska vara uppmärksam på. Det är väl inte så konstigt , eller är det bara acceptabelt att skrika att gm är dum i huvudet? Det kommer inte rädda nästa syskonpar .

Stämmer som du beskriver, att rädda, fånga upp någon är värt mycket och det skall man givetvis försöka med om man kan & ser.
Men att diskussionen i många fall till 95% handlar om vad utomstående människor, myndigheter skulle ha gjort för att förhindra detta och bara 5% diskutera en medmänniskas skyldigheter känns enl mig fel vinklat.

En människa har alltid ett val, det valet ligger hos individen och inte hos utomstående. Det var det jag på ett "diplomatiskt" sätt ville uttrycka.

Många idag väljer fel (offermetoden, tyck synd om mig) och skyller på utomstående faktorer, konsekvenserna för beslutet skall vara hos den som tog det.

I detta fall blir det inga fler konsekvenser för gärningsmannen.
Citera
2019-01-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Hon hade ju levt med honom i 10år och fått 2 barn så så svårt kan hon väl inte haft det, han såg ju fullständigt nedbruten ut i videon och det borde väl finnas en orsak till det?
En relation kan ju förändras helt och hållet när man får barn och det som fungerar innan inte alls fungerar men att man ändå försöker och tror att det ska bli bättre tills det faktiskt inte går längre. Har någon haft en partner som tagit liv av sig och nästa partner efter separation blockerar kontakt lär de flesta dra slutsats vem som inte fungerat.
Citera
2019-01-30, 14:09
Citat:
Ursprungligen postat av adina
En relation kan ju förändras helt och hållet när man får barn och det som fungerar innan inte alls fungerar men att man ändå försöker och tror att det ska bli bättre tills det faktiskt inte går längre. Har någon haft en partner som tagit liv av sig och nästa partner efter separation blockerar kontakt lär de flesta dra slutsats vem som inte fungerat.

Tydligen finns det en massa kolrötter här vilka inte förstår detta enkla konstaterande.

Sedan att SR enbart gör detta som hämnd mot KA är lika självklart!
- Varför annars på hennes födelsedag?!
- Varför annars skicka en grattishälsning via sms med även vad han gjort?!

Dags att vakna!
Senast redigerad av LawNumberSix 2019-01-30 kl. 14:15.
Citera
2019-01-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emotallt
Det är klart att GM är tillika ett offer, han med som sina barn. Karin, med sitt lånvariga beteende är den enda och direkta orsaken till att tre människor miste livet på detta tragiska sätt.

Hade inte hon betett sig som hon gjort så hade barnen varit i livet nu. Alltså, en mkt enkel ekvation.

SKULDEN ÄR KARINS!

https://twitter.com/hashtag/skäggbarn

Alla förutom barnen har en skuld i detta, inte bara Karin som ska klandras.
Citera
2019-01-30, 14:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Alla förutom barnen har en skuld i detta, inte bara Karin som ska klandras.
Inte bara Karin? Det var verkligen inte hon som höll i skjutvapnen. Det var inte hon som hatade. Att SR påstår att hon utpressade honom, finns det inget belägg i, utom att HAN sa det. Det är inte hon som drivit barnen i döden. Det är SR. Spelar ingen roll hur jävliga föräldrarna varit mot varandra, det är enbart barnen som fått betala. Endast barnen. Inte SR. Inte Karin. Det är SR som höll i vapnet. Det var SR som beslutade om att ta livet av barnen. Ingen annan.
Citera
2019-01-30, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivallaA
Som sagt så finns det massor av människor som mår dåligt, har en diagnos etc som inte mördar sina barn. Jag har jobbat inom psykiatrin i 20 år, har träffat på ungefär tio personer som har mördat. De allra flesta mördar inte. Förstår inte varför man alltid ska lägga orsaken på en psykisk störning, det finns faktiskt andra anledningar till varför människor gör saker. Det är väldigt enkelt att tillskriva dådet på att de har mått dåligt, finns en psykisk störning etc. Men ibland är det faktiskt så att människor helt enkelt är onda också och gör det av andra orsaker. Sen vet faktiskt ingen här om SR led av störning eller om han helt enkelt gjorde det av en annan anledning. Även om SR led av en depression eller något annat och var nere på botten så är han fortfarande en mördare.

Han utvecklade under lång tiden en djup depression pga att en stor mängd livsbetingelser inträffade under kort tid där ingen tid fanns för återhämtning med särskild topp 2016 då 3 anhöriga dog varav hans föräldrar avled med endast 3 månaders mellanrum under hösten samtidigt som han var ensamförsörjare till sin familj. Egen företagare med ett arbete som krävde prestationer i toppklass både som tränare och travkusk. Att jobbet tog stryk och prestationerna avtog ledde sedan vidare till ekonomiska problem och den negativa spiralen skruvade neråt i snabb takt så att depressionen blev djupare är snarast förväntat än förvånande. Därefter dök relationsproblemen upp som akuta och en brytning stod för dörren som involverade 2 minderåriga barn. Han bröt samman bit för bit och hjärnan stängde ner vissa avdelningar allt eftersom.

Så förstår jag bakgrunden till det som sedan blev det tragiska slutet. 2019-01-14 dog hans närmaste vän som hjälpte honom och var hans krycka helt oförväntat. Mörket lade sig som en våt tung filt.

En professor i psykiatri har beskrivit just manlig depression som är betydligt mindre känd än den kvinnliga och tar sig andra uttryck/signaler men som 5ggr vanligare landar i självmord. Vilket var det som SR planerade och tog beslut om, i tysthet. Att barnen inkluderades kom på slutet som ett rent egoistiskt motiv han klarade inte att släppa dom. Är min hypotes snarare än ett motiv av hämnd.

Vilket är minst sagt är än mer obegripligt och oacceptabelt. Men jag tror det.

Jag får väl ägna mitt återstående liv åt att äta om inte skor, så forskningsrapporter om manlig depression och mord på egna barn.

Länk till rapporten om manlig depression. Psykiatern Wolfgang Rutz
http://www.angest-stockholm.se/wp-co...depression.pdf

Citera
2019-01-30, 14:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han utvecklade under lång tiden en djup depression pga att en stor mängd livsbetingelser inträffade under kort tid där ingen tid fanns för återhämtning med särskild topp 2016 då 3 anhöriga dog varav hans föräldrar avled med endast 3 månaders mellanrum under hösten samtidigt som han var ensamförsörjare till sin familj. Egen företagare med ett arbete som krävde prestationer i toppklass både som tränare och travkusk. Att jobbet tog stryk och prestationerna avtog ledde sedan vidare till ekonomiska problem och den negativa spiralen skruvade neråt i snabb takt så att depressionen blev djupare är snarast förväntat än förvånande. Därefter dök relationsproblemen upp som akuta och en brytning stod för dörren som involverade 2 minderåriga barn. Han bröt samman bit för bit och hjärnan stängde ner vissa avdelningar allt eftersom.

Så förstår jag bakgrunden till det som sedan blev det tragiska slutet. 2019-01-14 dog hans närmaste vän som hjälpte honom och var hans krycka helt oförväntat. Mörket lade sig som en våt tung filt.

En professor i psykiatri har beskrivit just manlig depression som är betydligt mindre känd än den kvinnliga och tar sig andra uttryck/signaler men som 5ggr vanligare landar i självmord. Vilket var det som SR planerade och tog beslut om, i tysthet. Att barnen inkluderades kom på slutet som ett rent egoistiskt motiv han klarade inte att släppa dom. Är min hypotes snarare än ett motiv av hämnd.

Jag får väl ägna mitt återstående liv åt att äta om inte skor, så forskningsrapporter om manlig depression och mord på egna barn.

Låter som ett mycket plausibelt scenario. Och det om manlig depression är inte så känt, det yttrar sig annorlunda än hos kvinnor.
Citera
2019-01-30, 14:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Manlig depression som inte bara leder till självmord men också till att barnen dödas har enligt experter hämndmotiv OM det finns separation med i bilden och föräldrarna har infekterad relation.
Så är ju sannerligen fallet här. Jag har tidigare länkat till en professors analys av just vilka faktorer som gäller i Sala-morden.
Citera
2019-01-30, 14:31
Medlem
Flashig78s avatar
Att SR i liven säger att han hatar KA, att hon hittat en 26-årig anabolafghan, att KA utpressat honom (tycker han), att hon blockat honom överallt osv osv, är säkert det som puttat honom över kanten. Dock är jag säker på att hans psyke är försvagat, som Remark beskrivit några inlägg ovanför här. Detta ihop med kanske ett rejält intag av alkohol... katastrofen ett faktum.
Citera
2019-01-30, 14:41
Citat:

Och hur förklarar du SR:s tidigare ex Annas självmord, hur drevs hon till det?
SR tvingade bl a Anna att avsluta sin sångkarriär, men det kanske finns en för SR:s del positiv förklaring till det också?

Nej! Svaret heter Samuel Rehn!

- En extremt svartsjuk man!
- En extremt kontrollerande man!
- En extremt egoistisk man!
(- En helt enkelt rätt otrevlig man!)

Dessa egenskaper är inte något som SR:s nära och kära missat, inte heller SR:s omgivning i övrigt missat, så försök inte hitta en massa förklaringar hit och dit, då förklaringen stavas Samuel Rehn.
Citera
2019-01-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Manlig depression som inte bara leder till självmord men också till att barnen dödas har enligt experter hämndmotiv OM det finns separation med i bilden och föräldrarna har infekterad relation.
Så är ju sannerligen fallet här. Jag har tidigare länkat till en professors analys av just vilka faktorer som gäller i Sala-morden.

Enligt experter? Jag såg en och denne sa att de KAN vara hämndmotiv inte att det är.
Citera
2019-01-30, 14:45
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Nu spårar denna tråd ur... dumskallar har hittat hit.
Tyvärr blir det alltid mer eller mindre korkade, fantasifulla och vidriga spekulationer när något händer och allmänheten inte får tillräcklig information. Bl.a. Polisen har inte fattat att vi lever i en internetvärld där rykten och spekulationer sprids på några sekunder via olika media. De lägger locket på ”av hänsyn till vänner och anhöriga” vilket gör att vänner och anhöriga utsätts för extra mycket skit via alla spekulationer i media.

Varför inte meddela de fakta som kommer fram efter hand när det gäller händelseförloppet?
Varför inte tala om att pappan sköt sina söner med två skott vardera i skallen och bröstet medan de låg i sina sängar i samma rum - om det nu var så?
Varför inte tala om att mamman var först på plats och hörde självmordsskottet ca klockan 21.03 - om det nu var så?
Varför inte tala om hur och när och var mamman fick vetskap om dödsskjutningen av sönerna?
Varför inte tala om att GM hade skjutit skallen av sig och låg naken i poolen på den inglasade verandan när polisen anlände - om det nu var så?
Hade vi fått mer fakta hade förmodligen anhöriga och vänner - och pojkarnas mamma - sluppit en massa äckliga kommentarer och skitsnack. Att knipa till och därmed öppna för alla illvilliga kommentarer och spekulationer är definitivt inget som gör det bättre för någon kring GM, pojkarna eller KA!

Hade GM levt så hade det blivit en förundersökning som förhoppningsvis hade fått fram fakta och satt stopp för en massa vidriga spekulationer.
Vad blir det nu? Möjligen en undersökning om hur läkare och socialvård har hanterat pappans mående, hans (o)lämplighet att ha hand om sina söner, varför han tilläts att behålla sina vapen och kanske också varför ingen i GMs närhet lämnade in någon orosanmälan - eller, om det nu gjordes orosanmälan, vad som hände med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in